Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-04-2005, 21:28
Waldorf's Avatar
Waldorf Waldorf is offline
Banned
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 830
Default 3e cilinder meten

Zijn temp. zenders voor de derde cilinder te koop, of kan je die gewoon zelf maken? Wie heeft er een 3e temp. meter op zitten? vindt je het ook nuttig?
Reply With Quote
  #2  
Old 01-04-2005, 21:37
volksaddiction's Avatar
volksaddiction volksaddiction is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,546
Default

Quote:
Originally Posted by Waldorf
Zijn temp. zenders voor de derde cilinder te koop, of kan je die gewoon zelf maken? Wie heeft er een 3e temp. meter op zitten? vindt je het ook nuttig?

Nieuwe loodvrije koppen zijn voorzien van schroefdraad op de 3e cilinderkop waar een sensor in past met bijbehorende meter voor in/op/onder het dashboard.......
m.i. kompleet nutteloos, denk dat je net zo veel hebt aan een olietemp meter en een goeie peilstok met sensor !
Heb ook nog nooit imand met zo'n ding gezien, en ze kosten ook nog eens een klein vermogen !!
__________________
www.volksaddiction.nl


'52 split (my girl's slammed daily)
'55 oval (almost done)
'72 VW 181 (resto)
'91 golf I cabrio
'00 new beetle highline
Reply With Quote
  #3  
Old 02-04-2005, 07:46
krukab krukab is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,682
Default

Quote:
Originally Posted by Waldorf
Zijn temp. zenders voor de derde cilinder te koop,

http://www.aircooled.net/new-bin/vi...328200533289879
denk dat Ahnendorp ze ook wel verkoopt


Quote:
Originally Posted by Waldorf
Wie heeft er een 3e temp. meter op zitten? vindt je het ook nuttig?

Walter heeftum ... volgens mij zelfs op alle cilinders
Reply With Quote
  #4  
Old 03-04-2005, 21:08
Rico Rico is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,421
Default

Quote:
Originally Posted by volksaddiction
denk dat je net zo veel hebt aan een olietemp meter en een goeie peilstok met sensor !


kijk ff bij Rustbuster , die hebben een speciale voor de VW bus!
__________________
Kever niet te koop
Huis wel te koop Ons Huis
Reply With Quote
  #5  
Old 03-04-2005, 21:21
JeeWee's Avatar
JeeWee JeeWee is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,742
Default

Dit is geheel niet waar!!! Ik heb een cylinderkop temperatuurmeter onder de bougie van m'n derde cilinder(op aanraden van Walter). Daarop kon ik zien dat de motor te warm liep, terwijl de olietemperatuur nog wel redelijk was. De kop is later dan ook gescheurd. Mijn advies: koop een cylinderkoptemperatuurmeter, het beste wat er is, kost idd iets van 110 euro bij hotrod: of kijk hier: http://www.bughaus.com/cylinder_hea...ge_-_310901.htm
__________________
RIJD DUURZAAM, RIJD OLDTIMER!

Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers!

'72 T2 singlecab '78 T2 doka '80 T3 singlecab '80 T3 singlecab Lupo 3L
Reply With Quote
  #6  
Old 03-04-2005, 21:47
Gert's Avatar
Gert Gert is offline
6k and counting...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,853
Default

Zijn er geen methodes om de cylinders , en dan vooral de 3de , extra te koelen ?
Reply With Quote
  #7  
Old 04-04-2005, 07:14
krukab krukab is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,682
Default

inderdaad,cilinderkoptemperatuur en olietemperatuur werken geheel onafhankelijk van elkaar.
Dus wat JW zegt kan inderdaad .. olietemperatuur nog goed,maar de cilinderkop gloeiend heet !!
Reply With Quote
  #8  
Old 04-04-2005, 07:40
volksaddiction's Avatar
volksaddiction volksaddiction is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,546
Default

Quote:
Originally Posted by kruk@b
inderdaad,cilinderkoptemperatuur en olietemperatuur werken geheel onafhankelijk van elkaar.
Dus wat JW zegt kan inderdaad .. olietemperatuur nog goed,maar de cilinderkop gloeiend heet !!

Okeee, nooit geweten !!
Alleen moeten wel je koppen voorbereid zijn op een sensor.......of zijn er meer mogelijkheden om een sensor te monteren ??
__________________
www.volksaddiction.nl


'52 split (my girl's slammed daily)
'55 oval (almost done)
'72 VW 181 (resto)
'91 golf I cabrio
'00 new beetle highline
Reply With Quote
  #9  
Old 04-04-2005, 09:02
Beetspeed Beetspeed is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 444
Default

Quote:
Originally Posted by volksaddiction
Okeee, nooit geweten !!

Geeft niet, er is nog wel meer dat je niet weet maar wees dan voorzichtig met stellige uitspraken over onderwerpen waar je (nog) weinig of niets van weet
Quote:
Alleen moeten wel je koppen voorbereid zijn op een sensor.......of zijn er meer mogelijkheden om een sensor te monteren ??

Nee, de voorbereiding die je hiervoor noemde is alleen bedoeld voor een temp sensor om de oude originele injectiesystemen te laten weten of de kop op 'bedrijfstemepratuur' is of niet.
Dat opnamepunt kan je beter niet als cylinderkoptemperatuurmeter gebruiken want je meet makkelijk meer dan 100 graden Fahrenheit te laag zoals wij bij een type 4 injectiekop zelf gemeten hebben!

De enige goede plek voor een cyl.koptemperatuurmeter is onder het bougiegat. Wel de originele veerring van de bougie eraf halen als je de sensor plaatst.

Olietemperatuur is voornamelijk toerental afhankelijk en de cylinderkoptemperatuur is voornamelijk belasting (stand van je gaspedaal) afhankelijk.
Bij een getunde motor (en in een bus ) en vooral als je wijzigingen aan het originele koelsysteem hebt aangebracht en als je (daarmee) op de snelweg harder dan de toegestane snelheidslimieten gaat rijden is het mijns inziens een onmisbaar instrument.

Gescheurde cylinderkoppen, verbrande en afgebroken (uitlaat)kleppen hebben maar 1 oorzaak en dat is niet een te hoge olietemperatuur...

Groeten,
Walter
Reply With Quote
  #10  
Old 04-04-2005, 10:51
Rico Rico is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,421
Default

Even een vraagje,

wanneer je eigenlijk nooit harder dan 100 rijdt met een gewone 1600, is het dan toch mogelijk dat de motor te warm wordt?

even uitganaande van vlakke weg en niet de heuvels/bergen in.
__________________
Kever niet te koop
Huis wel te koop Ons Huis
Reply With Quote
  #11  
Old 04-04-2005, 11:02
ska1958's Avatar
ska1958 ska1958 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 289
Send a message via MSN to ska1958 Send a message via Yahoo to ska1958
Default

Quote:
Originally Posted by Rico
Even een vraagje,

wanneer je eigenlijk nooit harder dan 100 rijdt met een gewone 1600, is het dan toch mogelijk dat de motor te warm wordt?

even uitganaande van vlakke weg en niet de heuvels/bergen in.


Ik bouw altijd standaard een olietemperatuurmeter in! Sinds ik een blok heb laten warmlopen, tis eigenlijk echt een must vind ik.
Zo alleen kun je alles goed in de gaten houden t.a.v. de temperatuur van je olie, ook al rijdt je nooit harder dan 100!
Ik zet zo ie zo standaard mijn achterklep een stukje open van mijn spijl Want de koeling is nu niet echt optimaal via een aantal van die louvres...
__________________
Type 23 : 1958
www.spijlbusonderdelen.nl
Reply With Quote
  #12  
Old 04-04-2005, 11:54
Rico Rico is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,421
Default

Quote:
Originally Posted by ska1958
Ik bouw altijd standaard een olietemperatuurmeter in! Sinds ik een blok heb laten warmlopen, tis eigenlijk echt een must vind ik.
Zo alleen kun je alles goed in de gaten houden t.a.v. de temperatuur van je olie, ook al rijdt je nooit harder dan 100!
Ik zet zo ie zo standaard mijn achterklep een stukje open van mijn spijl Want de koeling is nu niet echt optimaal via een aantal van die louvres...


hm, ik ga hem dan ook maar op mijn verlanglijstje zetten.
komt steeds meer op te staan.

bij een T2 heb je gelukkig vrij grote luchthappers dus dat moet wel goed gaan.. (hoop ik)
__________________
Kever niet te koop
Huis wel te koop Ons Huis
Reply With Quote
  #13  
Old 04-04-2005, 11:58
SplitBien's Avatar
SplitBien SplitBien is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,741
Default

Quote:
Originally Posted by Rico
Even een vraagje,

wanneer je eigenlijk nooit harder dan 100 rijdt met een gewone 1600, is het dan toch mogelijk dat de motor te warm wordt?

even uitganaande van vlakke weg en niet de heuvels/bergen in.


Het gaat pas goed fout als je vol gas de berg af gaat!! :biggrin:
(ik spreek uit ervaring..... )
Reply With Quote
  #14  
Old 04-04-2005, 16:02
vwcrewcab's Avatar
vwcrewcab vwcrewcab is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,598
Default

Quote:
Originally Posted by ska1958
Ik bouw altijd standaard een olietemperatuurmeter in! Sinds ik een blok heb laten warmlopen, tis eigenlijk echt een must vind ik.
Zo alleen kun je alles goed in de gaten houden t.a.v. de temperatuur van je olie, ook al rijdt je nooit harder dan 100!
Ik zet zo ie zo standaard mijn achterklep een stukje open van mijn spijl Want de koeling is nu niet echt optimaal via een aantal van die louvres...



Als ik het goed begrijp is er een verschil tussen olie temp. en cilinderkop temp. en volgens mij gaat het hier om cilinderkop temp.
__________________
Grt Frederic.

Quote:
Originally Posted by -Jens-
soms moet je de koe gewoon recht in de kont kijken wil je weten waar de stront vandaan komt
Reply With Quote
  #15  
Old 04-04-2005, 16:43
volksaddiction's Avatar
volksaddiction volksaddiction is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,546
Default

Quote:
Originally Posted by Beetspeed
Geeft niet, er is nog wel meer dat je niet weet maar wees dan voorzichtig met stellige uitspraken over onderwerpen waar je (nog) weinig of niets van weet

hehehe, THNX :p

Quote:
Originally Posted by Beetspeed
Nee, de voorbereiding die je hiervoor noemde is alleen bedoeld voor een temp sensor om de oude originele injectiesystemen te laten weten of de kop op 'bedrijfstemepratuur' is of niet.
Groeten,
Walter

Okeee
Heb wel eens koppen gezien met een gat bovenop de 3e cilinder.....
Ooit eens vernomen dat dat voor een cilindekop tempmeter is, vond het al vreemd, want dan zit de sensor TUSSEN de koelribben......
Weer wat geleerd !!
__________________
www.volksaddiction.nl


'52 split (my girl's slammed daily)
'55 oval (almost done)
'72 VW 181 (resto)
'91 golf I cabrio
'00 new beetle highline
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum