Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-10-2013, 14:07
Wouter42's Avatar
Wouter42 Wouter42 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 1,505
Default Schuifdak lekvrij maken, hoe?

Weer een vraagje over mijn GTI van 84. Toen ik hem kocht hing de hemelbekleding tegen de achterkant van de voorstoelen aan. Hele hemel was zwaar verpest, dus heb deze eruit getrokken en weggegooid. Nu heb ik een nieuwe, perfecte hemel onder mijn bed liggen, alleen wil ik deze pas plaatsen zodra het schuifgedeelte compleet lekvrij is. Ik wil niet over een paar jaar nog een keer op zoek moeten naar een nieuwe hemel, die dingen zijn bijna niet meer te vinden.

Dus mijn vraag; wat moet ik allemaal precies (laten) doen om er voor te zorgen dat mijn hemel er over 10 jaar nog steeds perfect in hangt?
__________________
Daily: Jaguar XF 2.2D Sportbrake '15
Project: VW Golf 1.8t GTI '99
Reply With Quote
  #2  
Old 01-10-2013, 14:31
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,864
Default

ik zou beginnen met het doorblazen van de afvoerbuisjes die door de A stijlen lopen zodat het water goed kan weglopen. of in ieder geval checken of ze goed doorlopen.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #3  
Old 01-10-2013, 15:22
Thom_vw Thom_vw is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 120
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
ik zou beginnen met het doorblazen van de afvoerbuisjes die door de A stijlen lopen zodat het water goed kan weglopen. of in ieder geval checken of ze goed doorlopen.

Dat is inderdaad het aller belangrijkste! Verder controleren of het raamrubber geen scheuren of gebreken vertoont, kijken of het schuifdak mooi aansluit in het dak (anders de verstelling iets veranderen) en eventueel het rubber behandelen met vaseline.
PS. Nu het hemeltje er toch af is zou je eventueel iemand water over het dak kunnen laten spuiten en zelf even kijken of er water naar binnen sijpelt.
Reply With Quote
  #4  
Old 01-10-2013, 17:59
Wouter42's Avatar
Wouter42 Wouter42 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 1,505
Default

Oké ik heb even een hoop foto's gemaakt, kunnen jullie de staat van mijn dak beoordelen. Heb er zo'n 15 tot 20 liter water over laten gooien terwijl ik er in zat, heb geen druppeltje gezien. Ik snap daarom niet waarom mijn hemel er zo bij heeft gehangen!

Afvoerbuisjes is niet eens water bijgekomen, zelfs niet nadat ik het dak open schoof.

Hier de foto's:


































__________________
Daily: Jaguar XF 2.2D Sportbrake '15
Project: VW Golf 1.8t GTI '99
Reply With Quote
  #5  
Old 01-10-2013, 18:15
fabbi fabbi is offline
Forum junkie
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,570
Default

Nou gezien de hoeveelheden roestige oppervlak aan de hele omgeving is er wel degelijk een waterprobleem geweest in het verleden..
Reply With Quote
  #6  
Old 01-10-2013, 18:28
Wouter42's Avatar
Wouter42 Wouter42 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 1,505
Default

Mee eens, zijn er nog dingen die ik hieraan kan doen?
__________________
Daily: Jaguar XF 2.2D Sportbrake '15
Project: VW Golf 1.8t GTI '99
Reply With Quote
  #7  
Old 01-10-2013, 18:34
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default

Ik heb ook een schuifdakje in mijn golf en die lekt ook niet. mijn hemel hing ook los, het hoeft dus niet persee door water te komen.. een vriend van me rijd een golf 3 zonder schuifdak en zijn dakbekleding laat ook los. De lijm had bij mij gewoon zijn beste tijd gehad. Bij mij zit er in de randjes ook klein beetje oppervlakkige roest. Naar mijn mening komt dit gewoon omdat het in die rand vochtig kan zijn maar dat vocht komt niet bij je hemel. Kan het niet zijn dat bij jou de lijm ook zijn beste tijd had gehad?
Reply With Quote
  #8  
Old 01-10-2013, 19:24
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

die hemeltjes zijn 25+ jaar oud, lijm heeft het eeuwige leven niet.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #9  
Old 01-10-2013, 19:59
BartClassic BartClassic is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 17
Default

Als je last van water hebt, zou ik het schuifdak eruit nemen, en checken of de waterafleider achteraan het schuifdak (zwarte metalen plaat dat in de lengte van het schuifdak staat) of die hoeken niet rot zijn. Zoja loopt langs daar het water gewoon recht binnen op de hemel ipv dat het wegloopt naar de daarvoor voorziene afloop (aan beide kanten) ik heb het zelf voorgehad en sinds ik dit vervangen heb heb ik geen water meer binnen.
Reply With Quote
  #10  
Old 01-10-2013, 20:24
Wouter42's Avatar
Wouter42 Wouter42 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 1,505
Default

Ik snap ook best dat die hemeltjes niet het eeuwige leven hebben, ben juist zo blij dat ik er eindelijk één gevonden heb en wil die graag zo lang mogelijk goed houden.

Anyway, bedankt voor de tips. Ik ga morgen nogmaals kijken of er ergens op de door jullie genoemde punten water verschijnt. Zo niet, dan hang ik mooi mijn nieuwe hemel erin.
__________________
Daily: Jaguar XF 2.2D Sportbrake '15
Project: VW Golf 1.8t GTI '99
Reply With Quote
  #11  
Old 01-10-2013, 20:37
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

bij mij was het gootje aan de achterkant van het schuifdakje doorgeroest waardoor het wate naar binnen lekte. Schuifdakje er helemaal uitgehaald, ander gootje erop en nieuw ruber errond en klaar.

Uitkijken met het doorblazen van de afvoeren, bij mijn MK3 zat er aan de beur waar het pijpje naar buiten gaat een 90° bochtje tussen, als je doorblaast met de compressor dan schiet da bochtstukje eruit en loopt alles in je auto.

Grtz jel
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 17:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum