Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 23-06-2021, 17:10
Tom1981mk1 Tom1981mk1 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2021
Posts: 24
Default Bedrading claxon

Hallo,

In april kocht ik een Golf Cabrio GLS van 1981. De auto was is vrij originele staat, toch werden doorheen de jaren een aantal interieuronderdelen vervangen.

Zo ook het stuur. Er was een exemplaar geplaatst dat volgens mij niet helemaal matcht met het bouwjaar van de auto.

Ik vond een origineel stuur. Bij het plaatsen weet ik echter niet hoe ik de bedrading voor de claxon moet verbinden. Deze was niet aangesloten op het vorige stuur. Er liepen twee draden naar een doe-het-zelf-schakelknop langs het stuur (een wel erg lelijke oplossing).

Zou er mij iemand een schema kunnen bezorgen waaruit ik kan afleiden hoe ik dit oplos.


Alvast erg bedankt,

Tom
Reply With Quote
  #2  
Old 23-06-2021, 19:19
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Normaal loopt er een massa draad naar de knop op het stuur.
__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 23-06-2021, 19:30
Tom1981mk1 Tom1981mk1 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2021
Posts: 24
Default







Er komen 2 kabels uit de stuurkolom. Aan het stuur is er één aansluiting. Ik weet niet wat ik waaraan moet verbinden.
Reply With Quote
  #4  
Old 25-06-2021, 08:22
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Dit is er allemaal bij geknutseld. origineel komt er slechts 1 draad in je stuurkolom uit.

Als je in deze schema's kijkt, kun je het zien:
Deel 1
Deel 2

In Deel 1 zie je geheel rechts de claxon (H1), deze krijgt voeding via Zekering 16 en wordt dus via massa geschakeld, volg hier voor lijntje D van Deel 1 naar Deel 2. Op Deel 2 zien we links het relais wat de claxon bedient (J4), tevens zien we dat vanaf L4 1 kabel (bruin/blauw) naar je claxonknop in het stuur loopt.

Als ik naar je foto hierboven kijk dan zie ik 2 achteraf ingebouwde kabels. Iemand heeft het systeem dus anders gebouwd dan origineel. Wil je nu het weer terug bouwen zoals het hoort, dan zul je deze kabels terug moeten gaan volgen en kijken wat ze er van geknutseld hebben. Kijk dus ook of je het relais nog hebt etc. Nu even simpel 1 van deze 2 kabels op je stuurwiel aansluiten gaat niet. Alternatief, als je niet alles wil ombouwen, is weer werken met een losse schakelaar zoals voorheen.
__________________
Reply With Quote
  #5  
Old 25-06-2021, 09:07
Tom1981mk1 Tom1981mk1 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2021
Posts: 24
Default

Bedankt. Ik ga hiermee aan de slag.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum