Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Algemeen > Stel je voor
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 13-05-2020, 09:46
TheDutchie TheDutchie is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2020
Posts: 51
Default Voorstellen: TheDutchie

Hallo allen,

Ik zal me even voorstellen want ik denk dat ik jullie nog vaak nodig zal hebben

TheDutchie, woonachtig in Arnhem 33 jaar. Ik heb een golf mk1 project gekocht omdat ik dat eigenlijk al heel lang wilde maar nooit de ruimte voor had. Ik heb nu een garage dus ik dacht ik ga het gewoon doen. Ik heb niet het makkelijkste project gekocht want het is een golf mk1 geworden met een 1.8 KR blok erin icm 45 DCOE webers. Precies wat ik wilde, maar aangezien deze wagen al meer dan 15 jaar niet op de weg heeft gereden wel een behoorlijke uitdaging.

En omdat het een project van iemand anders is geweest, weet je dus nooit wat er allemaal aangepast is.

Mijn grootste probleem is op dit moment de bekabeling, ik ben redelijk technisch maar van elektra heb ik totaal geen kaas gegeten. De auto loopt (ruw) maar ondanks dat ik meerdere meters heb (temp, olietemp, olie druk) doen ze het allemaal niet. Onder het dashbord is het een wirwar van kabels en ik zie ook meerdere sensoren niet (goed) aangesloten in de motorruimte.

Dus als iemand tips heeft omtrent deze setup (golf 1 kabelboom of golf 2, ik weet niet welke erin zit) dan zijn die allemaal welkom!


Alvast bedankt voor jullie toekomstig advies!


[IMG]
[/IMG]
Reply With Quote
  #2  
Old 13-05-2020, 09:55
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Welkom! Altijd een goede combo een 16V op Webers in een Golf 1.

Wat betreft de elektronica, als je de mogelijkheid hebt om de gehele (motor)-Kabelboom uit de auto te halen en uit te leggen over een vloer etc. Zou ik je dat aanraden. Als je van te voren simpelweg genoeg foto's maakt en de connectoren op de motor voorziet van een labeltje, zal terugbouwen niet moeilijk zijn.

Met de kabelboom uit de motor kun je namelijk veel duidelijker zien wat waar naar toe gaat en wat er eventueel verprutst is door een vorige eigenaar. Er rijden namelijk bulten van die auto's rond waar de kabelboom gevalletje verknipt brandgevaar is.

Ik denk dat als je een paar duidelijke foto's van de kabelboom en zekeringenkast kunt maken, dat er vast iemand op het forum is die je kan voorzien van een schema! Elektra blijft altijd een heet hangijzer voor velen, maar het is in deze auto's echt zo simpel als wat
Reply With Quote
  #3  
Old 13-05-2020, 10:25
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Welkom! Leuk project!
Omdat het een 16v met webers is, is de kans groot dat de kabelboom van de originele motor is gebruikt.
Om zo'n motor aan de loop te krijgen wordt vaak een geschakelde plus voor een brandstofpompje en een ontstekingsmodule gebruikt en verder heb je dan nog 1 draad voor de oliedrukschakelaar en 1 draad voor de temperatuurmeter in de auto.
Dat kan allemaal uit de originele motorboom gehaald worden en is de boom van de 16v niet nodig omdat die met een injectiesysteem werkt.

Als er losse meters in de auto zitten zal je daar losse bedrading voor aan moeten leggen of misschien heeft de vorige eigenaar dat gedaan en dan is het wel even zoeken..
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #4  
Old 13-05-2020, 11:47
TheDutchie TheDutchie is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2020
Posts: 51
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Welkom! Altijd een goede combo een 16V op Webers in een Golf 1.

Wat betreft de elektronica, als je de mogelijkheid hebt om de gehele (motor)-Kabelboom uit de auto te halen en uit te leggen over een vloer etc. Zou ik je dat aanraden. Als je van te voren simpelweg genoeg foto's maakt en de connectoren op de motor voorziet van een labeltje, zal terugbouwen niet moeilijk zijn.



Daar ben ik echt veel te onkundig voor helaas.. en ook te schijterig denk ik

Als iemand met verstand ervan me daar mee kan helpen, dan zou ik het wel aandurven. Maar in mijn eentje nooit.
Reply With Quote
  #5  
Old 13-05-2020, 11:52
TheDutchie TheDutchie is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2020
Posts: 51
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Welkom! Leuk project!
Omdat het een 16v met webers is, is de kans groot dat de kabelboom van de originele motor is gebruikt.
Om zo'n motor aan de loop te krijgen wordt vaak een geschakelde plus voor een brandstofpompje en een ontstekingsmodule gebruikt en verder heb je dan nog 1 draad voor de oliedrukschakelaar en 1 draad voor de temperatuurmeter in de auto.
Dat kan allemaal uit de originele motorboom gehaald worden en is de boom van de 16v niet nodig omdat die met een injectiesysteem werkt.

Als er losse meters in de auto zitten zal je daar losse bedrading voor aan moeten leggen of misschien heeft de vorige eigenaar dat gedaan en dan is het wel even zoeken..



Er zijn heel wat kabels in de motorruimte die loshangen, nergens heen gaan of niet zijn aangesloten, vandaar dat ik het vermoeden heb dat het om een boom van een mk2 gaat (zie afbeelding voor spaghetti bende)

Ook zie ik de olietemp sensor zonder kabel eraan zitten, geen idee welke van de losse kabels uit de ruimte hierop moet.

[IMG]
[/IMG]
Reply With Quote
  #6  
Old 13-05-2020, 12:04
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Als ik dit zo zie, zou ik adviseren om de huidige kabelboom er uit te halen en met een andere (complete) kabelboom te beginnen. Aangeknepen AMP stekkertjes die in stekkeraansluitingen over de pin geschoven zijn, gaan 100% zeker voor storingen zorgen. Ook het feit dat de kabels gewoon los door de motorruimte liggen is geen recept voor betrouwbaarheid.
__________________
Reply With Quote
  #7  
Old 13-05-2020, 12:12
Sinaasboom's Avatar
Sinaasboom Sinaasboom is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 476
Default

Welkom! Leuk project heb je gekocht met ook wel best wat uitdaging volgens mij, als je een project van iemand overneemt is altijd maar de vraag wat wel en niet is gedaan en vooral hoe het is gedaan. Je hebt in elk geval de ruimte en hopelijk de tijd, dan kun je hier iets heel gaafs van maken!

Wellicht is het ook een ideetje om foto's van de motorruimte van 16v motoren op te zoeken en op te slaan zodat je daar evt. ook wat informatie vandaan kunt halen over hoe en wat sommige dingen zijn aangesloten.

Wat zijn verder je plannen nog qua afbouwen, ga je ook andere remmen plaatsen bijvoorbeeld?

Succes!
Reply With Quote
  #8  
Old 13-05-2020, 12:12
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Dit is precies wat ik met gevalletje verknipt brandgevaar bedoelde

En wat betreft het te schijterig zijn om dat te doen, een weber uit elkaar halen is 2x keer zo moeilijk als bedrading bekijken. Eerste keer is altijd spannend, maar zodra je ziet dat het enkel 'leidingen' zijn waar stroom van A naar B in gaat, is het ook voor een leek super goed te doen!

Geloof mij, ik had precies het eerste de eerste keer! Gewoon doen is de oplossing

Last edited by RobertVoorst : 13-05-2020 at 12:14.
Reply With Quote
  #9  
Old 13-05-2020, 13:10
TheDutchie TheDutchie is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2020
Posts: 51
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Dit is precies wat ik met gevalletje verknipt brandgevaar bedoelde

En wat betreft het te schijterig zijn om dat te doen, een weber uit elkaar halen is 2x keer zo moeilijk als bedrading bekijken. Eerste keer is altijd spannend, maar zodra je ziet dat het enkel 'leidingen' zijn waar stroom van A naar B in gaat, is het ook voor een leek super goed te doen!

Geloof mij, ik had precies het eerste de eerste keer! Gewoon doen is de oplossing



Ik weet dat de huidige situatie absoluut niet top is inderdaad. Ik wil hem eigenlijk apk waardig krijgen en hem dan ergens heenbrengen die het elektra gedeelte van me kan overnemen. Er zit namelijk ook een aftermarkt alarm + deurvergrendeling op welke continu afgaat..
Misschien is er wel iemand uit de buurt die me een beetje op weg kan helpen. Er nu gewoon aan beginnen durf ik echt niet aan.
Reply With Quote
  #10  
Old 13-05-2020, 13:24
TheDutchie TheDutchie is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2020
Posts: 51
Default

Quote:
Originally Posted by Sinaasboom
Welkom! Leuk project heb je gekocht met ook wel best wat uitdaging volgens mij, als je een project van iemand overneemt is altijd maar de vraag wat wel en niet is gedaan en vooral hoe het is gedaan. Je hebt in elk geval de ruimte en hopelijk de tijd, dan kun je hier iets heel gaafs van maken!

Wellicht is het ook een ideetje om foto's van de motorruimte van 16v motoren op te zoeken en op te slaan zodat je daar evt. ook wat informatie vandaan kunt halen over hoe en wat sommige dingen zijn aangesloten.

Wat zijn verder je plannen nog qua afbouwen, ga je ook andere remmen plaatsen bijvoorbeeld?

Succes!


Thnx voor de tip, was ik ook al mee bezig. Er is nog heel veel te doen aan dit bakkie.
Prio is: apk waardig en dan motor op kenteken laten keuren.

- Zo zit de radiateur ook redelijk in de weg voor de webers, dus daar wil ik een lagere versie voor terugplaatsen.
- Er zit een "zoem" in het blok waar ik nog niet achter ben wat het is.
- Verder is de carrosserie redelijk hard maar wil ik deze wat strakker maken.
- Er zitten mk2 gti stoelen in, die volgens mij van een Engelse wagen afkomen (stoelbediening zit andersom bij beide stoelen) dus daar moet ik wat aan doen
- Ik heb geen idee of er een snelle nokkenas in zit, maar dat is eigenlijk wel de bedoeling met webers om er optimaal vermogen uit te halen.
- Er zitten nu originele witte OZ racing ralley velgen onder die ik eigenlijk voor BBS/lenso velgjes wil switchen
- iets "mildere" demper plaatsen, geluid is niet normaal hard wat er nu uitkomt.
- Ik wil een dashbord met toerenteller plaatsen, maar dit is ook weer elektra (zie mijn angst voor elektra hierboven )
- Als alle bedrading goed is, wil ik de motorruimte netter hebben.
- remmen achterzijde wellicht ook nog aanpassen naar schijven
- 1 handremkabel mist, dus deze repareren
- alle meters in dashbord werkend hebben.
- binnenbekleding deuren mist, dus dat vernieuwen.

en vast nog wat dingen die ik vergeten ben..

en tussendoor knallen
Reply With Quote
  #11  
Old 13-05-2020, 13:27
TheDutchie TheDutchie is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2020
Posts: 51
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Welkom! Leuk project!
Omdat het een 16v met webers is, is de kans groot dat de kabelboom van de originele motor is gebruikt.
Om zo'n motor aan de loop te krijgen wordt vaak een geschakelde plus voor een brandstofpompje en een ontstekingsmodule gebruikt en verder heb je dan nog 1 draad voor de oliedrukschakelaar en 1 draad voor de temperatuurmeter in de auto.
Dat kan allemaal uit de originele motorboom gehaald worden en is de boom van de 16v niet nodig omdat die met een injectiesysteem werkt.

Als er losse meters in de auto zitten zal je daar losse bedrading voor aan moeten leggen of misschien heeft de vorige eigenaar dat gedaan en dan is het wel even zoeken..



De temp meter in het dashbord doet niks, daarnaast heb ik 3 metertjes in de middenconsole (temp, accu en oliedruk) en daar werkt alleen het accu metertje van. De meters zijn binnen wel aangesloten maar ik kan de gekleurde kabels niet terugvinden in de motorruimte.
Reply With Quote
  #12  
Old 13-05-2020, 14:20
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Weet niet hoe oud de golf is? Maar bij de meeste modellen is de draad van de oliedruk sensor grijs/wit of geel, die van de temperatuurmeter in het dash rood/geel of blauw geel. Maar beetje afhankelijk van je Bouwjaar en welk type zekeringskast erin zit.
Evt kan je die temp. sensor even controleren door m even tegen de massa te houden, dan zou de meter helemaal uit moeten slaan.

Misschien heb je hier nog iets aan; http://www.a2resource.com/electrical/electrical.html
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #13  
Old 13-05-2020, 15:07
TheDutchie TheDutchie is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2020
Posts: 51
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Weet niet hoe oud de golf is? Maar bij de meeste modellen is de draad van de oliedruk sensor grijs/wit of geel, die van de temperatuurmeter in het dash rood/geel of blauw geel. Maar beetje afhankelijk van je Bouwjaar en welk type zekeringskast erin zit.
Evt kan je die temp. sensor even controleren door m even tegen de massa te houden, dan zou de meter helemaal uit moeten slaan.

Misschien heb je hier nog iets aan; http://www.a2resource.com/electrical/electrical.html


Bedankt, alle info is welkom!

Uit 1982 is ie, ik ben eerlijk gezegd de zekeringkast nog niet eens tegengekomen. Wel heb ik losse vierkante blokjes zien liggen waarvan ik vermoed dat het zekeringen zijn. Ik heb al ergens gelezen dat tot 82 er een oude zekeringkast in zit?
Reply With Quote
  #14  
Old 13-05-2020, 16:14
Sinaasboom's Avatar
Sinaasboom Sinaasboom is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 476
Default

Quote:
Originally Posted by TheDutchie
Bedankt, alle info is welkom!

Uit 1982 is ie, ik ben eerlijk gezegd de zekeringkast nog niet eens tegengekomen. Wel heb ik losse vierkante blokjes zien liggen waarvan ik vermoed dat het zekeringen zijn. Ik heb al ergens gelezen dat tot 82 er een oude zekeringkast in zit?


De zekeringskast zit links onder het dashboard bij je motorkap hendel, die vierkante blokjes klinken me eerder als relais dan zekeringen.

Last edited by Sinaasboom : 13-05-2020 at 16:19.
Reply With Quote
  #15  
Old 14-05-2020, 12:19
TheDutchie TheDutchie is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2020
Posts: 51
Default

Quote:
Originally Posted by Sinaasboom
De zekeringskast zit links onder het dashboard bij je motorkap hendel, die vierkante blokjes klinken me eerder als relais dan zekeringen.


Gevonden, maar hier wordt ik niet blijer van



[/IMG]
Reply With Quote
  #16  
Old 14-05-2020, 12:49
Mk2jetta1990's Avatar
Mk2jetta1990 Mk2jetta1990 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2015
Posts: 73
Default

Quote:
Originally Posted by TheDutchie
Gevonden, maar hier wordt ik niet blijer van



[/IMG]



kortste en goedkoopste oplossing is om een kabelboom te vinden van een golf 16V van voor 1987 en deze uit te dunnen naar wat jij nodig hebt, dit zullen maar een paar draden zijn. zou wel aanraden om de juiste steker aan te schaffen om de ronde connectors uit de zekeringskast stekkers te halen.

voor het alarm lijkt het mij ook makkelijker om hier een andere onverknipte kabelboom voor te vinden, zodat je deze gewoon kan overzetten en alles dan werkt naar behoren

ik hoop dat je daar wat aan hebt
__________________
powered by

von Tolhausen
Reply With Quote
  #17  
Old 14-05-2020, 14:01
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,180
Default

Kenteken: HS-78-PJ?
Reply With Quote
  #18  
Old 14-05-2020, 14:49
TheDutchie TheDutchie is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2020
Posts: 51
Default

Quote:
Originally Posted by Van Limburg
Kenteken: HS-78-PJ?


jup, ken je de auto?
Reply With Quote
  #19  
Old 14-05-2020, 14:56
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,180
Default

Quote:
Originally Posted by TheDutchie
jup, ken je de auto?


Zelf niet. Ik had een vriend van me gevraagd of hij jou wou helpen met de kabelboom.
Blijkt hij de auto te kennen, hij was er ooit naar gaan kijken.
Hij heeft hem laten staan
Reply With Quote
  #20  
Old 14-05-2020, 15:02
TheDutchie TheDutchie is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2020
Posts: 51
Default

Quote:
Originally Posted by Van Limburg
Zelf niet. Ik had een vriend van me gevraagd of hij jou wou helpen met de kabelboom.
Blijkt hij de auto te kennen, hij was er ooit naar gaan kijken.
Hij heeft hem laten staan


hahaha wellicht een slim besluit
Maar ik wilde een project, dus je krijgt wat je wenst

Mocht ie me willen/kunnen helpen dan zou ik hem eeuwig dankbaar zijn!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum