Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 02-02-2004, 13:39
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default T4 1.9 D (motor 1X) Trekt niet vlot op: gemis in koppel?

'VOLKSWAGEN TRANSP.1.9 D. BESTEL MOT.1X 1896CC 44KW'

Onze bedrijfs T4 is een beetje te geduldig:
Bij het stoplicht moet je wel errrugh veel moeite doen de vrachtwagen voor je bij te houden.
De mensen achter je moeten ook voldoende geduld hebben, en invoegen op de snelweg is ook een 'kriem' aan het worden.
Al met al een niet zo fijne situatie.

Woensdag gaat ie voor een diagnose naar de dealer, maar wellicht dat er hier mensen zijn die ook hun heldere licht over de zaak durven te schijnen??

Relevante gegevens:
-Hij heeft ondertussen bijna 3 ton gelopen. in 2002 is de koppakking nog vervangen (bij 260.000 km ofzo).. Verlies van compressie zal hierdoor dus niet optreden.
-Verbruik van olie is miniem. Ook daar verwacht ik geen verlies van compressie.
-Er zit GEEN roetkat onder (nee echt niet), dus die zit ook niet verstopt. Uitlaat is wel vervangen sinds het traag worden, maar bood geen solaas (is ook niet met die reden vervangen: hij was gewoon lek/rot)

-Heeft last van traagheid sinds een kop-staart botsing: Is niet meer te achterhalen of ie echt 'sinds de botsing' traag is, of dat ie daarvoor al niet lekker was. Schade is toen hersteld: nieuw front, radiateur, lampen etc.
Later zijn gaskabel en demper vervangen: geen verbetering. De gaskabel bleef daarvoor wel eens hangen: had je eenmaal vaart en nam je gas terug, dan bleef het gas een seconde of 3 / 4 hangen waardoor je alleen maar harder ging.

-Top snelheid lag en ligt nog steeds rond de 140 km/u, dus die is NIET veranderd. Gevoel is dat als ie eenmaal op toeren is, dat ie dan wel door wil, maar van harte is het zeker niet.


Als ik het moet omschrijven heeft de motor gewoon 'bijna geen' koppel meer.
Ik zelf denk aan de timing (of de staat) van de pomp, maar wellicht dat we iets over het hoofd zien?

De pomp zal wellicht een tikje hebben gehad, waardoor de timing niet meer optimaal is. Maar misschien dat we het in een heel andere hoek moeten zoeken...


Verlies van koppel treed op door?

PS: wellicht dat ik een link naar deze posting zet in algemeen: de 1X ligt vast in meerdere auto's (toch?)..

Hieronder antwoorden lijkt me wel prettig: staat alles mooi bij elkaar
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
Reply With Quote
  #2  
Old 02-02-2004, 18:10
Erwin Erwin is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 16
Default

Als je het mij vraagt is het de timing van de pomp is het meest voorkoment bij zo`n 1x motor
Reply With Quote
  #3  
Old 02-02-2004, 19:29
vwleusden's Avatar
vwleusden vwleusden is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 5,365
Send a message via MSN to vwleusden
Default

Iets met de verstuivers ?

Ik rijd dan een T4 1.9TD maar dat rijd vlot door, voor 65pk
__________________
1989 Golf 2 1.8 WOB 16V throttle bodies
2013 Renault Megane Estate GT Line TCe
2011 Ford Ka
Reply With Quote
  #4  
Old 05-02-2004, 09:34
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

't was dus de pomp/Timing :-)

Tenminste: voor het grootste deel waarschijnlijk. Met drie ton op de klok zal er vast wel wat meer niet helemaal honderd zijn, maar als je 'maar' 44kW/60pk hebt, kan je weinig kapot laten draaien.
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum