Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Spuitwerk, lakken en verfsystemen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 19-05-2014, 21:27
Renegade Renegade is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 779
Default Vraagje rollen golf 1

Na uitgebreid te hebben gegoogled geef ik het op en laat ik de vraag maar aan mensen met ervaring aangezien ik nog nooit iets groters als een brommer gerold heb.

Ik wil binnenkort mijn golf 1 gaan rollen maar, deze is door de vorige eigenaar al eens wit gerold met een potje lak en schuimroller van de gamma. Er zit dus een structuur in die mooi bij de bumpers past ! Hier wil ik dus van af met de nieuwe lak. Moet alle structuur volledig weggeschuurd worden tot er een gladde (ruw genoeg voor hechting uiteraard) basis overblijft voor de nieuwe lak of, is het genoeg om alleen de ergste stukken weg te halen en vloeit dit gewoon dicht/strak ?

De nieuwe lak die er op komt is bootverf van epifanes (verdunner bijbehorend van epifanes meebesteld), zwart en het word gedaan met een vachtroller. Het hoeft niet extreem strak te worden aangzien het een daily/speeltje is om gewoon lekker mee te rijden.
Reply With Quote
  #2  
Old 19-05-2014, 22:59
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

Schuren schuren schuren
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #3  
Old 20-05-2014, 04:24
Renegade Renegade is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 779
Default

Dat word dan dus een excentische schuurmachine halen. Heb er al even met de hand aan gestaan en zelfs een klein stukje is al bijna niet te doen omdat de structuur er zo dit op zit !
Reply With Quote
  #4  
Old 14-04-2015, 09:54
lesley96 lesley96 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 23
Default

gewoon met p120?
Reply With Quote
  #5  
Old 14-04-2015, 10:19
Jeff's Avatar
Jeff Jeff is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,202
Default

Ik heb nachtmerries van Epifanes met een vachtroller
__________________
Groeten van Jeff
Golf 1 cabriolet 2.0 8V
www.Golfcabrio.com
Alles voor de Golfcabrioot!
Reply With Quote
  #6  
Old 14-04-2015, 10:37
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

Ging niet goed Jeff?
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #7  
Old 14-04-2015, 10:40
VAGKonzept VAGKonzept is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 331
Default

Quote:
Originally Posted by lesley96
gewoon met p120?


Met P120 ????? Zonder je te willen beledigen, maar je gaat geen binnendeuren of plinten opschuren eh...

Wat je wel moet gebruiken hangt af wat je wil... ga je nog grondverf zetten of direct rollen ?

Dat is het grote nadeel aan rollen, als er wat structuur in zit ben je eindeloos bezig met zoiets weer 'n beetje deftig glad te krijgen...

Met P120 heb je 't dadelijk vlak, maar je wilt niet weten welke schuurkrassen je dan hebt...

Daarom vind ik PERSOONLIJK het hele "rollen" altijd wat jammer... maar goed, nogmaals, dat is persoonlijk, gewoon doen wat je leuk vindt
__________________
***Proud member of VAG_Konzept***

***Bags Are For Groceries !!!***

***People hate mk3's, that's why we love them ***

...als Kind mal in die Ölwanne gefallen...
Reply With Quote
  #8  
Old 14-04-2015, 12:05
Jeff's Avatar
Jeff Jeff is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,202
Default

Quote:
Originally Posted by yuli
Ging niet goed Jeff?


Nope. De eerste keer gebruikte ik een rolletje van Anza. Deze eerst schoongemaakt en ontpluist. Het leek of door de verf het vilt los kwam van de roller. Allemaal kleine stukjes vilt in de lak. En zie dat maar weg te schuren.
De tweede keer een roller van Goudhaantje gebruikt. Dat ging goed, maar ik kreeg het niet strak.
__________________
Groeten van Jeff
Golf 1 cabriolet 2.0 8V
www.Golfcabrio.com
Alles voor de Golfcabrioot!
Reply With Quote
  #9  
Old 14-04-2015, 14:15
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

@VAGKonzept
Toch is rollen (in theorie) beter dan spuiten als je praat over hechting en laag diktes. Het is zeer arbeidsintensief.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #10  
Old 14-04-2015, 14:26
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,183
Default

opt forum zit iemand die zen golfje afgelopen jaar volgens mij oranje heeft gerold. Had dat volgens mij vrij uitgebreid beschreven. En t is ook de eerste keer mis gegaan. Volgens mij eerste keer zonder grondlak.
120 is veel te grof. Volgens mij doet de spuiter 600?
Reply With Quote
  #11  
Old 14-04-2015, 14:52
VAGKonzept VAGKonzept is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 331
Default

Quote:
Originally Posted by yuli
@VAGKonzept
Toch is rollen (in theorie) beter dan spuiten als je praat over hechting en laag diktes. Het is zeer arbeidsintensief.


Hoe bedoel je precies ? Als je er zoveel mogelijk op wil krijgen wel, maar eens de kleur dekt, hoeft er niet absoluut "meer" op om toch maar meer dikte krijgen... want dat heeft dan ook weer een negatief effect mbt steenslagdiepte...

Om je laagdikte egaal te krijgen (overal even dik), lijkt me niet zo makkelijk met een roller als met een pistool...

en hechting, bedoel je dat je met een roller de lak meer "in" de ondergrond duwt ? Dat standpunt kan ik wel begrijpen, maar het blijft theorie... Je kan zeker niet gaan stellen dat eender welke gespoten autolak van eender welk gerenommeerd merk, laat ons even zeggen Standox bv., niet voldoende hecht mits voorbereiding/spuiten volgens de regels van de kunst gebeurd...

Ik krijg zelf bij gerolde auto's (althans die ik tot nu toe bekeken heb) helaas zo'n gevoel als bij olievaten op het dak van een Golf VII, verroeste motorkappen op een heel nette (redelijk) jonge auto, scheve nummerplaten en het gebruikelijke stro, al dan niet in combinatie met een rubberen kip, achter de bumper geduwd...

Anyway, ik zal blij zijn als iemand me bewijst dat het anders kan, daar niet van !

Ik heb overigens zelf nog nooit een auto gerold moet ik toegeven, wel gespoten.


Quote:
Originally Posted by Van Limburg
opt forum zit iemand die zen golfje afgelopen jaar volgens mij oranje heeft gerold. Had dat volgens mij vrij uitgebreid beschreven. En t is ook de eerste keer mis gegaan. Volgens mij eerste keer zonder grondlak.
120 is veel te grof. Volgens mij doet de spuiter 600?


600 is idd heel reeël, ruwweg kan je stellen afhankelijk van het type/merk lak van 400 tot 800...
__________________
***Proud member of VAG_Konzept***

***Bags Are For Groceries !!!***

***People hate mk3's, that's why we love them ***

...als Kind mal in die Ölwanne gefallen...
Reply With Quote
  #12  
Old 14-04-2015, 16:29
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

Allereerst, ben geen expert in hoor!

Met laagdiktes bedoel ik mee dat je langer zou kunnen kleurschuren voordat je opnieuw zou moeten. Tevens heb ik vaak gelezen door (minder) gebruik te maken van verfverdunners de lakconditie met de jaren beter tegen UV-licht kan.

Ik snap dat het probleem van rollen meer in de bewerkelijke uitvoering zit. Daardoor zeer arbeidsintensief dus niet betaalbaar.

Ik zou zelf ook niet gaan spuiten (dat besteed ik graag uit aan de vakman) en wil ook geen rubberkip tussen de bumper of een olievat op het dak
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #13  
Old 14-04-2015, 20:59
sander_beer's Avatar
sander_beer sander_beer is online now
VW Addict
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 681
Default

Quote:
Originally Posted by VAGKonzept
olievaten op het dak van een Golf VII, verroeste motorkappen op een heel nette (redelijk) jonge auto, scheve nummerplaten en het gebruikelijke stro, al dan niet in combinatie met een rubberen kip, achter de bumper geduwd.


oef ben ik toch niet de enige die deze rage nooit heeft begrepen

heb wel ooit een auto gezien die heel netjes gerold was , ik zag het iig niet
maar dan komt er achteraf nog wel wat schuur en polijstwerk bij om het echt heel netjes te krijgen volgens de eigenaar van de auto toen
Reply With Quote
  #14  
Old 21-05-2015, 17:23
lesley96 lesley96 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 23
Default

ik heb laatst met een maat een auto gedaan die was matzwart gerolt (een sinasappel in het 6 kwadraat, die hebben we eerst met 120 gedaan, daarna 240,320 en daarna 400. en daarna 3 opnieuw gerolt met DD-lak wel met grondlaag (wat ik ook van plan ben) daarna goed gepolijst en kon het naast een vers gespoten auto haast niet zien. je moest echt heel goed kijken vooral bij (niet/slecht) bewerkte roest plekken.
a.s. zomer ga ik ook mijn auto doen denk en hoop ik.

Als je rolt, DD-lak van de ijsel is echt een aanrader!!! vloeit erg goed strak en word kneiter hard, goed om daarna te pollijsten.
heb helaas geen foto's van het resultaat van de auto die we gerolt hebben
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum