Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Sharan en Touran
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 18-05-2010, 19:11
reedi003 reedi003 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2010
Posts: 1
Default Moeizaam starten en temperatuursensor

Mijn Sharan 2,0 benzine van 2001 heeft kuren.
Koude start gaat goed maar soms "verslikt"hij zich als ik weg wil rijden.
Warme start gaat soms heel moeizaam en moet ik lang doorstarten voor ie weer aanslaat. Eenmaal rijdend geen enkel probleem met koude of warme motor.

Verder weigert mijn temperatuurmeter regelmatig. Zo blijft hij na koude start links in de hoek staan, en bij warme motor komt hij soms wel in beweging en wijst dan netjes 90c aan.

Is er een verteld tussen deze 2 problemen?

Alvast bedankt voor jullie reactie!!
Reply With Quote
  #2  
Old 23-05-2010, 12:15
VR6 Sharan's Avatar
VR6 Sharan VR6 Sharan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 120
Default

Quote:
Originally Posted by reedi003
Mijn Sharan 2,0 benzine van 2001 heeft kuren.
Koude start gaat goed maar soms "verslikt"hij zich als ik weg wil rijden.
Warme start gaat soms heel moeizaam en moet ik lang doorstarten voor ie weer aanslaat. Eenmaal rijdend geen enkel probleem met koude of warme motor.

Verder weigert mijn temperatuurmeter regelmatig. Zo blijft hij na koude start links in de hoek staan, en bij warme motor komt hij soms wel in beweging en wijst dan netjes 90c aan.

Is er een verteld tussen deze 2 problemen?

Alvast bedankt voor jullie reactie!!



Hallo reedi003

heb voor je kijkmaar

Blijft jouw koelwatertemperatuur (kwt) rond de 70 graden?
Of gaat jouw kwt. heel langzaam naar 90 graden, maar weer omlaag naar 70 zodra je de snelweg op rijdt?
Of blijft jouw kwt. stijgen over de 100 graden tot er een lampje gaat branden?
Dan is de kans groot dat je thermostaat kapot is. Een thermostaat gaat maar zo'n 10 jaar mee, dus rond deze tijd zullen veel aan vervanging toe zijn.

Vaak zie je bij lagere koelwatertemperatuur ook dat je olie niet warm genoeg (tussen 90 en 110) graden wordt.

Normaal moet de koelwatertemperatuur rond de 90 graden zijn. 80-85 bij hoge snelheid (op de snelweg) en 95-100 bij lage (in de file of in de stad) mag, maar niet hoger of lager. Als de temperatuur 100 is, hoort de fan te gaan draaien, om hem weer af te koelen naar 95 of minder.
Let op: de wijzer in het dashboard geeft niet de prefecte temperatuur aan! De mijne gaat naar de 90 en blijft daar, terwijl hij werkelijk schommelt. Dat zie je pas als je de ECU uitlees met VAG-COM oid.

Het is een relatief simpel karweitje.

Groetjes Fai VR6 Sharan
__________________
VW Sharan 2.8 VR6
Info Link
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum