Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Polo 6N, 6N2, 9N en 6R
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 04-04-2013, 20:58
JettaPowerrr's Avatar
JettaPowerrr JettaPowerrr is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,015
Thumbs up Onze Polo Variant

Hoi luitjes,

Sommige zullen het al wel gezien/gelezen hebben, we hebben onze 2f Prego ingeruild op een 6KV Variant.
Het is een 1.6 75pk van '98 met 208.*** km op de klok.
En hij is ook niet gek uitgerust:
-Stuurbekrachtiging
-Getint glas
-Electrische ramen voor
-C.V. met A.B. en alarm + anti-carjack-systeem
-Electrisch in hoogte verstelbare koplampen
-Beide voorstoelen in hoogte verstelbaar
-Radio voorbereiding voor 6 luidsprekers
-Witte knippers voor
-Aspherische buitenspiegel links
-Hoofdsteunen achter

Ondanks de redelijk hoge km-stand zit ie er prima uit en hij is nagenoeg roestvrij. Alleen de wielkastrand LA heeft 2 plekjes, maar die zijn makkelijk genoeg te verhelpen. Verder is ie klokgaaf!
En dat is dan ook precies de reden waarom we voor deze gekozen hebben.








Ook van binnen ziet de Polo er alleszins netjes uit, ondanks dat het een rokersauto is geweest (slechts 1 brandgaatje in de bijrijders-stoel).











Hij rijd boven verwachting lekker, torretje trekt behoorlijk van onder af en de bak schakelt ook uit de kunst.





Bovendien is ie ook nog eens prima onderhouden! Ik vond nog de nodige rekeningen bij de (complete!) boekjes.





Zo is de versnellingsbak gereviseerd bij 159.000 km en is de distributie + spanrol, waterpomp en multiriem + spanrol bij 185.000 km vervangen.
Dus voorlopig geen zorgen, mits ik de versnellingsbak natuurlijk netjes behandel! Maar dat gaat wel lukken.

Maar hebben we dan echt de perfecte Polo Variant gevonden???
Nee, natuurlijk niet. Hij is bijna 15 jaar oud en heeft toch echt die 208.000 km afgelegd. Er zit dus wel wat werk aan, maar niets onoverkomelijks.
De achterbumper heeft een keer een tik gehad, en heeft op de bovenhoeken barstjes in de lak. De grille is een keer vervangen en is zwart. Het scherm LV heeft een keer een aanvaring gehad met de deur LV, dus hebben beide wat schade. En de zijpinkerglaasjes zijn eraf gejat.
Dus de "to-do-list" heeft al een redelijke lengte, maar da's niet erg, dat noemen we hobby, toch?

Afijn, ik wil de Polo dus weer netjes strak en terug in de lak hebben. Dit wil ik zelf gaan doen (proberen dan, hè...).
En van binnen eens helemaal goed schoonmaken, zodat alle nare luchtjes (rook, hond) vertrekken en het interieur weer een beetje fris toont.

Een opsomming van de komende werkzaamheden:

-goed en helemaal schoon maken
-terug strak zetten en waar nodig opnieuw spuiten
-Stuur vervangen door 4 spaaks plofzakstuur (huidige is behoorlijk versleten)
-Originele elec raam-mechanismes zoeken en terug inbouwen. De originele zijn ooit vervangen door aftermarket mechanismes en de motoren zitten maar met 1 boutje vast...
-Audio aanschaffen en inbouwen (geen uitgebreide installatie, gewoon wat fatsoenlijks) Radio heb ik al!




-velgen opknappen, paar bandjes omleggen



En zo komt er vast nog wel wat bij....
Maar zo moet het eerst maar even, als dit achter de rug is, ga ik wel verder nadenken wat ik eventueel nog meer met de Polo wil.


Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline

Quote:
Originally Posted by Stijn
Wheee hokjesdenken is bliss!!
Reply With Quote
  #2  
Old 05-04-2013, 12:02
matt202's Avatar
matt202 matt202 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 438
Default

nette wagen! ik heb zelf de cordoba vario, ben er erg tevreden over.
zeker als je verbruik, wegenbelasting en ruimte van een station vergelijkt met andere auto's.
ik heb zelf nog een schroefset liggen en 16 inch cupra's die ik nog moet spuiten en monteren. qua audio heb ik een berekende gepoorte sub 12 inch en nog zat ruimte over om spullen achterin te gooien.. ;-) alleen de 4x6 speakers achterin zijn moeilijk te plaatsen. beetje kwalitatieve speaker heeft toch al een behoorlijke magneet eronder zitten. die kom je bijna niet kwijt zonder wat bij te slijpen enz..
__________________
mk1 golf cabriolet '84
Reply With Quote
  #3  
Old 05-04-2013, 12:24
JettaPowerrr's Avatar
JettaPowerrr JettaPowerrr is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,015
Default

Haha, ja dat geneuzel met die 4x6 ruimtes is een drama. Ik heb een leuk setje van Polk liggen, 10 cm rond met een tweeter apart erboven. Had ik ook in de vorige Polo, ruimte zat. In deze passen ze niet... En idd, er mag geen amper een magneet aan zitten, want dat kun je niet kwijt. Ik zal wel zien of ik iets passends kan vinden. Achterin is ook niet zo heel belangrijk, is enkel een beetje rear-fill. Voor voorin ga ik wel op zoek naar iets leuks. Subje weet ik nog niet. Als er al een sub komt, dan eentje die in het reservewiel past. Hoeft allemaal niet zo heftig in dit karretje.

Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline

Quote:
Originally Posted by Stijn
Wheee hokjesdenken is bliss!!
Reply With Quote
  #4  
Old 20-04-2013, 16:40
JettaPowerrr's Avatar
JettaPowerrr JettaPowerrr is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,015
Default

Zo, vandaag een beetje onderdeeltjes kunnen scoren en wat kunnen rommelen aan de Variant.
De ruitenwissermotor achter deed vervelend, daar heb ik 1 voor op de sloop gehaald, en nu werkt het spul weer prime. Ook een dashboardkastklepje mee genomen, de mijne had een afgebroken pootje, natuurlijk aan de kant van het lampje, die ook niet fris meer was, dus ook vervangen.
En ik heb 2 paar zijpinkers naar mijn zin kunnen vinden. 1 keer smoked en 1 keer wit. De witten zitten er nu in, later de smoked er eens in hangen, eens kijken hoe dat staat.




Gelijk even de Gamma radio met wisselaar geplaatst.




En onderaan ziet men het originele cassette-houdertje, ook van de sloop.
Overigens blijkt deze Gamma geen RDS te hebben, wat ik wel een tegenvaller vind. Alle Gamma V radio's die ik heb gezien hebben RDS, behalve deze natuurlijk, just my luck. Maargoed, alles doet het verder wel, hij lust nog steeds cassettes en de wisselaar werkt ook prima.

Overigens heb ik ook een setje originele 6x4 speakertjes en 10 cm speakertjes mee genomen, zodat we eerst wat muziek hebben. Voorin komt echter wel wat anders, maar dat kan nog even duren...

Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline

Quote:
Originally Posted by Stijn
Wheee hokjesdenken is bliss!!
Reply With Quote
  #5  
Old 23-04-2013, 10:51
JettaPowerrr's Avatar
JettaPowerrr JettaPowerrr is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,015
Default

Een tegenvallertje en een meevallertje.
Het thermostaat-huis lekt op een flens. De flens sluit niet meer lekker aan, en nadat ik het spul los heb gehad bleek dit probleem al eens eerder bekeken te zijn, waarbij men het onderste boutje te vast heeft gedraaid en dus dol is geworden. Niet meer te gebruiken, dus gisteren een nieuw huis besteld. Die dingen zijn nog best aan de prijs, maar ze zijn dan ook wel compleet met temp-sensor, thermostaat, etc. Deze binnenkort maar eens wisselen, waarbij dan ook foto's volgen.

Meevallertje: het verbruik! Vandaag maar eens af getankt na 585 km. De brandstofmeter gaf nog een kwart aan, maar aangezien ik de auto nog niet door en door ken, ben ik maar gaan tanken. Er ging zo'n 37 liter in. Het precieze rekensommetje kwam neer op "1 op 15,94" wat me echt enorm mee valt, aangezien ik gewoon vlot heb gereden. Ik hield rekening met hooguit 1 op 13...

Inmiddels ook de juiste radio voor de Polo gevonden, een Gamma IV, met groene verlichting, RDS en wisselaar aansturing. Nu maar hopen dat ie samen wil werken met de huidige wisselaar, dan ben ik weer in mijn nopjes.

Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline

Quote:
Originally Posted by Stijn
Wheee hokjesdenken is bliss!!
Reply With Quote
  #6  
Old 25-04-2013, 21:24
JettaPowerrr's Avatar
JettaPowerrr JettaPowerrr is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,015
Default

Vandaag even aan het klussen geweest, thermostaat-huis vervangen.
Dus wat doe je als eerste? Kap open en de situatie overzien.




Dan een poging doen om het oude huis te demonteren.
Dat blijkt toch iets ingewikkelder dan verwacht, aangezien er eerst een stukje draadboom van zijn plek moet, die pal voor het thermostaat-huis langs loopt.
Om het werk wat makkelijker te maken ook maar de sierplaat, luchtfilterhuis en verdelerkap los gehaald.







Uiteindelijk lukt het natuurlijk allemaal wel, gewoon rustig en voorzichtig te werk gaan.
Het nieuwe huis ziet er natuurlijk fris uit.




Helemaal naast de oude...




De flens was niet veel beter...




Maar dat heb ik natuurlijk allemaal netjes schoon gemaakt.
Ook heb ik het blok even door gespoeld met de dekwas-installatie. Daar staat 3 bar op, dat spoelt wel lekker. Iets te lekker, want gelijk weer en lek erbij gevonden. Een koelwaterpijp die achter het blok langs loop richting pomp begon te lekker bij de pomp. Aangezien je daar amper bij kunt, zit je daar niet echt op te wachten. Dus een gokje gewaagd en voorzichtig die pijp los gewurmd. Dat ging gelukkig goed. Maar er bleek wel een scheurtje in de binnenste flens te zitten, die het rubber op zijn plek houd. Niet direct ernstig, maar die heb ik wel even gelijmd. Is nu weer mooi dicht.

Ik heb alle pakkingrubbers in het vet gezet voor montage, baat het niet, schaden doet het zeker niet. En dan het nieuwe huis tegen het blok.




Daarna ging het allemaal vlotjes. Alleen wat ruzie maken met die rottige slangklemmen, maar ook dat is na het nodige vloeken en zuchten wel gelukt.
Alles is dicht en het spul werkt weer zoals het hoort.

Ach ja, nog maar even een kiekje van (een deel van) mijn "werkplaats".




Een autokraan is dus niet alleen nuttig om je auto aan en van boord te zetten, je kunt er ook prima allerhande rommel op kwijt.

Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline

Quote:
Originally Posted by Stijn
Wheee hokjesdenken is bliss!!
Reply With Quote
  #7  
Old 25-04-2013, 21:33
JettaPowerrr's Avatar
JettaPowerrr JettaPowerrr is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,015
Default

Volgende wat op de planning staat: Nagenoeg complete ontsteking. Rotor en verdelerkap zien er slecht uit, het verbaasd me dat ie nog redelijk loopt.
De bougies zouden nog kunnen, net als de kabels, maar die wil ik preventief vervangen. Dit snap ik niet, hè. Wel vrij recentelijk de distributie, waterpomp en multiriem vervangen, en dan zulk spul laten zitten.
Maar goed, ook dat gaan wel oplossen, dan loopt ie vast weer wat lekkerder.

Af en toe begint ie te tikken, en het verdwijnt ook net zo makkelijk weer, dus dat moet ik nog even in de gaten houden. Misschien toch in de toekomst de stotertjes vervangen...

Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline

Quote:
Originally Posted by Stijn
Wheee hokjesdenken is bliss!!
Reply With Quote
  #8  
Old 25-04-2013, 22:14
matt202's Avatar
matt202 matt202 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 438
Default

zijn deze heel gevoelig voor, als een bougie stekker al een beetje groen is dan loopt de motor al een stuk minder..
__________________
mk1 golf cabriolet '84
Reply With Quote
  #9  
Old 25-04-2013, 22:21
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Lekker aan de knutsel! En altijd een motortakel aanwezig zie ik
Tipje wat betreft de slangenklemmen..als je de speciale tang hebt die voor die klemmen is bedoeld, dan wil je nooit meer de ouderwetse slangenklemmen gebruiken
Reply With Quote
  #10  
Old 25-04-2013, 22:26
JettaPowerrr's Avatar
JettaPowerrr JettaPowerrr is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,015
Default

@Matt202: Mjah, ik maak mezelf wel eens wijs dat het getik niet van de stoters komt, maar valse vonken vanaf de kabels of zo zijn. Daarom ook, alles vervangen!

@René: Ja, weer een beetje rommelen, TE lang niet meer gedaan, en het is eigenlijk zo leuk. Zo'n tang heb ik (nog) niet, maar ik zal eens kijken of ik die ergens kan bemachtigen.

Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline

Quote:
Originally Posted by Stijn
Wheee hokjesdenken is bliss!!
Reply With Quote
  #11  
Old 27-04-2013, 09:57
JettaPowerrr's Avatar
JettaPowerrr JettaPowerrr is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,015
Default

Zo, vandaag dus even de ontsteking aangepakt. Was toch echt wel nodig, het had allemaal zijn beste tijd wel gehad. Ik heb er nog niet echt mee gereden, maar ik heb nu al de indruk dat ie beter oppakt.

Bougietjes:



Oude verdeler met kabeltjes...



Je ziet, ze behouden hun vorm heel aardig. En dat is juist niet de bedoeling.
De nieuwe kabeltjes hangen slap naar beneden, zoals het hoort.




Dus, nieuwe rotor en verdeler, kabels en bougies. Het is een kleine investering, net als het thermostaathuis, maar je voorkomt zo een hoop gesodemieter.
Ik heb het luchtfilter ook maar even gewisseld, was ook geen overbodige luxe...




De oude was niet overdreven vies, maar wel aardig verkracht. Olie en filter zijn bij aflevering gedaan, dus dat kan nog even. Dat wissel ik wel als de stotertjes aan de beurt zijn, want die komen er ook aan.

Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline

Quote:
Originally Posted by Stijn
Wheee hokjesdenken is bliss!!
Reply With Quote
  #12  
Old 27-04-2013, 10:39
JettaPowerrr's Avatar
JettaPowerrr JettaPowerrr is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,015
Default

Hmm, net een rondje gereden, en ik kan eigenlijk geen merkbare verbetering vast stellen, ofschoon de ouwe meuk toch echt wel aan vervanging toe was.
Bij doortrekken tot max. toerental voel ik dat hij af en toe lichtjes inhoud. Echt een momentje maar, een tel. Ik meen zo rond de 4.000 tpm. Het is geen volledig inhouden of onderbreking, maar lichtjes inhouden. Beetje raar. Ik heb ook de indruk dat ie niet volledig presteert.
Iemand een idee?

Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline

Quote:
Originally Posted by Stijn
Wheee hokjesdenken is bliss!!
Reply With Quote
  #13  
Old 27-04-2013, 10:40
jettaracing's Avatar
jettaracing jettaracing is offline
Volksforum Aandeelhouder - Oil burnin' Maniac
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,870
Send a message via MSN to jettaracing
Default

Goed bezig Ed ! , rijd goed zo'n 1600 ,mijn vader heeft net zo'n motor in z'n polo , lekker vlot en zuinig ! Je pakt het onderhoud goed aan iig
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk
Golf variant Mk3 family car
The White Turbo Jetta!


Quote:
Originally Posted by Misha
De ringen van een schroefset gaan maar 1 kant op hè.. en da's naar beneden

Last edited by jettaracing : 27-04-2013 at 10:44.
Reply With Quote
  #14  
Old 27-04-2013, 10:49
JettaPowerrr's Avatar
JettaPowerrr JettaPowerrr is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,015
Default

Rijd zeker goed, Wytze. Maar ik heb dus de indruk dat het nog iets beter kan.
Het karretje is ook best goed onderhouden, en dat wil ik ook wel voorzetten.
De teller staat nu op 209.280 km, en volgens mij kan daar nog veel meer bij!

Als de techniek op orde is, moet ik ook nog met het cosmetische aan de gang. Scherm LV vervangen, bumpers opknappen of vervangen, paar krassen op het dak waar ik eigenlijk niet veel mee kan, en zo nog wat schoonheidsfoutjes. Allemaal niet wild, maar er zit dus nog wel wat spuitwerk aan.

Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline

Quote:
Originally Posted by Stijn
Wheee hokjesdenken is bliss!!
Reply With Quote
  #15  
Old 27-04-2013, 19:27
JettaPowerrr's Avatar
JettaPowerrr JettaPowerrr is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,015
Default

Toch nog ff een klein klusje gedaan vandaag. Kent u deze nog?




Vandaag maar besloten om het ding ff in een kleurtje te blazen. Ben er niet tevreden over, maar met 1 keer primer en 2 keer lak is ie in ieder geval even beschermd.
Zo kan het voorlopig wel ff.




Ja, het bandje is ook grijs geworden, maar die word toch vervangen.
Het totaal-plaatje aan de "slechte" kant:




Het totaal-plaatje aan de "goede" kant:




Ziet er niet gek uit, en het is een stuk eenvoudiger met het aan boord zetten.
Maarrrr, ik overweeg toch eens een keer een ander setje velgen te zoeken.

Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline

Quote:
Originally Posted by Stijn
Wheee hokjesdenken is bliss!!
Reply With Quote
  #16  
Old 28-04-2013, 02:10
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

netjes die velgen.

Heb je het gasklephuis al eens schoongemaakt ivm dat inhouden?
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #17  
Old 28-04-2013, 10:00
JettaPowerrr's Avatar
JettaPowerrr JettaPowerrr is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,015
Default

Het gasklephuis wil ik vandaag even aanpakken. Ik was inmiddels ook al wat berichten over dat ding tegen gekomen, wat me aan het denken heeft gezet. Dus vandaag maar weer even aan de klus. En nee, ik zal het stekkertje er niet af halen.

Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline

Quote:
Originally Posted by Stijn
Wheee hokjesdenken is bliss!!
Reply With Quote
  #18  
Old 28-04-2013, 11:40
JettaPowerrr's Avatar
JettaPowerrr JettaPowerrr is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,015
Default

Afijn, net dus even het gasklephuis aangepakt.
Is eigenlijk een klusje van niks, zo gepiept.

Voor:



Na:



Voor:



Na:



En het "zwarte gat" waar ie op staat, beetje rondom schoon gemaakt, zie je niet veel van, aangezien het inlaatspruitstuk een zwart plastic ding is:



Maakt het verschil? Ik heb niet direct de indruk. Dadelijk even een ritje maken, dan weet ik meer. Als ook dit de oplossing niet is, moet ik maar eens op zoek naar nieuwe injectors, denk ik...

Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline

Quote:
Originally Posted by Stijn
Wheee hokjesdenken is bliss!!
Reply With Quote
  #19  
Old 28-04-2013, 14:39
JettaPowerrr's Avatar
JettaPowerrr JettaPowerrr is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,015
Default

Zo, net even van Dieren naar Duiven op en neer geweest.
Sjongejonge, dat maakt toch wel verschil, zo'n schoon gasklephuis! Alles gaat nu veel soepeler! Optrekken vanuit stilstand, schakelen, alles.
Eerst was het gaspedaal redelijk dood op de eerste helft, en reed ik dus bijna altijd vol gas bij accelereren. Nu geef ik minder dan half gas en kom nog vlot van zijn plaats.

En zo kom ik steeds dichter bij een perfect rijdende Polo Variant.
Maarrrr... het ietwat onregelmatig stationair is gebleven...
Toch een slechte injector ertussen? Misschien allemaal wat sleets?

Gr. Ed
__________________
-'18 Polo 1.0 TSI 115 pk DSG Highline

Quote:
Originally Posted by Stijn
Wheee hokjesdenken is bliss!!
Reply With Quote
  #20  
Old 28-04-2013, 17:09
matt202's Avatar
matt202 matt202 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 438
Default

heb je geluk gehad, vaak na het reinigen van het gaskleppenhuis moet de "0"stand weer ingeleerd worden, en het komt ook regelmatig voor dat het euvel niet meer verholpen kan worden..
__________________
mk1 golf cabriolet '84
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 17:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum