Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 09-08-2019, 19:03
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default Horten en Stoten scirocco 1.6 1976 en passat 1.3 1978

Ha Allemaal!

Ik zou graag nog eens een beroep doen op jullie kennis en ervaring voor een probleem met 2 van mijn wagens. Ze hebben allebei hetzelfde, de een al jaren, de ander nog nog maar juist (pas eergister de motor opnieuw samengebouwd) en ik kom er echt niet meer uit. (Dat is om niet te zeggen dat ik er wanhopig van word)

Het probleem is dat ze prima starten, lopen en rijden, totdat ze een stuk hebben gereden. Vooral na een snelwegrit is het hopeloos: stotteren en bokken en uitvallen zodra je gas los hebt/de koppeling in duwt. Daarbij is het ook heel grillig, soms kun je een hele rit rijden zonder problemen (ben eens een rondje Ardennen vanuit Eindhoven gereden met de scirocco, geen probleem en volgende dag niet meer mee te rijden, en vanmiddag nog de 150 aangetikt met de passat, ook geen probleem) en soms is er echt niet mee te rijden. Afstellen is daardoor ook godsonmogelijk omdat bij iedere volgende rit het weer net anders lijkt te zijn...

De scirocco is een 1.6 FR met de gevreesde 2B2 zenith/pierburg carburateur. Daarvan heb ik er al verschillende op gehad, geen van alle kan het behelpen. Alle ontsteking is nieuw van Bosch en goed afgesteld, kleppenspeling is ook goed. CO heb ik niet de apparatuur voor om af te stellen, maar hij reageert überhaupt niet op de afstelling ervan, dus denk dat het ergens anders gezocht moet worden.




De passat is een 1.3 FZ met weber vervangingscarb. Maandje terug is het originele onderblok stuk gelopen (gesprongen zuigerveer) en dat heb ik dan deze week vervangen voor een ander onderblok met dezelfde motorcode. Al de rest is van het originele blok trug gezet, ook de kop. Dat blok liep voorat de zuigerveer sprong altijd heel erg goed.
Compressie van het nieuwe blok is op alle cilinders 10 kg/cm2 en als het motortje goed loopt, dan loopt hij ook écht heel mooi. (beter dan de vorige nog wel) Ook van deze is alle ontsteking nieuw van Bosch en ik ben er vanmiddag mee naar de garage gereden waar ik de CO heb afgesteld. Het boek zegt 1.4 tot 1.7, maar de monteur stond op 4.5, dus staat hij nu op dat laatste. Direct na de aftelling liep hij mooier dan ooit, maar na een stukje snelweg liep hij nog maar nauwelijks...




Iemand die nog een gokje durft te wagen?
Reply With Quote
  #2  
Old 09-08-2019, 20:39
kris2502 kris2502 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 21
Default

Bovenste probleem heb ik gehad op een Golf MkI 1.5 JB.
Na veel "trial & error" uiteindelijk gevonden dat de dampbellenafscheider te weinig benzine doorliet.
Ik reed maw de vlotterkamer leeg.
Rustig vertrekken en rijden ging, maar eens een beetje gas gegeven viel de motor uit bij ontkoppelen.
Dus afscheider vernieuwd en probleem opgelost.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum