Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 08-05-2024, 15:30
Cool Cool is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 210
Default 085 bak vragen

Ola,

Ik heb een vraag aan de kenners. Ik kan via diverse manuals niet vinden wat ik nodig heb en kom er inmiddels niet meer helemaal uit.

Betreft de 085 bak.

Tijd terug het idee om het keerringetje van de binnenschakelstang te vervangen. Deze lekte bij mij en op het forum was te lezen dat het 10 a 20 minuten werk was. Perfect dus. Ook kon je het busje vervangen. Nou..als je toch bezig bent waarom niet. Bij mij ging dit fout en resulteerde in een nieuwe binnenschakelstang. Ook hierbij het druklager vervangen.

Wat ik heb gedaan is het koppelingshuis eraf gehaald en deze stang en alles vervangen. Alles weer in elkaar in weer in de auto gehangen en bleek dat ik alleen de 1,3 en 5e versnelling over had. Klote maar wellicht iets fout gedaan en uiteindelijk maar een tweede bak gehaald. De tweede bak zag er goed uit en na controle/schoonmaak deze in de auto gehangen. Gevolg was dat alle versnellingen het deden en dacht klaar te zijn echter draaien de voorwielen contra. Iets met het differentieel dacht ik zo.

De oude bak draaide beide assen wel gelijk.
Nu heb ik de koppelingshuizen van elkaar verwisseld maar geeft geen resultaat.
Nu staat de golf al een tijdje zo en ben er wel een beetje klaar mee voor wat betreft elke keer de bak eraf te trekken al gaat het wisselen steeds sneller

Nu heb ik 2 085 bakken met dezelfde nummers.
Het is een hobby maar ik kom zo geen steek verder.
Wie van de goeroe's kan mij vertellen en of verlichten met wat er fout gaat?
Reply With Quote
  #2  
Old 08-05-2024, 15:47
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,161
Default

Dat de voorwielen tegen elkaar in draaien is niet persé een probleem hoor! Dat is gewoon typische differentieelwerking van een open diff. Blokkeer maar eens 1 wiel, dan kun je andere gewoon ronddraaien. Juist als ze met elkaar meedraaien heb je bij de (normale) 085 bakken een probleem (de planeettandwielen van het differentieel willen wel eens vast gaan zitten/breken).

Heb je met die bak ook daadwerkelijk proberen te rijden of alleen de auto in de lucht laten lopen (zonder wielen op de grond)?
Reply With Quote
  #3  
Old 08-05-2024, 19:25
Cool Cool is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 210
Default

Ik dacht dat ze beide dezelfde kant op moesten draaien en vandaar de verwarring. Heb het aan meerdere voorgelegd maar geen had er kennis van. Ik heb het alleen getest met beide wielen in de lucht maar je begrijpt dat ik niet zeker van was om het op de grond te zetten en gas te geven en door de schutting heen
Reply With Quote
  #4  
Old 09-05-2024, 09:58
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,161
Default

Da’s wel begrijpelijk ja

Je redenering klopt inderdaad in het geval van een diff met sper. Dan kunnen beide wielen maar een kleine hoek tov elkaar maken. Bij een open diff (zoals de standaard 085 bakken) draaien de wielen tegenovergesteld.

Kun je die eerste bak niet met de hand in de 2 en de 4 krijgen? Ze zijn soms wat lastig af te stellen in de auto zonder het VW3014 gereedschap
Reply With Quote
  #5  
Old 13-05-2024, 12:27
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,809
Default

Inderdaad, tegengesteld draaiende wielen is normaal gedrag. Ook zou ik inderdaad eens kijken met het schakelmechanisme eraf, of je bak 1 niet gewoon in de versnellingen krijgt. Heb je uberhaupt iets afgesteld?
__________________
Reply With Quote
  #6  
Old 20-05-2024, 10:30
Cool Cool is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 210
Default

Ik heb eerst de andere bak weer gewisseld. Middels de vw tool 3104 de bak afgesteld en alle versnellingen kloppen.

Omdat de golf een tijd heeft stil gestaan wilde deze niet rollen. Ik dacht aan de handrem maar na controle blijken de wielen te kunnen draaien met de hand dus daar ligt het niet aan. Wel krijg ik hem niet in beweging en lijkt het erop dat de wielen blokkeren waarvan ik denk dat de voorwielen middels het diff niet connecten, zou dat kunnen?

Ik zal eens kijken vandaag of ik de bak handmatig kan pushen.
Reply With Quote
  #7  
Old 20-05-2024, 14:51
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,809
Default

Wat bedoel je nu precies? Als de auto staat kun je hem niet vooruit duwen met de hand? Staat de auto niet gewoon in een versnelling ipv in neutraal?
__________________
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum