Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 26-09-2016, 16:37
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,844
Default YuLi's 16v T3 project

Graag wil ik met jullie mijn nieuwe project delen. Ik ben sinds dit weekend eigenaar geworden van een VW T3 bus uit mijn bouwjaar ’82.

Wij liepen al wat jaren met de wens en het idee om een keer een t3 bus te kopen. We komen ze nog regelmatig tegen tijdens zomervakanties en toen we een aantal jaar geleden begonnen zijn met golf surfen kwamen we er niet meer omheen.
Sinds een jaar zijn we echt actief op zoek geweest en hebben verschillende bussen die te koop stonden bezocht. Zoals vrijwel elke oude VW, prik je bij de meesten er her en der wel letterlijk doorheen (ondanks soms de harde uitspraken en de forse bedragen ).
Gaande weg mijn research werd ik steeds minder enthousiast over de watergekoelde boxer motoren in het benzine segment. Niet lullig bedoeld voor diegene die dit wel leuk vinden en er affiniteit mee hebben. Want voor iedereen is “de hobby” verschillend..

Zo kwam het dat ik een aantal weken is informeerde bij Area51 (Alain) hier op het forum. Ik ken Alain omdat ik flink wat jaren geleden mijn corrado g60 (op diepste punt van de waarde) is uit elkaar getrokken heb voor de verkoop in onderdelen. Zoals altijd bij mensen die bij mij wat komen halen is het leukste onderdeel natuurlijk niet de verkoop maar het praatje.
Zo wist ik dat Alain een bus gek is en altijd met de luchtgekoelde t1 en t2 liefdes bezig is. Hij heeft mijn relaas is aangehoord wat ik zocht en kwam met de opmerking dat ik maar is even moest komen praten..

Tussen al het kever, t1 en t2 geweld trof ik de t3 bus in een vergeten hoekje aan. Deze heeft de afgelopen 6 jaar letterlijk stof staan happen. Dit is dus geen “barn find” wij komen uit de stad dus een echte “industrial find”.
De bus is 7 jaar geleden door de broer van Alain uit Zweden geïmporteerd.
Omdat ze in veel delen in Zweden tot de dag van vandaag geen zout strooien was de basis al een harde bus. De plekken die deze wel had zijn aangepakt en omdat de oorspronkelijke lak echt ver heen was is deze opnieuw gespoten.
Er heeft een gereviseerde TDI motor ingelegen maar liep helaas na 800 kilometer toen de bus af was in elkaar (fout gemaakt revisie komt voor is netjes opgelost). Dit was niet de grootste klap deze kwam door de nieuwe regelgeving voor old timers en diesels die de bus definitief heeft doen parkeren..

Alain wilde de bus voor zijn bedrijf ombouwen naar benzine. Heeft in de afgelopen jaren ook enorm veel onderdelen verzameld om dit te doen maar nog niet aan toegekomen.
Dit hoeft hij niet meer te doen dit ga ik nu doen en heb praktisch alles overgenomen op de benzine motor na die hij ook al had liggen voor de bus.

Ik zie dat het al weer een heel verhaal is dus hier komen de foto’s en tevens eerste update.

De bus;



Ophalen door hele fijne ophaal service;









Veilig thuis voor de deur;



Vrouwtje blij tijdens het wassen;









Na een uur spoelen en 5 emmers gold shampoo verder;









Bus staat heel netjes in de lak, kon denk ik twee of drie kleine beschadigingen vinden die geen naam mogen hebben;






Interieur is een compleet multi-van interieur (nog te reinigen);















Kijken of die in de garage past;






De bus is rondom met H&R veren verlaagd (6 cm) en uitgerust met rode koni's. Omdat de bus "motorloos" is staat deze naturlijk wat hoog op de poten..

Plan is om een 16v in te bouwen. De motor wordt een KR/ABF basis. Momenteel is het plan deze te laten lopen op digi 1 met 16v chip, "stick to what we know" . Geschatte vermogen tussen 140 en 170 pk.

De bak die ik er bij heb is een lange 4 bak van een luchtgekoelde 2 liter benzine. Ik ga hiervoor informeren wat de mogelijkheden zijn om deze te versterken en verlengen aangezien deze standaard niet veel meer aan kunnen dan 150 pk en 210 nm.

Zover is het allemaal nog niet, eerst wordt het interieur gereinigd. Gaat de dieseltank eronder uit. Deze wordt gespoeld en er komt een bekrachtigd stuurhuis onder..
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H

Last edited by yuli : 07-05-2020 at 12:35.
Reply With Quote
  #2  
Old 26-09-2016, 17:56
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Gaaf ding zeg! Letterlijk!
Reply With Quote
  #3  
Old 26-09-2016, 19:10
martinus83's Avatar
martinus83 martinus83 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,514
Default

Heel erg tof ding! Hier wil je nu dagelijks mee gaan rijden of wordt dit echt een zonseizoens/vakantiebus?
__________________
Golf GTi16v EditionOne '89
Golf 1.6GL '86 - Sold
Lupo SdiT '00 - Sold
Golf TDIi '97 - Sold
Golf GTi8v '90 - Sold
Golf GL1.8 '87 - TL
Golf CL1.3 '86 - TL
Reply With Quote
  #4  
Old 26-09-2016, 19:23
the puritan's Avatar
the puritan the puritan is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 200
Default

Altijd leuk, een t3 met een ABF erin.
__________________
Passat variant GT B3
Reply With Quote
  #5  
Old 26-09-2016, 20:09
NielsDub NielsDub is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,944
Default

Zo dan, da's wel een hele mooie basis! Ik volg.
Reply With Quote
  #6  
Old 26-09-2016, 20:21
Flat412's Avatar
Flat412 Flat412 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2013
Posts: 199
Default

idd altijd leuk een T3 met een ABF, rij zelf maar met 8 kleppen en dat wil ook wel.

Kwa bak zou je bij de autocross kunnen kijken die rijden met dit soort bakken.
Of een Passat B5 bak op de kop erachter hangen, heb je gelijk 5 versnellingen en kan het vermogen prima houden in standaard vorm.

Anders kan je ook even lid worden van de https://www.facebook.com/groups/VWT3liefhebbers groep op facebook hier zijn genoeg T3 gekken om je te helpen
__________________
Auto's:
Golf 3 VR6, T3 DoKa, FT Bonito, Golf 2 1.6 Automaat
Reply With Quote
  #7  
Old 26-09-2016, 23:10
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,844
Default

@René,
Ja hé

@Martinus
Wordt geen dagelijks bus. Meer weekendjes weg en zomer vakanties pakken naar Spanje (Surfen op Zarautz). EDIT (21-04) plannen zijn veranderd het blijft een Multi-Van en wordt geen camper..

@the puritan
Ja volg jou topic met belangstelling.

@Niels
Leuk!

@Flat412
Geloof ik graag! Bedankt voor de tips ga ik allemaal bekijken.

Het onderblok wordt een KR gezien deze 1,5 cm lager is dan golf 3 onderblok. Die hoogte win ik alvast voor het motordeksel. Daarnaast is de KR ondanks de 1.8 vs de tamme 2.0 best een felle motor wat in de bus ook wel weer fijn is. De kop wordt een ABF omdat deze kop beter is dan die van een KR.
Mijn plan is om een turbo inlaatspruitstuk te gebruiken omdat deze niet boven de kop gaat en daarmee weer hoogte win voor het deksel.
Digi 1 (16v chip) omdat ik met KR niet beschik over een krukaspositie sensor.

Als iemand een faal ziet in mijn plannen laat het gerust weten.

Even Duitse kwaliteit spiegels erop. Met de corrado spiegels gaat het klapraam niet open Plus vond het er niet uit zien;






Wat is nou bijna 4 ton voor een VW?



Dat klopt;



Heilige Marc hielp ook mee en ineens rook het naar dennenbos;






Het hart ligt weer op de juiste plek;



Ja, ja ff kijken hoor, bumperhoekies, stuurkapjes mjah mjah;



Natural look poorboys doet ook weer mee;



Matjes schoon;



Even kijken hoe dit staat. Helaas net te klein dus terug aan de muur.

__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H

Last edited by yuli : 07-05-2020 at 12:36.
Reply With Quote
  #8  
Old 27-09-2016, 06:10
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,860
Default

Supergaaf ding!! En hele mooie plannen!!
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #9  
Old 27-09-2016, 07:47
chrisjuh chrisjuh is offline
Forum junkie
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 1,832
Default

Dikke bus hoor!
__________________
FAHRVERGNÜGEN!
Reply With Quote
  #10  
Old 27-09-2016, 09:56
v6freak v6freak is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2009
Posts: 418
Default

Mooie bus Yuri, gefeliciteerd met je aanwinst en nog gefeliciteerd met je kleine wondertje

Maat van mij heeft in zijn T2 een boxer motor gelepeld van een Subaru, rijdt goed en klinkt nog beter, misschien een ideetje?

Dat spucknapf stuur hoef niet aan de muur hoor, mag ook in mijn Golf1
Is tie eventueel te koop?
Reply With Quote
  #11  
Old 27-09-2016, 14:07
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default

Ik vind het geweldig dat de bus bij jullie terecht is gekomen en dat hij nu wel de aandacht gaat krijgen die hij verdiend

En het lijkt erop dat jullie precies op het juiste moment hebben toegeslagen; https://amklassiek.nl/vw-t3-bussen-...age/2016/09/26/

Zo kocht mijn broer hem ooit;







__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote
  #12  
Old 27-09-2016, 14:52
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,844
Default

@v6freak
Thx! Subaru heb ik ook overwogen maar dankzij "the puritan" zijn project topic weet ik dat 16v ook mogelijk is en heb vrijwel alles liggen.
Spucknapf is helaas niet te koop want deze vind ik nooit meer terug in dezelfde conditie..

@Alain
Mooi artikel.

Leuk die foto's, mooi om te zien dat ondanks de andere kleur deze two tone was en is gebleven. Ook fijn dat de binnenkanten zijn meegenomen.
Je broer heeft toch echt wel wat werk verzet destijds. Ik begrijp nu wel het bruine stuurkap en knipperlichthendels, haha
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #13  
Old 27-09-2016, 15:27
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default

Ja... die laatste dingetjes had hij nog niet in het zwart kunnen vinden.
__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote
  #14  
Old 27-09-2016, 20:23
Putje Putje is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 263
Default

Mooie bus!
__________________
MK1 --> 20VT
Reply With Quote
  #15  
Old 28-09-2016, 19:45
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,530
Default

Leuke busjes brings back memories. Heb er veel in geslapen en kreeg daarvoor ook nog betaald. Busje waar ik toen ter tijd in reed was mat olijfgroen
Zal je niet vertellen wat je allemaal met die busjes kunt doen.
Mocht je ooit met Bernard een keer langskomen met de G60's dan toon ik je de foto's wel.
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG
Reply With Quote
  #16  
Old 03-10-2016, 20:17
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,844
Default

Ja leuk André! Heb ook een paar collega's die met die "krengen" gereden hebben in dienst. Niet hadden ze allemaal de beste ervaringen

De motor wordt op dit moment aangepakt daarover binnenkort meer.

Ik schuif nu langzaam over van cosmetisch naar technisch. Heb bij Alain vorige week nog de laatste kratten onderdelen opgehaald waaronder de motorsteunen.

Eerst moest ik nog wat los liggende spullen weg schroeven. Zoals de achterbumper hoekjes. Deze lieten zich niet monteren met de stalen bumper gemonteerd. Dus eraf dan was het nog een uitdaging om het op zijn plek te krijgen maar uiteindelijk gelukt;













De hele week stonk mijn garage naar de diesel. Dus hoorde ik de hele tijd een stemmetje "spoel mij", "spoel mij". Nee dit was niet mijn avond trek maar wel een goed idee (sorry stomme reclames op de radio ). Ok eronderuit aangezien ik stuurbekrachtiging inbouw en daar de leidingen lopen.

Na het zakken van de tank werd het een soort van archeologische opgraving;



Er lag ongeveer een emmer zand op

Euro knaller pompje van de Hornbach doet het goed;



Na een lekker hoge druk sessie & flink wat spoelbeurten verder eerst de tank in de roestomvormer gezet. Roest is voornamelijk oppervlakkig de vlotter is het verste heen en wordt vervangen..



Als laatste een zwart stuur, zwarte hendels en een zwarte pookknop gevonden. Hiermee zijn de laatste restanten bruin de deur uit



Interieur nog is opgepoetst en even uit rusten met een biertje. Proost

__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H

Last edited by yuli : 07-05-2020 at 12:36.
Reply With Quote
  #17  
Old 04-10-2016, 15:39
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

gaaf dat deze bus toch alles krijgt wat hij verdient... ik ga volgen
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #18  
Old 04-10-2016, 22:02
knarfmk1's Avatar
knarfmk1 knarfmk1 is offline
Shifting Up! DSG7 Donateur Less talk, more action!
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 4,040
Default

Tof project!
Reply With Quote
  #19  
Old 05-10-2016, 12:37
Christiaan's Avatar
Christiaan Christiaan is offline
Approaching the redline...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 9,219
Default

Gaaf zeg!
__________________
Cabby
Reply With Quote
  #20  
Old 05-10-2016, 14:09
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,844
Default

Ja, het is ook echt leuk. Verfrissend om weer is wat anders te doen en weer dingen in moeten verdiepen, uitzoeken en zien te vinden!

Blok ligt nu bij de revisie, verwacht deze binnenkort terug.
Heb tevens een contact aangeboord om te kijken wat de mogelijkheden zijn om de bestaande "DK" bak aan te passen.

Ondertussen al weer wat spulletjes binnen om de tank af te maken (nieuwe rubbers, vlotter).

Ben ook bezig met de deuren daar ontbrak het e.a. aan kapjes, en een handgreep deze heb ik allemaal redelijk snel gevonden en inmiddels ook al liggen.

De klapraamframes zijn helaas rot kwam ik achter. Niet geheel onbekend mee zijn in de golf 1 ook altijd gaar en weggerot. In tegenstelling voor de golf 1 worden de klapraamframes voor de t3 zowel origneel als repro aangeboden.
Ik heb een repro alluminium setje frames binnen zal wel weer wat klooien worden omdat het niet origineel is maar in iedergeval minder rot gevoelig.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 04:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum