Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #41  
Old 12-10-2020, 06:56
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,180
Default

Quote:
Originally Posted by Blammo
Gekke vraag tussendoor: VW Sharan? Ik neem aan dat dat een transvers geplaatst blok is? Zo ja, dan kan die op de optielijst....
Ja, aandachtpuntje zal de inlaat zijn. Die zal wel net anders zijn.

Gekke vraag 2: zit er verschil tussen het uitlaatspruitstuk van een transvers geplaatst motorblok ten opzichte van een in de lengterichting geplaatst blok? Of is dat alleen anders vanaf de downpipe?
Bij mijn weten anders. Je kan vergelijken met bv. een K03-023 uit een dwars geplaatste en een K04-015 van een lengte geplaatste 1.8T.

Gekke vraag 3: Kan het spruitstuk onderste boven geplaatst worden? Of moet het spruitstuk dan verlast worden door de runners ondersteboven op de grondplaat te verlassen?
Je kan hem niet omdraaien. Komt het boutpatroon niet overeen. Het is een gegoten stuk zonder echte runners. De flens aanpassen zou kunnen maar dan moet je mogelijk ook de turbo kant aanpassen? Gezien het een 3 bout patroon is kom je misschien net heel slecht uit. Dan kan je beter zelf een spruitstuk maken.

Gekke vraag nr 4: Wie weet wat de standaard voorveersterkte is van de golf 4? Iemand een idee? Als ik uit moet leggen hoe je dat nameet moet je het zeggen? Daar is namelijk een simpel trucje voor.
Moest het even googelen. Kwam niet direct wat uit. Welke veer?


Al die gekke vragen
Reply With Quote
  #42  
Old 13-10-2020, 08:24
Blammo Blammo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2020
Posts: 43
Default

Quote:
Originally Posted by Van Limburg
Al die gekke vragen


Inlaat zal geen issue zijn, dus dan gaan die dingen op de optielijst.
Spruitstuk wordt zelf wat bouwen of kijken wat er in. Kan er ook voor kiezen de standaard te gebruiken en enkel de downpipe aan te passen. Dat is denk ik eenvoudiger.

De voorveren, zelf van een Golf 4 of een sharan uit dat tijdperk?

Ik zal uitleggen waarom, maar dat is wel mijn soort rant. Dus iedereen is van te voren gewaarschuwd

[rant aan]
Of er nou KW of weet ik veel wat op de vering staat, ze zijn vaak veel te stug. Mensen gaan er altijd maar van uit dat vering stugger en lager moet zijn, maar dat is een mythe.... Wat een vering wel moet zijn is 'compliant'. vraag me even niet het Nederlandse woord ervoor? Lang verhaal kort: Je wilt een zo zacht mogelijk vering voor grip, maar niet zo zacht dat hij gaat bottomen. Rol stel je daarbij af primair afvia de draagarmen (Centre of mass en roll centre) en secundair van de stabilisatorstang. Zeker niet door hardere en lagere veren te plaatsen dan nodig.
Wat je met name op straat ziet is dat juist alleen de veer wordt aangepast, en de rest totaal niet = No bueno
[rant uit]

Mijn standaard voorvering heeft de werkelijk waar astronomische stijfheid van 1,3KG/mm. Oftewel boter is harder. Maar gezien een nieuw blok (waarschijnlijk 1.8T 20V) komt er meer aslast op de voorwielen. Nu heb ik hier een setje Golf 7 highline variant vering ergens rondslingeren. Zo uit mijn hoofd zeg 3,2KG/mm Das dus 2x zo stijf, maar dat is wel in een auto die meer dan 2 keer zo zwaar is. En dus ook zwaarder als een golf 4. Ik kom er misschien net mee weg, maar eigenlijk zoek ik iets tussen de 2,5KH/mm en 2,8Kg/mm. Vandaar de vraag!

Aftermarket is dat slecht te vinden. De reden: Welke auto gebruikt er als aanpassingsveer nou zulke lage veersterkte? Geen hond, want auto's wegen gemiddeld 1200KG. De mijni de helft. Standaard vering daarentegen kan die sterkte nog wel eens hebben, maar dan moet ik wel gericht kunnen zoeken erop.

De reden dat ik het met name van een golf 4/sharan uit die tijd wil weten, is omdat ik die het meest redelijk tegenkom met een 1.8T 20V erin. En alle onderdelen die ik zelf kan gebruiken gebruik ik uiteraard. De rest wordt in onderdelen uitsplitsen.

Hoe meet je veersterkte: Normaal gesproken kan je daar apparatuur voor kopen, maar het kan ook simpeler: Stel je hebt een losse spiraalveer, dan zet je deze eerst op de grond. Je meet de hoogte van de gehele veer op en schrijft dat op. Vervolgens loop je naar je weegschaal. daar ga je zelf op staan. Ook dat schrijf je op. Vervolgens ga je bovenop de veer staan en meet je hoe hoog hij dan nog is. Dit uiteraard door iemand anders, of je moet een slangenmens en evenwichtskunstenaar in 1 zijn kan ook natuurlijk! Houdt er wel rekening mee dat het geen progessieve veren mogen zijn. Dus de veren moeten 1 soort winding hebben, en niet langzaam openende windingen of iets dergelijks. Enige uitzondering is de bovenste spiraal.

vervolgens gebruik je de volgende som:
gemeten standaard hoogte - gemeten hoogte met een persoon erop = verschil in mm.
Dan gebruik je de volgende som: gewicht op de weegschaal : verschil in mm = aantal KG/mm veerdruk.
Reply With Quote
  #43  
Old 13-10-2020, 08:29
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Is het niet logischer om ze op maat te laten maken als je ze zo precies wil hebben?
__________________
Reply With Quote
  #44  
Old 13-10-2020, 10:00
Blammo Blammo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2020
Posts: 43
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Is het niet logischer om ze op maat te laten maken als je ze zo precies wil hebben?


Op zich wel, waar het niet dat dat begint bij 4 KG.

Het probleem zit hem erin dat mijn wagengewicht dicteert dat ik veel beter kijk naar veerdruk. Hoe lichter het gene is dat je af probeert af te veren, hoe zwaarder de veerdruk de boel veranderd. Mocht ik niets kunnen vinden, dan ga ik diegene gebruiken van de GOLF 7 variant die ik heb liggen (mits de hoogte klopt, wat weer een hele andere discussie is). Maar dat betekend dat ik de achtervering ook opnieuw moet aanpassen, om zo de balans van de auto gelijk te houden. Anders neemt de grip af.

Alle aerodynamica en ophanging heb ik zo ontwikkeld dat het samenwerkt in plaats van: ik gooi er onderdelen tegenaan en kijk wel wat het doet? Ik heb namelijk wel mogelijkheden om te trimmen, maar die zijn niet eindeloos. Zet ik te veel veerdruk op de voorkant, dan roteert de auto minder bocht uit. En minder roteren is onderstuur en dat willen we niet.
Reply With Quote
  #45  
Old 13-10-2020, 10:53
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Als ik naar het lijstje van bijvoorbeeld Intrax kijk dan geven ze daar zelf al een voorbeeld van 1,6kg/cm?
__________________
Reply With Quote
  #46  
Old 13-10-2020, 16:19
Carel Ha Carel Ha is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 344
Default

https://reigersuspension.com/

weet niet wat het kost, maar misschien kunnen ze specifieke veren maken?
__________________
Golf 2 GL 1.6 carb Rood metallic
Golf 2 Syncro Atlas grijs (project)
Passat C3 2.0 TFSI Vag Chip Blauw grafiet Daily
Golf 2 CL 1.6 60pk TD Tornado rood Scrapped
Golf 2 Madison 1.6D Tornado rood Crashed
Reply With Quote
  #47  
Old 14-10-2020, 07:35
Blammo Blammo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2020
Posts: 43
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Als ik naar het lijstje van bijvoorbeeld Intrax kijk dan geven ze daar zelf al een voorbeeld van 1,6kg/cm?


Prijs technisch niet interessant voor mij. Veren kopen ze dan ook gewoon in, want eigenlijk een schokdemperfabrikant. Ik heb in feite hetzelfde gebouwd met de huidige setup, maar dan one-off.

Wel benieuwd naar iets anders: Henk Thuis, leeft hij nog? Die ken ik nog wel van vroeger
Reply With Quote
  #48  
Old 14-10-2020, 07:40
Blammo Blammo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2020
Posts: 43
Default

Quote:
Originally Posted by Carel Ha
https://reigersuspension.com/

weet niet wat het kost, maar misschien kunnen ze specifieke veren maken?


ja dat zou kunnen, maar ook prijstechnisch niet interessant. Zelfde verhaal als met intrax.

Voor mij gaat het er dan ook meer op, dat als ik toch een donorauto koop, dat er onderdelen op zitten die ik kan hergebruiken. Vandaar dat ik benieuwd ben wat de standaard veren doen?
Reply With Quote
  #49  
Old 14-10-2020, 07:53
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Quote:
Originally Posted by Blammo
Prijs technisch niet interessant voor mij. Veren kopen ze dan ook gewoon in, want eigenlijk een schokdemperfabrikant. Ik heb in feite hetzelfde gebouwd met de huidige setup, maar dan one-off.

Wel benieuwd naar iets anders: Henk Thuis, leeft hij nog? Die ken ik nog wel van vroeger


Veren van 50-60 Euro per stuk op maat te duur? Het lijkt mij dat dat binnen alle plannen die je hebt nog 1 van de goedkopere onderdelen is, toch?
__________________
Reply With Quote
  #50  
Old 14-10-2020, 09:58
Blammo Blammo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2020
Posts: 43
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Veren van 50-60 Euro per stuk op maat te duur? Het lijkt mij dat dat binnen alle plannen die je hebt nog 1 van de goedkopere onderdelen is, toch?


Valt in de praktijk best tegen hoor. Ik hoef in dat opzicht niets uit te besteden: Ik maak alles nagenoeg zelf. Maar ik kijk wel naar wat iets kost. Zo'n vrek ben ik dan weer wel. Zeker als ik toch op zoek moet naar een donorauto en het zit er op. Want dat geld geef ik toch uit. En als ik hem in onderdelen verkoop levert dat weer geld op. Zo kijk ik ernaar.

Ander ding wat ik niet genoemd heb is de R&D die in dit uitdokteren is gaan zitten. Die geef ik niet zomaar prijs natuurlijk. Hier op het forum uiteraard wel, maar niet aan een fabrikant. Daar is in het verleden wel vaker gebruik van gemaakt ten nadele van mij.

Maar ik denk al met al niet dat je 50 a 60 kwijt bent, maar wel meer. Kort gezegd is een veer lichte veerspanning nadelig voor de prijs.

Achter draai ik op 5KG/mm, welke maar 200mm lang. Die drukken 16mm in statisch. Dat verteld ons dan dat de achterkant statisch maar 180KG weegt. Dat klopt ook wel want uitgewogen.

De voorkant is de overige 420KG Om dat gewicht te kunnen dragen is per kant 210KG nodig. 210/1,3KG = 162mm is alleen de compressie van de veer al met wagengewicht.

Je vergeet namelijk dat die veren voor moderne maatstaven extreem lang zijn. Voor jouw beeld: de 1,3KG/mm veren zijn ongeveer 400mm lang. Een groot gedeelte van de veer wordt namelijk ingedrukt met het wagengewicht. Zou ik dezelfde lengte als achter monteren dan heb ik de veren op elkaar zitten met alleen het wagengewicht.

Mijn punt is dus, dat je met een zwakkere veer een langere veer nodig hebt, dus meer betaald per veer over het algemeen. En een hardere veer plaatsen heeft een te negatief effect op de rijeigenschappen. Het zal minder zakken onder het rijden met drempels en dergelijke, maar je raakt er ook een gedeelte van de grip mee kwijt.
Reply With Quote
  #51  
Old 21-10-2020, 10:16
Blammo Blammo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2020
Posts: 43
Default

Inmiddels een extra lijst met motoren die bruikbaar lijken. Maar de 1.8 staat nog steeds bovenaan. Ik ben alleen benieuwd wat de opties zijn voor het volgende:

Als ik toch bezig ben, heb ik liever een wideband lambda, maar ik verwacht dat dat een probleem is voor de standaard ECU?
Is er software beschikbaar zodat de ECU te flashen is? Of wordt het dan powerbox/rollenbank/standalone? Of zijn er ECU's beschikbaar zoals ze bij Hondata doen? (aangepaste ECU waar je rechtstreeks je kabel op kan aansluiten naar de laptop en rechtstreeks kan flashen?)
Powerbox is geen gekke optie meer tegenwoordig (in tegenstelling tot de begintijd), maar ik gebruik straks een hele andere uitlaat en inlaat. En ik gebruik natuurlijk ook geen EGR, dus ik verwacht issues. Wie kan me daar meer over vertellen?
Reply With Quote
  #52  
Old 21-10-2020, 10:52
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Beste is om een Lambda met wideband & smallband uitgang te nemen. Is dat probleem meteen weg.

De standaard ECU flashen is behoorlijk wat werk en complex. Ik ben er een paar jaar terug ook wel mee bezig geweest toen we een VR6T gebouwd hebben. Hebben we destijds met een piggyback systeem gedaan. Weet alleen niet of dat die software werkt met de Mk4 en later generaties van ECU's. Uiteindelijk zijn we daar ook overgestapt op Megasquirt.
__________________
Reply With Quote
  #53  
Old 21-10-2020, 11:23
Blammo Blammo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2020
Posts: 43
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Beste is om een Lambda met wideband & smallband uitgang te nemen. Is dat probleem meteen weg.

De standaard ECU flashen is behoorlijk wat werk en complex. Ik ben er een paar jaar terug ook wel mee bezig geweest toen we een VR6T gebouwd hebben. Hebben we destijds met een piggyback systeem gedaan. Weet alleen niet of dat die software werkt met de Mk4 en later generaties van ECU's. Uiteindelijk zijn we daar ook overgestapt op Megasquirt.


Wat is complex? In eerste instantie gaat het erom of dat de data fatsoenlijk te lezen is. Ik ben al bij met turbodruk, lambda, inspuiting tijd en duur, en ontstekingstijd. Maar ik ben wel gewend met een database te werken (excel, etc). En ik heb begrepen dat dat met de standaard ECU niet altijd zo werkt. Wat dat betreft ben ik ook verpest met werken aan spullen waar een normale sterveling het geld niet voor heeft.

Megasquirt (net als megajolt) ben ik overigens wel bekend mee.
Reply With Quote
  #54  
Old 21-10-2020, 11:47
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,180
Default

Quote:
Originally Posted by Blammo
Als ik toch bezig ben, heb ik liever een wideband lambda, maar ik verwacht dat dat een probleem is voor de standaard ECU?


En ik kom (weeral) terug op een jonger type 1.8T met me7.5
Reply With Quote
  #55  
Old 21-10-2020, 12:59
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Quote:
Originally Posted by Blammo
Wat is complex? In eerste instantie gaat het erom of dat de data fatsoenlijk te lezen is. Ik ben al bij met turbodruk, lambda, inspuiting tijd en duur, en ontstekingstijd. Maar ik ben wel gewend met een database te werken (excel, etc). En ik heb begrepen dat dat met de standaard ECU niet altijd zo werkt. Wat dat betreft ben ik ook verpest met werken aan spullen waar een normale sterveling het geld niet voor heeft.

Megasquirt (net als megajolt) ben ik overigens wel bekend mee.


Standaard zijn het hexadecimale bestanden waarvan je geen legenda hebt. Het is dan dus ook zaak om te achterhalen welke kenvelden (ontstekingstijdstip, koelwatertemp, inspuithoeveelheid etc) waar staan in dit bestand. Op het moment dat je dat uitgevogeld hebt, kun je de velden gaan vertalen (vertaalsleutel is ook niet gegeven), aanpassen, terugvertalen, flashen en proefrijden/dyno. Met andere woorden, als je geen maatje hebt wat je kan helpen met wegwijs worden in een VAG ECU, zou ik voor een andere optie gaan.
__________________
Reply With Quote
  #56  
Old 21-10-2020, 17:23
Blammo Blammo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2020
Posts: 43
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Standaard zijn het hexadecimale bestanden waarvan je geen legenda hebt. Het is dan dus ook zaak om te achterhalen welke kenvelden (ontstekingstijdstip, koelwatertemp, inspuithoeveelheid etc) waar staan in dit bestand. Op het moment dat je dat uitgevogeld hebt, kun je de velden gaan vertalen (vertaalsleutel is ook niet gegeven), aanpassen, terugvertalen, flashen en proefrijden/dyno. Met andere woorden, als je geen maatje hebt wat je kan helpen met wegwijs worden in een VAG ECU, zou ik voor een andere optie gaan.


Ik begrijp wat je bedoeld. Dat gezegd hebbende: Ik ben er zo een die vroeger niet alleen de ECU's afstelde, maar ze ook uittekende, vanuit printplaten enz. En dat op motoren die wij tot 22.000RPM konden laten draaien, maar die door vieze spelletjes op 18.000RPM gelimiteerd werden. Dus op zich weet ik er wel meer dan een beetje van. Dat gezegd hebbende weet ik ook dat ik er geen zin heb om alles te achterhalen. In dat opzicht snap ik jou wel met megasquirt.

Maar als ik het goed begrijp is er dus geen software op aarde die het vertaald naar een grafiek en of database?

Wat dat betreft zeg ik lang leve carb's, of zoiets als op de golf 1: K(E)-Jetronic. Maar goed, ik houdt dan ook echt van gebruiksgemak. Sterker nog: Een hoop mensen vergeten nog steeds dat de lengte vanaf de kleppen mede bepalend is voor de inlaattemp. Mede daarom zijn inlaattemps met carb's altijd lager en zie je daarmee hogere vermogens als met injectie. Enige uitzondering is injectoren boven kelken....
Reply With Quote
  #57  
Old 21-10-2020, 17:24
Blammo Blammo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2020
Posts: 43
Default

Quote:
Originally Posted by Van Limburg
En ik kom (weeral) terug op een jonger type 1.8T met me7.5


Dat is wel een voordeel, maar iets waar ik net zo veel aan heb als ijs op noordpool, want ik neem aan dat de ECU gebruik maakt van dezelfde hexadecimale layout?
Reply With Quote
  #58  
Old 02-12-2020, 21:10
Blammo Blammo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2020
Posts: 43
Default

Na lang wikken en wegen ga ik het toch over een andere boeg gooien: Motorfiets motor erin. Ik merk dat ik me toch te druk maak over het weggedrag en het remmen. Dan kan ik een zwaar blok eirn hangen, maar ik kan ook een licht blokje pakken, richting de 550KG nat gewicht kruipen en er ook nog een sequentiele versnellingsbak bij krijgen. diff en steekassen wordt wel een issue, maar dat mag de pret niet drukken. Ruimte zat in ieder geval. Zoveel zelfs dat ik extra aerodynamica kan toepassen voor nog meer grip.

Dat betekend dat ik na dit bericht niet meer actief zal zijn hier op het forum. Wel wil ik iedereen bedanken die heeft meegedacht. Dat waardeer ik ten zeerste!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum