Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #101  
Old 13-10-2021, 09:53
gijs474's Avatar
gijs474 gijs474 is offline
Volksforum aandeelhouder Mk1 R32 BFH
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 185
Default

Wat ik tot nu toe heb gevonden/gezien:

- Swallowtail bovenkant van het front (waar de motorkapvergrendeling aan zit) is vlak met andere welvingen aan de zijkanten ten opzichte van een vroege Golf en een late Golf (en je hebt nog het late front waar de uitsparing van een GTI koeler etc. in zit van late golfjes)

- Het middelste stuk versteviging achter de grill is met 2 sleuven en een kleine uitsparing voor de motorkapvergrendeling is van Swallowtail gelijk aan de vroege Golf. Van de late Golf is dit helemaal open.

- Front heeft geen sleepoog, net zoals de vroege Golf. Late Golf heeft wel een sleepoog

- Binnenbalk heeft veel minder inkepingen en gaten dan die van een vroege Golf en de late Golf heeft nog meer versteviging.

Mocht iemand meer weten of andere info hebben, altijd welkom aangezien het lastig blijft met de swallowtails
Reply With Quote
  #102  
Old 13-10-2021, 15:44
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,004
Default

Quote:
Originally Posted by gijs474
Wat ik tot nu toe heb gevonden/gezien:

- Swallowtail bovenkant van het front (waar de motorkapvergrendeling aan zit) is vlak met andere welvingen aan de zijkanten ten opzichte van een vroege Golf en een late Golf (en je hebt nog het late front waar de uitsparing van een GTI koeler etc. in zit van late golfjes)

- Het middelste stuk versteviging achter de grill is met 2 sleuven en een kleine uitsparing voor de motorkapvergrendeling is van Swallowtail gelijk aan de vroege Golf. Van de late Golf is dit helemaal open.

- Front heeft geen sleepoog, net zoals de vroege Golf. Late Golf heeft wel een sleepoog

- Binnenbalk heeft veel minder inkepingen en gaten dan die van een vroege Golf en de late Golf heeft nog meer versteviging.

Mocht iemand meer weten of andere info hebben, altijd welkom aangezien het lastig blijft met de swallowtails


Dat van dat sleepoog wist ik, de rest niet.

Dus maar goed dat ik het oude originele front heb behouden.
Reply With Quote
  #103  
Old 19-10-2021, 08:42
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,004
Default

Nieuwe update:

Een bekende kritische plek van de golf 1 is de tankdopvulling. Ook deze was bij mij slecht. Met info van Ironvw hier van het forum ben ik hier aan begonnen.

Uittekenen en roest wegslijpen. Ze hebben hier met een soort vulling de vulpijp aan de binnenkant dicht gesmeerd. Hierdoor heeft roest lekker zijn gang kunnen gaan..




Eerst het buitenste plaatwerk weg gehaald en zoals te zien is op de foto was de binnenkant ook deels verroest.



Een deel van de binnenkant al weg gehaald:




Nieuw deel afgeslepen van een reparatiedeel van de binnenwielkast en in de lasprimer gezet:




Nieuw deel er in en afgelast:




Buitenste plaatwerk pas maken en er in gehecht:




Afgelast en afgeslepen:




En in de primer:




Boven de oude vulpijp en onder de nieuwe vulpijp. Deze nieuwe vulpijp heb ik nog extra in de lak gezet. Uiteraard ook een nieuwe rubberen slang voor de aansluiting naar de tank. De originele was aan het vergaan.

Moet zeggen dat de pasvorm niet geweldig is van de nieuwe vulpijp. Uiteindelijk heb ik hem wel redelijk passend gekregen maar nog niet definitief gemonteerd omdat de carrosserie nog gespoten moet worden.


Reply With Quote
  #104  
Old 19-10-2021, 13:08
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,004
Default

Ik was benieuwd wat ik onder de wielkastranden tegen kwam omdat het nooit een goed teken is dat deze randen er nadien op gezet worden. Maar tot mijn verbazing waren de wielkast randen nog goed. Deze zijn in het verleden wel gerepareerd en ik heb hier nog wel wat aan moeten opknappen aan de binnenkant maar het viel gelukkig mee.

Wielkastrand er op:




Wielkastrand er af. Ik heb de gaten dicht gelast want de randen waren er simpelweg met zelf tappende parkers ingeboord.




Tevens de rotte plekken er uitgehaald en een nieuw stuk in gezet:




Ik heb overal waar de nadenkit en tectyl losliet alles verwijderd en dit opnieuw behandeld. Hier een klein deel wat al gedaan is.




En uiteindelijk heb ik alles maar opnieuw in de nadenkit en in de tecyl stone chipping gezet. Ik heb er meerdere lagen opgedaan zodat er een mooie dikke laag op zit. Ik heb dit op dezelfde manier gedaan bij de overige wielkasten. Dus eerst de oude laag verwijderd, dan het roest repareren, dan alles in de primer, dan de nadenkit en daarna in de stonechipping. Helaas niet meerdere foto's maar hier wel het eind resultaat. De komende jaren zit er weer een mooie dikke beschermlaag op.


Reply With Quote
  #105  
Old 20-10-2021, 15:13
gijs474's Avatar
gijs474 gijs474 is offline
Volksforum aandeelhouder Mk1 R32 BFH
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 185
Default

Mooi hoor, die wielranden vallen inderdaad erg mee.

Wat je zegt, meestal zit er niet veel goeds onder de plastic gti randen.

Met betrekking tot je vulpijp, weer een leuk swallowtail feitje/fabeltje:

Op veel plekken zijn de swallowtails vol gepurd met een soort schuim. Theorie hierachter is (volgens mij) dat ze hierdoor stiller werden. De swallowtail was als het ware de modelintroductie voor de Golfjes en moest luxe overkomen. Stille auto=luxe dus: volpurren.

Bij die van mij zitten de deuren vol met schuim en ook de motorkap. Ik heb ergens gelezen dat het ook bij de dorpels en de vulhals (zoals bij jou wellicht) ook werd gedaan.
Reply With Quote
  #106  
Old 21-10-2021, 07:22
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,004
Default

De dorpels bij mij zaten niet vol met pur maar met blad, eikels en andere rotzooi. Maar dat kwam denk ik omdat ongedierte (marters, muizen) van alles naar binnen hebben gesleept. Auto heeft namelijk 15 jaar in een klein tochtig schuurtje gestaan.

De motorkap zat wel pur/schuim in. Met name aan de voorkant bij het slot. Dat was ook de reden dat de originele motorkap in een zeer slechte staat was. Vocht blijft zich daar ophopen.

Ook heeft een Swallowtail schuim aan de binnenkant bij de scharnierpunten van de motorkap. Denk dat dit te maken had met lawaai vanuit de motorruimte. Hier was mijn motorkap ook slecht.

Momenteel ben ik bezig om van 2 motorkappen 1 goede te maken. Wanneer dit af zal ik hier foto's van posten.

Last edited by steven16v : 21-10-2021 at 07:43.
Reply With Quote
  #107  
Old 25-10-2021, 07:42
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,004
Default

Updateje weer.

Helaas zat er op de wielkast linkssachter ook nog wat roest. Ook dit is er uitgeslepen. Vind het wel een rare plek. Aan de binnenkant (waar het wiel zit) kon je ook niks zien. Iemand een idee hoe dit komt?




En nieuw stuk er in en geprimerd:




Binnenkant al afgewerkt:


Reply With Quote
  #108  
Old 25-10-2021, 07:43
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,004
Default

En nu de voorkant.

Helaas hebben 'ze' in de motorruimte achter de ruitenwisser reservoir een schuimen afdekking geplakt tussen de wielkast en de reservoir. Misschien had dat te maken met trillen of iets dergelijks. Helaas resulteerde dit er wel in dat het schuim lang nat bleef en daardoor roest zijn gang kon gaan.

Afdekking van 'schuim'"




Roest waar precies de afdekking zat. Ook alvast lijnen getekend waar ik het materiaal door ga slijpen:




Roest gedeelte er uit:




Nieuw stuk maken en kloppen op een schoenmakersleest..




Nieuw stuk er in hechten:




Compleet aflassen:




En afgebraamd, ontroest en in de primer:


Reply With Quote
  #109  
Old 25-10-2021, 07:51
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,004
Default

Nu verder met de onderkant.

De reserwielbak was op zich nog verrassend goed. Hier heb ik 1 klein gaatje ter grootte van een 5 eurocent dicht gelast. Ook zat hier en daar wat beginnend oppervlakkig roest.

Dus ook hier en de rest van de onderkant van de golf al het los zittende tectyl en roest verwijderd tot op het kale staal en vervolgens alles opnieuw geprimerd, in de nadenkit en en in de stone chipping gezet zodat het weer als nieuw is.






Last edited by steven16v : 25-10-2021 at 07:53.
Reply With Quote
  #110  
Old 25-10-2021, 09:50
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Bodem is idd nog keurig netjes zo te zien!
Dat scheelt je behoorlijk wat werk.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #111  
Old 25-10-2021, 17:18
arnout99cc's Avatar
arnout99cc arnout99cc is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 192
Default

super om te zien. Mooi werk!
Reply With Quote
  #112  
Old 25-10-2021, 19:04
arnus71's Avatar
arnus71 arnus71 is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,936
Default

Goed bezig hoor! Gaat veel tijd in zitten he?
__________________
'10 Skoda Yeti
'12 Skoda Citigo
Reply With Quote
  #113  
Old 26-10-2021, 07:19
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,004
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Bodem is idd nog keurig netjes zo te zien!
Dat scheelt je behoorlijk wat werk.


Bodem viel inderdaad gelukkig erg mee vergeleken met de rest van de auto. Ik merkte ook wel dat er dikke lagen tectyl en een soort wax op zat. Wellicht heeft de auto in het verleden toch nog een extra roest behandeling of iets dergelijks gehad.


Quote:
Originally Posted by arnout99c
super om te zien. Mooi werk!


Bedankt!


Quote:
Originally Posted by arnus71
Goed bezig hoor! Gaat veel tijd in zitten he?


Ja gaat altijd meer tijd in zitten dan je denkt.. Plan was ook eerst om de golf redelijk eenvoudig APK klaar te maken en deels te laten spuiten maar omdat ik er uiteindelijk wel wat meer lol in kreeg heb ik toch besloten om het maar zo goed mogelijk te doen.

Het kan natuurlijk altijd beter zoals de auto compleet strippen en in een chemisch bad of of zo te doen of de auto compleet te stralen maar dat gaat mij weer net té ver en ik ben dan bang dat voor mij het project dan te groot wordt, te lang duurt, de zin er af gaat en dat de auto vervolgens weer voor 15 jaar in een schuurtje komt te staan of dat ie in delen weg gaat wat ook vaak gebeurd helaas.

Ik probeer de dingen nu zo goed mogelijk te doen zodat de auto hopelijk weer vele jaren mee kan. Aangezien ik nog meer hobby auto's heb en ik er relatief weinig in ga rijden komt dat vast goed.

Het motiveert in ieder geval om leuke reacties te lezen.
Reply With Quote
  #114  
Old 28-10-2021, 07:41
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,004
Default

Deze week een paar originele delen gescoord.

Ik had 15 jaar geleden al een setje 75er deuren gekocht maar deze waren wel goed, maar niet goed genoeg voor mijn golf vond ik. De onderste randen waar de rubbers in zaten waren net iets slechter dan ik had gehoopt vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar betere deuren.

Het liefst had ik deuren van een 74er Swallowtail omdat deze deuren toch weer net wat anders zijn als van een 75er Swallowtail maar die deuren zijn zeer zeldzaam en heb ik tot op heden nog niet kunnen vinden. Mocht iemand ze toch nog hebben dan mag je mij een pm sturen.

Het lijkt er op of er allemaal krassen op de deuren zitten maar dit zijn restanten van stickers dus kan makkelijk verwijderd worden.




Deze deur heeft een klein deukje maar dat kan (denk ik) makkelijk verwijderd worden:







Verder moet er een klein beetje laswerk aan de onderkant gedaan worden maar dat valt reuze mee. Kortom ik ben er blij mee.

Ook heb ik via Ebay nog een originele NOS achterklep weten te krijgen. Deze is zo goed als hetzelfde als mijn 74er achterklep alleen 2 openingen aan de binnenkant moeten dicht gelast worden en dan komt de klep 1 op 1 overheen met de Swallowtail klep. Alle kenmerken zoals de scharnierpunten, ventilatiesleuven komen overheen.










Zelfs de plek waar het Volkswagen teken is ingeslagen zit op exact dezelfde plek als mijn originele klep:

Nieuwe NOS klep:




Originele 74er klep:




Oja, en ook nog een originele VW achterbumper gescoord in zeer goede staat :





Het lijkt er nu op dat ik de meeste (grote) delen binnen heb voor de golf om deze straks af te bouwen. Ik ben alleen nog op zoek naar alle deur, raam, kofferklep en motorkap rubbers. En natuurlijk wat ik allemaal nog vergeten ben.
Reply With Quote
  #115  
Old 02-11-2021, 09:55
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,004
Default

Voorste reparatiewielkast. Deze was vrij slecht en heb daardoor een vervangingsscherm gekocht van Klokkerholm om deze er in te lassen.

Verroest scherm deels blank gemaakt zodat ik ruwweg kan tekenen waar ik het oude scherm door moet zagen.




Puntlassen uitgeboord doorgeslepen en rotte deel verwijderd:




Nieuw deel er in en bezig met aflassen:




Nog wat rotte delen wat buiten het nieuwe scherm viel:




Eruit:




Nieuw erin:




Ook ter hoogte van de waterbak ook wat rottigheid:




Nieuw stuk gezet en bezig met afbramen:




Totaal eindresultaat:


Reply With Quote
  #116  
Old 02-11-2021, 10:26
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,004
Default

Omdat ik de golf graag rollend wil hebben en ik een keer wat anders wil doen als alleen met roest bezig te zijn ben ik begonnen om de golf technisch zo ver mogelijk in orde te krijgen.

Als eerste begonnen om de vloeistoffen te vervangen, nieuwe bougies, bougieskabels, rotor, ontsteking, waterpomp en distributieset met spanrol plus dynamoriem. Tevens waren de lagers slecht van de dynamo dus deze ook vervangen.







En weer in elkaar. Wel goed schoongemaakt maar geen mooi verflaagje. Motto is functionaliteit.




Na wat proberen was het eigenlijk starten en lopen na de eerste keer proberen. Dus dat was een opluchting. Carburateur moet waarschijnlijk nog wel uit elkaar en gereviseerd worden maar dit is van latere zorg. Blokje loopt verder redelijk goed.

Wel even het klepdeksel (nieuwe pakking), distributiekap, radiatorbehuizing gestraald en gespoten zodat het nog een beetje fatsoenlijk er uit ziet. Bedoeling is verder niet om op dit moment de motor er uit te halen maar waarschijnlijk in de toekomst wel. (dit wordt dan een project op zich) Wanneer ik wat meer tijd en zin heb ga ik nog wel de motorruimte nog wat verder fatsoeneren, schoonmaken en deels spuiten in kleur. Maar voor nu heeft dat nog geen prioriteit.




Toen verder met de rest van het onderstel. Zaken zoals schokbrekers, veren, remmen voor en achter, remleidingen koper, remleidingen flexibel, lagers, rubbers, stuurhoezen, fuseekogels etc etc worden allemaal vervangen.

Onderdelen. Hier staat nog niet eens alles van op de foto.







Uitlaat van voor tot achter:







Revisieset (alles rubbers en dergelijke nieuw) voor de remklauwen voor.







Nieuwe originele Volkswagen veren:




Vroeger deden we de vervanging met een spanbandje maar nu toch maar op de veilige manier met een verenklem:




Nieuwe schokbrekers en veren voor:




Schokbrekers plus nieuwe schijven en gereviseerde remklauwen gemonteerd. Uiteraard ook nieuwe remleidingen, stofhoezen en toplager plus rubber:





Nieuw lager in de remtrommel persen. Remtrommel verhitten en het lager in de diepvries zodat het makkelijker monteren is. Uiteraard ook een nieuwe remtrommel links en rechts:




Nieuwe remschoenen, veertjes etc:




Gemonteerd op de as met nieuwe veren en schokbrekers plus rubbers achter:




En de nieuwe remtrommel plus lagers en nieuw vet en nieuwe handremkabels plus nieuw gemonteerde uitlaat.




De auto is nu technisch zo goed als klaar dus kan weer verder met het laswerk...

Last edited by steven16v : 02-11-2021 at 10:31.
Reply With Quote
  #117  
Old 02-11-2021, 10:33
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,004
Default

Ik heb alleen 1 vraag mbt tot de montage van de remschoenen. Ik heb alles nieuw gekocht van Bosch. Origineel zat er deze soort U beugel in maar deze zat niet bij de revisieset. Ik heb deze voor nu wel gemonteerd en het
past ook maar ik weet niet of deze er wel of niet in moet. Iemand een idee deze beugel er wel of niet in moet? Zie foto met de rode pijl welke beugel ik bedoel.


Reply With Quote
  #118  
Old 02-11-2021, 17:59
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 945
Default

Volgens mij moet die er gewoon in om de remschoenen op hun plek te houden, toch?
Lijkt me ook niet iets wat aan revisie onderhevig is.
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #119  
Old 03-11-2021, 08:55
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,004
Default

Quote:
Originally Posted by daNpy
Volgens mij moet die er gewoon in om de remschoenen op hun plek te houden, toch?
Lijkt me ook niet iets wat aan revisie onderhevig is.


Bedankt voor je reactie.

Lijkt mij inderdaad ook zo.
Reply With Quote
  #120  
Old 03-11-2021, 19:48
Ironvw Ironvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 365
Default

Je hebt er flink het tempo in zitten
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum