Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Polo 6N, 6N2, 9N en 6R
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 13-06-2018, 09:43
DIXI's Avatar
DIXI DIXI is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 428
Default Polo 6R TDI; 1.2 of 1.6?

Nu ik in m'n kop heb gehaald om de Lupo binnenkort eens te vervangen voor een Polo kom ik op een wat lastig punt. Het kiezen tussen de 1.2 TDI en de 1.6 TDI..

Een 1.2 is lekker goedkoop rijden, en met een chipje en dichte egr prima en vlot genoeg.

Maar..

In m'n achterhoofd zweeft ook het idee een 1.6 met chip naar 140pk ook heerlijk zal zijn. Rustiger rijden met een cilinder extra, meer koppel voor als ik de wagen eens vol heb of als er in de toekomst ooit een karretje achter wil hangen.

Nu hoor ik dus dat de 1.6 geen best blok is.. Schijnen vroeg of laat zowat gegarandeerd problemen te krijgen met de injectoren (katsjing), en als dit gerepareerd is ook geen zekerheden dat het niet terug komt. Daarnaast vernam ik dat de 140pk chip geen lekker gelijkmatige verdeling heeft, maar dat terzijde.

Hebben jullie ervaring met dit euvel van injectoren? En kunnen jullie bevestigen danwel ontkrachten of het idd een zo goed als gegarandeerde kostenpost wordt?
__________________
Previous: VW Golf II, VW Polo 6N, VW Bora TDI & VW Lupo TDI
Recent: VW Golf 7.5 Variant GTD & VW Golf 1 GTI 2.0 16v

Assumption is the mother of all fuckups..
Reply With Quote
  #2  
Old 13-06-2018, 10:45
Black Devil's Avatar
Black Devil Black Devil is offline
Triple Action Donor - Niet fantaseren maar construeren
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,452
Default

Simpel antwoord, bij de 1.2tdi gaan ze ook stuk. Ik zou je keus dus niet daarvan laten afhangen.
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor
Golf 1 1.3 Carburateurs
Corrado VR6
Dailys:
Passat W8 Station & T4 California
Reply With Quote
  #3  
Old 13-06-2018, 19:35
Rick's Avatar
Rick Rick is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,568
Default

Bij de 1.2 gaan er max. 3 stuk. Scheelt weer een boel geld.
Reply With Quote
  #4  
Old 13-06-2018, 22:02
DIXI's Avatar
DIXI DIXI is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 428
Default

Quote:
Originally Posted by Black Devil
Simpel antwoord, bij de 1.2tdi gaan ze ook stuk. Ik zou je keus dus niet daarvan laten afhangen.


O haha dat was me onbekend, ik dacht alleen EGR, maar die wordt dan bij chippen gelijk dichtgezet. Zelf ook ervaring mee toevallig?
__________________
Previous: VW Golf II, VW Polo 6N, VW Bora TDI & VW Lupo TDI
Recent: VW Golf 7.5 Variant GTD & VW Golf 1 GTI 2.0 16v

Assumption is the mother of all fuckups..
Reply With Quote
  #5  
Old 14-06-2018, 02:53
Black Devil's Avatar
Black Devil Black Devil is offline
Triple Action Donor - Niet fantaseren maar construeren
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,452
Default

Egrs inderdaad gaan bij alle 1.2tdis kapot. Bij de 1.6tdis ook maar minder vaak.
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor
Golf 1 1.3 Carburateurs
Corrado VR6
Dailys:
Passat W8 Station & T4 California
Reply With Quote
  #6  
Old 14-06-2018, 19:21
Rick's Avatar
Rick Rick is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,568
Default

Omdat de 1.6 TDI ook minder vaak verkocht is.
Je hoort nou eenmaal meer over de 1.2 TDI omdat er altijd wel een stuk of 5 op elke hoek van de straat te vinden zijn. Zo kan je elke "lease-topper" wel als probleemgeval zien.
Reply With Quote
  #7  
Old 14-06-2018, 19:42
Arnaud's Avatar
Arnaud Arnaud is offline
Married to PC
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,115
Default

De 1.6 TDI wordt in meer modellen gebruikt dan alleen een Polo hoor

Mijn vrouw rijdt nu een Ibiza ST 1.2 TDI van 2012, iets meer dan een jaar en inmiddels 30dkm verder. Nog steeds probleemloos. Ik heb bij 119dkm (nu 23dkm terug) de auto voorzien van K&N filter en JD chip, tevens direct de EGR weg laten schrijven. Gewoon een leuk vlot wagentje nu, beetje vergelijkbaar met een 1.9 TDI 77kW in een Golf 5 ofzo. Iets later inkomende turbo, dus onderin niet zo sterk als een 1.9, maar met je schakelgedrag is dat wel te ondervangen.
__________________
-Volkswagen Golf MKII GTI 1984
Reply With Quote
  #8  
Old 14-06-2018, 19:57
Arnaud's Avatar
Arnaud Arnaud is offline
Married to PC
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,115
Default

Oh, en nog iets: het SCHIJNT dat de verstuivers bij de 1.2 TDI vaker kapot gaan NA een onderhoudsbeurt... je weet wel, er wordt even een brandstofsysteemcleaner (of 2) in de tank/brandstoffilter gekiept, die weekt alle zooi in de leidingen even los, et voila. Ik weiger het te gebruiken bij de onze, klaarblijkelijk leggen ze ook het loodje al wanneer het wél gebruikt wordt dus dan maar zonder. Tanken doen we ook alleen bij gerenommeerde pompen, geen Tango/Firezone of andere Action-achtige pis dus.
__________________
-Volkswagen Golf MKII GTI 1984
Reply With Quote
  #9  
Old 14-06-2018, 20:01
Rick's Avatar
Rick Rick is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,568
Default

Quote:
Originally Posted by Arnaud
De 1.6 TDI wordt in meer modellen gebruikt dan alleen een Polo hoor


Facking vet!
Reply With Quote
  #10  
Old 15-06-2018, 17:33
Erik_vw's Avatar
Erik_vw Erik_vw is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 363
Default

Toen wij een polo kochten voor mijn vriendin stond ik voor dezelfde keuze. Ik ben toen voor de 1.2TDI gegaan. Zuiniger en goedkoper (en niet mijn auto ) in de wegenbelasting want zit net in een schaal lager. Stond al 150K km op en is zeker niet probleemloos geweest na de aankoop. O.a. de EGR is vernieuwd. Gelijk gechipt en EGR weggeschreven toen het kon bij VVT. Nog geen snelheidsmonster, zeker niet onderin, maar wel een stuk beter dan daarvoor. Tevens natuurlijk wat verlaagd en 18 inch wielen en al met al een leuk bakkie geworden.



Als je echt iets vlots wil zou ik voor de 1.6 gaan, dat wel. Qua onderhoud maakt het elkaar niet zoveel denk ik.
__________________
- = MK1 '77 = -
- = T3 Club Joker '89 = -
- = Polo 6R '10 = -
- = A4 B6 '04 = -
Reply With Quote
  #11  
Old 15-06-2018, 17:43
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,643
Default

Het hele EGR koeler gedoe moet je sowieso niet teveel naar kijken want zo ver ik weet is het nogsteeds iets dat compleet vergoed wordt door de dealer/importeur als het stuk gaat. Heb laatst nog een Ibiza 1.2 tdi uit 2012 daar naartoe gestuurd. Hoefde de klant niets voor te betalen.

Mijn ervaring is dat de 1.6TDi altijd beter is dan de 1.9/2.0 en ik denk dat het kwa betrouwbaarheid tussen de 1.2 of 1.6 niet erg veel uitmaakt.
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #12  
Old 15-06-2018, 21:27
DIXI's Avatar
DIXI DIXI is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 428
Default

Ik meende dat t enkel vergoed werd wanneer ie dealeronderhouden was..
De EGR maak ik me niet zo'n zorgen over, omdat deze snel na aankoop weggeschreven wordt met t chippen. Die 140pk en bijbehorende kw's lijken me nu eenmaal leuker :P
Jou er ook even over gesproken vorige week Rick. Dat de injectoren bij een 1.6 dus áltijd aan de beurt komen schrok ik wel van, vandaar de peiling hier..
__________________
Previous: VW Golf II, VW Polo 6N, VW Bora TDI & VW Lupo TDI
Recent: VW Golf 7.5 Variant GTD & VW Golf 1 GTI 2.0 16v

Assumption is the mother of all fuckups..
Reply With Quote
  #13  
Old 16-06-2018, 16:18
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,178
Default

Vriend van mij heeft een 1.2 en gaat nu richting de 200.000. Tegen alle verwachtingen in nog geen problemen gehad met EGR. Wel doorrijden he
Een andere vriendin had de 1.6 en heeft de injectoren ook al laten vervangen.
Ze rijd nu geen VW meer
Reply With Quote
  #14  
Old 16-06-2018, 17:34
Rick's Avatar
Rick Rick is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,568
Default

Quote:
Originally Posted by DIXI
Ik meende dat t enkel vergoed werd wanneer ie dealeronderhouden was..
De EGR maak ik me niet zo'n zorgen over, omdat deze snel na aankoop weggeschreven wordt met t chippen. Die 140pk en bijbehorende kw's lijken me nu eenmaal leuker :P
Jou er ook even over gesproken vorige week Rick. Dat de injectoren bij een 1.6 dus áltijd aan de beurt komen schrok ik wel van, vandaar de peiling hier..



Klopt inderdaad. Dealer onderhouden hoeft niet perse. Zolang de auto maar de meest recente recall heeft gehad met betrekking tot de NOx uitstoot. Hier heeft iedereen ondertussen wel een aangetekende brief van thuis gekregen van PON. Hier zit dan garantie op van ik meen 1 of 2 jaar. Maar, precies wat je zegt: Lekker wegschrijven mocht die toch de geest geven.

De mijne is nog te koop.

2011er Polo 1.2 TDI met 141.xxx gelopen in het zwart met 5-deuren voorzien van privacyglas en dealerstempels in het boekje. Dutsje op de LA deur.
Reply With Quote
  #15  
Old 18-06-2018, 19:04
DIXI's Avatar
DIXI DIXI is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 428
Default

Quote:
Originally Posted by Rick
Klopt inderdaad. Dealer onderhouden hoeft niet perse. Zolang de auto maar de meest recente recall heeft gehad met betrekking tot de NOx uitstoot. Hier heeft iedereen ondertussen wel een aangetekende brief van thuis gekregen van PON. Hier zit dan garantie op van ik meen 1 of 2 jaar. Maar, precies wat je zegt: Lekker wegschrijven mocht die toch de geest geven.

De mijne is nog te koop.

2011er Polo 1.2 TDI met 141.xxx gelopen in het zwart met 5-deuren voorzien van privacyglas en dealerstempels in het boekje. Dutsje op de LA deur.


Haha thnx, maar ik twijfel toch nog hard tussen de blokken . En hoe gaaf de foto's er bij sjoerd ook uitzagen (!) weet ik niet of zwart een plezante kleur is bij >40.000km/jr haha ik ben geen frequente poetser :P
__________________
Previous: VW Golf II, VW Polo 6N, VW Bora TDI & VW Lupo TDI
Recent: VW Golf 7.5 Variant GTD & VW Golf 1 GTI 2.0 16v

Assumption is the mother of all fuckups..
Reply With Quote
  #16  
Old 19-07-2018, 16:18
DIXI's Avatar
DIXI DIXI is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 428
Default

En het is een 1.6 geworden!
__________________
Previous: VW Golf II, VW Polo 6N, VW Bora TDI & VW Lupo TDI
Recent: VW Golf 7.5 Variant GTD & VW Golf 1 GTI 2.0 16v

Assumption is the mother of all fuckups..
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum