Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 07-04-2021, 12:23
JelleBullens JelleBullens is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2021
Posts: 7
Post Koopadvies

Hallo allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Jelle 16 jaar en ben (alvast) opzoek naar een autootje. Het liefst wil ik een Golf 1 of Golf 2. Deze hoeven helemaal niet speciaal eruit te zien of iets dergelijks en een GTI variant is ook niet nodig (haha ). Wel ben ik opzoek naar wat advies.

Ik wil graag een nette Golf 1 of 2, ik heb een budget van €4,500 is dit te laag om aan een "standaard" auto te komen of niet? Verder zou ik graag willen weten wat belangrijke aandachtspunten zijn tijdens de koop (zijn er dingen die vaak niet in orde zijn bij deze auto's etc.)

Ik hoor het graag!
Groetjes,
Jelle
Reply With Quote
  #2  
Old 07-04-2021, 13:04
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Heej Jelle, ik heb de titel van je thread even aangepast, naar mijn idee staat je vraag hier prima. Vanwaar denk je dat hij elders zou moeten staan?
__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 07-04-2021, 15:01
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

Voor dat budget moet je prima wat kunnen krijgen! Het is allemaal oud! Dus veelal, veel aangedaan om het op de weg te houden. Dit varieert dan ook sterk in kundigheid en kwaliteit. Koop er 1 met de gedachte dat je er ook zelf wat aan moet doen. Technisch allemaal simpel en goedkoop, leuk en leerzaam. Auto-onderdelen voor golf 1 en 2 via bijvoorbeeld autodoc is echt leuk qua prijzen. Ik denk nog 1 van de meest economische auto's en veel keuze in goede merken!

Koop als eerste auto een survivor die rijdt en niet een onafgemaakt project in dozen van een ander. De vraag is altijd of het dan compleet is of waarom dat die persoon is gestopt. Er zijn er genoeg die wel willen maar niet kunnen. Begin dus simpel.

Let bij aankoop voornamelijk op roest en minder op techniek (zie prijzen punt). Roest is golf 2 minder als bij golf 1. Bij golf 1 meestal rondom voorraam zoals de paravan plaat. Roest moet je indelen in categorieën. Zo is het op voorschermen minder erg dan bijvoorbeeld op achter schermen. Een voorscherm is makkelijk te vervangen. Een deur, motorkap, achterklep is makkelijk te vervangen een achterscherm of een dak zit vast en dan gelijk veel werk aan en dus duur. Check goed onder de auto voor roest en reparaties. Mijn opa zei: "altijd onder het matje kijken". Je wil niet weten hoe vaak ik iemand heb geholpen die dat achteraf gezien ook beter had kunnen doen.

5 deurs is meestal goedkoper dan 3 deurs. 3 deurs is mooier zowel bij golf 1 als bij golf 2 daarom dan ook wat meer intrek.

Golf 1 dichte modellen is veelal vanaf model Golf C zou dan minimaal de 1.5 (bigblock) nemen. De 1.niks t/m 1.3 zijn de smallblocks en kunnen niet meer mee met het huidige verkeersbeeld. De 1.6 (EG) en 1.8 (DX) zijn normaal gezien alleen GTI modellen. Tenzij later ingebouwd.
Golf 2 is in de basis modellen ook in een 1.8 te krijgen. De golf 2 is technisch beter dan golf 1. Golf 1 is in de algemene opinie van het volk mooier dan een Golf 2.

Golf 2 onderdelen voor basismodellen zijn goedkoper dan het golf 1 spul en meer voorhanden.

Denk ook na over de golf 1 cabrio. Deze liep tot '94 en deze zijn veelal verkocht met 1.8 dx of 2h motor. Die DX was top het model motor in de golf 1 GTI in het laatste jaar. In latere jaren dus vanaf 87 veelal met stuurbekrachtiging en veel meer in opties dan de dichte golf 1. Ook hebben de latere cabrio modellen veel minder last van roest..
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #4  
Old 07-04-2021, 15:58
JelleBullens JelleBullens is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2021
Posts: 7
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Heej Jelle, ik heb de titel van je thread even aangepast, naar mijn idee staat je vraag hier prima. Vanwaar denk je dat hij elders zou moeten staan?


Hey, ik keek naar de kopjes hierboven. Ik dacht dat ik op Golf en Jetta MK1 had geklikt maar in een keer stond er techniek en tuning watergekoeld bij vandaar. Maar toch is dit blijkbaar de goede.



Dit is wat ik bedoel
Reply With Quote
  #5  
Old 07-04-2021, 16:03
JelleBullens JelleBullens is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2021
Posts: 7
Default

Quote:
Originally Posted by yuli
Voor dat budget moet je prima wat kunnen krijgen! Het is allemaal oud! Dus veelal, veel aangedaan om het op de weg te houden. Dit varieert dan ook sterk in kundigheid en kwaliteit. Koop er 1 met de gedachte dat je er ook zelf wat aan moet doen. Technisch allemaal simpel en goedkoop, leuk en leerzaam. Auto-onderdelen voor golf 1 en 2 via bijvoorbeeld autodoc is echt leuk qua prijzen. Ik denk nog 1 van de meest economische auto's en veel keuze in goede merken!

Koop als eerste auto een survivor die rijdt en niet een onafgemaakt project in dozen van een ander. De vraag is altijd of het dan compleet is of waarom dat die persoon is gestopt. Er zijn er genoeg die wel willen maar niet kunnen. Begin dus simpel.

Let bij aankoop voornamelijk op roest en minder op techniek (zie prijzen punt). Roest is golf 2 minder als bij golf 1. Bij golf 1 meestal rondom voorraam zoals de paravan plaat. Roest moet je indelen in categorieën. Zo is het op voorschermen minder erg dan bijvoorbeeld op achter schermen. Een voorscherm is makkelijk te vervangen. Een deur, motorkap, achterklep is makkelijk te vervangen een achterscherm of een dak zit vast en dan gelijk veel werk aan en dus duur. Check goed onder de auto voor roest en reparaties. Mijn opa zei: "altijd onder het matje kijken". Je wil niet weten hoe vaak ik iemand heb geholpen die dat achteraf gezien ook beter had kunnen doen.

5 deurs is meestal goedkoper dan 3 deurs. 3 deurs is mooier zowel bij golf 1 als bij golf 2 daarom dan ook wat meer intrek.

Golf 1 dichte modellen is veelal vanaf model Golf C zou dan minimaal de 1.5 (bigblock) nemen. De 1.niks t/m 1.3 zijn de smallblocks en kunnen niet meer mee met het huidige verkeersbeeld. De 1.6 (EG) en 1.8 (DX) zijn normaal gezien alleen GTI modellen. Tenzij later ingebouwd.
Golf 2 is in de basis modellen ook in een 1.8 te krijgen. De golf 2 is technisch beter dan golf 1. Golf 1 is in de algemene opinie van het volk mooier dan een Golf 2.

Golf 2 onderdelen voor basismodellen zijn goedkoper dan het golf 1 spul en meer voorhanden.

Denk ook na over de golf 1 cabrio. Deze liep tot '94 en deze zijn veelal verkocht met 1.8 dx of 2h motor. Die DX was top het model motor in de golf 1 GTI in het laatste jaar. In latere jaren dus vanaf 87 veelal met stuurbekrachtiging en veel meer in opties dan de dichte golf 1. Ook hebben de latere cabrio modellen veel minder last van roest..


Hey bedankt voor je reactie!

Ik ga dit zeker meenemen als ik naar auto's ga kijken. Ook fijn om te weten dat mijn budget niet onnormaal is, een project kopen was ik sowieso niet van plan (Dit heb ik met mijn brommer wel gedaan, wat een hel was dat). Ik zal ook nog is kijken naar cabrio's ook al ben ik persoonlijk niet zo'n fan daarvan.

Nogmaals bedankt
Reply With Quote
  #6  
Old 07-04-2021, 18:37
Rick's Avatar
Rick Rick is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,569
Default

Ik denk dat je voor dat geld echt een leuke basis kan kopen hoor. Denk dat je voor €2000,- á €2500,- een leuke Golf 2 hebt staan. Zal een CL zijn, of een uitvoering die hierop gebaseerd is. En ik denk dat Yuli alles in grote lijnen heel duidelijk heeft uitgelegd.

Off-topic: Over het algemeen zijn de 5-deurs versies veelal geëxporteerd naar het voormalige oostblok. Dus tref je er eentje: zeldzaam en lekker praktisch, maar niet direct een lust voor het oog.
__________________
1990 Volkswagen Golf CL 1.3 NZ -> soon 3.2
2022 SEAT Leon ST 1.5 TSI DSG FR
Reply With Quote
  #7  
Old 08-04-2021, 23:42
Speekman. Speekman. is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2019
Posts: 26
Default

Hey Jelle!

Wat betreft advies dan heeft yuli inderdaad al het grootste deel aangekaart. Ik wilde gewoon even zeggen dat ik het gaaf vind dat je de golf mk1 overweegt. Ik zag dit topic en dacht gelijk aan mezelf. Ik ben nu 19 en heb net als jou mijn golf 1 op 16 jarige leeftijd gekocht.

Ik weet niet hoe technisch je bent ingesteld, maar ik ben er al snel achter gekomen dat goedkoop duurkoop is. Ja ik zou geen 1.1 of 1.3 kiezen, maar ik zou als ik jou was net wat meer geld neertikken voor een goede 'standaard' 1.5 dan dat je gaat kijken naar goedkope dealtjes. Ik ben er zelf namelijk meerdere malen achtergekomen dat ik beter kwalitatief goede onderdelen kon halen ipv het goedkope alternatief. Dit omdat het vaak niet goed blijkt te zijn en je uiteindelijk meer tijd en geld kwijt bent dan als je gelijk kwalitatief goede onderdelen had gehaald.

Mijn advies is dan ook om gewoon voor een degelijke 'standaard' auto te gaan met niet teveel poespas. Wat betreft de keuze tussen mk1 en mk2 vind ik dat je aan een mk1 een wat uniekere wagen hebt, maar dat is misschien ook mijn subjectieve mening omdat ik er zelf een heb.

Ik hoop dat je een leuke wagen vind en hou ons op de hoogte! Ik ben erg benieuwd wat je keuze uiteindelijk zal worden!
Reply With Quote
  #8  
Old 09-04-2021, 11:09
JelleBullens JelleBullens is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2021
Posts: 7
Default

Bedankt voor de reacties allemaal. Nog tips over waar ik het beste kan zoeken? Gebruik momenteel gaspedaal.nl (en kijk natuurlijk hier op het forum rond) maar kom weinig tot geen 1.5's tegen.
Reply With Quote
  #9  
Old 09-04-2021, 11:47
Rick's Avatar
Rick Rick is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,569
Default

Ik denk dat je voor dit soort auto's het beste Marktplaats kan raadplegen. Dan kom je bij de particulier uit. Gaspedaal is vooral handig voor de auto's die bij autobedrijven te koop staan. Ik vind een Golf van de eerste drie generaties meer een auto die je leuk bij een particulier weg kan halen.
__________________
1990 Volkswagen Golf CL 1.3 NZ -> soon 3.2
2022 SEAT Leon ST 1.5 TSI DSG FR
Reply With Quote
  #10  
Old 09-04-2021, 16:53
JelleBullens JelleBullens is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2021
Posts: 7
Default

Quote:
Originally Posted by Rick
Ik denk dat je voor dit soort auto's het beste Marktplaats kan raadplegen. Dan kom je bij de particulier uit. Gaspedaal is vooral handig voor de auto's die bij autobedrijven te koop staan. Ik vind een Golf van de eerste drie generaties meer een auto die je leuk bij een particulier weg kan halen.


Als ik deze filters op Marktplaats gebruik (met mijn budget) komen er 3 auto's als ik via MP zoek en bedrijf ook aanvink worden het er al wat meer! Goed de markt in de gaten houden denk ik
Reply With Quote
  #11  
Old 09-04-2021, 17:56
Ironvw Ironvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 365
Default

Ik zou ook de plaats waar de achteras op de auto vast geschroefd zit even controleren op roest want deze zijn ook vaak slecht

Achter de auto zitten 2 gaten in de chassis rails waar de bumper in bevestigd zit
Daar komt vaak regen,modder enz in dus daar blijft vaak water in staan waardoor dit een rotte plek kan worden
Reply With Quote
  #12  
Old 10-04-2021, 04:41
Carel Ha Carel Ha is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 344
Default

Volkswagen Golf madison 1990 90pk
€*3.650,00
https://link.marktplaats.nl/m167151...n=socialbuttons

Misschien dit iets? Ziet er in de basis verzorgd uit en ookal aardig wat opties. En zoals op de foto's weinig roest.

Heb vorig jaar een GL gekocht en die was in de basis erg goed, maar waren toch nog wel een heel aantal dingen die ik heb aan moeten pakken/aangepakt....
Maar zoals gezegd zolang er weinig roest op zit kom je een heel eind. Technisch is allemaal een stukje makkelijker.

Succes met je speurtoch
__________________
Golf 2 GL 1.6 carb Rood metallic
Golf 2 Syncro Atlas grijs (project)
Passat C3 2.0 TFSI Vag Chip Blauw grafiet Daily
Golf 2 CL 1.6 60pk TD Tornado rood Scrapped
Golf 2 Madison 1.6D Tornado rood Crashed
Reply With Quote
  #13  
Old 10-04-2021, 10:36
Rick's Avatar
Rick Rick is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,569
Default

Zo'n kenteken van eergister moet je ook maar net trek in hebben.
Goed, hij heeft wel opties die je niet snel treft op een Nederlander.
Persoonlijk zou ik even doorzoeken naar een origineel Nederlands geleverde Golf.
__________________
1990 Volkswagen Golf CL 1.3 NZ -> soon 3.2
2022 SEAT Leon ST 1.5 TSI DSG FR
Reply With Quote
  #14  
Old 10-04-2021, 12:52
Der Typ Siebzehn's Avatar
Der Typ Siebzehn Der Typ Siebzehn is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 3,789
Default

Wat is belangrijker, het kenteken of een leuke youngtimer 🙄
__________________
Quote:
Originally Posted by heinz74
weld it in a normal early golf..copy all GTI features and sell it over here
that will be your pension ,or early retirement ...


Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982

Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014
Reply With Quote
  #15  
Old 10-04-2021, 21:22
Carel Ha Carel Ha is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 344
Default

Quote:
Originally Posted by Der Typ Siebzehn
Wat is belangrijker, het kenteken of een leuke youngtimer 🙄


Mijn idee

Als ik opzoek was geweest was ik hier in ieder geval naar gaan kijken, weglopen kan altijd nog.
__________________
Golf 2 GL 1.6 carb Rood metallic
Golf 2 Syncro Atlas grijs (project)
Passat C3 2.0 TFSI Vag Chip Blauw grafiet Daily
Golf 2 CL 1.6 60pk TD Tornado rood Scrapped
Golf 2 Madison 1.6D Tornado rood Crashed
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum