Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 19-05-2017, 22:00
Shon's Avatar
Shon Shon is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2009
Posts: 781
Default 020 Y2 versnellingsbak

Zit met een vraag over welke versnellingsbak ik kan gebruiken op mijn 20VT in mijn Golf 1.

Achter mijn G60 had ik een 020 Y2 bak hangen, de klinknagels zijn vervangen door rekbouten van de diff. heeft de vorige eigenaar me vertelt.
Kan ik deze bak ook achter mijn 20Vt hangen met een sterkere koppeling die bij de Y2 bak hoort. Dus van een golf 2 KR 16v gti?

Op mijn G60 was ik helemaal weg van de versnellingen van de Y2, alles lag superkort op elkaar. Ideaal voor sprintjes en boerenbaantjes.


Heb mijn bak van iemand hier op het forum gekocht enkele jaren terug, maar wie juist ben ik verloren. Ook van iemand met een Mk1G60
Aan de code is in mijn ogen ook wat geprutst?


__________________
- Golf Mk1 G60 project
Reply With Quote
  #2  
Old 20-05-2017, 10:59
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Ik heb een 2Y met een boutsetje in het diff. achter een 2.0 16v 9a met digifant maar wat ik erg hinderlijk vind is de korte 5.
De rest is super idd. Mooi vlot schakelen.
Als je zo rond de 200pk gaat rijden zou ik je echt een andere bak aanraden met iets langere versnellingen.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #3  
Old 20-05-2017, 11:15
Shon's Avatar
Shon Shon is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2009
Posts: 781
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Ik heb een 2Y met een boutsetje in het diff. achter een 2.0 16v 9a met digifant maar wat ik erg hinderlijk vind is de korte 5.
De rest is super idd. Mooi vlot schakelen.
Als je zo rond de 200pk gaat rijden zou ik je echt een andere bak aanraden met iets langere versnellingen.


Dat versta ik, ik doe geen autostrade of lange afstanden met de Mk1. Dus mij stoort het niet die korte 5de. Maar voor een auto die veel km's doet is de 5de idd hinderlijk, je zit altijd heel hoog in toeren.

Ik vraag me vooral af of de bak achter de 20vt turbo past en met welke koppeling ik best rijd en of hij het wat gaat uithouden.
De motor staat nu op 310pk. Maar dat is wel te gek. Ik zou iets van een 220pk willen draaien. Hoeveel koppel de motor maakt ben ik even kwijt.

Het zou makkelijk zijn omdat ik een goede bak heb, en mijn schakelstangen kan behouden. Alles zit nu op zijn plaats.
__________________
- Golf Mk1 G60 project
Reply With Quote
  #4  
Old 20-05-2017, 22:13
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Bak past wel, ik heb laatst nog een 20vt in een Vento gebouwd en de originele 020 bak weer aan de 20vt motor gehangen.
In jou geval als het een originele 2y bak is moet je wel de koppeling van een 16v kr gebruiken ivm dikke Prize as.
220pk is ook wel ongeveer de grens met zo'n bak denk ik. Alhoewel het soms heel lang goed kan gaan. Maar das maar net hoe je er mee omgaat
Hoe lang de originele 16v koppeling het houdt weet ik niet, dat zou je moeten proberen.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #5  
Old 21-05-2017, 16:31
Shon's Avatar
Shon Shon is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2009
Posts: 781
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Bak past wel, ik heb laatst nog een 20vt in een Vento gebouwd en de originele 020 bak weer aan de 20vt motor gehangen.
In jou geval als het een originele 2y bak is moet je wel de koppeling van een 16v kr gebruiken ivm dikke Prize as.
220pk is ook wel ongeveer de grens met zo'n bak denk ik. Alhoewel het soms heel lang goed kan gaan. Maar das maar net hoe je er mee omgaat
Hoe lang de originele 16v koppeling het houdt weet ik niet, dat zou je moeten proberen.


Bedankt voor de info. Dan weet ik wat me te doen staat. een sterkere koppeling en drukgroep zoeken dan de standaard koppeling voor een 16V Kr model. Dan kan ik mijn afgedraaide vliegwiel van op de oud G60 met de 2y bak ook gewoon behouden. Daar zat ook een Sachs koppeling achter van een 16v KR. We zien wat wat het geeft. Was wel van plan om met semi-slicks te gaan rijden. Alles ziet dat nog harder af. Maar ga het toch proberen denk ik
__________________
- Golf Mk1 G60 project
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 06:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum