Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #21  
Old 23-06-2005, 15:35
MipMip's Avatar
MipMip MipMip is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 663
Default

Quote:
Originally Posted by richard
garret turbo..niet garat..


GarretT niet garret
Reply With Quote
  #22  
Old 23-06-2005, 17:41
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Het is een JR met Garrett T3

Nee, rijdt nog met de ori 'boost paddestoel', daar zal dus wel het probleem zitten! Was mijn analyse dus correct Heb je iets van een hint of link ofzo Allart?
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #23  
Old 23-06-2005, 18:13
CabrioSlicK CabrioSlicK is offline
Forum regular
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 71
Default

Ik denk dat dit de link is.
__________________
Cabrio G60
Reply With Quote
  #24  
Old 24-06-2005, 11:14
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 961
Default

Jep die bedoelde ik!
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP
1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm
1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear
Reply With Quote
  #25  
Old 24-06-2005, 18:27
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Thanks, heb het eens goed doorgelezen en vandaag met mijn TD aan de gang geweest. Meteen spoedcurses dieselpomp want het hele ding viel natuurlijk uit elkaar tot een grote hoop veertjes en palletjes....ingewikkeld spul zeg!

Ik heb de boostpin dus verdraaid naar de meest diepe kant maar het doet nog niet echt veel eigenlijk. Zou dus zo´n aggresievere pin moeten hebben zoals hij ingebouwd heeft (heb nu ook nr 51 net als er origineel bij die canadees uit kwam).

Ik ga ook eens de specificaties opzoeken van de turbo die op deze JR zit want om de een of andere reden spoelt mijn andere TD, een originele Golf 1 GTD met CY motor, vele malen sneller op. De JR turbo maakt maar weinig toeren en begint pas bij hoge motortoerentallen op te spoelen en geeft dan ineens 1,7 bar terwijl het motortje zelf dan al bijna buiten adem is...de CY spoelt gewoon al veel eerder op en dat terwijl beide turbo´s T3´s zijn met geen uiterlijke verschillen.
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #26  
Old 24-06-2005, 18:58
Cabby 82 TDi's Avatar
Cabby 82 TDi Cabby 82 TDi is offline
VW Addict
 
Join Date: May 2004
Posts: 573
Send a message via MSN to Cabby 82 TDi
Default

Ik had inderdaad hetzelfde gevoel maar dan met een snellere SB motor en de oude JR motor.

Maar daar zit wel verschil in de turbo. De diameter van de SB is veel kleiner en spoolt daardoor sneller op.

Stijn heb je toevallig nog een slang van het luchtfilter naar de turbo liggen voor een SB ?
Mijn JR past niet niet
Diameter turbo inlaat SB = 50mm
Diameter turbo inlaat JR = 59mm.

Ik heb al het eea geprobeert, maar de slang schiet steeds los. En om nou zonder luchtfilter te rijden lijkt me niet zo'n succes. Of het moet zijn dan K&N een filter heeft dit rechtstreeks op de turbo kan en tegelijk de carterontluchting aan kan sluiten.
Reply With Quote
  #27  
Old 24-06-2005, 19:26
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Eh nee, heb alleen JR spul liggen helaas.

Dus de Cabby is weer ´alive and smoking´? Nou jij dacht dat die van jou rookte toen he......moet je eens achter mijn TDtje rijden. Alsof het een zeeschip is, niet normaal. Maar bij hoge boost verdwijnt de rook dus oftewel nogsteeds te weinig brandstof bij hoge druk.

Blijkbaar zijn de JR turbo´s dus behoorlijk groot (overbemeten?) voor de kleine motor en daar zal dus ongetwijfeld die langezame spool-up aan te wijten zijn. Niet erg maar wel jammer dat hij net beetje druk begint te geven als het dieseltje al lang schreeuwt voor de volgende versnelling.

Die Canadees op Vortex had het ook over een ´fuel governer modification´ waardoor de toerenbegrenzing uit de pomp wordt gehaald . Ik denk dat ook DAT een grote oorzaak is van het knijpen bij hoge toeren. Blijkbaar heeft mijn GTD zo´n modificatie gehad want die blijft gaan tot ie ontploft. Ik heb m gemaild en gevraagd hoe je dat doet.

Zal in ieder geval de turbo op de GTD eens bekijken want blijkbaar is daar toch iets anders mee...

Best leuk, diesels verkrachten
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #28  
Old 24-06-2005, 20:41
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Net gisteren een dieselblokje (met wat random toebehoren) opgehaald:







Nu nog een auto zoeken om t in te bouwen (misschien wel gewoon een halve meter naar voren verplaatsen),.. omkeuren en dan echt gaan bouwen

Voor de Polo is er in de small-block variant nooit een grotere diesel geweest dan de 1.4 (kleinste: 1.3), maar ik wil wel iets meer pit.. Plan is om een benzine 1.6 small-block (ABU met AEE zuigers) met diesel kop uit te voeren, turbo erop met GTD pomp en intercooler.. Maar zo snel als ik t hier neer tik, zo langzaam zal het bouwen gaan denk ik....

Alleen die Fucking RDW (HAJEE!!) doet nogal moeilijk over omkeuren (omkeuren van 1.0 benzine naar standaard 1.4 diesel)... toch nog maar eens bellen: zo'n probleem mag t niet zijn volgens mij
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote
  #29  
Old 24-06-2005, 20:43
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 961
Default

Quote:
Originally Posted by Stijn
Thanks, heb het eens goed doorgelezen en vandaag met mijn TD aan de gang geweest. Meteen spoedcurses dieselpomp want het hele ding viel natuurlijk uit elkaar tot een grote hoop veertjes en palletjes....ingewikkeld spul zeg!

Ik heb de boostpin dus verdraaid naar de meest diepe kant maar het doet nog niet echt veel eigenlijk. Zou dus zo´n aggresievere pin moeten hebben zoals hij ingebouwd heeft (heb nu ook nr 51 net als er origineel bij die canadees uit kwam).

Ik ga ook eens de specificaties opzoeken van de turbo die op deze JR zit want om de een of andere reden spoelt mijn andere TD, een originele Golf 1 GTD met CY motor, vele malen sneller op. De JR turbo maakt maar weinig toeren en begint pas bij hoge motortoerentallen op te spoelen en geeft dan ineens 1,7 bar terwijl het motortje zelf dan al bijna buiten adem is...de CY spoelt gewoon al veel eerder op en dat terwijl beide turbo´s T3´s zijn met geen uiterlijke verschillen.


Staat er geen A/R waarde zoals .63 ofzo op het turbinehuis?
Klinkt als CY is kleinere A/R waarde, dus eerder opspoelen en bij hoge toerentallen minder druk kunnen produceren.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP
1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm
1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear
Reply With Quote
  #30  
Old 24-06-2005, 20:46
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 961
Default

Quote:
Originally Posted by sjampoo
Net gisteren een dieselblokje (met wat random toebehoren) opgehaald:







Nu nog een auto zoeken om t in te bouwen (misschien wel gewoon een halve meter naar voren verplaatsen),.. omkeuren en dan echt gaan bouwen

Voor de Polo is er in de small-block variant nooit een grotere diesel geweest dan de 1.4 (kleinste: 1.3), maar ik wil wel iets meer pit.. Plan is om een benzine 1.6 small-block (ABU met AEE zuigers) met diesel kop uit te voeren, turbo erop met GTD pomp en intercooler.. Maar zo snel als ik t hier neer tik, zo langzaam zal het bouwen gaan denk ik....

Alleen die Fucking RDW (HAJEE!!) doet nogal moeilijk over omkeuren (omkeuren van 1.0 benzine naar standaard 1.4 diesel)... toch nog maar eens bellen: zo'n probleem mag t niet zijn volgens mij


Benzine onderblok met TD kop lijkt me niet zo handig, drijfstangen, krukas etc krijgen een hoop mee koppel voor hun kiezen bij (te) lage toerentallen.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP
1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm
1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear
Reply With Quote
  #31  
Old 25-06-2005, 12:16
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Tja.. Diesel onderblok is niet veel anders dan Benzine onderblok, behalve inderdaad de krukas (staal ipv giet), zoals ook bij G40... Maar hoe bouw ik anders 1600 cc in een Polo?
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote
  #32  
Old 25-06-2005, 19:19
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 961
Default

Kan je zo'n 1.4 dieseltje niet behoorlijk opfokken door ik roep maar wat, pomp en turbo + intercooler van een GTD?
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP
1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm
1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear
Reply With Quote
  #33  
Old 28-06-2005, 02:52
Caddy-Daddy's Avatar
Caddy-Daddy Caddy-Daddy is offline
Forum regular
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 78
Send a message via ICQ to Caddy-Daddy Send a message via MSN to Caddy-Daddy
Default

De Governermod is vrij simpel te doen, kwestie van de middelste veer van de governer een hogere voorspanning geven en of verwijderen en vervangen door een hardstuk waardoor inveren niet mogelijk is.

Fuel cut off begint bij de diesel al rond de 2800 Rpm, en dan begint de T3 net lekker op gang te komen.

De T3 heeft trouwens een A/R van 0.42

Staat in de inlaatbehuizing:




Hier de 3 op een rijtje..




KKK K24 , K14 , en Garret T3

De KKK K24 en de T3 zitten beiden op de JR 1.6TD, De KKK K14 zit op de 1.6 Eco, en op de 1.9 TD.

De RA/SB (GTD) heeft trouwens een watergekoelde Garret Turbo.
__________________
CO2 Neutraal !!!!www.vwcaddyforum.nl
Caddyfoto's in de Caddy Clan Gallery

Last edited by Caddy-Daddy : 28-06-2005 at 02:54.
Reply With Quote
  #34  
Old 28-06-2005, 13:04
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Toevallig heb ik die governer mod dus ZOJUIST doorgevoerd op mijn TD (de JR). Heb 5 stuks 5mm revetjes bij de veer gelegd zodat hij volledig samengedrukt is en dus eigenlijk vast is geworden. De JR trekt nu volledig door en het te arm lopen bij hoge boost is voorbij (oftewel, rookt gewoon flink door tot het einde). Zal vanavond even een foto posten van de gemodificeerde governer.

Enig idee wat de turbine specs zijn van de JR T3?
Zijn de specs van de T3 zoals geleverd op Golf1 GTD (m.c. CY) hetzelfde als van de JR T3?
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!

Last edited by Stijn : 28-06-2005 at 13:06.
Reply With Quote
  #35  
Old 28-06-2005, 15:25
ingrob's Avatar
ingrob ingrob is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 817
Default

Quote:
Originally Posted by Stijn
Toevallig heb ik die governer mod dus ZOJUIST doorgevoerd op mijn TD (de JR). Heb 5 stuks 5mm revetjes bij de veer gelegd zodat hij volledig samengedrukt is en dus eigenlijk vast is geworden. De JR trekt nu volledig door en het te arm lopen bij hoge boost is voorbij (oftewel, rookt gewoon flink door tot het einde). Zal vanavond even een foto posten van de gemodificeerde governer.

Enig idee wat de turbine specs zijn van de JR T3?
Zijn de specs van de T3 zoals geleverd op Golf1 GTD (m.c. CY) hetzelfde als van de JR T3?



ooooh was jij dat!
ik dacht dat er een stapel banden in de fik stond :biggrin:

er gaat voor mij weer een hele (diesel)wereld open.
Reply With Quote
  #36  
Old 28-06-2005, 16:32
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Kleine uitleg voor iedereen die het zelf wil proberen:

Het systeem werkt dus met vlieggewichten die bij een bepaald toerental (beginnend bij 2800rpm en volledig afsluitend bij 4500 rpm) de inspuitpomp dicht drukken. De ruimte die hiervoornodig is zit in een veersysteem in de overbrenging van gashevel naar inspuitpomp, zie schema.



Zo ziet de overbrenging er uit:


Als je hier dus de 'main spring' vervangt door iets massiefs of de veer strakker maakt (of volledig samendrukt) door toevoegen van ringen dan verhoog of verwijder je zelfs de begrenzer.

Mijn overbrenging ziet er nu zo uit met vijf tegevoegde revetten waardoor de veer volledig samengedrukt is:



Resultaat inclusief 63mm uitlaat, boostpin naar aggresieve kant geroteerd, wastegate gedeactiveerd, overdrukventiel afgedopt en brandstofhoeveelheid opgeschroefd: 2 bar

__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #37  
Old 28-06-2005, 16:45
Rickyrick Rickyrick is offline
Postwhore
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,085
Send a message via MSN to Rickyrick
Default

cool, ongeveer net zoals een constant prop motor
__________________
It don't matter what Volkswagen you drive. If you ain't Rubbin, you ain't Dubbin.
Reply With Quote
  #38  
Old 28-06-2005, 17:03
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

2 bar.. das toch verschrikkelijk veel?
Reply With Quote
  #39  
Old 28-06-2005, 17:05
Cabby 82 TDi's Avatar
Cabby 82 TDi Cabby 82 TDi is offline
VW Addict
 
Join Date: May 2004
Posts: 573
Send a message via MSN to Cabby 82 TDi
Default

da's absurd veel, maar wel leuk
Reply With Quote
  #40  
Old 28-06-2005, 17:07
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

in `n golf 1 dus.. loopt als de brandweer zeker?!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum