Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Ice en andere auto electronica
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-06-2013, 09:05
jardo jardo is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 74
Default inhoud voor subkist?

Hallo,
ik heb een mooie sub gekocht:
Soundstream tarantula T5 12 inch
klik voor specs (wel naar de t5 serie kijken en niet de bovenste t6 )

nu wil ik een kist gaan maken.
ik heb een adresje gevonden waar ik de juiste poort kan kopen ( 10cm doorsnee 20 cm lang )
en op de site van 12vhifi heb ik ook al gezien dat ik de afmetingen voor de juiste inhoud kan berekenen.

nu mijn vraagje... ik heb volgens de site van soundstream als ik optimaal wil spelen een kist nodig van 70.7 Liter ( dit maak ik op uit het linkje hierboven )
en dus een poort van 10 cm bij 20cm.
nu mijn vraag:
is deze inhoud inclusief de 14 liter die de sub in beslag neemt?
en waar kan ik het beste zo poort plaatsten?

groeten Jardo
__________________
ik stel me even voor

Fast Driving doesn't Kill... Its the Stopping that Hurts

HorsePower is how fast you can hit the wall
Torque is how far you can take the wall with you.
Reply With Quote
  #2  
Old 01-06-2013, 09:45
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Eerlijk gezegd vind ik dit ook wel interessant. Ik heb toen een kist laten maken bij een car-audio bedrijf. En deze is helemaal dicht, geen gaten (bass poorten) erin. Dan was volgens hun beter bij de subwoofer die ik had.

Zit er al jaren in en klinkt eerlijk gezegd super, ben weleens benieuwd wat de theorieën hierachter zijn.
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #3  
Old 01-06-2013, 12:18
jardo jardo is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 74
Default




ik heb maar eventjes met paint wat in elkaar gezet

zo moet t dus worden.
als je vanf de achterkant de kofferbak in zou kijken zie de de "zijkant" van de kist.
hij zal vanuit dat opzicht 40 cm breed worden
kopppen die berekeningen zo?
__________________
ik stel me even voor

Fast Driving doesn't Kill... Its the Stopping that Hurts

HorsePower is how fast you can hit the wall
Torque is how far you can take the wall with you.

Last edited by jardo : 01-06-2013 at 12:23.
Reply With Quote
  #4  
Old 01-06-2013, 13:01
robertoal robertoal is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 245
Default

Naar wat ik ervan af weet is het best lastig om een echt goede BR kist te ontwerpen (bassreflex). Een programma die onder andere de inhoud voor je kan berekenen evenals de lengte en oppervlakte van poort, uitgerekend van de T/S parameters, is WinISD. Daar kan je wel even mee spelen.
Persoonlijk zou ik als ik jou was voor dichte kist gaan.

Voor en nadelen op een rijtje:

Dichte kist:
+ Makkelijk ontwerp -> groter is bijna altijd beter, valt niet veel te berekenen
+ Zeer vlakke weergave (goed geluid)
+ Gaat zeer laag
- Minst efficiente ontwerp/laagste rendement

Als je zelf een kist wilt bouwen en je wilt niet al te veel onderzoek doen: een dichte maken. Kan je zelf je maten bepalen.

Bass reflex kist:
+ Hoge efficientie/rendement (gaat harder met hetzelfde vermogen ivg met dichte kist)
+ Je kan door het tunen van de poort een bepaalde frequentie boosten
- Het geluid is minder 'goed', minder waarheidsgetrouw althans. (maar wat is goed? meningen verschillen)
- Moeilijk bouwen en tunen van de kist

Als rendement op 1staat ga je automatisch voor deze kist. Zelf vind ik het geluid minder, je krijgt een meer 'langere minder preciese' bas.
Wil je kwaliteit, en kan rendement je gestolen worden? Dichte kist.

EDIT:
Handig linkje naar WinISD handleiding
Op deze site (new-line) staat alles wat je wilt weten over zelfbouw. Dit is wel PA maar de theorie blijft het zelfde, hoewel daar de focus voor op rendement ligt natuurlijk.

Last edited by robertoal : 01-06-2013 at 13:10.
Reply With Quote
  #5  
Old 01-06-2013, 13:24
andre0511's Avatar
andre0511 andre0511 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 321
Default

Heb zelf veel gespeeld met gesloten behuizing wat eigenlijk wel het strakste klinkt voor snelle bassen.Maar ben toch over gestapt naar een gepoorte kist omdat ik het zat was dat een gesloten kist altijd aan opdringerige kant klinkt.
De bas gaat zwaarder en is meer allround in gepoort.
Maar blijft natuurlijk ieder zijn eigen smaak.
Bassreflex is zelf heel moeilijk te bouwen,en geeft naar mijn inzien geen voordeel tegenover de gepoorte.
En dan hangt het er nog vanaf welk soort muziek je het liefst luister,ben zelf niet iemand die 1 soort muziek luistert dus was voor mij de gepoorte het beste naar mijn gevoel.
http://www.12vhifi.nl/
Op deze site staat veel info waar jullie misschien ook baat bij hebben.
__________________
Audi S3 8L 270 pk 400 nm

Waarom moet je bij een auto die op diesel of benzine rijdt, toch ook gas geven?
Reply With Quote
  #6  
Old 01-06-2013, 13:28
robertoal robertoal is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 245
Default

Gepoort is hetzelfde als bassreflex!
tuurlijk blijft het smaak, maar met een dichte kist krijg je een vlakker verloop!
Misschien dat jouw ervaring te maken heeft met het gebrek aan processing?
Reply With Quote
  #7  
Old 01-06-2013, 16:09
jardo jardo is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 74
Default

Quote:
Originally Posted by robertoal
Gepoort is hetzelfde als bassreflex!
tuurlijk blijft het smaak, maar met een dichte kist krijg je een vlakker verloop!
Misschien dat jouw ervaring te maken heeft met het gebrek aan processing?



wat bedoel je presies met vlakker verloop?
__________________
ik stel me even voor

Fast Driving doesn't Kill... Its the Stopping that Hurts

HorsePower is how fast you can hit the wall
Torque is how far you can take the wall with you.
Reply With Quote
  #8  
Old 01-06-2013, 16:21
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Ik wil niet veel zeggen, maar met een gepoorte kist heb je juist vaak meer liter nodig voor hetzelfde effect als een dichte kist. Zeker voor in een auto is een gesloten kist dus vaak (niet altijd) een betere oplossing vanwege de beperkte ruimte.

Zo heb ik 2 subkisten van 90 litermet een 12" woofer erin. Past niet in een auto (zijn ze ook niet voor bedoeld). Zou ik ze gepoort willen moet er nog eens 40 tot 50 liter bij(hoeveelheid klopt niet precies, dan moet ik de berekeningen gaan terugzoeken)
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #9  
Old 01-06-2013, 16:29
jardo jardo is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 74
Default

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
Ik wil niet veel zeggen, maar met een gepoorte kist heb je juist vaak meer liter nodig voor hetzelfde effect als een dichte kist. Zeker voor in een auto is een gesloten kist dus vaak (niet altijd) een betere oplossing vanwege de beperkte ruimte.

Zo heb ik 2 subkisten van 90 litermet een 12" woofer erin. Past niet in een auto (zijn ze ook niet voor bedoeld). Zou ik ze gepoort willen moet er nog eens 40 tot 50 liter bij(hoeveelheid klopt niet precies, dan moet ik de berekeningen gaan terugzoeken)



heb je ook al gekeken bij het linkje van soundstream?
KLIK

volgens mij geven ze aan gepoort vanaf 57 liter
en max 85 liter
__________________
ik stel me even voor

Fast Driving doesn't Kill... Its the Stopping that Hurts

HorsePower is how fast you can hit the wall
Torque is how far you can take the wall with you.
Reply With Quote
  #10  
Old 01-06-2013, 16:46
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Quote:
Originally Posted by jardo
heb je ook al gekeken bij het linkje van soundstream?
KLIK

volgens mij geven ze aan gepoort vanaf 57 liter
en max 85 liter


Uiteraard gekeken
Verschilt per speaker natuurlijk
Maar zoals ik aangaf heb je een grotere kist nodig als je gepoort wil gaan ten opzichte van gesloten. Zo ook met die van soundstream.
Tis natuurlijk wat je zelf wilt. Ik prefereer wat ruimte in de auto over te houden.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #11  
Old 01-06-2013, 16:49
andre0511's Avatar
andre0511 andre0511 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 321
Default

Was even in de war met bandpass maar het klopt dat een gesloten een vlakker verloop heeft maar vind naar mijn persoonlijke ervaring dat een bassreflex meer veelzijdig is.Daarom na lange tijd besloten toch over gestapt.
Bij een bassreflex met goede sub en versterker in combinatie juiste grote kist kan je zeker een strakke bass krijgen.
Je bassen kunnen een lagere frequentie halen doordat je sub grotere in en uitslag kan halen.
Een nadeel is dat je last kan krijgen van poortruis maar ook bij een goeie kist/poort ontwerp moet je dat kunnen beperken.
Als je veel muziek draait met strakke snelle bassen zou mijn voorkeur ook uitgaan naar gesloten.
Maar nogmaals het is allemaal persoonlijke smaak.
Heb veel geexperimenteerd met gesloten en bassreflex.Maar uiteindelijk gekozen voor bassreflex.
Maar om antwoord te geven op de begin vraag van dit topic Jardo:Jou sub doet het beste met een vrij grote kist en of je dan gesloten of gepoort neemt is nastuurlijk je eigen smaak.
Mijn broertje draait met de T4 in een behuizing van een liter of 50 gepoort,draait erg goed als ik eerlijk ben maar hij had ook liever groter gehad.
Alleen hij wou geen kist van 70 liter in zijn auto dus maar een compromis gedaan met een kleinere.
__________________
Audi S3 8L 270 pk 400 nm

Waarom moet je bij een auto die op diesel of benzine rijdt, toch ook gas geven?
Reply With Quote
  #12  
Old 01-06-2013, 17:00
jardo jardo is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 74
Default

ik draai voornamelijk house, hardstyle en moombahton laatste tijd ook wel R&B

volgens mij zit ik op bruto inhoud van 104 liter. en hou ik nog de halve kofferbak over

dus deze opstelling zou zo weg goed moeten zijn?

anders zou ik altijd nog dichte kist kunnen maken
__________________
ik stel me even voor

Fast Driving doesn't Kill... Its the Stopping that Hurts

HorsePower is how fast you can hit the wall
Torque is how far you can take the wall with you.
Reply With Quote
  #13  
Old 01-06-2013, 17:42
andre0511's Avatar
andre0511 andre0511 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 321
Default

Gesloten draait house en hardstyle zonder probleem maar R&B komt er niet lekker uit.Maar bassreflex doet beide wel,R&B zowiezo.
Ben ook liefhebber van house hardstyle op zijn tijd,en gabber van vroeger haha maar me bassreflex rammelt ze er zonder probleem uit.
Heb ik wel een flinke mono erachter staan die goed de controle houdt over mijn beide subs,ook erg belangrijke.
__________________
Audi S3 8L 270 pk 400 nm

Waarom moet je bij een auto die op diesel of benzine rijdt, toch ook gas geven?
Reply With Quote
  #14  
Old 01-06-2013, 18:38
jardo jardo is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 74
Default

Quote:
Originally Posted by andre0511
Gesloten draait house en hardstyle zonder probleem maar R&B komt er niet lekker uit.Maar bassreflex doet beide wel,R&B zowiezo.
Ben ook liefhebber van house hardstyle op zijn tijd,en gabber van vroeger haha maar me bassreflex rammelt ze er zonder probleem uit.
Heb ik wel een flinke mono erachter staan die goed de controle houdt over mijn beide subs,ook erg belangrijke.



flinke mono zit wel goed... op 4ohm 500 watt RMS k kan m ook aansluiten op 1 ohm. 1500 watt RMS maar de sub is "maar" 900 watt rms... piek kan ie t wel aan... 1800Watt
__________________
ik stel me even voor

Fast Driving doesn't Kill... Its the Stopping that Hurts

HorsePower is how fast you can hit the wall
Torque is how far you can take the wall with you.
Reply With Quote
  #15  
Old 01-06-2013, 19:22
robertoal robertoal is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 245
Default

Quote:
Originally Posted by andre0511
Gesloten draait house en hardstyle zonder probleem maar R&B komt er niet lekker uit.Maar bassreflex doet beide wel,R&B zowiezo.
Ben ook liefhebber van house hardstyle op zijn tijd,en gabber van vroeger haha maar me bassreflex rammelt ze er zonder probleem uit.
Heb ik wel een flinke mono erachter staan die goed de controle houdt over mijn beide subs,ook erg belangrijke.


Allereerst: hier heb ik zelf geen ervaring mee, speel zelf nauwelijks R&B
Of een BR het er met genoegen uitbraakt hangt veel af van je tunings frequentie van de poort.
Zover ik weet kan een gesloten kist juist veel lager, zonder ten koste te gaan van een waanzinnig hoeveelheid rendement. Tuurlijk kan je BR ook zo tunen dat ie zeer laag kan, maar als ik me goed herinner gaat dat ten koste van een hoop rendement (onder andere je xmax zal belachelijk snel gehaald worden).

Sowieso is het smaak, dat natuurlijk op 1. Maar als we het hebben over puur geluidsweergave (met grafiek erbij) geeft een gesloten kist een rechter verloop, een BR kist kan je op deel boosten, met als gevolg 'vervormd' geluid, maar dat kan juist ook heel goed klinken!! (Waarom vinden mensen het buizen geluid zo mooi? Vervorming!)
Nog een aanvulling vind ik dat als je goede processing hebt je ook per muziek soort prima je geluidsbeeld aan kan vullen met hier en daar een boost of trim..

Op op de TS terug te komen: leen is van iemand een kist en ga zelf luisteren wat je het leukst vind klinken!

Als je 1 dubbelspoels sub hebt kan je hem nooit op 1 ohm aansturen? 4 en 4 ohm is 2 ohm gecombineerd?
Sowieso zou ik zelf nooit lager gaan dan 4 ohm wegens geluidskwaliteit, maar ik spoor dan ook niet
Als je het volle uit je speaker wilt halen hadden wij altijd de vuistregel: versterker moet 2x vermogen van de speaker leveren. (een te zwakke versterker, DAAR maak je dingen mee stuk, een te zware versterker meestal niet)
Reply With Quote
  #16  
Old 01-06-2013, 19:40
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Zowel bij basreflex- als gesloten kasten kun je het geluid verbeteren door er dempingsmateriaal in te doen. Het gaat ten koste van het rendement, maar de bas zal strakker klinken en minder dreunen, doordat resonaties gedempt worden.

Quote:
zou ik zelf nooit lager gaan dan 4 ohm wegens geluidskwaliteit
Lagere impedanties zijn vooral ongunstig door de grotere verliezen in de kabel en de connectors.

Quote:
een te zwakke versterker, DAAR maak je dingen mee stuk, een te zware versterker meestal niet
Dat gaat wel op voor tweeters, maar zeker niet voor woofers! Kies het vermogen van de speaker gewoon hetzelfde als dat van de versterker.
Reply With Quote
  #17  
Old 02-06-2013, 12:20
andre0511's Avatar
andre0511 andre0511 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 321
Default

Speel zelf met 1200 rms tegen 700 rms wat me beide subs bij elkaar zijn,maar naar mijn idee geen enkel probleem.
Speel dan wel op 2 ohm,maar als je dempingsfactor goed is van je monoblok moet dat geen enkel probleem zijn.
Een bassreflex kan je tunen door je poort aan te passen op een bepaalde frequentie.
Maar daar komt wel aardig wat berekenen bij kijken.
Bij mij speelde mijn gesloten optimaal bij 54 hertz.
En met bassreflex kwam ik lager uit qua frequentie,Waardoor R&B beter uit de verf kwam.
De kist dempen heb ik ook gedaan,vond het een hele verbetering qua klank,theoretische gezien niet super maar het heeft ook wel weer een voordeel omdat je je de sub laat denken dat de kist groter is dan werkelijk.
Toch uit eigen ervaring kom je qua frequentie lager met gepoort dan met gesloten,je coon heeft veel meer bewegingsruimte waardoor hij lagere frequenties kan halen.
Neem nou de sub van helix,de spxl 12,die heeft zoveel bewegingsruimte nodig dat hij in een gesloten behuizing niet uit de voeten kan.
En die kan tot 30 hertz,echt veel lager kan je bijna niet,maar om dat te behalen heb je toch een gepoorte nodig.
__________________
Audi S3 8L 270 pk 400 nm

Waarom moet je bij een auto die op diesel of benzine rijdt, toch ook gas geven?
Reply With Quote
  #18  
Old 02-06-2013, 23:44
jardo jardo is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 74
Default

er is dus eigenlijk niet heel veel hoorbaar/ voelbaar verschil... behalve dat de meer ruimte overhoud in de kofferbak

t moet gewoon lekker hard rammen en mooi klinken... misschien ga ik ooit eens meedoen met db drag ofzo maar is geen must

ik wil alleen t beste eruit halen

kan ik met de soundstream wel op 1ohm spelen? of kan ik m dan opblazen?


ik had dus al een poort besteld. 100mm doorsnede en 197 mm lang maar jullie raden me dat dus af? of kan ik die gewoon gebruiken?


k weet nu helemaal nie meer wat ik moet doen
__________________
ik stel me even voor

Fast Driving doesn't Kill... Its the Stopping that Hurts

HorsePower is how fast you can hit the wall
Torque is how far you can take the wall with you.
Reply With Quote
  #19  
Old 03-06-2013, 12:24
robertoal robertoal is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 245
Default

Quote:
Dat gaat wel op voor tweeters, maar zeker niet voor woofers! Kies het vermogen van de speaker gewoon hetzelfde als dat van de versterker.

Ben ik het niet mee eens! Het geld ook juist voor woofers.
Als je een t zware versterker hebt hoor je relatief makkelijk de vervorming, daarmee kan je vrij precies bepalen of je te ver gaat.
Als je versterker op zijn max draait worden je mooie sinus afgevlakt, zo ver zelfs dat je zelfs op korte momenten gelijkstroom krijgt. De woofer blijft dus 'plakken' op de maximale standen; deze vervorming is moeilijker waar te nemen. Tegelijkertijd wordt de spoel warmer (door de gelijkstroom EN door gebrek aan koeling)
Waarom vind jij dat je dat wel moet doen voor tweeters?

@Jardo:
Als jij een goede BR kast wilt bouwen moet je gaan berekenen. Punt.
dus puur voor het gemak (en het is toevallig ook mijn voorkeur) zou ik gewoon een dicht kastje bouwen.
Wat je ook kan doen (misschien kan je de speaker nog terug brengen?) is een kant en klare BR kast kopen (met speaker erin) normaal gesproken zijn de speakers perfect berekent voor de kast en weet je dus zeker dat je iets fatsoenlijks koopt. (wel a merk natuurlijk.)
Wat ook kan, als ruimte in de bak je minder boeit, is een PA speaker kopen. Deze hebben over het algemeen een zeer goed rendement, en knallen serieus strakker (en harder) dan die auto 'meuk'. Schiet me maar af

Als je versterker op 1 ohm moet belasten kan jij in mijn optiek beter een extra versterker kopen. Je spullen op de max belasten heeft niet mijn voorkeur, je kan beter wat headroom overhouden.
Reply With Quote
  #20  
Old 03-06-2013, 13:12
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by robertoal
[..] Waarom vind jij dat je dat wel moet doen voor tweeters?

Het probleem zit meer in de combinatie van alle componenten, dus versterkers én speakers.

* Een versterker die overstuurd wordt zal inderdaad de sinustoppen afkappen, waarbij relatief zeer veel energie vrijkomt in de vorm van harmonischen (= boventonen, hogere frequenties). In muziek zit lang niet zoveel energie in de hoge tonen! Enfin, een woofer gaat daar niet stuk van, een tweeter wel: de spoel brandt door, en dat kan al gebeuren als je zelf nog niet eens vervorming hoort!
* Basspeakers gaan stuk door langdurige overbelasting doordat de conus te grote slagen probeert te maken waarbij de ophanging beschadigd raakt.

Natuurlijk gaat het altijd om de vraag "hoe hard kan 'ie", en dat wordt - net als bij een ketting - bepaald door de zwakste schakel. Overigens kan ook een volkomen misaanpassing (qua vermogen en/of impedantie) jarenlang heel blijven als je maar heel voorzichtig doet met de volumeknop.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum