Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Algemeen > Ideeen en opmerkingen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #81  
Old 07-08-2006, 21:36
Sander's Avatar
Sander Sander is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 2,280
Default

Probeer ze nou niet te bekeren Gert, dat heeft Bonifatius al geprobeerd en we weten hoe het daarmee is afgelopen....
__________________
I love airride.
Reply With Quote
  #82  
Old 07-08-2006, 21:42
Gert's Avatar
Gert Gert is offline
6k and counting...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,853
Default

Dokkum klinkt idd best haags
Reply With Quote
  #83  
Old 07-08-2006, 22:07
Mark1's Avatar
Mark1 Mark1 is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 649
Default

Quote:
Originally Posted by Sander
Probeer ze nou niet te bekeren Gert, dat heeft Bonifatius al geprobeerd en we weten hoe het daarmee is afgelopen....


Zat die hier ook op het forum ?
__________________
'84 MkII Scirocco 1.8 * project *
'86 MkII Scirocco 1.8 automaat * donor *
Ford F150 FX4 Super Crew Cab, 5.4 FlexFuel. * woon/werk *
Reply With Quote
  #84  
Old 07-08-2006, 23:19
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Is en blijft een leuk topic!!!
Reply With Quote
  #85  
Old 08-08-2006, 10:06
Tommy's Avatar
Tommy Tommy is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 5,468
Send a message via MSN to Tommy
Default

Quote:
Originally Posted by Domi
Praat jij tegen mij

Hoeft om mij niet hoor!!!!!!!!!!!!!!!!



Ontopic



Ik reageer op de "inhoud" van je post...
__________________
Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05
Reply With Quote
  #86  
Old 08-08-2006, 10:31
Tommy's Avatar
Tommy Tommy is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 5,468
Send a message via MSN to Tommy
Default

Quote:
Originally Posted by stufenheckfahrer
Leuke topic, maar toch knaagt er iets.

Allereerst, een taal is nu eenmaal 'in beweging', er zijn steeds nieuwe invloeden. Het mooiste voorbeeld hiervan is het Suid Afrikaans, honderden jaren geleden vertrokken Nederlandse boeren naar Zuid-afrika, en spraken daar Nederlands. Doordat hun enclave geïsoleerd was, werd hun taal 'statisch'. Ergo, wij Nederlanders verstaan hen niet meer. Dus als nu door invloed van het internet onze taal snel veranderd? Who cares.
Het domweg niet gebruiken van punten, komma's en/of hoofdletters blijft wél fout. Echter, wat allerlei lieden Neerlandici klaarstomen met de zoveelste nieuwe spelling, in steeds groenere boekjes, staat nog verder van mijn bed!

Nog storender vind ik dat de Friese forumgebruikers te pas en te onpas in hun dialect wauwelen (bla bla, geen dialect, bla bla, eigen taal, bla bla eigen grammatica).
Zeeland heeft ongeveer tien verschillende dialecten, als ik alle Zeeuwen op het forum in zijn eigen dialect moet aanschrijven word het een onleesbare rotzooi. Fries is in deze dus ook fout.

De opmerking van Luuk over het gebruik van t voor "het is",
met een aanhalingsteken is het gebruik van 't dus geen foutief Nederlands, eerder een vorm van hypercorrectie om daarover te vallen.
Hetzelfde geld natuurlijk ook voor "da's"

Verder is de plaatsnaam in de koptekst bij veel mensen nauwelijks te ontcijferen door het gebruik van dialect. Als je bijvoorbeeld uit Ruinen komt,
schrijf dan geen Rûne. (Sorry Luuk) Hetzelfde geld voor Knaôl als je uit Stadskanaal komt natuurlijk, of ut fér voor Raamsdonkveer.
Gebruik de plaatsnaam zoals die in de grote bosatlas staat, a.u.b.

Het is niet dat mijn mening er toe doet, maar ik wou het toch even kwijt.

Greetz, Ron (en da's dus óók fout )



Vind het intro leuk, maar je geeft aan dat het je het geen probleem vind dat de tijd ons taal veranderd. Maar je komt met een woord aan "ergo", wat toch echt voor mijn tijd weer is dan. Dus de tijd veranderd de taal wel. Maar om het "ons" zelf nu te laten doen aan de hand van dat internetgeouwehoer... Vind dat toch een rare opmerking. Maar je zult het vast niet bedoelen zoals hij te lezen valt. kortom, niets zeggend.

Maar dan probeer je zo serieus over te komen, en kun je het toch niet laten om je mening wat betreft de Friese taal je hele betoog als zijnde crap te doen laten overkomen. Zonde dan weer... Hoewel ik het er wel mee eens kon zijn als je er mee wou zeggen dat er hier niemand foutloos, goed fries, kan schrijven. En dat je het daarom een dialect van de friese taal zou kunnen noemen... Maar ja, ik geloof dat het ras wat de friese taal beheerst inmiddels haast uitgestorven is.

En over de reactie op Luuk. Luuk heeft het over " t " en niet over " 't ".... Tis geen nieuws ofzo als je komt vertellen dat het laatste wel correct nederlands is. Mijn vraag is eerder, kun je die vorm " 't " hier op het forum ergens terug vinden? Volgens mij is het voornamelijk " t ", en dus "niet correct". Dus logisch dat er iemand over valt.




Ja ik typ zelf doorgaans ook gewoon makkelijk kort en niet correct.... BOEIE! Ik zorg wel dat het te lezen en te begrijpen is.
__________________
Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05
Reply With Quote
  #87  
Old 08-08-2006, 11:30
Domi
Guest
 
Posts: n/a
Default

Quote:
Originally Posted by Tommy
Ik reageer op de "inhoud" van je post...


Wel toevallig die van mij he
Reply With Quote
  #88  
Old 08-08-2006, 11:49
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Dit verzoek vind ik eigenlijk niet meer dan logisch en bovenal erg fijn.

Ik heb zelf dyslexie (en niet dislectie of weet ik veel hoe anderen dan allemaal spellen. Paar jaar terug bestondt trouwens ook alleen www.dyslexie.nl dus als je zo dyslectisch als een deur bent kon je mooi niet op de website komen , nu dus wel. Maargoed dat terzijde).

Het ergste aan dyslexie, vind ik, is het feit dat ik soms worden weglaat. Ergens tussen mij gedacht en pen/toetsenbord gaat het fout en dan begrijp ik er ook helemaal niks meer van als ik het nalees.

Verder de spelling, ik ken de regels maar kan ze nog steeds niet automatisch toepassen (dus d & t gebeuren). Dit kost me erg veel moeite en doe ik daarom alleen bij rapporten die ik schrijf.

Als ik dan een post van iemand lees die ik niet begrijp doordat het een stuk tekst van 15 bij 5 cm is zonder hoofdletters of punten ga ik deze altijd aanpassen, zodat er gewoon leesbare zinnen staan.

Dat is dus waardeloos, iemand anders zal dit niet doen en de post links laten liggen. Terwijl je misschien wel kon helpen of er iets zinnigs in die post stond

Dus graag hoofdletters, punten, komma's tremas (hoe spel je dat dan weer) gebruiken!

Ohw en VW Roadwarrior, je vergeet zelf hoofdletters. Maar mag ik van je controle aanbod gebruik maken en al mijn rapporten en verslagen ter controle naar jouw sturen

EDIT: zie daar ging het alweer fout, moest gedachten en pen... zijn!

Last edited by RubenD : 08-08-2006 at 11:55.
Reply With Quote
  #89  
Old 08-08-2006, 11:49
Tommy's Avatar
Tommy Tommy is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 5,468
Send a message via MSN to Tommy
Default

Quote:
Originally Posted by Domi
Wel toevallig die van mij he


__________________
Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05
Reply With Quote
  #90  
Old 18-08-2006, 12:03
airDvans's Avatar
airDvans airDvans is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 33
Default Ik was eerst

Quote:
Originally Posted by Pedaalemmer
er word gewoon te weinig gemasturbeerd op dit forum..dat is onderhand wel duidelijk....



Ik zat net hetzelfde te denken en gelijk realiseer ik mij, dat ook ik na het lezen van al dit gezeur, bij deze rukkers hoor.

Maar goed, aan de andere kant van de wereld, niet zo ver hier vandaan, schiet men elkaar overhoop en hier maken we ons druk over het taal gebruik en de spelling van een ander.............raaaar heeeeellll raaarrrrrr.
__________________
AIRRIDE IS NET ALS SILICONE BORSTEN, HET ZIET ERG GAAF UIT, MAAR HET IS NIET ECHT!!!!!

Last edited by airDvans : 19-08-2006 at 01:48.
Reply With Quote
  #91  
Old 19-08-2006, 19:18
snellesjaak's Avatar
snellesjaak snellesjaak is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 422
Default

Quote:
Originally Posted by airDvans
Maar goed, aan de andere kant van de wereld, niet zo ver hier vandaan, schiet men elkaar overhoop en hier maken we ons druk over het taal gebruik en de spelling van een ander.............raaaar heeeeellll raaarrrrrr.




Als we met deze instelling alle topics benaderen dan kunnen we net zo goed allemaal voor UNICEF gaan werken in plaats van aan VW' s.
Reply With Quote
  #92  
Old 20-08-2006, 10:07
Berserker's Avatar
Berserker Berserker is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,839
Default

Quote:
Originally Posted by snellesjaak
Als we met deze instelling alle topics benaderen dan kunnen we net zo goed allemaal voor UNICEF gaan werken in plaats van aan VW' s.

Indd wij geven 1000en euro's uit aan onze auto's weet je hoeveel gezinnen je daarvoor in leven kunt houden in Afrika
__________________
Mijn project, '77 audi 50
Quote:
Originally Posted by Tjaap
Richard is net een duitser... alles zum hause im keller
Reply With Quote
  #93  
Old 22-08-2006, 13:17
a.busser's Avatar
a.busser a.busser is offline
Volksforum Triple Action Donor - Paid my piece!
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 2,199
Default

Ik kan me in veel dingen die geschreven zijn wel vinden. Een zin beginnen met een hoofd letter en eindigen met een punt is inderdaad wel zo duidelijk, en lijkt me ook een kleine moeite.
Schrijf en type fouten die maak ik zelf ook, daar kan ik dus weinig over zeggen, en eerlijk gezegd lijkt me dat het probleem ook niet. Of er nu staat achterklep voor een golf, agterklep voor een golf of achterklap voor een golf, ik denk dat we allemaal wel zo slim zijn om het te begrijpen.

De dialecten die vooral gebruikt worden in de zogenaamde handtekeningen onderaan een bericht, vind ik soms wel storend.
Dat is domweg omdat ik deze niet begrijp, en ik dus geen flauw idee heb wat er staat.
Voor het zelfde geld word ik (of een bevolkingsgroep) in het dialect helemaal verrot gescholden zonder dat ik dit in de gaten heb.
Het komt voor mij op hetzelfde neer als dat er iets in het chinees, turks, frans of zweeds staat, want ook dat begrijp ik niet.
Ik kan me hier natuurlijk vreselijk over op gaan winden, maar dat zegt, denk ik, meer over mezelf dan over de schrijver...

Als laatste, alvast mijn excuus voor de eventueele schrijffouten, vergeten punten, komma's en/of andere leestekens.
__________________
Instagram/AndreBusser
Reply With Quote
  #94  
Old 22-08-2006, 18:39
ZOAB's Avatar
ZOAB ZOAB is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 518
Default

Ik zal sommige dingen best eens afkorten (ff/kheb), maar zolang je maar een berg leestekens gebruikt, blijft het allemaal wel goed te doen toch?

Ik vind het veel moelijker om dingen op www.cleaned.be te volgen haha.. Dat is voor mij zo onduidelijk hoe onze zuiderburen typen en ik kan de helft dus ook niet volgen..

da zenne ne mooi vwske
__________________
http://img.photobucket.com/albums/v...hrift-Caddy.jpg

-= VW Caddy 1.9TD=- 1986
-= Volvo 244 DL 2.1 Automaat=- 1975
Reply With Quote
  #95  
Old 06-09-2006, 12:50
Brazen's Avatar
Brazen Brazen is offline
Postwhore
 
Join Date: May 2004
Posts: 1,132
Send a message via MSN to Brazen
Default

Laaggeletterdheid kost half miljard per jaar
Telegraaf.nl

DEN HAAG - Laaggeletterdheid kost Nederland elk jaar 537 miljoen euro. Als functioneel alfabetisme niet bestond zou op uitkeringen 456 miljoen kunnen worden bespaard, op gezondheidszorg 61 miljoen en politie en justitie 19,5 miljoen.


Dat hebben Wim Groot en Henriëtte Maassen van den Brink van de Universiteit van Amsterdam becijferd. Zij onderzochten de maatschappelijke kosten van laaggeletterdheid in opdracht van de Stichting Lezen en Schrijven. De resultaten van het onderzoek verschenen woensdag, twee dagen voor Wereldalfabetiseringsdag.

De onderzoekers schatten de totale waarde van de welvaartseffecten van het uitbannen van analfabetisme op 10 tot 22 procent van het bruto binnenlands product (BBP). Dat 11 procent van de Nederlanders niet goed kan lezen en schrijven, vinden ze te veel. Door te investeren in onderwijs en scholing van laaggeletterden zou het BBP behoorlijk kunnen worden opgekrikt. De onderzoekers verbazen zich erover dat verbetering van de geletterdheid in het beleid betrekkelijk weinig aandacht krijgt.

Laaggeletterden lopen een grotere kans op werkloosheid. Ze hebben minder vaak een goede gezondheid en maken daarom meer gebruik van de gezondheidszorg. De onderzoekers noemen het effect van geletterdheid op een groot aantal aandoeningen redelijk groot. Genuanceerder ligt het bij geletterdheid en criminaliteit. Hoger geletterden begaan vaker lichte delicten en maken zich vaker schuldig aan fraude. Ook plegen ze vaker winkeldiefstal. Daarentegen begaan mensen die niet goed kunnen lezen en schrijven volgens de onderzoekers vaker zwaardere delicten.
__________________
Brazen

;ww aandurven, tarten; ~it out er zich brutaal doorheen slaan, stijf en strak volhouden
Reply With Quote
  #96  
Old 06-09-2006, 13:05
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

Over het feit dat ik ook fries ben en me absoluut niet stoor aan de friese inbreng hier op dit forum, pleit ik toch voor de oosterburen die vaak met hun "zenne" en "boite" beter er gaan opletten wat ze hier neer zetten.
Voor de rest erger ik me enkel een paar weken per jaar. met dat heeft met een ander forum te maken wat er dan uitligt.

Maar laat het lekker zo, hoeven ook geen Michel Vermaat praktijken hier te komen dat er zomaar stukken tekst verdwijnen.
De breezer taal uitbannen.. af en toe een onderling streekdialectje, moet kunnen.
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #97  
Old 06-09-2006, 13:17
Berserker's Avatar
Berserker Berserker is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,839
Default

Quote:
Originally Posted by Richard
Over het feit dat ik ook fries ben en me absoluut niet stoor aan de friese inbreng hier op dit forum, pleit ik toch voor de oosterburen die vaak met hun "zenne" en "boite" beter er gaan opletten wat ze hier neer zetten.
Voor de rest erger ik me enkel een paar weken per jaar. met dat heeft met een ander forum te maken wat er dan uitligt.

Maar laat het lekker zo, hoeven ook geen Michel Vermaat praktijken hier te komen dat er zomaar stukken tekst verdwijnen.
De breezer taal uitbannen.. af en toe een onderling streekdialectje, moet kunnen.


sorry maar waar ligt Belgie ookalweer
__________________
Mijn project, '77 audi 50
Quote:
Originally Posted by Tjaap
Richard is net een duitser... alles zum hause im keller
Reply With Quote
  #98  
Old 06-09-2006, 13:19
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

Quote:
Originally Posted by Berserker
sorry maar waar ligt Belgie ookalweer


vanaf de plek waar ik op dit moment zit is het oosterburen..
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #99  
Old 06-09-2006, 13:41
Berserker's Avatar
Berserker Berserker is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,839
Default

Quote:
Originally Posted by Richard
vanaf de plek waar ik op dit moment zit is het oosterburen..


In het water? , of over t kanaal?
__________________
Mijn project, '77 audi 50
Quote:
Originally Posted by Tjaap
Richard is net een duitser... alles zum hause im keller
Reply With Quote
  #100  
Old 06-09-2006, 14:16
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

laatste. vanavond weer thuis
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum