Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Sharan en Touran
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 17-09-2010, 20:35
stefan944's Avatar
stefan944 stefan944 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 37
Default distributieketting probleem 1.4 tsi 140pk

Mn vader heeft net een 2e hands touran uit 2006 gekocht ong. 150.000km op de klok, met de 1.4 tsi 140pk (BMY?) motor.
Onderhoudsboekjes compleet ingevuld, nette auto.

Nou wil ie em 2 weken terug starten maar de motor sloeg niet aan. ANWB drbij, die kon niks doen, auto afgesleept naar garage.
Daar bekeken en conclusie is: distributie ketting heeft een paar tandjes overgeslagen met alle rampzalig gevolgen van dien.
Bijna alle kleppen krom en deuk in minstens 1 zuiger. Nog niet eens verder gekeken naar verdere schade...

Nu via via een fabrieksnieuwe motor kunnen regelen (uit soort van demo auto van 2008 maar met 0km en jaar garantie) en die is ondertussen ingebouwd. Kost flink wat centen!!
Wil nog niet aanslaan maar dat heeft wellicht te maken met inleren van sensoren.

Heb een beetje rondgesnuffeld op internet en het schijnt geen onbekende kwaal te zijn bij deze motoren. Ketting schijnt gevoelig te zijn voor uitrekken en dan kan de spanner de boel niet meer bijhouden met als gevolg dat de ketting over de tandwielen heen schiet.

Moet toch niet kunnen of wel? Zijn hier terug roep acties over bekend of coulance regelingen? Iemand ervaring hiermee?

Verder nog tips wat de oorzaak kan zijn dat de nieuw ingebouwde motor niet aanslaat?

Alle hulp is welkom, alvast bedankt!
__________________
1961 kever *marijtje* troetelkind
1971 411LE *de groene draeck* semi-daily
1989 Golf II *el cheapo* RIP
1999 Lupo 100pk *monster* daily

www.marijtje-de-kever.nl
Reply With Quote
  #2  
Old 07-12-2010, 15:35
neef_m neef_m is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 674
Default

de ketting schiet niet over de tandwielen heen, het is puur het rekken van de ketting, gebeurt erg vaak, soms idd met klepschade.

soms heb je geluk, dan is het alleen kwesti van nieuwe kettingen, spanner, en verstel unit van de inlaat nokkenas vervangen en ben je alweer klaar.

waarom die niet start? denk dat ze daar bij de garage zo achter zijn? als die brandstof krijgt en een vonk zou die moeten starten, start ie dan alsnog niet dan staat ie hoogstwaarschijnlijk van tijd, en zou je een storing inbouw combinatie moeten krijgen.
Reply With Quote
  #3  
Old 07-12-2010, 15:58
Dasher's Avatar
Dasher Dasher is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 2,635
Default

Geen garantie van de verkoper?
__________________
i refuse to tiptoe thru life just to arrive safely at my death
Reply With Quote
  #4  
Old 07-12-2010, 16:14
Larsv5's Avatar
Larsv5 Larsv5 is offline
Married to PC
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 4,038
Default

Wij rijden nu 60.000 km in een nieuw aangeschafte 1.4 TSI (wel MKV dan), maar ik heb er tot op hede nog nooit eerder last van gehad, laat staan dat ik er van gehoord heb dat dit kan geburen...?? Ik vind het ook raar dat de verkopende partij van niets weet, is dit bij een dealer gebeurt?

Vwb het niet willen starten van de nieuwe motor zou ik idd eens gaan kijken bij een dealer, deze moeten er vast uit kunnen komen qua electronica en eventueel inleren van de sleutel.

Succes
__________________
Dodge RAM 1500
Reply With Quote
  #5  
Old 07-12-2010, 18:54
Fryslan Fryslan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 399
Default

Kettingproblemen zijn wij nog niet zo vaak tegen gekomen bij de TSI / FSI motoren.... Wel andere probklemen..

Wat betreft het niet willen starten heeft niets te maken met inleren oid.... Motor kan je zo overzetten, en er is niks waardoor je motor niet wil lopen.. Misschien niet 100 punten, maar lopen zal hij altijd..
Reply With Quote
  #6  
Old 07-12-2010, 19:00
neef_m neef_m is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 674
Default

Quote:
Originally Posted by Larsv5
Wij rijden nu 60.000 km in een nieuw aangeschafte 1.4 TSI (wel MKV dan), maar ik heb er tot op hede nog nooit eerder last van gehad, laat staan dat ik er van gehoord heb dat dit kan geburen...?? Ik vind het ook raar dat de verkopende partij van niets weet, is dit bij een dealer gebeurt?

Vwb het niet willen starten van de nieuwe motor zou ik idd eens gaan kijken bij een dealer, deze moeten er vast uit kunnen komen qua electronica en eventueel inleren van de sleutel.

Succes



hou het vooral smorgens in de gaten als de motor koud is, als hij iets ratelt is het foute boel ( ondanks dat je altijd wel wat hoort warneer de motor nog oliedruk moet opbouwen ).

de distriebutie ketting is inmiddels ook vervangen voor 1 met een ander nummer het probleem is bekend.
Reply With Quote
  #7  
Old 08-12-2010, 15:08
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by neef_m
de distriebutie ketting is inmiddels ook vervangen voor 1 met een ander nummer het probleem is bekend.

Ander onderdeelnummer wil niks zeggen, er zijn redelijk veel delen die zeer vaak van nummer wisselen
Reply With Quote
  #8  
Old 08-12-2010, 15:42
Larsv5's Avatar
Larsv5 Larsv5 is offline
Married to PC
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 4,038
Default

Quote:
Originally Posted by neef_m
hou het vooral smorgens in de gaten als de motor koud is, als hij iets ratelt is het foute boel ( ondanks dat je altijd wel wat hoort warneer de motor nog oliedruk moet opbouwen ).

de distriebutie ketting is inmiddels ook vervangen voor 1 met een ander nummer het probleem is bekend.



Ik zal eens ff luisteren als de vrouw de auto start....
__________________
Dodge RAM 1500
Reply With Quote
  #9  
Old 08-12-2010, 17:02
neef_m neef_m is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 674
Default

Quote:
Originally Posted by Spierings
Ander onderdeelnummer wil niks zeggen, er zijn redelijk veel delen die zeer vaak van nummer wisselen



heb je zeker gelijk in, maar dit word ook aangegeven in de berichten die naar de dealer worden gestuurd, dat het nummer om de bovengenoemde reden is veranderd.

sommige remblokken bijvoorbeeld zijn al een keer of 7 overgegaan op een nieuw nummer, maar wat nou het verschil is ze piepen nog steeds even hard
Reply With Quote
  #10  
Old 08-12-2010, 18:26
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by neef_m
heb je zeker gelijk in, maar dit word ook aangegeven in de berichten die naar de dealer worden gestuurd, dat het nummer om de bovengenoemde reden is veranderd.

sommige remblokken bijvoorbeeld zijn al een keer of 7 overgegaan op een nieuw nummer, maar wat nou het verschil is ze piepen nog steeds even hard

Er wordt niet ieder keer een bericht gestuurd als er voor de zoveelste keer een onderdeelnummer veranderd. Het nummer veranderd gewoon in gids/etka na de eerstvolgende update. Monteurs krijgen van die nummer wijzegingen zoizo niks te horen.

Als het een bekend probleem is en de ketting om deze rede veranderd is zal je het in elsa terug kunnen vinden (wat volgens mij voor een 1.4 tsi niet het geval is)
Reply With Quote
  #11  
Old 08-12-2010, 18:37
neef_m neef_m is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 674
Default

als je in de hst kijkt van elsa pro staat er een bericht over de kettingen, hierin staat vermeld het probleem, en dat er een nieuw nummer beschikbaar is voor de kettingen, omdat de kettingen met het oude nummer teveel rek zouden hebben.

wil morgen wel effe het nummer van het schijve opzoeken
Reply With Quote
  #12  
Old 08-12-2010, 18:41
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by neef_m
als je in de hst kijkt van elsa pro staat er een bericht over de kettingen, hierin staat vermeld het probleem, en dat er een nieuw nummer beschikbaar is voor de kettingen, omdat de kettingen met het oude nummer teveel rek zouden hebben.

wil morgen wel effe het nummer van het schijve opzoeken

Je kunt het nummer van die hst melding opschrijven, is neem ik aan alleen een vw klacht ? ?

Bij audi is er meen ik weer niks van bekend, ben het tenminste nog nooit tegen gekomen. Vaak is het bij de het ene merk weer
bekend en bij de ander niet, dit komen we vaak tegen.
Reply With Quote
  #13  
Old 08-12-2010, 19:22
neef_m neef_m is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 674
Default

audi weet ik helaas niets van, wij doen alleen vw.

ik heb er nu een stuk of 8 gedaan, polo 3 cil. komt ook nog weleens voor
Reply With Quote
  #14  
Old 11-12-2010, 19:06
Fryslan Fryslan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 399
Default

Quote:
Originally Posted by neef_m
als je in de hst kijkt van elsa pro staat er een bericht over de kettingen, hierin staat vermeld het probleem, en dat er een nieuw nummer beschikbaar is voor de kettingen, omdat de kettingen met het oude nummer teveel rek zouden hebben.

wil morgen wel effe het nummer van het schijve opzoeken


JIJ moet eerst maar even de ELSA Voorwaarden lezen... dan weet je dat je NOOOOIT dingen die in het HST staan openbaar mag maken.... Immers?!

Ik heb maandag ook een Touran TSI met ketting problemen. Zal eens even daarachter koekeloeren.
Reply With Quote
  #15  
Old 11-12-2010, 19:34
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by Fryslan
JIJ moet eerst maar even de ELSA Voorwaarden lezen... dan weet je dat je NOOOOIT dingen die in het HST staan openbaar mag maken.... Immers?!


Met een nummer kan toch niemand iets doen tenzij dat hij het zelf op kan zoeken

Officieel mag je wel meer niet Volgens mij mag je zelfs normale elsa bestanden (reparatie) niet eens delen terwijl elsa gewoon verkrijgbaar is.
Reply With Quote
  #16  
Old 11-12-2010, 20:11
Fryslan Fryslan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 399
Default

Quote:
Originally Posted by Spierings
Met een nummer kan toch niemand iets doen tenzij dat hij het zelf op kan zoeken

Officieel mag je wel meer niet Volgens mij mag je zelfs normale elsa bestanden (reparatie) niet eens delen terwijl elsa gewoon verkrijgbaar is.



Er word duidelijk gemeld dat HST meldingen NOOIT buiten de werkplaats deuren mogen komen... en daar kan hij zich ook gewoon aan houden, deze up to date Elsa informatie vind jij niet in de elsa versies die rondzwerven.. Tegenwoordig staat het niet meer op de pc, maar gaat alles via internet. Dus dan kunnen ze er geen cd's meer van verkopen op marktplaats enzo.
Reply With Quote
  #17  
Old 12-12-2010, 17:08
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by Fryslan
Er word duidelijk gemeld dat HST meldingen NOOIT buiten de werkplaats deuren mogen komen... en daar kan hij zich ook gewoon aan houden

Waar maak je je toch druk om, grootste deel is toch al bekend .

Zoals eerder gezegd maak alleen het publiceren van het hst nummer niks uit, als je nou daadwerkelijk een copy plaats wordt het een ander verhaal.
Reply With Quote
  #18  
Old 13-12-2010, 21:56
Fryslan Fryslan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 399
Default

Quote:
Originally Posted by Spierings
Waar maak je je toch druk om, grootste deel is toch al bekend .

Zoals eerder gezegd maak alleen het publiceren van het hst nummer niks uit, als je nou daadwerkelijk een copy plaats wordt het een ander verhaal.


Gewaarschuwd mens telt voor 2 laten we het daar maar ophouden.

Vandaag de 1.4 TSI uitelkaar gehaald. Motor optijd gezet en toen bleek dat 1 van de 2 nokkenassen gewoon niet op tijd staat!

EN toch staat de ketting wel op spanning, morgen de tandwielen er eens afhalen en kijken of daar wat verdraaid is. SOwiesow nieuwe spannerij, gelijders, ketting, tandwielen etc besteld..
Reply With Quote
  #19  
Old 26-04-2012, 11:31
LRR's Avatar
LRR LRR is offline
Getting there...
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 7,567
Default

Kortom: ik kan mijn zoektocht naar een MkV GT Sport met TSI wel staken zeg maar....(om tenminste nog een paar centen over te houden en niet de plaatselijke garage te gaan sponsoren).
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster)
Reply With Quote
  #20  
Old 26-04-2012, 19:28
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by LRR
Kortom: ik kan mijn zoektocht naar een MkV GT Sport met TSI wel staken zeg maar....(om tenminste nog een paar centen over te houden en niet de plaatselijke garage te gaan sponsoren).

Je moet niet overdrijven

Iedere auto heeft zo wel zijn problemen, is meestal gewoon een kwestie van geluk hebben
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum