Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-07-2004, 20:14
GTD Special's Avatar
GTD Special GTD Special is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 448
Talking Doe-het-zelf tunen

Prima dat de beste man het maakt hoor (en ik bedoel het ook niet om af te kraken), maar ik vind het totaal niks, misschien dat iemand het "interessant" vindt? :biggrin:

http://www.tditech.tk/

En ik heb eigenlijk alleen maar naar het powerbox gedeelte en het uitlaatgas temperatuur gedeelte gekeken...

Worden "professionele" powerboxen volgens dit zelfde principe gemaakt?? Dus dat je het motormanagement in de maling neemt??
__________________
Golf mkII ´91 GT Turbo Diesel Intercooler
VW Golf Diesel site
Reply With Quote
  #2  
Old 07-07-2004, 11:52
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 961
Default

Quote:
Originally Posted by GTD Special
Prima dat de beste man het maakt hoor (en ik bedoel het ook niet om af te kraken), maar ik vind het totaal niks, misschien dat iemand het "interessant" vindt? :biggrin:

http://www.tditech.tk/

En ik heb eigenlijk alleen maar naar het powerbox gedeelte en het uitlaatgas temperatuur gedeelte gekeken...

Worden "professionele" powerboxen volgens dit zelfde principe gemaakt?? Dus dat je het motormanagement in de maling neemt??


Ja tuurlijk, je stopt toch alleen een 'magisch' kastje tussen de bedrading, dan kan hij toch alleen maar waardes veranderen verder niets.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP
1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm
1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear
Reply With Quote
  #3  
Old 07-07-2004, 17:43
Erwin16v Erwin16v is offline
Forum regular
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 73
Default

Ja bij chiptunen verander je het kernveld dus pas je alles aan bij een powerbox houdt je alleen je computer voor de gek en een weerstand kabel tussen de koelvloeistof temp sensor zal je meer vermogen door krijgen dat zou wel mooi zijn he
Reply With Quote
  #4  
Old 07-07-2004, 19:08
GTD Special's Avatar
GTD Special GTD Special is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 448
Default

Ik heb 't niet bedacht hoor... :biggrin:
__________________
Golf mkII ´91 GT Turbo Diesel Intercooler
VW Golf Diesel site
Reply With Quote
  #5  
Old 07-07-2004, 20:30
Blikopener Blikopener is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 240
Default

Boven deksel van je pomp tikje richting bakzijde doet nog veeeel meer :biggrin: :biggrin:
Reply With Quote
  #6  
Old 07-07-2004, 21:01
MauSeR35's Avatar
MauSeR35 MauSeR35 is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,657
Send a message via MSN to MauSeR35
Default

ik zal wel een zeikerd zijn maar ik zou het toch liever bij een wat gerenomeerder bedrijf laten doen denk ik, waar je auto ook gelijk op de rollenbank kan want dan geloof ik het pas...
Reply With Quote
  #7  
Old 08-07-2004, 18:15
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,800
Default

Alle powerboxen doen het op deze manier. Het is danwel de "goedkope" manier van tunen, maar het is wel een doeltreffende. Het klopt wat de kerel vertelt over het automatisch aanpassen van oa de turbodruk.
__________________
Reply With Quote
  #8  
Old 08-07-2004, 20:42
MauSeR35's Avatar
MauSeR35 MauSeR35 is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,657
Send a message via MSN to MauSeR35
Default

hoewel er nooit veel in zon powerbox kan zitten eigenlijk, alleen je moet t wel ff zeker weten. ik zou toch niet graag op de keuring er achter komen dat het een beetje fout is gegaan ofzo..
Reply With Quote
  #9  
Old 08-07-2004, 21:54
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,800
Default

het enige wat er eigenlijk tussen zit is een weerstand in de leiding vanaf de temperatuursensor zodat de comp denkt dat het kouder is. That's all
__________________
Reply With Quote
  #10  
Old 09-07-2004, 10:36
GTD Special's Avatar
GTD Special GTD Special is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 448
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
het enige wat er eigenlijk tussen zit is een weerstand in de leiding vanaf de temperatuursensor zodat de comp denkt dat het kouder is. That's all
Zover ik kan zien op de site werkt het juist net andersom

En over het gedeelte van de uitlaatgastemperatuur meten: VP powerbox > uitlaatgastemperatuur meten, vind ik de volgende zin wel opmerkelijk: "We weten natuurlijk allemaal dat je een diesel niet arm kunt laten lopen zoals bij een benzine motor en dat eigenlijk voor een diesel het omgekeerde geld". Wel vreemd als je nagaat dat een diesel met een luchtovermaat werkt (lambda: IDI ~1,2-1,3 en DI ~1,6-2) en dat het specifiek brandstofverbruik hierdoor juist ook lager is (het specifiek vermogen is ook lager) en daardoor een diesel zuiniger is dan een ottomotor...
__________________
Golf mkII ´91 GT Turbo Diesel Intercooler
VW Golf Diesel site
Reply With Quote
  #11  
Old 09-07-2004, 17:02
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

Schroef bij een ouderwetse diesel (dus met dieselpomp) de pomp maar eens iets op, gaat ie wel lekker kwalmen (of niet stijn ) maar zal ook ietsje beter lopen, wel minder zuinig uiteraard
Reply With Quote
  #12  
Old 09-07-2004, 20:15
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,800
Default

Quote:
Originally Posted by GTD Special
Zover ik kan zien op de site werkt het juist net andersom

En over het gedeelte van de uitlaatgastemperatuur meten: VP powerbox > uitlaatgastemperatuur meten, vind ik de volgende zin wel opmerkelijk: "We weten natuurlijk allemaal dat je een diesel niet arm kunt laten lopen zoals bij een benzine motor en dat eigenlijk voor een diesel het omgekeerde geld". Wel vreemd als je nagaat dat een diesel met een luchtovermaat werkt (lambda: IDI ~1,2-1,3 en DI ~1,6-2) en dat het specifiek brandstofverbruik hierdoor juist ook lager is (het specifiek vermogen is ook lager) en daardoor een diesel zuiniger is dan een ottomotor...


Ik heb de site niet 100% nauwkeurig gelezen, maar als het er andersom staat dan klopt dat niet. Het enige postieve effect wat je bereikt met de comp te fopppen met een warme temperatuur is dat hij de mengelswaarde gaat verrijken omdat de dichtheid van de diesel anders is. Dit is zo minimaal dat het bijna geen effect heeft.

Koudere temperatuur daarintegen betekend dat er meer zuurstof aanwezig is in de lucht en dus meer ingespoten kan worden.......
__________________
Reply With Quote
  #13  
Old 10-07-2004, 19:30
GTD Special's Avatar
GTD Special GTD Special is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 448
Default

@ Marco: Ik had het hier over het standaard diesel principe. Hij beweert dat een diesel niet arm kan lopen, terwijl een diesel volgens een luchtovermaat principe werkt, beetje tegenstrijdig toch??

@ VeeDubber: Ik ben het helemaal met je eens, maar volgens mij staat het echt anders op de site beschreven :p

Bijvoorbeeld dit:
"Het principe van de werking van de Pd powerboxen berust dus bijna altijd op het verhogen van de werkelijk gemeten dieseltemperatuur en dit doe je dus door simpelweg in de plaats van de tempsensor een lagere weerstand te monteren zodat altijd een hoge temperatuur naar de ecu wordt gestuurd en een hogere temperatuur betekent een lagere dichtheid van de diesel waardoor er meer volume diesel wordt ingespoten". :o
__________________
Golf mkII ´91 GT Turbo Diesel Intercooler
VW Golf Diesel site
Reply With Quote
  #14  
Old 10-07-2004, 19:35
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,800
Default

Interessant, zou eens even moeten checken wat het verschil is in dichtheid van diesel bij bijvoorbeeld 20 graden celsius en 40 graden celsius, dan zou je kunnen bepalen wat het opbrengstverschil is. Mij hangt echter toch ergens in het hoofd dat iemand bij Motorsport me eens vertelt heft dat de correctie van de brandstoftemperatuur weinig brengt.
__________________
Reply With Quote
  #15  
Old 10-07-2004, 19:45
Erwin16v Erwin16v is offline
Forum regular
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 73
Default

De brandstof temp zelf niet maar de computer past zijn mengsel erop aan net zo als je een choke hebt zeg maar
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum