Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 19-12-2017, 14:24
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default 1.3i kantelende zuigers

Dag allen!

Momenteel ben ik bezig met de revisie van een 1300i NZ uit een golf 2 als winterprojectje. Het plan is om een goed lopend en vers blokje dat weer vele kilometers mee kan, met enige aanpassingen uiteraard nu toch alles uit elkaar is

Nee, het doel is niet om 150000 pk uit het blok te lepelen zoals sommigen toch verwachten wanneer ze een 'snelle' nokkenstok in het blok proppen zonder ook maar iets anders aan te passen

Plannen zijn een complete rebuild van het hele blok. De inlaatpoorten flowen, een schrick nokkenas (268 graden / symmetrisch / 10.1 mm lift inlaat - 9.8 mm lift uitlaat), chipbare NZ ECU (ja deze zijn er) gebruiken zodat de nokkenas ook zin gaat hebben en een fatsoenlijke RVS uitlaatlijn max. 55 mm doorsnee.

Nu ben ik op het punt van demontage van het onderblok, gisteren de zuigers verwijderd en een eerste korte inspectie van lagers etc gedaan. Wat mij opviel is dat aan de inlaatzijde van de zuiger flinke krassen zitten, identiek bij alle zuigers:




Wat aan de uitlaat zijde niet het geval is:




Nou lijkt mij dit een gevalletje van 'Piston Slap' waarbij met een koude motor, en dus nog niet geëxpandeerde interne componenten, de zuiger kantelt en met de cilinderwand begint te vrijen. Ook vrij logisch gezien de bougie hier direct boven zit en het vlamfront dus de zuiger deze kant uit zal willen duwen als secundaire zuigerbeweging.

De cilinderwand zelf heeft héle lichte sporen van het fenomeen, maar de hoonsporen zijn er nog doorheen te zien (geen foto momenteel). In principe is dat met een hoonbeurt opgelost

Nou zou ik dit dus graag willen voorkomen na het herbouwen van de motor, dus was mijn vraag uiteraard: Hoe is dit het beste te voorkomen?

Mijn eerste gedachte is het inkrimpen van de toleranties. Door het laten opboren naar de volgende overmaat zuigers (75.25 mm) en ervoor te zorgen dat de tolerantie hiertussen onder in de toelaatbare waarden ligt (ofwel zo klein mogelijk is) lijkt mij het een en ander te voorkomen.

Heeft iemand van jullie hier ervaringen of inzichten in die mij verder zouden kunnen brengen naar een juiste beslissing of oplossing?

Alvast bedankt!
Reply With Quote
  #2  
Old 19-12-2017, 20:02
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Uitboren naar volgende overmaat lijkt me inderdaad een goede keuze. Je moet toch de zuigers vervangen, en je cilinders laten honen, dan is boren geen moeite meer.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 17:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum