Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Polo 6N, 6N2, 9N en 6R
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 05-11-2017, 04:01
Zieron28's Avatar
Zieron28 Zieron28 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2016
Posts: 101
Default Rammelende uitlaat 6N2

Ik heb sinds dit weekend een schroefset geplaatst onder mijn polo. Op zich is alles vlot gegaan alleen wanneer ik de polo stationair laat draaien en rustig rijd rammelt mijn uitlaat als een gek... Ondertussen heb ik de oorzaak gevonden, door het verlagen komt de uitlaatbuis nu op het latje die er onder hangt ( zie foto ). Ik weet niet goed wat het nut van dit latje is aangezien de uitlaat hier niet op rust. Mijn vraag is nu of ik dit latje mag weghalen?


Reply With Quote
  #2  
Old 06-11-2017, 06:49
golf mk2 90 golf mk2 90 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 358
Default

9 van de 10 keer rammelt de uitlaat op de achteras, daar zou ik het eerst zoeken.
__________________
Caddy mk1
Reply With Quote
  #3  
Old 06-11-2017, 09:07
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Quote:
Originally Posted by golf mk2 90
9 van de 10 keer rammelt de uitlaat op de achteras, daar zou ik het eerst zoeken.


bij de achteras is idd ook krap, maar er staat duidelijk dat hij de oorzaak al heeft gevonden.

kan je de uitlaat niet wat opnieuw positioneren zegmaar? zodat hij die beugel niet raakt? of die beugel wat aanpassen zodat je meer ruimte hebt?

die beugel heeft volgens mij als enige doel dat als de uitlaat om wat voor reden dan ook los komt hij niet direct op de weg ligt (niet leuk voor achter opkomende bestuurders of motorrijders) en dat hij (eventueel) in de weg kan gaan 'happen' met alle gevolgen van dien.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #4  
Old 06-11-2017, 20:10
Zieron28's Avatar
Zieron28 Zieron28 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2016
Posts: 101
Default

Bedankt voor de reacties!

Ik had het in ieder geval helemaal mis... Ik heb de kans gekregen om iets beter onder de auto te kijken en de uitlaat ligt niet op 1 van de beugels. Het rammelen werd veroorzaakt doordat ik de polo vooraan extreem laag had gelegd in vergelijking met achteraan. Ik vermoed dus dat de uitlaat door de zeer schuine hoek inderdaad de achteras raakte. Al is het ook mogelijk dat de katalysator tegen de onderkant klopte, die werd vervangen en is groter dan de originele dus vanaf de uitlaat kantelt botst die waarschijnlijk tegen de bodem. Het rammelen was ter hoogte van de versnellingsbak en daar zit de katalysator vandaar de redenering.

Mijn probleem is voorlopig opgelost door de polo vooraan gelijk te zetten met achteraan. Ligt nu redelijk laag maar ik hoop dat ik nog lager kan gaan als ik zowel voor als achteraan gelijk zak. Eerst maar laten uitlijnen en dan zien we verder

Last edited by Zieron28 : 06-11-2017 at 20:15.
Reply With Quote
  #5  
Old 08-11-2017, 00:25
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Rammelen van de uitlaat kan niet komen door verlaging.
Dit kan alleen als de uitlaat niet juist hangt.

Het betreffende bruggetje is een versteviging voor de carosserie en om de uitlaat op te vangen, mocht die losrotten, dus lekker laten zitten.

De achterste van die beugels heeft ook een beugeltje met het rubber van de uitlaat er aan zitten.
Bij het niet goed in elkaar passen van de eind en middendemper kunnen de metalen beugels waartussen het uitlaatubber zit, tegen elkaar komen. Wat een vervelend geluid geeft. Dit komt ook voor als men een einddemper monteert die niet om de pijp van de middendemper schuift maar zo'n koppelpijp gebruikt. Terwijl de betreffende middendemper daar niet voor bedoeld is.

Bij "sport" einddempers komt het ook voor dat de uitlaat bij de achteras te laag hangt. Omdat de einddemper zelf lager moet hangen dan standaard om bij de bumper te komen. Lang niet alle merken hebben die extra afstand meegenomen in de pijplengte over de achteras heen. Waardoor die dus bij flinke verlaging de achteras kan raken.

Uitlijnen pas doen als je je definitieve hoogte hebt. Ga je vervolgens weer lopen draaien veranderd je sporing namelijk. Ook als je enkel de achterkant doet.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!

Last edited by The_Maxx : 08-11-2017 at 00:29.
Reply With Quote
  #6  
Old 09-11-2017, 17:08
Zieron28's Avatar
Zieron28 Zieron28 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2016
Posts: 101
Default

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
Rammelen van de uitlaat kan niet komen door verlaging.
Dit kan alleen als de uitlaat niet juist hangt.

Het betreffende bruggetje is een versteviging voor de carosserie en om de uitlaat op te vangen, mocht die losrotten, dus lekker laten zitten.

De achterste van die beugels heeft ook een beugeltje met het rubber van de uitlaat er aan zitten.
Bij het niet goed in elkaar passen van de eind en middendemper kunnen de metalen beugels waartussen het uitlaatubber zit, tegen elkaar komen. Wat een vervelend geluid geeft. Dit komt ook voor als men een einddemper monteert die niet om de pijp van de middendemper schuift maar zo'n koppelpijp gebruikt. Terwijl de betreffende middendemper daar niet voor bedoeld is.

Bij "sport" einddempers komt het ook voor dat de uitlaat bij de achteras te laag hangt. Omdat de einddemper zelf lager moet hangen dan standaard om bij de bumper te komen. Lang niet alle merken hebben die extra afstand meegenomen in de pijplengte over de achteras heen. Waardoor die dus bij flinke verlaging de achteras kan raken.

Uitlijnen pas doen als je je definitieve hoogte hebt. Ga je vervolgens weer lopen draaien veranderd je sporing namelijk. Ook als je enkel de achterkant doet.



Kan inderdaad wel 1 van de redenen zijn waardoor de uitlaat rammelt want die is, op de midden demper na, volledig vernieuwd... Toen ik de polo ging afhalen na de herstellingswerken rammelde hij alleen wanneer ik de motor uitlegde of achteruit reed. Het is dus wel duidelijk dat de uitlaat niet 100% goed hangt. Na de vaste verlaging van -6cm rammelde de uitlaat nog steeds op dezelfde manier, het is pas erger beginnen worden toen ik de schroefset had gemonteerd.

De polo lag vooraan ongeveer op -11cm en achteraan op -7cm dus er was wel een heel groot verschil in hoogte. De uitlaat rammelde toen als een gek, zowel bij het starten van de motor, vooruit rijden, achteruit rijden als in de bochten. Ik heb toen de polo cm per cm hoger geschroefd vooraan en telkens getest. Van zodra de voorkant en de achterkant gelijk stonden, overal gelijke spatie tussen de band en de wielkast, was het rammelen zo goed als verdwenen. Nu rammelt de uitlaat enkel nog bij het achteruit rijden en als ik een hobbelige weg op rijd. Ik kan het dus ergens wel begrijpen dat het kan liggen aan een verkeerd gemonteerde uitlaat maar blijkbaar is er nog iets anders mis van zodra ik de voorkant lager wil leggen dan de achterkant... Een sportdemper kan het niet zijn want alles is origineel.
Reply With Quote
  #7  
Old 09-11-2017, 17:50
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Waarom achter zo hoog? Wielkastrand achter is kleiner/lager dan voor. Dus als je voor een speet hebt, moet je dat achter niet hebben

Als achter veel hoger staat dan voor heb je kans dat door het torderen van de auto een verkeerd hangende uitlaat makkelijker gaat rammelen.

Overigens kan een verkeerd gemonteerde uitlaat ook komen door een gewone aftermarket uitlaat die niet goes aansluit.

Oftewel, achter wat laten zakken en de uitlaat goed proberen te hangen.
Als die achter dan de banden raakt, zul je de wielkastranden nog om kunnen rollen, of smallere wielen monteren (of wielen met een gunstigere ET waarde)
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!

Last edited by The_Maxx : 09-11-2017 at 17:53.
Reply With Quote
  #8  
Old 09-11-2017, 19:15
Zieron28's Avatar
Zieron28 Zieron28 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2016
Posts: 101
Default

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
Waarom achter zo hoog? Wielkastrand achter is kleiner/lager dan voor. Dus als je voor een speet hebt, moet je dat achter niet hebben

Als achter veel hoger staat dan voor heb je kans dat door het torderen van de auto een verkeerd hangende uitlaat makkelijker gaat rammelen.

Overigens kan een verkeerd gemonteerde uitlaat ook komen door een gewone aftermarket uitlaat die niet goes aansluit.

Oftewel, achter wat laten zakken en de uitlaat goed proberen te hangen.
Als die achter dan de banden raakt, zul je de wielkastranden nog om kunnen rollen, of smallere wielen monteren (of wielen met een gunstigere ET waarde)


Ik vind het echt geen mooi zicht wanneer een auto lijkt door te zakken achteraan, ook al is dit optisch bedrog door het verschil in hoogte van de wielkasten. Ik wou de neus dus iets dieper leggen zodat ik niet met dat idee zat maar ben misschien wat overenthousiast geweest. In ieder geval denk ik wel dat ik nu de juiste hoek gevonden heb waardoor ik nog voldoende kan zakken zonder dat de uitlaat rammelt. Ik zal er wel rekening mee moeten houden dat ik overal gelijk zak. Ik heb morgen een afspraak om 14h voor de uitlijning, tijd genoeg dus om de polo nog wat lager te zetten.

Bedankt voor de reacties in ieder geval, ik ben weer wat wijzer geworden!

Last edited by Zieron28 : 09-11-2017 at 19:17.
Reply With Quote
  #9  
Old 10-11-2017, 15:08
Zieron28's Avatar
Zieron28 Zieron28 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2016
Posts: 101
Default

Ik ben net terug van de uitlijning en heb de kans gekregen om onder de auto te kijken. Ik en mijn maat die daar werkt hebben gezocht naar de oorzaak van de rammelende uitlaat en uiteindelijk ook gevonden. Zoals eerder vermeld is een groot deel van de uitlaat vervangen en dus ook de katalysator. De uitlaatbuis net voor de katalysator ligt zeer dicht tegen de stabilisatorstang en dit is dan ook de oorzaak van het gerammel. Toch van zodra de auto onder een bepaalde hoek komt te liggen want dan botst die er tegen. Dit komt omdat de uitlaat niet perfect in het midden ligt, jammer genoeg kan ik daar niets aan doen.

Ook wees de computer uit dat mijn achteras helemaal niet meer in orde is. Ik herinnerde mij dat er ooit een auto in de achterkant is gereden bij de vorige eigenaar en dit zou de oorzaak kunnen zijn. In ieder geval kan ik mijn auto dus niet laten keuren als verlaagd voertuig, tenzij ik een nieuwe achteras koop maar dat is momenteel niet aan de orde. Het wordt dus elk jaar nogal een werkje telkens ik naar de keuring moet maar goed, ik heb het er wel voor over.
Reply With Quote
  #10  
Old 10-11-2017, 18:23
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Tja in belgie is uitlijning een probleem. Ik raad aan om je originele veerpoten te bewaren met een set fusees er op die zeker weten goede lagers hebben. Dan is het elk jaar met keuring een kwestie van veerpoten (met aangeboute fusees) vervangen en laten keuren. Waarom de fusees er aan laten: dat is een deel van je uitlijning.

Ecter is het wellicht handiger en goedkoper om een 2e hands achteras er onder te schroeven en deze tijdens het uitlijnen los te draaien. en na te stellen. Dan kun je ook verkeerde montage uitsluiten.
Soms is het vervangen van de astap aan de kant waar er een probleem is, te vervangen.
Hou er rekening mee dat vrijwel elke polo wel iets heeft aan de achteras wat niet geheel klopt qua uitlijning. Zeker verlaagd ga je dat goed merken. Sowieso wordt je camber (wielvlucht) achter groter.

Aan die uitlaat is wel wat te doen. Slijpschijf er in en de buis zo maken dat deze wel netjes onder de stabilisatorstang door loopt.
Al vraag ik me dan af hoe laag je het geheel hebt staan. Normaliter heb je best een zee van ruimte onder die stang. En hij zit op het subframe vastgezet en zou niet zo heel veel moeten kunnen bewegen met verlagen.

Meeste polo's worden zo verlaagd dat ze net niet waterpas staan met de dorpels. Dus net een klein beetje voorover.
Met een beetje leuke velgen en niet al te dikke banden valt het dan wel mee in de doorgezakte look
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!

Last edited by The_Maxx : 10-11-2017 at 18:26.
Reply With Quote
  #11  
Old 11-11-2017, 13:11
Zieron28's Avatar
Zieron28 Zieron28 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2016
Posts: 101
Default

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
Tja in belgie is uitlijning een probleem. Ik raad aan om je originele veerpoten te bewaren met een set fusees er op die zeker weten goede lagers hebben. Dan is het elk jaar met keuring een kwestie van veerpoten (met aangeboute fusees) vervangen en laten keuren. Waarom de fusees er aan laten: dat is een deel van je uitlijning.

Ecter is het wellicht handiger en goedkoper om een 2e hands achteras er onder te schroeven en deze tijdens het uitlijnen los te draaien. en na te stellen. Dan kun je ook verkeerde montage uitsluiten.
Soms is het vervangen van de astap aan de kant waar er een probleem is, te vervangen.
Hou er rekening mee dat vrijwel elke polo wel iets heeft aan de achteras wat niet geheel klopt qua uitlijning. Zeker verlaagd ga je dat goed merken. Sowieso wordt je camber (wielvlucht) achter groter.

Aan die uitlaat is wel wat te doen. Slijpschijf er in en de buis zo maken dat deze wel netjes onder de stabilisatorstang door loopt.
Al vraag ik me dan af hoe laag je het geheel hebt staan. Normaliter heb je best een zee van ruimte onder die stang. En hij zit op het subframe vastgezet en zou niet zo heel veel moeten kunnen bewegen met verlagen.

Meeste polo's worden zo verlaagd dat ze net niet waterpas staan met de dorpels. Dus net een klein beetje voorover.
Met een beetje leuke velgen en niet al te dikke banden valt het dan wel mee in de doorgezakte look


Mijn persoonlijke ervaring zegt dat het een ramp is in België als je met een aangepast voertuig rond rijdt. Dat was eigenlijk de hoofdreden waarom ik 10 jaar geleden uit het 'wereldje' ben gestapt. Wat betreft de achteras, daar ga ik voorlopig niets aan veranderen maar toch bedankt voor de tip!

De polo is in mijn ogen zeker niet extreem verlaagd, ik schat 10cm vooraan en 8cm achteraan dus ook een klein beetje voorover. Ik had beter een foto genomen van de onderkant toen ik gisteren de kans had... Zonder beelden is het moeilijk om te visualiseren wat ik bedoel maar ik zal mijn best doen. Als je naar de voorbeeldfoto kijkt die ik in mijn beginpost heb geplaatst zie je dat de katalysator perfect in het midden ligt. Bij mij ligt de katalysator schuin omhoog naar links gedraaid, de uitlaatbocht ligt daardoor ook verkeerd waardoor die zeer dicht tegen de stabilisatorstang komt. Op zich is het voor mij niet echt een probleem meer want momenteel staat de polo wel goed, hoe lang dit zal duren dat weet niemand . Met de hulp die ik hier reeds heb gekregen weet ik wel wat ik kan doen!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum