Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Derby, Polo MK 1,2 en 3
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 25-01-2014, 15:52
meijer1972's Avatar
meijer1972 meijer1972 is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 653
Default Motorprobleem 1.1 Iemand tips?

Ik heb pas geleden een Polo 1.1 Steilheck aangeschaft (28 december 2013)
Bouwjaar 1983, marsrood en net nieuwe APK voor de komende 2 jaar. Ik zal binnenkort hier een foto plaatsen. Op zich is deze auto niet threadwaardig, maar nu toch omdat er een probleem mee is.

Mijn vriendin had de auto mee, dus ik weet niet wat er allemaal gebeurd is. Zover ik weet hetvolgende:

De polo liep altijd goed. Wel een beetje hoog stationair en af en toe een klein stootje tijdens het rijden. Maar altijd goed starten op de handchoke en gewoon als die warm was.

Nu het probleem: Mijn vriendin starte de polo en deze pakte normaal aan en ze liet hem even lopen om de telefoon te checken. Toen viel de polo uit en was niet meer te starten. In eerste instantie dacht ik dat de polo verzopen was, omdat hij volgens mij aardig rijk stond afgesteld. "s Avonds met (goede) startkabels echter niet gelukt om te starten. De volgende dag opnieuw en ook maar een sleepkabel meegenomen. De polo op sleep mee naar huis genomen en langere tijd in de versneling geprobeerd of hij zou aanpakken. Maar totaal niets.

- Bij het starten met startkabels gaat de motor wel rond.
- Bij het starten zie ik de benzine spuiten in de carburateur (luchtfilter even open)
- Bougie vonkt. (heb er een los op het blok gelegd)

Moet lopen volgens mij dan.
Nu zag ik wel lekkere mayonaise aan de oliedop zitten en ook wat olie in het expansievat van de radiateur (expansievat en radiateur zijn niet orgineel)
Nu denk ik dat het de koppakking oid. is, maar kan het dan zo plotseling?

Mijn vraag voor hier: Iemand tips dat het iets anders kan zijn of tips hoe ik een betere diagnose kan stellen. Of andere goede tips?
__________________

LR Freelander (Werkpaard)
MB A160 (Boodschappen)
VW GOLF S '80 (Hobby)
Reply With Quote
  #2  
Old 25-01-2014, 18:00
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Hmmm, apart probleem. Koppakkingen van de 1.1's lekken heel vaak, maar meestal olie naar buiten op de hoek van de dynamo, olie naar water komt niet veel voor. Ik zou ook niet direct zien hoe dat de oorzaak zou kunnen zijn voor het niet starten.

Heel eerlijk, ik heb geen idee op dit moment...
Reply With Quote
  #3  
Old 25-01-2014, 18:12
Ron mk1 Ron mk1 is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,176
Default

Van tijd af gesprongen misschien?
De wet van murphy is toch echt vonk /benzine is lopende motor
Reply With Quote
  #4  
Old 25-01-2014, 18:13
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Quote:
Originally Posted by Ron mk1
De wet van murphy is toch echt vonk /benzine is lopende motor

Exact, daarom snap ik er dus ook geen hole van...
Reply With Quote
  #5  
Old 26-01-2014, 00:16
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

Sluiting op de bougiekabels? Spuit eens wat nevel onder de kap tijdens de startpogingen?
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #6  
Old 26-01-2014, 00:46
meijer1972's Avatar
meijer1972 meijer1972 is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 653
Default

De tekenen voor een lekke koppakking zijn er: Mayonaise aan de oliedop en ws. olie in het koelsysteem. Maar: volgens mij verklaart het niet waarom hij in een keer afslaat en daarna niet meer loopt en ook geen enkel teken meer geeft. (behalve rondgaan) Ik heb hier ook niet naar gekeken toen ik hem kocht, dus misschien was het al...
Ik zal eens controleren of hij nog op tijd staat, maar ook dan denk ik dat hij in ieder geval nog even slecht moet lopen.
Het is nu of je start zonder benzine of zonder ontsteking. De motor gaat rond, je hoort verschil als je het gaspedaal intrapt, maar totaal geen reactie om aan te slaan.
__________________

LR Freelander (Werkpaard)
MB A160 (Boodschappen)
VW GOLF S '80 (Hobby)
Reply With Quote
  #7  
Old 26-01-2014, 17:56
meijer1972's Avatar
meijer1972 meijer1972 is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 653
Default

Net nog even weer gekeken. Ik heb een plus draad direct van de accu naar de 15 van de bobine geprobeerd. (baat het niet....) De polo stond gelijk 'op het contact' Starten deed ie niet. Wel rond, maar niet aanpakken.
Als ik de draad weghaal en meet of er wel stroom op staat, dan brand het lampje zwakjes. (Ik gebruik een soort stroomzoeker met een klemmetje, draadje en dan een soort dartpijl met een lampje) Bij het starten lijkt deze feller te gaan branden.
Ik heb er twee bougies (3 en 4) uitgedraaid en deze op het blok gelegd. Gisteren vonkte 4 wel, maar nu geen van beide!!!!!!!!!!!! Nu moet ik wel zeggen dat de accu de motor met moeite rond kreeg. Ook even hetzelfde geprobeerd met een bobine van een 1.5JB blok, maar hetzelfde resultaat.
De accu staat nu weer bij te laden.

Morgen met een volle accu nog maar even weer proberen. Anders stap voor stap de ontsteking nalopen. Misschien de condensator?
Ik ben blij dat ik iets gevonden heb, maar vreemd dat ik gisteren wel de bougie zag vonken.... Dus ben er nog niet zeker van dat de motor weer aanslaat als we een vonk hebben.
__________________

LR Freelander (Werkpaard)
MB A160 (Boodschappen)
VW GOLF S '80 (Hobby)
Reply With Quote
  #8  
Old 26-01-2014, 19:02
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Als de batterij slap staat, ligt daar wel een puntje natuurlijk, hoewel er eigenlijk wel altijd iets van een vonk moet zijn. Dat er tijdens het starten meer spanning op de bobine staat dan "op contact" is normaal, dat hoort zo. Contactpuntjes kunnen misschien naar de maan zijn, of heel ernstige oxidatie in de bougie kabels, komt ook wel voor, bij slechtere merken meestal, maar ik heb het ook eens bij de blauwe Beru's gehad, liep dan ook voor geen meter meer.
Reply With Quote
  #9  
Old 26-01-2014, 19:45
steppie86's Avatar
steppie86 steppie86 is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2011
Posts: 101
Default

Misschien zo aan de kook geweest dat de koppakking toch is gescheurd?
Het zou normaal wel opvallen als dat was gebeurt.
Vrouwen vertellen toch altijd andere verhalen...
__________________
Golf 2.0 8v aba 40mm carburateurs schrick 268 spaghetti uitlaat +(eaton compressor)
Reply With Quote
  #10  
Old 26-01-2014, 19:51
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Quote:
Originally Posted by steppie86
Vrouwen vertellen toch altijd andere verhalen...

nounou... Maar een koppakking kan ook gewoon klappen hoor, hoeft echt niet eerst te koken. Heb het met de 1.6 diesel ook vaker gehad. Een keer in mid-Frankrijk, ieder tankstation moeten stoppen voor water bij te vullen dat weer naar buiten lekte. Maar geen probleem, gewoon rijden. Ik kan niet zien hoe een lekke koppakking tot niet lopen kan leiden, ook niet als water naar de olie lekt.
Reply With Quote
  #11  
Old 26-01-2014, 20:05
steppie86's Avatar
steppie86 steppie86 is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2011
Posts: 101
Default

Quote:
Originally Posted by Barn171
nounou... Maar een koppakking kan ook gewoon klappen hoor, hoeft echt niet eerst te koken. Heb het met de 1.6 diesel ook vaker gehad. Een keer in mid-Frankrijk, ieder tankstation moeten stoppen voor water bij te vullen dat weer naar buiten lekte. Maar geen probleem, gewoon rijden. Ik kan niet zien hoe een lekke koppakking tot niet lopen kan leiden, ook niet als water naar de olie lekt.


Heb het zelf ook een keer gehad even 2 min laten lopen kwam terug aan de kook .
Maar liep nog wel op 3 poten.
Maar was maar een suggestie .
__________________
Golf 2.0 8v aba 40mm carburateurs schrick 268 spaghetti uitlaat +(eaton compressor)
Reply With Quote
  #12  
Old 27-01-2014, 18:45
meijer1972's Avatar
meijer1972 meijer1972 is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 653
Default

Nou, ook met een opgeladen accu weer geen vonk. Ik heb de ontsteking er uitgehaald en op de werkbank doorgemeten.
Ik heb een multimeter welke ik op 'doormeetstand' heb gezet. Geeft 1 aan en als er verbinding is dan staat ie op 0. (zal vast een betere naam voor zijn, maar ik red me er mee)
Nu geeft ie als de contactpunten dicht zijn 0 aan als ik de rode en zwarte pen aan weerzijden houd van het contactpunt. Als de contactpunten geopend zijn, dan geeft ie ook 0 aan!!!!!!!
Ik heb de condensator verwijderd en dan geeft ie dicht 0 aan en open 1.
Dus volgens mij heb ik het euvel gevonden en ga op zoek naar een nieuwe condensator.

Vraag me wel af hoe deze kapot gegaan is.

Dan nog iets grappigs wat ik niet wist. Ik heb ook de rotor doorgemeten. Vanaf het punt waar deze de bobinekabel raakt naar het punt waar deze naar de bougiekabel gaat. (in de verdelerkap dan) Ik dacht dat dat 0 moest zijn, maar hij bleef steken op 422. Daarna die van mijn golf doorgemeten. Hierbij bleef de multimeter op 1 staan. (dus meer dan 1000?)
Nu heb ik wel een paar weken geleden de rotor vervangen voor een rotor welke ik nog nieuw had liggen. Deze was identiek om te zien, maar misschien een andere waarde waardoor de condensator uiteindelijk kapot gegaan is?

Nu eerst maar een condensator scoren. Ik was al bij de VW dealer, maar deze moesten een onderdeelnummer hebben. Ze hadden het niet op voorraad en bestellen het via Classic Parts. Duurt 5 werkdagen en kan niet geretourneerd worden......
Iemand nog iets liggen, of weet waar het sneller kan?
__________________

LR Freelander (Werkpaard)
MB A160 (Boodschappen)
VW GOLF S '80 (Hobby)
Reply With Quote
  #13  
Old 27-01-2014, 21:00
Sjon Sjon is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,527
Default

.
__________________
Caddyke......

Last edited by Sjon : 28-10-2015 at 19:31.
Reply With Quote
  #14  
Old 27-01-2014, 21:22
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Ik heb nog wel wat gebruikte verdelers liggen met een condensator op. Geen idee of ze het nog doen, liggen al wat langer dan een paar jaartjes... Maarja, ik zou ook niet weten wat ze stuk zou doen, ik heb ze nooit kapot gehad iig...
Reply With Quote
  #15  
Old 27-01-2014, 21:49
meijer1972's Avatar
meijer1972 meijer1972 is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 653
Default

Via google een paar zaken gevonden welke ze hebben. Kosten van 5 tot 15 euro. Bij de laatste dan wel een set met contactpunten.
Ik ga morgen eerst hier naar een automaterialenzaak. De VW-dealer hier is een kleine dealer die bijna niets op voorraad heeft. Staat wel een T1 bus binnen en een 911 cabrio, maar bijna geen nieuwe VW's.... Wel leuk om af en toe te kijken daar. Laatst een SLS en een R8 in de showroom.
__________________

LR Freelander (Werkpaard)
MB A160 (Boodschappen)
VW GOLF S '80 (Hobby)
Reply With Quote
  #16  
Old 28-01-2014, 18:59
meijer1972's Avatar
meijer1972 meijer1972 is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 653
Default

OPGELOST!!!!!!

Nieuwe condensator geplaatst. Deze gehaald bij de plaatselijke automaterialenhandel. Lag gewoon op voorraad en gemakkelijk te vinden. Kosten 9 euro.
Thuis gemonteerd en ik hoefde de sleutel maar iets aan te tikken en er zat weer leven in de ruim 30 jaar oude polo!

Thnx all
__________________

LR Freelander (Werkpaard)
MB A160 (Boodschappen)
VW GOLF S '80 (Hobby)
Reply With Quote
  #17  
Old 28-01-2014, 19:55
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Top! Blijven goede blokken die 1.1's, kun je weer lekker kachelen.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 07:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum