Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Transporter
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 03-06-2012, 11:42
Captain Slow Captain Slow is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2012
Posts: 13
Default Was Ombouw 1.6TD naar 1.9TD AAZ wordt revisie 1.6TD

Waar kan ik het beste terecht voor onderdelen en specifieke T3 onderdelen?
Ik heb een gaatje in m'n carter, weet iemand of die te repareren zijn?
Klopt het dat de aftapplug van het carter een bout is met imbus aan de achterkant van het carter, hij zit nogal vast, zo vast dat ik de imbussleutel al heb verbogen :-/.
Ik ben begonnen met het kaal maken van het blok, de koelwaterslangen, accu's, luchtfilter en motorbeplating zijn reeds verwijderd. Vandaag verder met de rest als het weer het toelaat en dan maandag het blok er uit, dat kan ik in de garage doen.
Zou http://link.marktplaats.nl/559253284 een goede basis zijn om te reviseren?

Last edited by Captain Slow : 17-06-2012 at 11:31.
Reply With Quote
  #2  
Old 03-06-2012, 12:34
storm storm is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 448
Default

Carter is te repareren. Ik zou gewoon bij de 1.6TD blijven, sterke motoren. AAZ ga je niet op vooruit wat pk betreft, alleen op motorinhoud.

Gr
Reply With Quote
  #3  
Old 03-06-2012, 17:58
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

Reply With Quote
  #4  
Old 03-06-2012, 18:45
Captain Slow Captain Slow is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2012
Posts: 13
Default

Quote:
Originally Posted by storm
Carter is te repareren. Ik zou gewoon bij de 1.6TD blijven, sterke motoren. AAZ ga je niet op vooruit wat pk betreft, alleen op motorinhoud.

Gr

Ah, dat is mooi, weet je ook een adresje hiervoor?
Ik moet er toch een andere motor inzetten en het lijkt me dat de 1.6TD niet dik bezaaid zijn. 1.9 heeft maar iets meer pk's maar wel een hoger koppel. En ik ben van plan om er een intercooler bij op te zetten. En hij heeft ook nog eens hydraulische klepstoters en de serviceinterval is om de 15.000km ipv 7.500km.
Door er een 5-bak onder te zetten met een langere overbrenging zal de top ook iets hoger te komen liggen, wat in het hedendaagse verkeer wel prettig is en doordat de versnellingen dichter bij elkaar liggen kan ik ook makkelijker een bultje op in het buitenland of een zwaardere aanhanger trekken.
Reply With Quote
  #5  
Old 03-06-2012, 22:25
storm storm is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 448
Default

Hoi hoi,
de carter kan iedere ijzerboer zo'n beetje doen anders zou ik het wel voor je willen vragen in de buurt van Utrecht.

De latere modellen 1.6 TD hebben ook hydraulische klepstoters SB RA motoren en daarvoor zoals JR weet ik niet, maar dat is kwestie van kop aanpassen. Het past wel allemaal. Daar zitten ook types bij met intercooler terwijl een aaz niet met intercooler is geleverd uit me hoofd. Koppel en snelheid betwijfel ik, sterker nog de pomp van een 1.6 GTD (latere modellen) is agressiever.

Maar laat me je niet van je standpunt doen afwijken want je moet gewoon je gevoel volgen. Als de ruimte het toelaat kan je gewoon de 1.9 nemen. Op lange afstanden is het wel beter toeren met die motorinhoud en een goede combinatie van bak. Let wel dat je de krukasbout (met pin erop) vervangt bij je distributieriemwissel. Verder letten op je koppakking, hoor daar ook wel verhalen over, dus even kijken hoeveel gaats je neemt zodat hij voldoende compressie levert en heel blijft. revisiebedrijven kunnen dat goed vertellen. Hier op het forum zitten ook jongen die je alles over kunnen vertellen.

Succes met de opbouw,
gr jim
Reply With Quote
  #6  
Old 03-06-2012, 23:09
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Voor de ombouw van mijn T3 heb ik een donor (nee, geen döner) Golf 3 TD gekocht. Dit is de beste weg omdat je een complete motor hebt met alle aanbouwdelen, voor weinig geld (zeker als je overige delen nog verkoopt )

Complete motor gereviseerd en met de nodige T3 delen opgebouwd. Zie het topic; http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=69954

Ik heb voor de 1900TD gekozen omdat ie makkelijk in een T3 te bouwen is, meer koppel heeft dan een 1600TD, groter aanbod etc. etc.

Ik heb de originele 1900TD brandstofpomp gebruikt, puur omdat ik deze toch had . Dat de 1600TD "agressiever" is, heb ik vaker gelezen. Maar als ik me niet vergis, is de plunjer in de 1900TD qua opbrengst groter, dus ik denk niet dat je met een 1600TD pomp beter af bent.
Let wel; de 1900TD pomp is wat hoger. Bij een Doka of Enka heb je hier geen problemen mee (dubbele vloer). Bij een dichte bus wel; de pomp steekt boven de motorklep uit en kan dus niet sluiten. Kleine aanpassing nodig dus

Een 4 en 5 bak maakt qua topsnelheid/kruissnelheid niks uit. De hoogste versnelling is bij beide gelijk. Het gaat om de eindoverbrenging. Deze moet langer zijn bij een 1900D/TD, anders ga je weinig tot niks harder. Voordeel bij de 5 bak is dat je er een extra versnelling bij hebt, maar dit brengt niet zoveel (zeker niet als je het tegen de kosten afweegd).

Ik heb mijn 4 bak laten reviseren/aanpassen voor 1900D/TD motoren. Ik ben van een kruissnelheid van 80/85km/h naar 110/115km/h gegaan, en dat is snel zat voor zo'n aerodynamisch wonder van 1600kg
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #7  
Old 04-06-2012, 23:51
Captain Slow Captain Slow is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2012
Posts: 13
Default

De reden dat ik een andere motor inbouw is dat de oude motor kapot is, gat in carter en oliepan door afbreken drijfstang. Ik heb de bus zo gekocht, zie het voorstel-topic.
Mijn idee was dat een 1.9TD motor makkelijker/goedkoper te verkrijgen is dan een 1.6TD.
Gijs, hoeveel hoger komt de brandstofpomp, ik had ergens gelezen dat als je de klep plaatselijk iets dunner maakt dat het moet passen, klopt dat?
Dat het bij de bak om de eindoverbrenging gaat weet ik, maar je hebt een kleiner verschil tussen de versnellingen, dan is het verschil tussen de hoogste en één na hoogste niet zo groot. Wat heb je overigens aan de bak aan laten passen, alleen de eindoverbrenging las ik. Ik heb nu een ABH-bak, vanmorgen gedemonteerd.
Morgen ga ik de motorruimte aanpakken, er moet wat laswerk verricht worden en opruim/schoonmaakwerkzaamheden, bedrading is één zootje. De bouten van de aandrijfassen kon ik zo losdraaien, zaten haast handvast en de buizen waar de motorsteunen aan vast zitten zaten ook meer los dan vast. Afijn, leuk klusje nog te gaan.
Reply With Quote
  #8  
Old 05-06-2012, 07:14
arnus71's Avatar
arnus71 arnus71 is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,936
Default

Bij een AAZ in een T3 is een oliekoeler een must! Die krengen worden echt heet daar achterin, een kleine investeringen met veel plezier
__________________
'10 Skoda Yeti
'12 Skoda Citigo
Reply With Quote
  #9  
Old 05-06-2012, 07:25
Drytooler Drytooler is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 64
Send a message via MSN to Drytooler
Default

Quote:
Originally Posted by arnus71
Bij een AAZ in een T3 is een oliekoeler een must! Die krengen worden echt heet daar achterin, een kleine investeringen met veel plezier


Hola,

Ik heb ook een AAZ met intercooler en extra olie koeler.
En originele JX turbo(hoef je de uitlaat en motorsteunen niet aan te passen).

Mijn bak is niet aangepast... (Omdat het een Syncro is)
Heb wel grote velgen/banden 16"/205/80 banden.. tegen over 14/75/205

Echter als ik nu weer de keuze moet maken..
Word het of een gekietelde 1.6 JX met intercooler of een TDI .

De winst in torq bij de aaz weegt niet op tegen het lageren toerental dat hij aankan.

Met anderen woorden mijn bus rijd veel langzamer(van 110 naar 85) is ietsje sterker berg op maar nog steeds stom traag..

Ga dan ook een TDI inbouwen en de versnellingsbak aan passen zodra dit financieel/ time-wise mogelijk is.


Reply With Quote
  #10  
Old 05-06-2012, 10:33
Captain Slow Captain Slow is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2012
Posts: 13
Default

Kan je er geen andere eindoverbrenging in zetten dan?
Maar als ik een JX inzet, wat kan ik er dan aan doen om m iets meer pit te geven, alleen een intercooler voldoende? Dan kan ik misschien ook dezelfde bak houden?
Reply With Quote
  #11  
Old 05-06-2012, 20:45
Captain Slow Captain Slow is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2012
Posts: 13
Default

Vandaag weer verder met de bus, begin gemaakt met het motorruim.
Van het een komt het ander, niks schrikwekkend hoor was al een beetje verwacht maar altijd weer meer dan je denkt. Gewapend met slijptol en gemotoriseerde staalborstel aan de slag gegaan. Eerst de verdachte plekken maar te lijf gegaan,
zoals de accubak




en de tegenover gestelde kant, luchtinlaatkanaal (noem je dat zo?).




Hoeken onder de bumper,




was "mooi" zwart gemaakt dus altijd verdacht




en de felsnaad rechtsachter.


Reply With Quote
  #12  
Old 05-06-2012, 20:59
Captain Slow Captain Slow is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2012
Posts: 13
Question

Had ik al verteld dat ik de motor er uit had




Maar dat had je waarschijnlijk al begrepen.

Nu ff een paar vraagjes waar ik tegenaan ben gelopen, ik geef er maar een paar plaatjes bij om te verduidelijken.

Dit ziet er een beetje geknutseld uit, zijn voor de metalen strips voor de slangen en beugel voor het pompje ook originele beugels te krijgen en de slang van de radiator naar het pompje dito?




Waarschijnlijk is dit achteraf ingebouwd, want een TD was er in '81 nog niet.

Op de volgende foto zit een sensor op de oliefilterhouder, is dat een druksensor of temperatuursensor, deze is niet aangesloten.


Reply With Quote
  #13  
Old 08-06-2012, 18:23
Captain Slow Captain Slow is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2012
Posts: 13
Default

Ik ga morgen naar een busje kijken met 5 bak en 1.6TD blokje en weinig km's voor mogelijk donor voor de camper.
Reply With Quote
  #14  
Old 09-06-2012, 15:19
Drytooler Drytooler is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 64
Send a message via MSN to Drytooler
Default

Hola,

Ik moet inderdaad de overbrenging verandern in de bak En dat is kostbaar.. .

Een goede Charge/Intercooler doet al veel met een 1.6 verder zijn er van die waterinjectie systemen maar weet niet of het wat is.

http://www.summitracing.com/parts/SNO-20020MC/.
Reply With Quote
  #15  
Old 09-06-2012, 21:02
Captain Slow Captain Slow is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2012
Posts: 13
Default

@Drytooler Ik denk dat je wel een hoop profijt hebt van een langere overbrenging, ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken. Ik zag nog een gebruikte langere overbrenging op MP staan voor €250.

DoKa gekocht. Hij vroeg 1500, kon m meenemen voor 850
Er zit dus een 5-bak in, schakelt goed, wel lange slagen bij het schakelen maar misschien is het schakelmechanisme een beetje ruim. Torretje rookt wel, maar loopt verder goed. Gaf bij het starten blauwe rook en daarna zwart. Geen blauwe rook meer gezien maar zwart bleef. De bedoeling is toch reviseren dus dat komt wel goed. Woensdag haal ik m op.

Last edited by Captain Slow : 09-06-2012 at 21:07.
Reply With Quote
  #16  
Old 10-06-2012, 11:49
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Voor 250 euro zit die overbrenging nog niet in de bak. Hiervoor moet de complete bak uit elkaar, en kun je net zo goed een bak revisie meenemen. Dit heeft mij ongveer een 1100 euro gekost bij Tonnie Vos in Wijk en Aalburg. En dat is wel geld, maar op zich valt dat ook nog wel mee als je je bedenkt wat een totale motorombouw kost
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #17  
Old 10-06-2012, 15:12
huinkroese's Avatar
huinkroese huinkroese is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 833
Default

@Gijs: dat is handig, een adresje voor aanpassen versnellingsbakken in NL!
Nu het toch over bedragen gaat; wat was je kwijt voor het ombouwen naar 1.9 TD?

Reply With Quote
  #18  
Old 10-06-2012, 17:50
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Totaal nog wel iets meer dan die 1100 euro. Zoiets kost het ook om de motor te reviseren (zonder aanschaf van de motor, en zelf gereviseerd), plus nog een hoop andere spullen, slangen, leidingen, koelers, meters, etc etc
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #19  
Old 14-06-2012, 08:25
Drytooler Drytooler is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 64
Send a message via MSN to Drytooler
Default Ombouw

De eind overbrenging veranderen is IDD de oplossing.
Alleen gaat bij een syncro alles in 2voud.

Dus als ik de eind overbrenging in de versnellingsbak verander moet dit ook in het voor diffrentieel..

Maar dit is wel de toekomst planning

water injectie systeem

http://www.syncro-services.com/en/engine/morepower
Reply With Quote
  #20  
Old 17-06-2012, 11:33
Captain Slow Captain Slow is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2012
Posts: 13
Default

Ik ga toch voor een revisie van de motor die in de Doka zit, de rest van de Doka wordt verkocht, dus zonder bak en zonder motor. Als je interesse hebt in de doka of delen ervan.......






Voor meer foto's ff PB sturen.
Evt. ruilen voor gereviseerde motor ook mogelijk.

Last edited by Captain Slow : 17-06-2012 at 19:40.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum