Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 31-08-2018, 16:57
101NLD 101NLD is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 40
Default 2E motor stationair schommelt

Beste mede forummers liefhebbers.

Ik ben al een tijdje bezig met mijn golf 3 gti met 2E motor om hem soepel stationair te krijgen en ik ga nu dus een mooi wazig verhaal ophangen

Hij blijft schommelen met een ongeveer 50 toeren soms 100.
Regelmatig wil hij bij flink wat gas hangen bij de 1100 en dan heel langzaam pas als hij zin heeft terug gaan naar de 950 ik kan hem wel meteen met de koppeling op laten komen en de rem in terug halen naar 950 en blijft dan wel mooi lopen.

Ik hoor rechts op het blok wel een tikje, het lijkt bij de kleppen vandaan te komen maar met luisteren met de lange schroevendraaier hoor ik daar dus niks.
kan het een injector zijn?

De ontsteking staat netjes op 6 graden bdp. ( vcds Lite)

Gasklep positie sensor is vervangen (bleef storing geven in vcds Lite)

Temp sensor die gele is ook vervangen.

Gasklep is schoongemaakt met remmen reiniger, pakking hergebruikt omdat ik nergens een nieuwe kon vinden op t net.

stappenmotor is schoongemaakt.

Lambda sensor door gemeten

vacuum slang van gasklep vervangen.

met remmen reiniger geprobeerd valse lucht lekkages op te sporen, niks gevonden..

Als er meer gegevens van vcds (vagcom heb ik niet )nodig zijn om wat duidelijk te krijgen zal ik die opzoeken.

Alvast bedankt voor het meedenken en commentaar en adviezen

Last edited by 101NLD : 09-09-2018 at 15:40.
Reply With Quote
  #2  
Old 31-08-2018, 17:06
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Doet hij het altijd, warm of koud?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #3  
Old 31-08-2018, 19:07
101NLD 101NLD is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 40
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Doet hij het altijd, warm of koud?


Met koude start loopt hij altijd iets hoger maar das normaal dacht ik zo.
het toeren verschil van 50 of soms 100 doet hij eigenlijk altijd maar bij warme motor lijkt het wat erger te worden.
het blijven hangen doet hij alleen als hij warm is.

Last edited by 101NLD : 31-08-2018 at 19:10.
Reply With Quote
  #4  
Old 31-08-2018, 21:44
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Ok, ik ken eigenlijk niet veel van jouw motor dus kan je niet verder helpen. Maar het verschil tussen warm en koud is belangrijk omdat er een totaal andere regelstrategie wordt gebruikt afh. van warm of koude motor.

Je moet eens monitoren wat de ontsteking doet tijdens het schommelen. Blijft deze constant of vervroegt ze telkens het toerental wat zakt?

Maak anders eens een filmpje, dat zegt altijd meer dan woorden!
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #5  
Old 01-09-2018, 08:07
101NLD 101NLD is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 40
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Ok, ik ken eigenlijk niet veel van jouw motor dus kan je niet verder helpen. Maar het verschil tussen warm en koud is belangrijk omdat er een totaal andere regelstrategie wordt gebruikt afh. van warm of koude motor.

Je moet eens monitoren wat de ontsteking doet tijdens het schommelen. Blijft deze constant of vervroegt ze telkens het toerental wat zakt?

Maak anders eens een filmpje, dat zegt altijd meer dan woorden!


een filmpje van wat de ontsteking doet? want ik kan je zeggen dat ik hem heb zien mee schommelen van volgens mij 3 t/m soms wel 9 gr
Reply With Quote
  #6  
Old 01-09-2018, 08:28
101NLD 101NLD is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 40
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Doet hij het altijd, warm of koud?


Net ff de wagen gestart en gereden en hij loopt koud idd beter eigenlijk gewoon goed.

en na een paar honderd meter rijden loopt hij uitstekend het gerommel begint dus bij een warme motor.
Reply With Quote
  #7  
Old 01-09-2018, 08:29
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Stappenmotor al eens schoongemaakt ?
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #8  
Old 01-09-2018, 11:35
101NLD 101NLD is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 40
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Stappenmotor al eens schoongemaakt ?


ja dat was het eerste wat ik heb gedaan.
Reply With Quote
  #9  
Old 01-09-2018, 17:06
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Ok zag het eerst niet staat dat je m schoon had gemaakt maar nu staat het er idd wel bij.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #10  
Old 01-09-2018, 20:55
101NLD 101NLD is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 40
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Ok zag het eerst niet staat dat je m schoon had gemaakt maar nu staat het er idd wel bij.



nee je hebt gelijk hoor was het vergeten neer te zetten.
Reply With Quote
  #11  
Old 01-09-2018, 21:11
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Probeer bij warme motor dan eens de lambda sensor los te maken en kijk of het schommelen dan stopt.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #12  
Old 08-09-2018, 19:41
101NLD 101NLD is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 40
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Probeer bij warme motor dan eens de lambda sensor los te maken en kijk of het schommelen dan stopt.



Zo weer even tijd gehad om met de golf bezig te zijn had wat andere prioriteiten.
Ik heb een filmpje gemaakt van het draaien van de motor met en zonder Lambda sensor en het toerental links in km stand en die zien we blijven schommelen......

filmpje

Nu kreeg ik trouwens wel een flinke optater van me kabel van bobine naar verdeler (Jezus daar schrik je van gelukkig buiten beeld ) zou dit het schommelen kunnen veroorzaken?
Vervangen ga ik het zoiezo

alweer bedankt voor de moeite adviezen tips en tricks

Last edited by 101NLD : 08-09-2018 at 20:00.
Reply With Quote
  #13  
Old 08-09-2018, 21:48
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Ok gezien er niets verandert bij het losmaken van de lambda zou ik zeggen: lambdasonde stuk of het probleem ligt alvast niet aan het mengsel.

Ik zou het persoonlijk eerder in het onstekingsysteem zoeken. Weet niet waarom, gewoon op het gevoel af. Je zegt dat de ontsteking goed staat, heb je al eens met een stroboscoop gekeken of enkel in vcds? Ik zou eens beginnen met kijken wat de ontsteking doet tijdens dat schommelen. Met de stroboscoop.

Dat je een schok krijgt van de hoogspanningskabel naar de verdeler is niet normaal, vervang die maar ja! Doe dat voor je nog iets doet er aan, nieuwe bougiekabels is sowieso deel van een 'tune up' doen, kan geen kwaad van dat eens te doen. Zou me verbazen als dat de oorzaak van het geschommel is maar kan altijd!
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #14  
Old 09-09-2018, 08:49
101NLD 101NLD is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 40
Cool

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Ok gezien er niets verandert bij het losmaken van de lambda zou ik zeggen: lambdasonde stuk of het probleem ligt alvast niet aan het mengsel.

Ik zou het persoonlijk eerder in het onstekingsysteem zoeken. Weet niet waarom, gewoon op het gevoel af. Je zegt dat de ontsteking goed staat, heb je al eens met een stroboscoop gekeken of enkel in vcds? Ik zou eens beginnen met kijken wat de ontsteking doet tijdens dat schommelen. Met de stroboscoop.

Dat je een schok krijgt van de hoogspanningskabel naar de verdeler is niet normaal, vervang die maar ja! Doe dat voor je nog iets doet er aan, nieuwe bougiekabels is sowieso deel van een 'tune up' doen, kan geen kwaad van dat eens te doen. Zou me verbazen als dat de oorzaak van het geschommel is maar kan altijd!


Ik heb enkel gekeken met vcds kan wel eens even een filmpje maken voor het gemak.
Strobolamp heb ik helaas niet miss iemand te leen?

Kan je de lambda doormeten en zo ja weet iemand de waardes?

De wagen trekt en rijd verder als een beest en drukt je nog steeds in je stoel en dat voor een 8v.
__________________
Relax rijden doe je maar in de baas zijn tijd, dus niet op zondag
Reply With Quote
  #15  
Old 09-09-2018, 10:31
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Lambda kan je doormeten, kijk eens welke draden er lopen (aan de kant vd lambda sensor) en zeg de kleuren eens.

Misschien kan dit ook in jouw versie van vcds?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #16  
Old 09-09-2018, 12:22
101NLD 101NLD is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 40
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Lambda kan je doormeten, kijk eens welke draden er lopen (aan de kant vd lambda sensor) en zeg de kleuren eens.

Misschien kan dit ook in jouw versie van vcds?



heel eerlijk gezegd zou ik niet weten welke measuring block ik zou moeten hebben waarin de waardes van de Lambda sensor naar boven komen

De kleuren van mijn draadjes van de Lambda zijn
wit-wit-grijs-zwart

De auto uitlezen gaat op het moment opeens niet meer.....kabel kaduuk ofzo denk ik
__________________
Relax rijden doe je maar in de baas zijn tijd, dus niet op zondag
Reply With Quote
  #17  
Old 09-09-2018, 12:50
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Testcondities voor de lambdasensor:
- Warme draaiende motor
- Lambda aangesloten

Tussen de zwarte en grijze draad zou het voltage moeten schommelen binnen een bereik van 0.1V tot 0.9V.
Je moet langs de achterkant van de sensor meten gezien deze aangesloten moet blijven. Weet niet of dit mogelijk gaat zijn voor jou met gewone multimeter pennen, hangt van het soort connector af. Ik vermoed van niet, zijn meestal afgedicht met een rubber tegen het water. Kan je oplossen door een naaldje tussen het rubber en de draad te steken, en dan die naald als meetpunt te gebruiken.

Meet je niets, dan is ze stuk. Als de waarde niet schommelt dan scheelt er iets anders in de afregeling van de motor. Dan ontbreekt er ergens een signaal waardoor de motor niet in closed loop regeling gaat (dat is het regime waar hij het signaal van de lambda gebruikt om het mengsel te corrigeren)
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #18  
Old 09-09-2018, 15:27
101NLD 101NLD is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 40
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Testcondities voor de lambdasensor:
- Warme draaiende motor
- Lambda aangesloten

Tussen de zwarte en grijze draad zou het voltage moeten schommelen binnen een bereik van 0.1V tot 0.9V.
Je moet langs de achterkant van de sensor meten gezien deze aangesloten moet blijven. Weet niet of dit mogelijk gaat zijn voor jou met gewone multimeter pennen, hangt van het soort connector af. Ik vermoed van niet, zijn meestal afgedicht met een rubber tegen het water. Kan je oplossen door een naaldje tussen het rubber en de draad te steken, en dan die naald als meetpunt te gebruiken.

Meet je niets, dan is ze stuk. Als de waarde niet schommelt dan scheelt er iets anders in de afregeling van de motor. Dan ontbreekt er ergens een signaal waardoor de motor niet in closed loop regeling gaat (dat is het regime waar hij het signaal van de lambda gebruikt om het mengsel te corrigeren)



Zo vrouw en kinderen gingen even weg dus meteen aan het meten geslagen

Lambda sonde gemeten met de naaldjes tussen de rubbers
klik hier voor een filmpje.

Vervolgens voor de zekerheid de klopsensor losgehaald om hem op het juiste NM vast te zetten voor mijn eigen gemoedsrust
Zit er dus een heel prachtig scheurtje in toch vastgezet op 20NM en auto gestart vervolgens ook de stekker van de klopsensor losgehaald en er is geen reactie hij blijft een beetje rommelen met zijn toeren.
Deze gaan we dus ook vervangen.




Alvast weer bedankt voor de moeite tips en tricks
__________________
Relax rijden doe je maar in de baas zijn tijd, dus niet op zondag
Reply With Quote
  #19  
Old 09-09-2018, 20:12
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Lambda lijkt me wel ok.

Aha nja klopsensor vervangen dan, kost toch niet veel!

Verder zou ik na het vervangen van die sensor en de bougiekabels eens het ontstekingssysteem testen. Voor mn mk2 heb ik het werkplaatshandboek van Bentley Publishers en daar staan een hoop testcondities en te verwachten waarden in. Weet niet of jij een werkplaatshandboek hebt , en zo ja of dit soort dingen er in staan.
Ik had ook problemen met stationair toerental, schommelde wel veeeeel harder. Bij mij bleek het een ontstekingsmodule te zijn die stuk was, in combinatie met een kapotte klopsensor en slechte injectors.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #20  
Old 09-09-2018, 20:42
101NLD 101NLD is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 40
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Lambda lijkt me wel ok.

Aha nja klopsensor vervangen dan, kost toch niet veel!

Verder zou ik na het vervangen van die sensor en de bougiekabels eens het ontstekingssysteem testen. Voor mn mk2 heb ik het werkplaatshandboek van Bentley Publishers en daar staan een hoop testcondities en te verwachten waarden in. Weet niet of jij een werkplaatshandboek hebt , en zo ja of dit soort dingen er in staan.
Ik had ook problemen met stationair toerental, schommelde wel veeeeel harder. Bij mij bleek het een ontstekingsmodule te zijn die stuk was, in combinatie met een kapotte klopsensor en slechte injectors.



Ik had je topic idd gelezen wat een gedoe en en detective werk

bougiekabels rotor bougies klopsensor etc staan in me online winkelmandje.
Eerst me verzameling oude waterleidingen naar de ijzerboer brengen blijft hobby dus zal het met een 2 weken voor elkaar hebben.
Ik houd je op de hoogte

owja ik heb een haynes wph met idd een stappen plan voor slecht stationair zal t ff doornemen maar heb t meeste toch al wel nagekeken en gechekt.
__________________
Relax rijden doe je maar in de baas zijn tijd, dus niet op zondag
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum