Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 18-02-2012, 16:15
Tekippie's Avatar
Tekippie Tekippie is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 9
Post Opknappen 'Bayard' -- Golf mk2 1.6D

Over naam en historie zie mijn intro-topic.

Wat kan ie en wat moet ie kunnen?

Ik wil van de zomer met caravan, passagiers en alles door Europa trekken. Toen het zo relaxt weer was in september ben ik als voorproefje twee weken in m'n eentje met caravan naar klein zwitserland geweest en dat ging maar net aan.. Onderweg flinke steile klimmetjes en dan maximaal 50 in z'n 3. das opzich niet zo erg want lorries gaan soms nog langzamer, maar ook in nederland als er een flink windje tegen staat soms niet harder dan 70 in z'n 4 kunnen is toch wel ongemakkelijk. Topsnelheid op de gps is trouwens 135km/h... (zonder caravan)

Op dit moment kan ie weinig meer want ik heb 'm opgeblazen dacht ik.. Het is in iedergeval goed fout gegaan vanwege een lekkende waterpomp. hierdoor was al het water eruit gegaan en ik had het pas door toen er geen vermogen meer was omdat ik al weken met een lekkend KVS-tankje reed en het knipperende lampje niet zo serieus meer nam Toen stond ik dus aan de kant van de weg en hij wou niet meer starten. Motor gloeiend heet natuurlijk, ik water eroverheen gooien. er was zelfs olie via het peilstokkanaal eruit gespoten.. Foutje bedankt:




Water liep er direct weer uit via de waterpomp:




Dus nu staat ie zo:




Opzich wel chill sleutelen. zit ook nog een oliedrukpomp waarmee ik de motor op kan tillen.. Ik heb tot half maart de tijd om 'm eens flink onder handen te nemen. Ik heb erover nagedacht om een andere sterkere motor erin te zetten, en misschien doe ik dat nog wel ook maar ik wil sowieso deze reviseren dus dat eerst..

Distributieriem is in 2008 nog vervangen en heb ik nog wel een tijdje vertrouwen in:




Verder:
  • Identieficatienr zegt het is een modelletje 1986 gemaakt in Duitsland
  • Motorcode: ME
  • Versnellingsbakcode: 4S
Motorcode kan ik trouwens vaag genoeg niet terugvinden. Het is een 1.6 zonder turbo, dus de motorcode moet ME zijn. Maar de eerste twee letters van het motornr zijn JP..?

Probleempjes:
  • Sluitringetje 4e cylinder slecht (denk ik):




  • Startmotor maakt raar geluid zodra je het contact loslaat (kggggggg zoiets )
  • Koppeling gaat vooral koud lastig in z'n 2 (kut bij aanduwen)
  • Verwarming werkt nauwelijks
  • Na lange ritten / meerdere uren rijden weigert ie soms te starten wat altijd even spannend is. geeft echt geen kick meer, maar na 5 minuutjes afkoelen alles weer als normaal..

Voorlopig plan van aanpak:
  • Waterpomp vervangen en testrondje maken
  • Controleren of / zorgen dat cilinderkop ok is

Daarna:
  • Motor eruit
  • Motorruimte schoonmaken / schuren / ontroesten / behandelen
  • Motor(onderdelen) schoonmaken / ontroesten / behandelen
  • KVS-leidingen schoonmaken en behandelen
  • Startmotor vervangen
  • Dynamo reviseren (lagers vervangen?)
Etc.. zoveel mogelijk essentiele dingen en dingen die lastig te doen zijn zonder garage eerst ff voordat ie half maart weer van z'n plek moet Suggesties wat gelijk nog meer te doen welkom..

Oh, als laatste wat is er al gedaan:
  • Olie en oliefilter vervangen
  • Brandstoffilter vervangen
  • Kleppen van de verwarming opnieuw van foam voorzien

En ben nu dus bezig een nieuwe waterpomp erin te zetten..
__________________
Golf II 1.6Dagelijks

*newbe
Reply With Quote
  #2  
Old 18-02-2012, 17:06
Rientjes's Avatar
Rientjes Rientjes is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 94
Default

IK zou als ik jou was een 1.9td uit de golf3 er in maken.
Vooral als je met caravan wil sturen.
Volgens mij is dat de aaz motor.
Ombouwen is bijna plug and play om in de computer termen te blijven


Deze komt er bij mij nu ook in en vooral stukken meer koppel
__________________
DIRTY DIESEL
Reply With Quote
  #3  
Old 19-02-2012, 11:45
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

verbaast me dat je oude blok max 135 wilde. Ik reed met mijn golf 2 1.6 diesel in ieder geval 160 op de teller. er zat misschien nog wel meer in zelfs. Had gewoon de originele wielen eronder.
Reply With Quote
  #4  
Old 19-02-2012, 16:02
mark89769's Avatar
mark89769 mark89769 is offline
VW Guru
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 714
Default

Quote:
Originally Posted by casss
verbaast me dat je oude blok max 135 wilde. Ik reed met mijn golf 2 1.6 diesel in ieder geval 160 op de teller. er zat misschien nog wel meer in zelfs. Had gewoon de originele wielen eronder.


De mijne haalt met geluk 160 en dat is op gps dan 140 , Ik zie net zoals hierboven al verteld is een 1.9TD erin hangen hoef je niks voor te wijzigen is gewoon een motorwissel of als je tijd over hebt een 1.9TDI AGR/AFN.
__________________
Reply With Quote
  #5  
Old 21-02-2012, 10:21
Tekippie's Avatar
Tekippie Tekippie is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 9
Default

Mja, als ik een 1.9TD erin zet zou ik sowieso eerst wat geld willen vangen voor het huidige blok. Zou die, mits weer in goede staat, nog wat op kunnen leveren uberhaupt?
__________________
Golf II 1.6Dagelijks

*newbe
Reply With Quote
  #6  
Old 21-02-2012, 10:30
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

Nope, als je mazzel hebt een paar tientjes.

Gooi er nou maar een AAZ in
Reply With Quote
  #7  
Old 22-02-2012, 19:58
Tekippie's Avatar
Tekippie Tekippie is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 9
Default Waterpomp vervangen

Ik met goede moed aan de slag. alle slangetjes verwijdert, voorkant eraf - goed de ruimte en toen kwam ik bij de waterpomp waarvan de laatste twee boutjes waarmee tevens het bracket voor de dynamo aan de motor vastzit;




De Bentley handleiding zegt gewoon losdraaien, maar daar kom je dus mooi niet bij;




Beetje op internet gezocht alwaar te vinden is dat je daar eigenlijk een speciale vw-tool voor nodig hebt
je hebt er een speciale dunne sleutel voor,een soort T-sleutel met knie stuk is dat, dan kun je tussen de pomp door de bout los draaien, met een ratelset lukt je dat niet.

Maar omdat een iemand zegt dat wel mogelijk is met normale tools toch proberen. beetje wd40 erbij, beetje puzzelen met de onderdelen van m'n doppensetje en met vereende krachten krijg je 'm idd uiteindelijk wel los..




Nieuwe waterpomp erin gezet, die extra warmteregelaar permanent open gezet (om het verwarmingsprobleem te verhelpen), alles weer aangesloten, water met twee kopjes soda erin om het kvs systeem van binnen schoon te maken en kijken of ie het weer doet..

Mja, hij start weer. klinkt ook wel oke maar hij blijft uitvallen. ik vermoed dat er lucht bij komt of dat ik moet ontluchten. ik had ergens genoteerd;
dieseltje ontluchten door 4de dieselleiding ff los te halen op de verstuiver (sleutel 17) en te starten dan issi zo ontlucht

en ik heb 'm los gehaald en gestart maar wat moet ik dan doen? 'm weer vastdraaien terwijl de motor draait?

Zodra de motor gaat stotteren zie ik lucht omhoog komen in dat buisje links op de foto;


__________________
Golf II 1.6Dagelijks

*newbe
Reply With Quote
  #8  
Old 23-02-2012, 12:17
GJ007's Avatar
GJ007 GJ007 is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 878
Default

heb vaker dat 'ontluchten' gelezen van een diesel, en een hele scala aan aanpak... maar ik dacht dat er gewoon een schroef op de pomp zat die je moest losdraaien om te ontluchten?
__________________
Jetta Mk1 '83 1.8 DX [project]
Bora Mk4 '00 1.8T AQX [daily]
Audi A3 '03 2.0TDI BKD[daily]
Reply With Quote
  #9  
Old 23-02-2012, 17:47
mark89769's Avatar
mark89769 mark89769 is offline
VW Guru
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 714
Default

Zoals je zelf al verteld verstuiverleiding aan de bakzijde los draaien en gewoon doorstarten tot ie loopt en er diesel uit de losse verstuiver leiding komt.
__________________
Reply With Quote
  #10  
Old 25-02-2012, 07:09
Tekippie's Avatar
Tekippie Tekippie is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 9
Default

Ik heb 'm ook vaak genoeg leeg gereden en zonder wat los te draaien start je de lucht er vrij snel doorheen normaal gesproken.

Met de verstuiverleiding los spoot de diesel zowat in m'n oog (las later dat je 'm slechts een halve slag hoeft los te draaien). hij bleef echter maar stotteren en weer stilvallen. en dit kwam eruit;




Uiteindelijk bleek mijn vermoeden juist en ging alles weer goed toen ik dat zwarte omhulseltje om de dieselleiding vlak voor de dieselpomp met tywraps had vastgeklemd. denk dat daar ergens een scheurtje zit. Veel van die kvs-buizen blijken ineens ook lek te zijn..

Maar goed, 200km gereden en ik merk tot mijn opluchting geen verschil. Wat ik me nu afvraag is of ik de olie kan laten zitten of dat ik er beter nieuwe in kan doen? De motor is toch echt gloeiend heet geweest. Zoals ik al zei ben ik per ongeluk zonder kvs net zo lang doorgereden (met caravan erachter trouwens) tot ie uitviel, en toen ik probeerde te starten leek het wel of ie vast gelopen was omdat de startmotor heel moeilijk rond wou gaan.. Zou dat aan te weinig oliedruk hebben kunnen liggen? er was namelijk wat olie uitgekomen via het pijlstok..
__________________
Golf II 1.6Dagelijks

*newbe

Last edited by Tekippie : 25-02-2012 at 07:12.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum