Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #21  
Old 27-12-2017, 13:30
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

@RobertVoorst Goed mogelijk dat het inderdaad zo werkt! Als er nergens vacuumslangen naar het ECU gaan, en er geen MAP sensor op zit zal dit waarschijnlijk zijn hoe het werkt.

Sensoren nameten en injector testen, als je wil kan ik op autodata kijken voor de testwaarden van de sensoren
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #22  
Old 28-12-2017, 17:17
ReneGrr ReneGrr is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 21
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Als het goed is werkt een monopoint injectie unit zoals op de AAM wél via sensoren. Als ik de schema's juist bekijk lijkt het erop dat de ECU de Luchttemperatuur, Koelwatertemperatuur, Gaskleppositie, Lambda-waarde en het hallgever signaal pakt en hier een waarde in het kenveld aan linkt. Heb zelf een AAM'tje gehad in mijn variant, en er zit geen vacuumgeregeld onderdeel in het injectiehuis.


Klopt, die ben ik ook niet tegen gekomen.
Quote:
Mijn idee is dat er via luchttemperatuur en de gaskleppositie word berekend hoeveel lucht er door de motor aangezogen kan worden (gasklep 100% is volle motorinhoud - gasklep 0% is stationair kenveld, alles ertussen geen idee of dit linear/exponentieel etc loopt).

Waar zou hij dan die inlaatluchttemperatuur moeten meten???

Quote:
Dan zal er aan de hand van koelwater temperatuur worden gekeken of de motor warm is of niet, om de hoeveelheid benzine te regelen (meer spritz bij koude motor) en dit alles samen met het hallgever signaal zal de inspuitduur bepaald worden.

Zou mn hallgever dan wellicht aan het eind van zn latijn zijn....? Met uitlezen kwam alleen de code eruit omdat hij op dat moment niet draaide, met draaiende motor was deze code weg...

Quote:
Het mengsel zal daarna 'gelezen' worden door de lambda welke evt. via de ECU samen met de gasklepwaarde (volgas is rijker lopen) het mengsel zal aanpassen.

Vandaar dus mijn vraag of de gaskleppositiesensor ingeleerd moet worden aangezien ik deze los gehad heb en wel op de oude 'moet' terug geplaatst heb... maar als dit wellicht iets verschoven gemonteerd is..?


Quote:
Misschien wel een idee om deze sensoren te controleren, je mag eventueel mijn inspuitunit wel ophalen als je buurt bent om te zien of het niet aan de injector zelf ligt. Deze ligt toch te verstoffen in de kast


Ik heb mijn inspuitunit al vervangen, maar de klachten zijn gebleven. Het zou wel heel erg toevallig zijn als ze allebei kapot zijn EN dezelfde klachten veroorzaken.. :-) dus vandaar het verder zoeken..
Reply With Quote
  #23  
Old 28-12-2017, 19:25
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by ReneGrr
Waar zou hij dan die inlaatluchttemperatuur moeten meten???

Zou mn hallgever dan wellicht aan het eind van zn latijn zijn....? Met uitlezen kwam alleen de code eruit omdat hij op dat moment niet draaide, met draaiende motor was deze code weg...

De sensor voor de inlaatluchttemperatuur zit in je injector, pennen 1 en 4, respectievelijk wit/bruine en geel/zwarte draad. Gemakkelijk na te meten met een multimeter, is gewoon een temperatuursafhankelijke weerstand.
20° --> 2200-3000 ohm
30° --> 1500-2000 ohm
40° --> 1000-1500 ohm

Je hall sensor zal niet stuk zijn, dan zou je motor niet starten. Toerentalsignaal is een van de weinige signalen dat een ECU echt echt echt nodig heeft om de motor te laten draaien. Geen toerentalsignaal = niet starten.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #24  
Old 29-12-2017, 08:27
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

De inlaatluchttemperatuur wordt inderdaad gemeten in je inspuitunit, naast de injector is deze te zien, klein temperatuurafhankelijk weerstandje.

Zoals ar1g3 al stelt, zonder hallgever signaal zal de motor niet starten, dus hier zal niks mis mee zijn!

Wat betreft het inleren van de gaskleppositie sensor, durf ik niet zeker te zeggen. In de Haynes manual kan ik hier niks over vinden, alleen dat de demper op 4 mm afgesteld moet worden (zie afbeelding).


).
Reply With Quote
  #25  
Old 29-12-2017, 20:49
ReneGrr ReneGrr is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 21
Default

De demper heeft die 4 mm minimaal wel.
Gezien het slechte weer vandaag niet kunnen kijken welke waarden er uit de lambdasonde en inlaatluchttemperatuur komt.
Wordt vervolgt.
EDIT 1: ik heb ook ergens een bericht gelezen dat de massa bij de ECU matig kan zijn, alle andere heb ik al eerder nagekeken en opgeschuurd.
Welke(kleur) draad zorgt voor de massa bij de ECU?

EDIT2: in het filmpje zie je bij 4.10 de gasklepsensor, deze heeft sleufgaatjes net als de mijne... daardoor is hij anders af te stellen.. indien nodig..Bij 6.30 begint er een uitleg welke signalen het systeem gebruikt om inderdaad in een vast kenveld de inspuittijd aan te houden

EDIT 3: in de 12e minuut wordt het koolstoffilter behandeld... zou hier bijvoorbeeld een vacuum lekkage in de aanvoerslang voor de klachten kunnen zorgen ?

Last edited by ReneGrr : 29-12-2017 at 21:19.
Reply With Quote
  #26  
Old 30-12-2017, 18:56
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by ReneGrr
De demper heeft die 4 mm minimaal wel.
Gezien het slechte weer vandaag niet kunnen kijken welke waarden er uit de lambdasonde en inlaatluchttemperatuur komt.
Wordt vervolgt.
EDIT 1: ik heb ook ergens een bericht gelezen dat de massa bij de ECU matig kan zijn, alle andere heb ik al eerder nagekeken en opgeschuurd.
Welke(kleur) draad zorgt voor de massa bij de ECU?

EDIT2: in het filmpje zie je bij 4.10 de gasklepsensor, deze heeft sleufgaatjes net als de mijne... daardoor is hij anders af te stellen.. indien nodig..Bij 6.30 begint er een uitleg welke signalen het systeem gebruikt om inderdaad in een vast kenveld de inspuittijd aan te houden

EDIT 3: in de 12e minuut wordt het koolstoffilter behandeld... zou hier bijvoorbeeld een vacuum lekkage in de aanvoerslang voor de klachten kunnen zorgen ?


Uit mijn hoofd is de dikste bruine draad de massa voor de ECU, slechte massa zou zeker de problemen kunnen verklaren gezien de injector massageschakeld is. Als het goed is loopt deze door naar de kabelboom die de auto ingaat bij het schutbord, maar komt deze uiteindelijk uit bij het massapunt onder de accu.

Uiteraard zou een vacuumlekkage zorgen voor vreemd gedrag van de motor ivm valse lucht.

Wanneer doen de problemen zich nu nog voor? Enkel bij een warme motor?
Reply With Quote
  #27  
Old 06-01-2018, 14:08
ReneGrr ReneGrr is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 21
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
De sensor voor de inlaatluchttemperatuur zit in je injector, pennen 1 en 4, respectievelijk wit/bruine en geel/zwarte draad. Gemakkelijk na te meten met een multimeter, is gewoon een temperatuursafhankelijke weerstand.
20° --> 2200-3000 ohm
30° --> 1500-2000 ohm
40° --> 1000-1500 ohm


Waarde gecontroleerd, ca 4000 ohm... gezien de omgevingstemperatuur die lager is dan 20° denk ik dat dit wel goed zit.
Gekke is wel dat de kleur draden op een andere positie zit als aangegeven... dan moest ik pen 1 en 3 hebben..en dan meette ik niks.
Maar 1 en 4 wel... 4kOhm
Ook lambda gemeten, schommelt netjes tussen de 0,2 en 0,7 ...
Nu massa controleren bij de ECU...

Ff wat anders... die ronde stekker naast de motor voor naar de motorcomponenten bedrading... hoe is deze los te krijgen zodat ik die kan controleren en daar eventueel kan meten op overgangsweerstand ?
Reply With Quote
  #28  
Old 06-01-2018, 16:21
ReneGrr ReneGrr is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 21
Default

Quote:
Originally Posted by ReneGrr
Waarde gecontroleerd, ca 4000 ohm... gezien de omgevingstemperatuur die lager is dan 20° denk ik dat dit wel goed zit.
Gekke is wel dat de kleur draden op een andere positie zit als aangegeven... dan moest ik pen 1 en 3 hebben..en dan meette ik niks.
Maar 1 en 4 wel... 4kOhm
Ook lambda gemeten, schommelt netjes tussen de 0,2 en 0,7 ...
Nu massa controleren bij de ECU...


Accu losgekoppeld, ECU gedemonteerd, massa gemeten tussen de dikste bruine draad en de accukabels... 0,01 Ohm.. Lijkt goed te zijn...
Alles gemonteerd motor gestart en warmgedraaid. Stukje gereden.. hee.. hij smoort met gasgeven...Uitgezet..
Hmm das raar..Inlaattemp.sensor ... nu meet ik ineens dan weer 3kOhm varieerend naar 35KOhm tot ineens een oneindige meting.. en nu blijft hij 35kOhm..
Het lijkt dus dat die inlaatluchtsensor overleden is...

Is het bovenste gedeelte waar de injector/inlaattempsensor inzit los te krijgen met bijbehorende pakking of moet ik dan een compleet injectiehuis kopen..?

Gaat die inlaatluchttemperatuurensor vaker kapot?
Ik heb nl al eens een compleet huis op de kop getikt en vervangen door de huidige... en het probleem is niet weggegaan... zou wel heel toevallig zijn dat ze precies allebei kapot zijn...

Last edited by ReneGrr : 06-01-2018 at 16:24.
Reply With Quote
  #29  
Old 06-01-2018, 17:14
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by ReneGrr

Ff wat anders... die ronde stekker naast de motor voor naar de motorcomponenten bedrading... hoe is deze los te krijgen zodat ik die kan controleren en daar eventueel kan meten op overgangsweerstand ?



Die stekker heeft een huls die je een kwart slag (of halve slag weet ik niet precies meer) kunt draaien, en er dan af kunt trekken.

Kan me ook herinneren dat het een flink gepruts is om m los te krijgen, maar het is mogelijk
Reply With Quote
  #30  
Old 06-01-2018, 19:08
ReneGrr ReneGrr is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 21
Default

Heb al een aantal keren aan het tobben geweest maar daar leer je van vloeken zeg ;-)
Reply With Quote
  #31  
Old 12-01-2018, 12:20
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by ReneGrr
Heb al een aantal keren aan het tobben geweest maar daar leer je van vloeken zeg ;-)


https://articulo.mercadolibre.com.a...1-1h0973103-_JM

Jup, vreselijke ondingen, maar ze kunnen wél los (zie link)
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum