Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-07-2004, 18:27
ruben ruben is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2004
Posts: 134
Default aanschaf jetta

Hallo!

heb me gisteren een vw jetta 1.3 automatic van februari 1980 aangeschaft. Biijna wegenbelasting vrij dus. Hij oogt goed. Heeft zels bij de APK keuring een steekproef van de rdw doorstaan. Bodem is hard en verder de bekende plekken: een bij het raamrubber en 2 op weerzijden van voorspatborden. Het gaat mijn daily car worden en daar ik student ben, ben ik niet van plan meer dan het hoog nodige aan plaatwerk te doen. Maar wel een motorische verandering; diesel of gas. Rijdt nu een caddy I 1.6 diesel en heb daar wel goede ervaringen mee. Het inbouwen van een diesel lijkt mij wel een optie maar ook gas overweeg ik gezien de stijgende dieselprijzen. Kan iemand mij daar wat meer over vertellen. Ik geloof dat je een specifiek voor het model bestaande vergasser(?) of verdamper(?) moet hebben en de rest niet echt model specifiek is. Wie weet waar je zo een verdamper/vergasser krijgen kan en wat dat kosten gaat. En hoe de inbouw in zijn werk gaat?
Daarnaast vroeg ik me af of er iemand een stalling weet waar ik mijn auto geschorst kan stallen tot het wegenbelasting vrije feest begint. Liefst omgeving utrecht
Het zijn een hoop vragen maar ik hoop dat er iemand een antwoord heeft. In ieder geval alvast bedankt.

Groeten,

Ruben

-

Last edited by ruben : 05-10-2009 at 22:25.
Reply With Quote
  #2  
Old 01-07-2004, 19:01
Tommy's Avatar
Tommy Tommy is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 5,468
Send a message via MSN to Tommy
Default

heeft alleen een schroefset en velgen nodig.... :p
__________________
Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05
Reply With Quote
  #3  
Old 02-07-2004, 14:01
ruben ruben is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2004
Posts: 134
Default

Quote:
Originally Posted by Tommy
heeft alleen een schroefset en velgen nodig.... :p

Zal er idd wel vet uitzien maar first things first!
Reply With Quote
  #4  
Old 03-07-2004, 13:19
Tommy's Avatar
Tommy Tommy is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 5,468
Send a message via MSN to Tommy
Default

Diesel er in hangen is APK afkeur, tenzij je em laat herkeuren bij de RDW...

Voor gas moet je iig een injectie motor hebben... geen idee wat jij hebt, een 1300 automaat?? vreemde combi. geen 1500/1600? zijn beide carburateur motoren.. toch? Voor gas moet je iig een ander motorblok nemen dan... (injectie)

rijd je trouwens zoveel dat diesel en gas uitkunnen? en ten 2e.. inbouwen van gas lukt je zelf niet neem ik aan... en een dieselmotor lijkt me ook niet zomaar wat... Dus gaat behoorlijk kosten

kortom: als je al wat zuiniger zou willen rijden, moet je gewoon een 1300/1400 injectie blokje zoeken denk ik... moet er zo in gehangen kunnen worden voor zover ik altijd heb begrepen...(wel gekloot met inpassen van de kabelboom, maar oke)
__________________
Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05
Reply With Quote
  #5  
Old 03-07-2004, 14:53
ruben ruben is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2004
Posts: 134
Default

hoi!

ik was ook van plan om er mee naar de RDW te gaan om de nieuwe motorisatie te laten keuren. De kosten hiervoor zijn 40 euro. Er hoeft bij mij namelijk geen roetmeting te worden gedaan omdat tegen de tijd dat ik de keuring wil laten doen de auto 25 jaar oud is. Omdat de auto dan 25 jaar oud is, is ie wegenbelasting vrij en dus ook wegenbelasting vrij voor diesel en dan kan het er dus zeker wel uit! De ombouw wil ik bij een dhz (doe het zelf) garage gaan doen.
Ik wist trouwens niet dat je voor gas een injectiesysteem nodig had. Daarvoor bedankt!

Gr,

Ruben

Last edited by ruben : 05-10-2009 at 22:25.
Reply With Quote
  #6  
Old 03-07-2004, 15:41
Mark1's Avatar
Mark1 Mark1 is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 649
Default

Waarom zou er dan een injectie-motor in moeten zitten voor LPG ?
__________________
'84 MkII Scirocco 1.8 * project *
'86 MkII Scirocco 1.8 automaat * donor *
Ford F150 FX4 Super Crew Cab, 5.4 FlexFuel. * woon/werk *
Reply With Quote
  #7  
Old 03-07-2004, 17:25
Cabby 82 TDi's Avatar
Cabby 82 TDi Cabby 82 TDi is offline
VW Addict
 
Join Date: May 2004
Posts: 573
Send a message via MSN to Cabby 82 TDi
Default

Quote:
Originally Posted by ruben
Er hoeft bij mij namelijk geen roetmeting te worden gedaan omdat tegen de tijd dat ik de keuring wil laten doen de auto 25 jaar oud is. Omdat de auto dan 25 jaar oud is, is ie wegenbelasting vrij en dus ook wegenbelasting vrij voor diesel en dan kan het er dus zeker wel uit!


Waarom hoef je geen Roetmeting te doen ? APK blijft gewoon doorgaan na 25 jaar hoor.
Reply With Quote
  #8  
Old 03-07-2004, 20:37
ruben ruben is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2004
Posts: 134
Default

Quote:
Originally Posted by Cabby 82 TDi
Waarom hoef je geen Roetmeting te doen ? APK blijft gewoon doorgaan na 25 jaar hoor.

KLopt dat de APK doorgaat maar de roetmeting mag niet worden uitgevoerd bij een oldtimer. Heb het van de week nog ff gecheckt bij de RDW. Wel zo relaxed voor je distributieriem dus.

Daarnaast ik heb trouwens een JB motor wat volgens mij een 1499 cc of zoiets zou moeten zijn. Maar op het blok zelf staat 1,6 H iemand enig idee hoe dat zit?
Wat ik jou trouwens nog ff wil vragen Cabby 82 TDI hoe jij het zelf opgelost had met je zekeringkast. Ik denk dat je die bij een GTD ombouw helemaal moet omzetten toch? Het verschil is waarschijnlijk meer dan alleen een gloeirelais?

Gr,

Ruben
Reply With Quote
  #9  
Old 04-07-2004, 18:59
Nyts's Avatar
Nyts Nyts is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 7
Default

JB is een 1,5 liter motor. Een zogenaamde korte slag motor.

En die herkeuring kost zeker weten maar 40 euro? Klinkt een beetje goedkoop.
Reply With Quote
  #10  
Old 04-07-2004, 22:23
MauSeR35's Avatar
MauSeR35 MauSeR35 is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,657
Send a message via MSN to MauSeR35
Default

Als het alleen de keuring van de gasinstal is moet dat toch wel kunnen voor 40 euro? lijkt mij duur zat al. en dat van die injectie motor snap ik ook nie helemaal, er rijden heel veel klassiekers op lpg en dat zijn toch echt heel vaak carburatiemotoren hoor. je moet voor het gassysteem toch nog een verdamper op/on bouwen dus met de carbs of injectie heb je niet eens zoveel te maken volgens mij bij een oude auto zonder motormanagement
Reply With Quote
  #11  
Old 05-07-2004, 08:34
Mark1's Avatar
Mark1 Mark1 is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 649
Default

Bij een injectie-systeem ben je een "LPG-Computer" nodig ( En die moet ook nog specifiek voor jouw type injectie systeem zijn ! ) die er tijdens het rijden op LPG het injectie gedeelte uitschakelt en de benzine computer wijs maakt dat alles koek en ei is en dus wel de ontsteking enz. regelt.
Bij carbs is dit simpeler en goedkoper.
__________________
'84 MkII Scirocco 1.8 * project *
'86 MkII Scirocco 1.8 automaat * donor *
Ford F150 FX4 Super Crew Cab, 5.4 FlexFuel. * woon/werk *

Last edited by Mark-O-Polo : 05-07-2004 at 08:37.
Reply With Quote
  #12  
Old 05-07-2004, 08:52
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Oh god,..
waar gaat dit nou weer helemaal over?!!!

hier en daar slaan de mensen de plank weer finaal mis..

-vw jetta 1.3 automatic- => 1300 automaat: yeah sure: Dat / Moet gewoon minimaal een 1500 zijn..

-Voor gas moet je iig een ander motorblok nemen dan... (injectie)- => Gas alleen indien injectie: Yeah Sure! Met een carb is het zoveel makkelijker gas aan te leggen, dat het bijna grappig is om te suggereren dat je een injectie motor nodig hebt om op gas te kunnen rijden.

nieuwe motorisatie te laten keuren. De kosten hiervoor zijn 40 euro.- De laaste keer (2 maanden terug) vroegen ze er 45 euri voor. OF de prijs is zeer recentelijk gedaald, of het is gewoon 45 euri.

-Omdat de auto dan 25 jaar oud is, is ie wegenbelasting vrij => Elke auto in nederland is wegenbelasting vrij. Die is namelijk een jaar of 10 geleden al afgeschaft. 't gaat nu om de houderschapsbelasting. Vanaf 25 jaar krijg je vrijstelling van de houderschapsbelasting
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
Reply With Quote
  #13  
Old 05-07-2004, 11:17
ruben ruben is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2004
Posts: 134
Default

Hoi!

hier het meeltje van de RDW over oldtimer engineswap.

RE:benzine naar diesel [#146177]

Geachte,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Uw informatie klopt. Een roetmeting is niet van toepassing.
De kosten voor een wijziging motor bedragen 40 Euro.

Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW


De informatie in dit E-mail bericht is uitsluitend bestemd voor de
geadresseerde. Als u deze E-mail onterecht heeft ontvangen, wilt u dan zo
vriendelijk zijn om de afzender te waarschuwen en de gegevens te verwijderen.

Grtz,

Ruben

Last edited by ruben : 05-10-2009 at 22:26.
Reply With Quote
  #14  
Old 05-07-2004, 21:52
Cabby 82 TDi's Avatar
Cabby 82 TDi Cabby 82 TDi is offline
VW Addict
 
Join Date: May 2004
Posts: 573
Send a message via MSN to Cabby 82 TDi
Default

Weer iets geleerd. Dat wist ik echt niet... nog 3 jaar wachten voor de mijne.

Je hoeft in theorie niet meer over te zetten voor een GTD. De aansluitingen op de kast zijn gelijk. Alleen een gloeirelais erbij en je bent klaar.
Je hebt natuurlijk dan geen gloeilampje, maar je hoort het relais duidelijk af slaan.
Ik heb bij mij de kast vervangen omdat het een nieuwere was, maar de kode is gelijk.... een G als ik me niet vergis. Zou ik nog eens na moeten kijken.
Je moet natuurlijk wel de kabelboom naar voren toe vervangen....

Sorry voor de late reactie.
Reply With Quote
  #15  
Old 06-07-2004, 11:13
ruben ruben is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2004
Posts: 134
Default

Quote:
Originally Posted by Cabby 82 TDi
Weer iets geleerd. Dat wist ik echt niet... nog 3 jaar wachten voor de mijne.

Je hoeft in theorie niet meer over te zetten voor een GTD. De aansluitingen op de kast zijn gelijk. Alleen een gloeirelais erbij en je bent klaar.
Je hebt natuurlijk dan geen gloeilampje, maar je hoort het relais duidelijk af slaan.
Ik heb bij mij de kast vervangen omdat het een nieuwere was, maar de kode is gelijk.... een G als ik me niet vergis. Zou ik nog eens na moeten kijken.
Je moet natuurlijk wel de kabelboom naar voren toe vervangen....

Sorry voor de late reactie.


Geeft nix!

Ik heb mijn zekeringkast van mijn jetta eens bekeken en er zijn nog maar twee lege plekken over waar een relais in past. Een waar in principe de vorm overeen komt met die van een gloeirelais dat ik nog had liggen maar de nummers erbij zijn anders. De nummers die op de kast staan lopen van 11 t/m 15 bij die plek geloof ik. Terwijl volgens mijn vraagbaak de nummers anders zijn. Daarbij heeft mijn zekeringkast maar 15 zekeringen terwijl die van mijn caddy 1 1.6 diesel er 22 heeft. Stomme is dat ik geen instructieboekje bij die jetta heb zodat ik niet weet welke zekering wat is. Misschien dat er mensen zijn op dit forum die dat weten.
Daarbij vroeg ik me af of ik mijn tank zou moeten vervangen. Ik heb immers retourleidingen. Ik weet trouwens niet of er bij de JB motor er een opvoerpomp in de tank zit anders gaf dit problemen met diesel ofzoiets?
Ik hoor het wel!

Groetjes,

Ruben
Reply With Quote
  #16  
Old 06-07-2004, 12:57
Caddy-Daddy's Avatar
Caddy-Daddy Caddy-Daddy is offline
Forum regular
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 78
Send a message via ICQ to Caddy-Daddy Send a message via MSN to Caddy-Daddy
Default

De gloeirelais is dacht ik de 2e relais in het bovenste rijtje..

Tank hoef je denk ik ook niet vervangen. Opvoerpompje kan geen kwaad maar volgens mij heb je die er niet op zitten. Correct me if I'm wrong.
__________________
CO2 Neutraal !!!!www.vwcaddyforum.nl
Caddyfoto's in de Caddy Clan Gallery
Reply With Quote
  #17  
Old 06-07-2004, 14:46
ruben ruben is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2004
Posts: 134
Default

Quote:
Originally Posted by Caddy-Daddy
De gloeirelais is dacht ik de 2e relais in het bovenste rijtje..

Tank hoef je denk ik ook niet vervangen. Opvoerpompje kan geen kwaad maar volgens mij heb je die er niet op zitten. Correct me if I'm wrong.


Hee jij hier :biggrin: :biggrin: ?

Ik zal 't eens ff checken van dat relais. Vanaf bestuurderszijde of andere zijde gerekend?

Last edited by ruben : 06-07-2004 at 14:49.
Reply With Quote
  #18  
Old 06-07-2004, 16:17
Caddy-Daddy's Avatar
Caddy-Daddy Caddy-Daddy is offline
Forum regular
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 78
Send a message via ICQ to Caddy-Daddy Send a message via MSN to Caddy-Daddy
Default

Hehehe Ruben ik ben omnipresent...
__________________
CO2 Neutraal !!!!www.vwcaddyforum.nl
Caddyfoto's in de Caddy Clan Gallery
Reply With Quote
  #19  
Old 07-07-2004, 17:33
Tommy's Avatar
Tommy Tommy is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 5,468
Send a message via MSN to Tommy
Default

sorry voor de foute info kwa injectie....

MIJN WELGEMEENDE EXCUSES! vooral aan stampoo...
__________________
Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05
Reply With Quote
  #20  
Old 08-07-2004, 13:00
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 961
Default

1751 posts met onzin, weer een record.
Als je er geen verstand van hebt hou dan je mond.
Motorombouw of gasinbouw niet zelf te doen? Laat me niet lachen.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP
1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm
1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum