Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Corrado en Scirocco
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 21-08-2004, 09:40
faki faki is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 160
Default mening over uitlaat systeem aub

hoi ik heb een 1.8 16v, wil mijn uitlaat aanpassen zit momenteel een spagettie op 4-2-1 met enkel eindemper voor de rest pijp.

nu wil ik het aanpassen vanaf de spagetie 63,5mm pijp leggen en enkel weer eindemper, of zou ik een middendemper er terug zetten. mijn vraag was is dit aan te raden op een 1.8 16v ivm met vermogen winst en tegendruk wat zou optimaal zijn?
enkel achterdemper of, achterdemper en middendemper?
en welke eindemper(s) zou ik moeten nemen voor optimaal winst?
ik dacht aan een universeel ronde uitlaat met een doorlaat van min 60mm.

of raden jullie het anders aan?

ik hoor jullie meningen graag, want heb weinig verstand van uitlaten.

mvg faki
Reply With Quote
  #2  
Old 21-08-2004, 19:57
DesertWind DesertWind is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 307
Default

het heeft weinig zin een pijp van 63.5mm eronder te zetten met een eindstuk van 60. doe dan alles dezelfde diameter. het beste voor de motor zou eigenlijk een rechte pijp naar achteren zijn met een trompeteindstuk. hoe dik die pijp is en hoe groot de 'trechter'vorm van het eindstuk zou moeten zijn hangt af van de karakteristiek die je wilt hebben (die is enigzins te beinvloeden door de uitlaat)

maar wat voor uitgang heeft je spruitstuk? 60mm?, dan zou ik persoonlijk gewoon een 60mm pijp ertussen zetten
Reply With Quote
  #3  
Old 21-08-2004, 20:54
faki faki is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 160
Default

de spagetie is 60 mm maar daar hebben ze orginele pijp in gelast. maar ik wil koppel dus is het aangeraden om je uitlaatlijn te vergroten. wat zou optimaal zijn? als uitlaat middellijn?

en wat houd die groep N en A bv in

mvg faki
Reply With Quote
  #4  
Old 22-08-2004, 07:38
Chrispy's Avatar
Chrispy Chrispy is offline
Old Fart
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 931
Default

Als je meer koppel wilt, moet je dat niet zoeken in een uitlaat. Daar win je gen Nm maar dB mee. Kijk hoe je de kromme van de motor aan kan passen. Wellicht met een andere nokkenas.
__________________
Eigen volkswagens eerst !!!
Reply With Quote
  #5  
Old 24-08-2004, 21:36
paulgti paulgti is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 27
Default

Er word soms geluld over tegendruk in de uitlaat, dat werkt niet bij een 4-takt motor, alleen bij de brommertjes, oftewel 2-takt motoren!!!

Dus gewoon een uitlaat eronder met maximale doorstroming, dan wil het het beste, maar zoals chrispy het al zei, zoek het niet in de uitlaat, tenzij je extreem gaat tunen.
Reply With Quote
  #6  
Old 29-08-2004, 08:00
faki faki is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 160
Default

zo heb gisteren een universele demper maar gehaald een rond 110 eens eronder leggen en dan zou het schelle geluid ook weg zijn ivm dat ik met orginele eindemper rij
Reply With Quote
  #7  
Old 23-09-2004, 11:24
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 961
Default

Quote:
Originally Posted by paulgti
Er word soms geluld over tegendruk in de uitlaat, dat werkt niet bij een 4-takt motor, alleen bij de brommertjes, oftewel 2-takt motoren!!!

Dus gewoon een uitlaat eronder met maximale doorstroming, dan wil het het beste, maar zoals chrispy het al zei, zoek het niet in de uitlaat, tenzij je extreem gaat tunen.


Voor max vermogen moet je idd een open pijp hebben maar voor meer koppel in het middentoerengebied is enige tegendruk wel vereist. Dus terug naar de schoolbanken Paul!
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP
1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm
1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear
Reply With Quote
  #8  
Old 24-09-2004, 18:11
O.Z racing's Avatar
O.Z racing O.Z racing is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 236
Default

als ik jou was zou ik voor een standaard 1.8 16v niet te dikke pijp gebruiken.je hebt pas een dikke pijp nodig als je motor beter "gevuld" wordt bv door andere nokkenassen en kop flowen e.d.
want wat er niet meer in gaat hoeft er ook niet uit, zeg ik maar.
je motor kan er i.d.d "slomer" van worden onderin,ik heb het zelf ook gehad bij mijn eigen 16v.
Reply With Quote
  #9  
Old 20-10-2004, 17:51
faki faki is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 160
Default

zo weer iets verder ga volgende week mijn 50mm inlaat erop zetten . maar ga over twee weken op de rollenbank. maar klopt dit sprak vandaag iemand en zij dat een 4-2-1 spruitstuk al voldoende tegen druk zou leveren voor je motor? dus hij zei gewoon open pijp en dan verlies je geen koppel.

klop dit?

sorry maar motorisch moet ik nog veel leren van jullie
Reply With Quote
  #10  
Old 21-10-2004, 07:56
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,800
Default

Als je koppel wil winnen met behulp van de uitlaat, heb je tegendruk nodig. (En dat werkt ook bij 4takt, zij het niet zo heftig als bij 2takt). Met een grotere pijp met een minimum aan demper bereik je geen tegendruk. 4-2-1 is sowieso al het betere 'koppelspruitstuk' in vergelijk met een 4-1. Met een open uitlaat win je vermogen en misschien een klein beetje koppel bovenin, maar dat kost je koppel onderin. Als ik jou was zou ik eens gaan zoeken naar een tuner voor de Autocross of iets dergelijks die ook werkt met een vermogensbank. Die jongens kunnen je wijzere raad geven dan de meesten hier op het forum.

Maar hoe dan ook, met een uitlaatlijn zul je nooit "tientallen" Nm's winnen.
__________________
Reply With Quote
  #11  
Old 21-10-2004, 11:39
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

ja precies... ik ga dalijk een klein 35mm eindpijpje steken... dat is ook veel kleiner als de rest... 55mm... maargoed, is pas aan het einde dus al een stuk koeler...
Reply With Quote
  #12  
Old 21-10-2004, 17:49
faki faki is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 160
Default

het gaat niet om Nm te winnen extreem het gaat om verlies evemteuul?

de uitlaat lijn is nu 51 mm hele lijn. 4-2-1 supersprint spruitstuk en enkel achterdemper.

is dit nu verlies of niet voor een 1.8 16v blok.
Reply With Quote
  #13  
Old 21-10-2004, 18:02
User_Name:
Guest
 
Posts: n/a
Default

1.8 16v? Win je waarschijnlijk niets mee. Als het een (bijna) standaard 16v is, is een spagetti-spruitstuk leuk, en 51mm is ook leuk.
niet overdreven dus, gewoon goed.
Reply With Quote
  #14  
Old 21-10-2004, 20:46
faki faki is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 160
Default

kijk dat wou ik weten 6 november ga die op de bank ben benieuwd wat die heeft niet te vergeten bijna 190dk op de klok he zonder revisie
Reply With Quote
  #15  
Old 27-10-2004, 17:01
Vag team leusden (kever) Vag team leusden (kever) is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 193
Send a message via MSN to Vag team leusden (kever)
Default

als je het om vermogen doet vind ik het zonde van je geld. Als je het om het geluid doet vind ik het ook zonde van je geld die diameter heb je niet nodig met orgineel vermogen. kan je beter het geld in de motor pompen om er vermogen uit te halen.
Reply With Quote
  #16  
Old 27-10-2004, 20:44
faki faki is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 160
Default

nou vandaag mijn 50 mm inlaat erop gezet gelijk de injectors laten cleanen en testen voor montage.

maar toen ik van de garage terug ree effe testen natuurlijk bovenin is die ietsjes vlotter.

maar hij haperde een paar keer boven de 5000 toeren heel even.
zou de onsteking bij gesteld moeten worden ? vervroegen of zo?
of is dat nieuweg heid? heb er btw 12 km mee gereden en terug in de garage gezet.

alvast bedankt faki

gebruik effe deze topic om antwoord op mijn vraag te krijgen eventeuul. (hoop dat de moderators het niet erg vinden)
Reply With Quote
  #17  
Old 06-11-2004, 21:46
faki faki is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 160
Default

nou het haperen was tijdelijk stk schoongemaakt.
en vandaag op de testbank geweest 150pk p de krukas en 131pk op de wielen
koppel was 166Nm op de krukas en 143Nm op de wielen niet slecht denk ik zo maar .
zit btw al 190 dkm op de klok
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum