Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 24-12-2003, 12:24
Turtle turbo Turtle turbo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 21
Default blow off valve/dump vavle/afblaasklep G60

Voor degenen die het hebben op een G60.Wat zijn jullie ervaringen met een dumpvalve( niet de bypass klep)?
Reply With Quote
  #2  
Old 24-12-2003, 12:37
Ronald's Avatar
Ronald Ronald is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 862
Default

Op een G60 heeft het geen zin heb ik gehoord, omdat deze aangedreven wordt door een snaar. Is alleen maar nadelig.
Reply With Quote
  #3  
Old 24-12-2003, 13:54
Turtle turbo Turtle turbo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 21
Default

Thnx. Maar waar ik eigenlijk specifiek op doel is;wat iedereen echt ervaart met een dumpvalve op een G60? En welke set up ze hebben bv Glader=>intercooler=>dumpvalve=>Co meter=>by pass klep=>gasklep of de bovenstaande dingen in een andere volgorde. Vlak voordat het oude forum ervan werd gegooid was hier een toppic over. En daar was ter sprake dat het wel belangrijk was of de dumpvalve voor of achter de CO meter moest zitten ivm de inspuithoeveelheid van benzine.
Reply With Quote
  #4  
Old 24-12-2003, 16:52
Koekje Koekje is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12
Default

Een BOV valve op een G60 heeft geen zin.
Je retourklep (gasklephuis) heeft die funktie.
Reply With Quote
  #5  
Old 24-12-2003, 17:09
VolkswagenRacing's Avatar
VolkswagenRacing VolkswagenRacing is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,705
Default

de ervaring is PSSSShhh.... klinkt stoer maar hebt er geen drol aan.
__________________
- VW Golf II '89 ex 16v > 20vt k04
- Audi A3 8p '04 1.9 TDI
- Seat Arosa S '03 1.4
- VW Caddy 3k '10 1.9 TDI
http://www.krasendeukservice.nl
Reply With Quote
  #6  
Old 24-12-2003, 19:36
Turtle turbo Turtle turbo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 21
Default

hmm volgens mij begrijpen jullie mijn vraag verkeerd... :?
Laat ik het zo zeggen ik ben niet op zoek naar een BOV en ik rij zelf inmiddels een aantal jaar met een G60(met een BOV) rond en ik heb zelf een handboek voor de G60 liggen. Dus inhoudelijk wat betreft de by pass klep en het geluid van de BOV is het voor mij niet nieuw. Maar ik ben benieuwd wat anderen ermee ervaren?(bv of de motor slechter oppakt,of hun benzine mengsel te arm wordt na een paar keer gasgeven enz.)

Maar toch thnx voor de antwoorden.
Reply With Quote
  #7  
Old 24-12-2003, 19:55
Crosne's Avatar
Crosne Crosne is offline
Volksforum QUATTRO Donor Opperrrrr VW-Speed
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,162
Send a message via MSN to Crosne
Default

haal em erdan tussen uit en kijk dan hoe je auto reageert. Dat lijkt me de meest makkelijke manier.
__________________
Get your Smartwax, Chemical Guys, Great-Lion & BD Clean products @

..::WWW.DETAILSCHUUR.NL::..



Quote:
Originally Posted by sixpack
Chris/opper heeft altijd gelijk !
hij is tenslotte 100 jr oud
Reply With Quote
  #8  
Old 26-12-2003, 16:53
Turtle turbo Turtle turbo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 21
Default

Heb ik al geprobeerd, maar op dit moment is mijn motorblok overleden en via deze weg wou ik te weten komen of anderen hier ook last van hadden(dat het mengsel te arm werd bovenin). En of iemand mijn inhoudelijk informatie kon geven of het nou invloed heeft op je CO meter of niet ivm. de eventuele set up dadelijk als ik een nieuw blok heb. Want ik denk(weet het niet zeker) namelijk wel dat het invloed heeft op je inspuiting als de dumpvalve voor je Co meter zit.(ivm het wegvallen van de druk en lucht voordat die gemeten is door je co meter) en aangezien je co meter een signaal af geeft aan je computer mbt de hoeveelheid brandstof.
Reply With Quote
  #9  
Old 26-12-2003, 18:09
der_Beukmeister der_Beukmeister is offline
Forum regular
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 50
Default

misschien een klein beetje off topic, maar hier komt een vraagje

als je een diverter valve niet aansluit op het luchtinlaat kanaal, geeft deze dan hetzelfde geluid als een blow off valve? Dus wordt die divertervalve dan eigenlijk een BOV? of is daar nog een verschil tussen?

Dus als je origineel bijvoorbeeld zo een gewone plastieken divertervalve hebt, en je zou deze niet verbinden met de luchtinlaat, hoor je die dan ook luider afblazen?

ik vroeg het mij gewoon af..
Reply With Quote
  #10  
Old 26-12-2003, 21:24
Koekje Koekje is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12
Default

Quote:
Originally Posted by Turtle turbo
Heb ik al geprobeerd, maar op dit moment is mijn motorblok overleden en via deze weg wou ik te weten komen of anderen hier ook last van hadden(dat het mengsel te arm werd bovenin). En of iemand mijn inhoudelijk informatie kon geven of het nou invloed heeft op je CO meter of niet ivm. de eventuele set up dadelijk als ik een nieuw blok heb. Want ik denk(weet het niet zeker) namelijk wel dat het invloed heeft op je inspuiting als de dumpvalve voor je Co meter zit.(ivm het wegvallen van de druk en lucht voordat die gemeten is door je co meter) en aangezien je co meter een signaal af geeft aan je computer mbt de hoeveelheid brandstof.


Dat je motor kapot is gegaan heeft niks met een BOV te maken.
Als je lucht laat afblazen, zal de motor alleen maar rijker kunnen gaan lopen.
Er komt minder lucht in de motor.
Waar je ook de BOV plaatst.

Te arm lopen van de motor moet je zoeken in een verkeerde CHIP !
OF foute afstelling van de ontsteking. Altijd 6 graad voor. Niet meer niet minder.

Misschien is het handig dat je even post wat er allemaal aan de motor is verandert incl lucht filter en uitlaat.
Reply With Quote
  #11  
Old 27-12-2003, 00:35
Turtle turbo Turtle turbo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 21
Default

Lijkt mij wel dat de divertervalve dan luider gaat afblazen, maar ik weet niet precies wat een diverter valve doet en wat zijn functie is. Maar volgens mij doet die ongeveer hetzelfde als een by pass klep van de G60. De overtollige druk terug voeren naar de inlaat van de turbo, maar corrigeer mij maar als het niet zo is. De BOV. is in iedere geval een klep die open gaat wanneer je je gas los laat en dan dat ptsjj geluid hoort. Resultaat bij een turbo is dat die dan niet afgeremd wordt door de overtollige druk die op dat moment nog in het systeem zit. je turbo blijft hierdoor langer door draaien, dus wanneer je het gas er weer op zet, hoeft je turbo niet weer helemaal opnieuw op gang te komen en wordt je turbogat kleiner hierdoor. Dat houdt dus in dat je auto uiteindelijk sneller reageert op het gaspedaal(bv na het schakelen). Maar dit werkt alleen bij turbo auto's en niet bij G laders , want die worden aangedreven door de krukas en leveren continue druk en die hebben een by pass klep die mechanisch aangedreven wordt via je gasklep. Zoals al eerder gezegd heeft een BOV op een G60 totaal geen praktisch nut.(zie volkswagen raciings reactie)
Reply With Quote
  #12  
Old 27-12-2003, 01:12
Turtle turbo Turtle turbo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 21
Default

Maar goed.. In iedere geval zit de chip al een jaar of vier in de auto. deze was tegelijk aangeschaft met een 71 pully. Toen heb ik na een jaar of twee een 68 pully boostvalve en de dumpvalve erop gezet. En daarna is hij na een paar maanden slecht gaan lopen(lees arm). Toen benzinepomp en filter vervangen en toen liep hij weer een tijdje goed na een tijdje weer hetzelfde euvel. ontsteking/ bougiekabels en lamba vervangen. Weer een tijdje goed en weer hetzelfde euvel. Dus de bekabeling(sensoren en injectoren) onder de motorkap vervangen. hetzelfde verhaal. Uiteindelijk pas geleden, cilinderkop gereviseerd geflowd, snelle nok, G lader gereviseerd(niet geflowd), injectoren gereinigd en gereviseerd, nieuwe stalen pakkingen overal,nieuwe verdeler kap/rotor/bougiekabels(orgineel vag). Alles in mekaar gezet 1000 km ingereden. Na die 1000 km gas erop en twee dagen later heb ik een gat in mijn eerste zuiger. Oja uitlaat: orgineel spruitstuk,lege kat en daarna een pijp tot de remus eindemper. Lucht filter is RAM AIR of orginele bak met K&N inlegfilter(maar dit verschilt per periode). Retourenleiding is niet meer aangesloten op de carter ventilatie na.
Weet je zo genoeg koekje?
Nou is mijn vraag natuurlijk had ik toen ik over ging op 68 pully niet al mijn chip moeten aan laten passen( want toendertijd is mij door dat bedrijf gezegd dat dat niet hoefde)? En je zegt dat de motor alleen maar rijker kan gaan lopen, maar de BOV pakt de lucht weg voordat de luchtdichtheid gemeten wordt. Oftwel lijkt mij dan dat de co meter toch minder lucht dan meet en aan de hand daarvan dan zijn benzine inspuit, of zit ik er nou naast??
Reply With Quote
  #13  
Old 27-12-2003, 12:09
Koekje Koekje is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12
Default

"Nou is mijn vraag natuurlijk had ik toen ik over ging op 68 pully niet al mijn chip moeten aan laten passen( want toendertijd is mij door dat bedrijf gezegd dat dat niet hoefde)? "

En je rijdt met een afgesloten retourklep. (dus niet de gasklep bypass)

Jouw auto is kapot gegaan door een veel te lage CO op hogere toeren.
In mijn optie, te wijten aan die CHIP die niet genoeg mengsel inspuit.

Leuk bedrijf! Die snappen het wel.
Reply With Quote
  #14  
Old 28-12-2003, 13:44
Turtle turbo Turtle turbo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 21
Default

Over die chip zat ik dus ook na te denken. Mijn air/fuel meter gaf bij vol gas ook een te arm mengsel aan. By pass klep is gewoon open met een luchtfilter erop. op de Stationair toerental klep zit een lucht filter en op de plaats van de retourenleiding van de G lader zit ook een luchtfilter, alleen de carterventielatie zit nog wel op de retourenleiding.

Oftwel zodra dadelijk een ander motor erin zit,gelijk de chip aan laten passen. om te voorkomen dat mijn mengsel weer te arm wordt en zou het misschien niet beter zijn om dan de BOV achter de luchtmassameter te zetten?
Reply With Quote
  #15  
Old 28-12-2003, 15:30
Koekje Koekje is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12
Default

Quote:
Originally Posted by Turtle turbo
Mijn air/fuel meter gaf bij vol gas ook een te arm mengsel aan.

Oftwel zodra dadelijk een ander motor erin zit,gelijk de chip aan laten passen. om te voorkomen dat mijn mengsel weer te arm wordt en zou het misschien niet beter zijn om dan de BOV achter de luchtmassameter te zetten?


Als je A/F ratio meter aangeeft een te arm mengsel........ :?: :?:
Lekker slim om door te rijden (vol gas dan)

Chip aanpassen, ga naar JD engineering.

BOV sloop er maar af, heeft geen nut.
Maar het maakt niet uit waar je deze plaatst.
Een G60 heeft geen LMM, maar een temp voeler.
Reply With Quote
  #16  
Old 28-12-2003, 16:39
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

Ja ik begrijp het ook niet helemaal, chip is naar mijn idee geschreven voor de 71 poelie, als je dan naar 68 gaat en je zegt dat ie te arm loopt, lijkt me logisch dat je het dan als eerste in de chip gaat zoeken.

En ook wat koekje zegt, als je A/F aan geeft mengsel te arm, dan ga je toch niet vol gas rijden????????????????????
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
  #17  
Old 29-12-2003, 08:25
Turtle turbo Turtle turbo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 21
Default

Was het maar zo simpel. zoals ik al zei het over een bepaalde periode gegaan en tussentijds zijn er andere dingen kapot gegaan die ook invloed kunnen hebben op de inspuiting en heel dit probleem is al ruim anderhalf jaar bezig. Dat van dat te arm mensgel is niet alleen een oorzaak geweest dat mijn blok nou kapot is ouderdom van het onderblok speelt ook een rol.Die meter zat er nog niet zo lang op en om daar gelijk helmaal vanuit te gaan als je nog niet precies weet wat hij normaal aan zou moeten geven. Vol gas was maar af en toe, want gemiddeld komt mijn teller niet boven de 110 uit en dan is was mijn mengsel goed. Maar als je al een aantal jaar in dezelfde wagen rijdt dan weet je precies wat hij doet en kan hebben. En dan merk je het al als je auto ook maar een beetje inhoud of niet accelereert als normaal.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum