Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Polo 6N, 6N2, 9N en 6R
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 10-02-2017, 15:00
Coen83 Coen83 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 13
Default Polo 6n '99 schakelt niet naar 1,3,5

Hallo,

Kwam ik er achter dat de sensor op het schakelmechanisme bijna afgebroken was, ik denk dat ie ooit net een tik te ver is vastgedraaid. Om er goed bij te kunnen heb ik de kap van het schakelmechanisme en het mechanisme (as) zelf gedemonteerd om het stuk afgebroken schroefdraad met een linkse tap er uit te draaien. Nieuwe sensor er in de as van het schakelmeschnisme weer in de kap gemonteerd en het geheel weer terug geplaatst, incl schakelstangen/ kabels. Alles zat weer netjes op z'n plek en ik wilde schakelen schakels ie niet meer in z'n 1, 2, 3 en achteruit. Ik dacht shit ik heb het gesloopt en alles niet op de juiste manier terug geplaatst. Ik de schakelstangen los gekoppeld van het mechanisme om te kijken of het op deze manier los kon schakelen, maar nog steeds niets. Het lijkt wel als ik de kabel indruk dat de pook niet verder komt dan de positie van in z'n vrij staan. De andere kant op beweegt de kabel prima, richting de 2e en 4e versnelling. Rara wat is er aan de hand? Iemand suggesties? Overigens geeft hij een melding o het dashboard service inspectie en als ik de sleutel draai om te starten slaat alles af. Alsof de hoofdschakelaar uit gaat. Als ik dan een accuklem er af haal en weer terug zet doet alles het weer tot ik m probeer te starten.

Hartelijke groeten,

Coen

Last edited by Coen83 : 10-02-2017 at 15:13.
Reply With Quote
  #2  
Old 11-02-2017, 01:26
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

welke sensor? Er zit geen sensor daar? Wel vlak erboven, maar die is van de snelheidssensor. En daar hoeft verder niks voor los, behalve de stekker.







Ben erg benieuwd wat je nou precies los hebt gehad.

Als je de kabels hebt gedemonteerd kun je ze geknikt hebben. maar het kan ook zijn dat je ze niet juist op het mechanisme hebt gezet.

Wat betreft je andere probleem: lege accu?
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!

Last edited by The_Maxx : 11-02-2017 at 01:29.
Reply With Quote
  #3  
Old 11-02-2017, 12:25
Coen83 Coen83 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 13
Default

Over de sensor, aan het mechanisme waar de schakelkabels/ stangen mee verbonden zijn, op de kap daar van zit een sensor. Die kap heb ik los gehad om de resterende draad van de sensor te verwijderen. De snelheidssensor heb ik ook vervangen maar zit aan de andre kant van de bak. Waar ik het over heb zit aan de voorkant. Het niet kunnen schakelen doet ie ook niet als de stangen nergens mee verbonden zijn, dan krijg ik de pook ook niet naar voren. Jammer dat ik geen foto's kan. Invoegen dat had het wat makkelijker gemaakt. Ik hoop dat ik wat heb kunnen verhelderen.
Reply With Quote
  #4  
Old 11-02-2017, 12:30
Coen83 Coen83 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 13
Default

[QUOTE=The_Maxx]welke sensor? Er zit geen sensor daar? Wel vlak erboven, maar
die is van de snelheidssensor. En daar hoeft verder niks voor los, behalve de stekker.

Ik zie nu je eerste foto pas, hij laadde m niet. Ik bedoelde Hey schakelmechanisme op de versnellingsbak waar de kabels mee verbonden zijn. Maar goed als die nergens mee verbonden zijn gaat de pook ook niet verder naar voren en krijg je niet veel meer dan 'tok'



Last edited by Coen83 : 11-02-2017 at 12:54.
Reply With Quote
  #5  
Old 11-02-2017, 12:34
R-oy R-oy is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 313
Default

Als je foto's wilt toevoegen kun je een hosting gebruiken zoals tinypic.com
Reply With Quote
  #6  
Old 11-02-2017, 12:47
Coen83 Coen83 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 13
Default

Quote:
Originally Posted by R-oy
Als je foto's wilt toevoegen kun je een hosting gebruiken zoals tinypic.com


Top dankjewel!
Reply With Quote
  #7  
Old 11-02-2017, 13:23
R-oy R-oy is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 313
Default

Coen is dit wel een polo uit 99? Het schakelmechanisme ziet er nieuwer uit. Zo te horen zul je de afstelling voor een van de kabels moeten opnieuw moeten spannen.
Reply With Quote
  #8  
Old 11-02-2017, 14:36
Coen83 Coen83 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 13
Default

Quote:
Originally Posted by R-oy
Coen is dit wel een polo uit 99? Het schakelmechanisme ziet er nieuwer uit. Zo te horen zul je de afstelling voor een van de kabels moeten opnieuw moeten spannen.


Je hebt gelijk ik heb het even gechect in de papieren hij is uit 2001. Het gekke is dus dat het probleem van niet kunnen schakelen zich ook voordoet als de kabels los zijn, dus nergens aan verbonden, dan krijg ik m ook noet naar voren.
Reply With Quote
  #9  
Old 11-02-2017, 18:25
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Weet je zeker dat het geen 9n is uit 2002?
Of een 6k 6kv (sedan of variant) Aangezien daar andere bakken in kunnen zitten (startmotor aan de voorzijde)
In beide gevallen heb je een totaal ander schakelmechanisme.
Het mechanisme op jou foto herken ik niet als 6n.

Ook diesel kan een ander mechanisme hebben.

Buiten dat, vermoed ik dat je kabel geknikt is bij het demonteren, anders zou die los ook gewoon probleemloos moeten werken en je zegt dat die dat niet doet.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!

Last edited by The_Maxx : 11-02-2017 at 18:28.
Reply With Quote
  #10  
Old 12-02-2017, 14:59
Coen83 Coen83 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 13
Default

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
Weet je zeker dat het geen 9n is uit 2002?
Of een 6k 6kv (sedan of variant) Aangezien daar andere bakken in kunnen zitten (startmotor aan de voorzijde)
In beide gevallen heb je een totaal ander schakelmechanisme.
Het mechanisme op jou foto herken ik niet als 6n.

Ook diesel kan een ander mechanisme hebben.

Buiten dat, vermoed ik dat je kabel geknikt is bij het demonteren, anders zou die los ook gewoon probleemloos moeten werken en je zegt dat die dat niet doet.


Ok dankjewel voor je reactie. Is dit nog te rerepareren of is het nu een kwestie van nieuwe kabels?

Last edited by Coen83 : 12-02-2017 at 15:10.
Reply With Quote
  #11  
Old 12-02-2017, 21:47
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Als je weet hoe hij verbogen is, zou je het kunnen proberen in tegengestelde richting terug te buigen. Maar dat is geen gerarandeerde oplossing.

Krijg je het mechanisme trouwens wel in alle versnellingen, met of zonder kabels?
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #12  
Old 13-02-2017, 21:02
Coen83 Coen83 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 13
Default

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
Als je weet hoe hij verbogen is, zou je het kunnen proberen in tegengestelde richting terug te buigen. Maar dat is geen gerarandeerde oplossing.

Krijg je het mechanisme trouwens wel in alle versnellingen, met of zonder kabels?


Ik heb even gekeken, de kabels daar is niets aan verbogen. Het lijkt wel in het schakelmechanisme van de pook zit. Als je naar voren probeert te schakelen voelt het echt als een mechanische 'tok'. Niet als een kabel die verbogen is waardoor je moeilijk naar voren kunt schakelen. Hij komt niet verder dan de positie van in z'n vrij. Met de kabels is zo goed als zeker niets gebeurd. Ik snap er niet van. Over het niet starten, voor de zekerheid de accu er uit gehaald en aan de lader gehangen. Zodra ik de sleutel om draai gaat alles goed, voorvgloeien lampen alles. Maar zodra ik de sleutel om draai Ok te starten valt alles uit, alsof de 'hoofdzrketing' net sla in huis er uit klapt. Niets heeft dan nog stroom. Dan even accuklem los en er weer er op. En doet alles het weer. Maar starten ho maar. Hij heeft een week zonder accu gestaan.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 17:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum