Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Audi
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #21  
Old 18-05-2018, 19:58
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Inderdaad zijn dat best mooie waardes, toch maar even die software eraf halen lijkt me! En natuurlijk wat René zegt want dat kost je niets
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #22  
Old 26-05-2018, 06:31
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Nog updates?

Mij mij ging het hok ook weer ongecontroleerd boost opbouwen....ik ga nu toch maar voor een nieuw N75
Reply With Quote
  #23  
Old 13-06-2018, 15:13
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,643
Default

Niet echt updates momenteel, veel kleine dingen nog geprobeerd maar geen resultaat.

Auto staat nu voor binnenkort ingepland bij JD voor een diagnose. Ze denken dat ze het relatief snel gevonden moeten kunnen krijgen dus ik ben benieuwd. Heb er eigenlijk ook gewoon alle vertrouwen in.

Loop er al zo lang mee te kloten en ik heb bijna alles geprobeerd wat ik kon. En aangezien alle monteurs die ik ken denken dat het probleem toch iets in de software is heb ik maar een afspraak gemaakt bij JD.

Dus binnenkort meer...
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #24  
Old 13-06-2018, 20:50
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Ah mooi. Bij JD is genoeg knowhow, dus zal idd snel gefixt zijn. Meteen ff de kat leeg stampen en dan een chip op maat?

Zat er toevallig vanmiddag nog aan te denken.....heeft jouw blok niet een EGT meter die evt roet in het eten kan gooien als hier iets aan mankeert?
Reply With Quote
  #25  
Old 13-06-2018, 21:15
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,643
Default

Quote:
Originally Posted by René
Ah mooi. Bij JD is genoeg knowhow, dus zal idd snel gefixt zijn. Meteen ff de kat leeg stampen en dan een chip op maat?

Zat er toevallig vanmiddag nog aan te denken.....heeft jouw blok niet een EGT meter die evt roet in het eten kan gooien als hier iets aan mankeert?


Kat leegstampen wacht ik even mee. Ben toch van plan om er een RVS systeem onder te monteren incl. Downpipe. Zolang de kat niet verstopt zit natuurlijk.

Chip zit er al op in principe dus ik weet niet hoe dat precies zit en of ze daar iets aan kunnen veranderen. Zo niet monteer ik eerst de uitlaat en ga ik daarna pas terug voor een chip op maat. Anders is het 2x werk.

Een EGT sensor heeft mijn auto zover ik weet niet. Er zit geen metertje in en er zit maar een Lambdasonde in het hele uitlaattraject.

Zolang ze het probleem op kunnen lossen vind ik dat voor nu genoeg. En als ze er een nieuwe chip op moeten zetten omdat de software om wat voor reden dan ook beschadigd is dan is dat maar zo. Dan laat ik het wel meteen mee doen denk ik. Ik bereid me voor op het ergste wie weet valt het dan mee
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #26  
Old 14-06-2018, 20:27
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Sommige 1.8T hebben wel een EGT...Die zit dan gemonteerd rechtstreeks in het turbohuis
Reply With Quote
  #27  
Old 15-06-2018, 08:08
Bluepower Bluepower is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 935
Default

Alleen sommige K04 uitgevoerde 1.8t hebben een EGT.. Eigenlijk alleen de BAM en de latere versies AMK
Reply With Quote
  #28  
Old 15-06-2018, 09:13
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,643
Default

Er zit bij mij ook een K04 op maar ik ga ervan uit dat je dus bedoeld dat er alleen EGT zit op de 225pk versies en de K04's met variabele schoepen?
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #29  
Old 15-06-2018, 09:40
Bluepower Bluepower is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 935
Default

Alleen de K04-023 heeft de EGT, zit op sommige 210/225pk modellen(wat dat betreft is VW/Audi echt een zooitje, want ze trekken gewoon uit het schap wat er op dat moment ligt, zit niet altijd een regelmaat/duidelijkheid in)
Reply With Quote
  #30  
Old 15-06-2018, 11:44
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,643
Default

Dat heb ik al vaker gemerkt met dingen, dat het soms een aardig onoverzichtelijke bende kan zijn bij volkswagen

Er zit bij mij in elk geval een K04-020 op dus dan kan ik dat uitsluiten.
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #31  
Old 20-06-2018, 16:37
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,643
Default

Vandaag naar JD geweest,

Ze vonden het daar ook maar een raar probleem, zijn ook wel ff bezig geweest met zoeken. Het blijkt dat het niet in de Software zit in elk geval. Zij denken voor 99% dat de veer gaar is binnenin de Wastegate actuator. Dat hij te vroeg bij te weinig druk open gaat.

Wanneer je de aansluiting van de N75 naar de Actuator los trekt gaat hij namelijk wel netjes naar 1,5 Bar. Dus de wastegate klep ofzo kon het niet zijn. Bij de ECU doet hij eigenlijk precies wat hij moet doen dus het moet iets mechanisch zijn.

Kreeg ook het advies om de N249 Mod te doen. Ik dacht dat het niet verstandig was om dat te doen als ik op internet keek maar daar zeiden ze dat het echt beter is voor de auto.

Nu was ik ff bang dat ik de hele Turbo moest gaan vervangen omdat je die Wastegate actuator eigenlijk niet los kunt krijgen. Maar Forge maakt ze wel dus hopelijk is dat ook echt het probleem. Moet alleen nog wel even kijken hoe ik het ga doen met het afstellen van die actuator maar heb wat tips mee gehad daar dus moet goedkomen.
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #32  
Old 20-06-2018, 20:35
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Hmm Okee...zou de output van de n75 dan niet vol op 100% gaan liggen?
Wat zeiden ze over het arme mengsel?
Reply With Quote
  #33  
Old 22-06-2018, 20:19
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,643
Default

Quote:
Originally Posted by René
Hmm Okee...zou de output van de n75 dan niet vol op 100% gaan liggen?
Wat zeiden ze over het arme mengsel?


Blijkbaar niet perse, de output lag wel op 90-95% dus het kwam wel aardig in de buurt.

Het arme mengsel heb ik wel aangegeven, hun zeiden daar niks van gemerkt te hebben omdat als hij ook echt zo'n arm mengsel had je dat merkte met pingelen etc.

Ik ben vergeten te vragen wat hun daarover precies dachten maar als ik het zelf in moet schatten gok ik dat dat is omdat de wastegate te vroeg open gaat waardoor de lambdasonde meer lucht registreert dan dat er eigenlijk zou moeten zijn? En denkt dat het mengsel te arm is terwijl het dat in werkelijkheid niet is? ik wilde Jd daar nog wel even over bellen ga ik komende week nog even doen denk ik.

Plus dat toen de wastegate actuator ontkoppelt was hij het wel deed tot 1,4 bar. En geen arm mengsel had.

Volgens hun moest ik de actuator in elk geval vervangen, dus dat ga ik ook doen en als het dat niet is dan was het waarschijnlijk de Turbo zelf. Deze heeft nauwelijks speling dus ik ga ervanuit dat het gewoon de actuator is.

Heb er nu een van Forge besteld bij Biesheuvel zit alleen nog even uit te puzzelen hoe dat zit met die veren die erin zitten je hebt namelijk 4 of 5 verschillende kleuren veren en die gaan allemaal van bijv. Stock, 5 psi, 10psi etc. Aangezien de mijne op 20 psi draait ga ik ervanuit dat die veer erin moet.
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #34  
Old 22-06-2018, 20:55
vagg freak vagg freak is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 667
Send a message via MSN to vagg freak
Default

Als je de vacuüm slang ontkoppeld en dan wel 1.4bar haalt lijkt het mij niet logies dat het aan de actuator ligt eerder aan de aansturing. Evt met pompje met een meter erop meten bij hoeveel druk de actuator gaat bewegen zou je die nog iets strakker kunnen zetten
__________________
golf mk1 g40
golf1 cabrio
Golf mk7 variant
Polo 6r
Reply With Quote
  #35  
Old 22-06-2018, 22:49
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Hmm lastig allemaal. Het zou mij niets verbazen dar het membraan in de actuator kapot is...daardoor veel boostverlies...behalve als je het slangetje afkoppelt....omdat ie dan niet aangesloten zit op je traject. Beetje lek kan al genoeg zijn voor weinig boost. Zo had ik in het begin mijn N75 verkeerd om aangesloten....leek het wel een 150pk AGU 😂
Reply With Quote
  #36  
Old 22-06-2018, 23:12
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,643
Default

@vagg freak ze hebben de actuator stang daar nog een heel stuk strakker gezet 2 á 3 mm, geen verschil. Verder wilden ze daarmee ook niet gaan omdat je dan voort heel die actuator uit zn vergiet zou trekken. Als dat het probleem was zou je op zn minst een beetje verschil moeten merken.

N75 hebben we nog geswitched voor een andere om te controleren of die misschien toch niet kapot was. Ook dat was niet het probleem. De Ecu doet ook gewoon wat hij moet doen, alle sensoren ook, dus aan iets anders dan de Actuator zou het niet kunnen liggen lijkt me?

@René dat is wat ze daar ook zeiden alleen dan dat het inwendig de veer zou zijn en niet het membraam, omdat als het membraam stuk was je juist te veel boost zou draaien en hij in noodloop zou schieten omdat hij de wastegate niet ver genoeg open krijgt om hem op de juiste turbodruk te houden. Het probleem met zon veer zou dan zijn dat die slap/gebroken o.i.d. zou zijn en dus bij te weinig druk open gaat of terwijl te vroeg. Waardoor ik niet de gewenste turbodruk haal.

Wat ik er wel even bij moet vermelden is dat wanneer het slangetje van de actuator los was en ze bijvoorbeeld half gas gaven de turbodruk naar 0,7 bar ging ofzo, en wanneer je dan het gaspedaal op dezelfde plek hield dus gewoon lineair power opbouwde zakte de turbodruk gewoon helemaal terug naar 0, hij hield hem niet vast zeg maar.

Ze zeiden dat het probleem dat mijn auto heeft afgezien van wat ze hebben kunnen testen lastig te meten is.

Het verbaasd mij (ondanks dat ik het wist) hoe ontzettend veel invloed de kleinste dingen hebben op zo'n Turbo motor.

Ik ga gewoon de actuator vervangen. Het onderdeel is wat prijzig maar het erop zetten zou goed te doen moeten zijn als ik wat dingen weg haal, de turbo hoeft er verder niet vanaf ofzo.
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'

Last edited by wessel97 : 22-06-2018 at 23:16.
Reply With Quote
  #37  
Old 23-06-2018, 10:11
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Maar dan houdt dat dus in, dat als de N75 een hoge output heeft, hij dus eigenlijk weinig aansturing geeft naar de actuator?
Reply With Quote
  #38  
Old 23-06-2018, 10:16
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

En kan je makkelijk de wastegate open drukken dan? Is normaal wel enige weerstand aanwezig
Reply With Quote
  #39  
Old 23-06-2018, 10:38
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,643
Default

Quote:
Originally Posted by René
Maar dan houdt dat dus in, dat als de N75 een hoge output heeft, hij dus eigenlijk weinig aansturing geeft naar de actuator?


Nope andersom hahah, deze fout maakte ik zelf ook, bij de oudere N75's is het zo dat hij bij 100% keihard meewerkt en bij 20% niks doet, en bij de nieuwere auto's doet hij juist bij 100% niks en bij 20% werkt hij keihard mee.

De wastegate is met de hand redelijk goed open te drukken, er staat wel een terugwerkende kracht op want als je hem loslaat schiet hij terug... maarja in principe faalt de actuator pas na 1 bar druk, is moeilijk te checken denk ik met de hand ofdat hij genoeg tegendruk geeft bij het open duwen. 1 bar heb je al redelijk wat kracht voor nodig om open te duwen lijkt me.
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #40  
Old 23-06-2018, 11:15
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Maar die van jou heeft een hoge output, dus laat ie veel druk door naar de actuator?

En de gewenste druk is hoger dan de actuele druk...dus dan wil je toch een lage output? Minder druk op de actuator. Hoe meer druk op de actuator, des te verder de wastegate open...en daalt de turbodruk weer.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum