Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-10-2004, 16:40
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 832
Default Getande riemset voor G40 gekocht.Paar vraagjes.

Hallo, ik heb dus een getande riemset gekocht voor mijn G40.Die bestaat dus uit een getande riem, een krukas poelie, G-lader poelie en nog een poelie(waterpomp?). Nu heb ik deze onderdelen nog nooit vervangen en is mijn vraag dus of het goed zelf te doen is of kan ik het beter laten doen? En als ik het zelf doe, hoe vervang ik de poelie's dan?Gaat dat met een poelietrekker, zoals je die ook voor scooters hebt?Laatste vraag, moet ik de poelie's dan ook afstellen ofzo?Dit ivm de afstand tussen de tandjes?
Alvast bedankt, Stefan
Reply With Quote
  #2  
Old 01-10-2004, 16:47
LuNaTiK's Avatar
LuNaTiK LuNaTiK is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,247
Default

Welkom op Volksforum!!

Denk je dat VWForum je niet kan helpen?
Reply With Quote
  #3  
Old 01-10-2004, 17:10
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Quote:
Originally Posted by Scully
Hallo, ik heb dus een getande riemset gekocht voor mijn G40.Die bestaat dus uit een getande riem, een krukas poelie, G-lader poelie en nog een poelie(waterpomp?)


Waarom zou je de poelies vervangen?? De waterpomp vervangen (hier zit de poelie van de waterpomp aan vast) is raadzaam. De nokkenaspoelie en de krukaspoelie laat je normaal gewoon zitten.

De G-lader word niet door je tandriem maar door een dubbele V-snaar aangedreven.
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #4  
Old 01-10-2004, 17:30
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 832
Default

@ Lunatik: Op het Vwforum weten ze veelal wel raad, maar omdat je nooit weet wat voor iemand je advies geeft(of juist niet) vind ik het wel verstandig om ook op een ander forum advies te vragen zodat je kan vergelijken. En bedank voor het welkom heten, ik wil me eigenlijk wel even fatsoenlijk voorstellen, ik weet alleen niet hoe ik foto's bij de topic's kan krijgen.

@Carlos Santana: Als je de vraag goed had gelezen, had je gelezen dat ik een set heb gekocht om die 2 snaartjes te vervangen voor een getande riem en dus ook de bijbehorende poelie's.
Reply With Quote
  #5  
Old 03-10-2004, 16:32
rallyeg60be rallyeg60be is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 6
Default

is makkelijk zelf te doen, die van krukas komt er normaal makkelijk af, gewoon die 4 inbusbouten losmaken, voor die van de alternator en G40 lader heb je waarschijnlijk wel een pulleytrekker en luchttol nodig, pulleys hoef je niet af te stellen.
Reply With Quote
  #6  
Old 03-10-2004, 16:48
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Je bedoeld dus een getande riemset ipv de v-snaartjes! Je schrijft dat je een getande riem set hebt gekocht. En verder heb je het over de waterpomp en niet over de dynamo. Het was uit je vraag niet duidelijk wat je bedoelde.

Dat geeft niet, maar dan moet je niet beginnen over goed lezen!
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #7  
Old 03-10-2004, 17:02
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 832
Default

@Carlos:Ik wist niet om welke poelie het ging, daarom staat er ook een ? bij. Ik dacht dat het wel duidelijk zou zijn om welke riem het ging. Zand erover.

@rallyeG60be:Ik bedoel ook niet dat de poelie's afgesteld moeten worden, maar de dynamo en lader en krukas zullen toch wel op een bepaalde afstand van elkaar moeten staan toch? Anders lijkt het mij dat de riem niet lekker over de tandjes loopt, of zie ik dat verkeerd.
Reply With Quote
  #8  
Old 03-10-2004, 18:42
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 832
Default

Quote:
Originally Posted by sjampoo
Als je een getande-riem-set gekocht hebt voor je G-lader, en je vraagt je af of de poelie van de waterpomp ook vervangen moet, dan kan ik maar 1 conclusie trekken:

- LATEN DOEN -

Je weet niet waar de waterpomp zit, hoe hij wordt aangedreven en hoe de poelie erop vast zit.
Je weet dus waarschijnlijk ook niet waar je krukaspoelie, nokkenastandwiel, dynamopoelie, ontsteking dan wel waterpijp zitten...

Maar goed: je wilt de v-snaar riempjes vervangen voor getande riempjes. Kijk vooral eens waar de v-snaartjes over heen lopen, en zoek op hoe die dingen heten:
- Onderste poelie: Krukas poelie.
- Dynamo poelie zit iets naar voren en wat hoger
- G-lader (groot lomp ding, links voor in je motor ruim): G-lader poelie

Hier was ik na een snel kijkje onder de kap al achter. Ik ben wel iets handiger dan jij nu veronderstelt. Toen ik deze topic opstarte, wist ik alleen niet meer zeker vanachter de pc waar die 3e poelie nu voor was. That's all.


Onderste poelie gaat redelijk makkelijk los (inbus inderdaad; CENTRALE MOER LEKKER LATEN ZITTEN!!!!), maar of je m ook kunt verwijderen, das vraag 2: de poelie is een stuk dikker dan standaard (want 2 riempjes), en bij mijn 2-tone ging ie dus ECHT NIET tussen de balken door: Blok laten kantelen enz enz (bij m'n groene ging het dan weer zonder problemen wel)..

Dynamo: demonteren, g-lader: idem.

Vraag is: wat is makkelijker en sneller: garage zal geld kosten, maar ze zijn er nooit heeeeel lang mee bezig. Doe je t zelf, kost t nix, maar ben je wellicht langer bezig dan je lief is (en kan je niet rijden)


Wat bedoel je met: de poelie is een stuk dikker dan standaard? 2 riempjes is bij mij standaard hoor.Ik zal ook es kijken naar de ruimte naast de krukaspoelie. Dynamo en lader verwijderen en dan poelie's monteren is geen probleem.
Reply With Quote
  #9  
Old 03-10-2004, 19:36
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Je kunt bij de motorsteun het blok met een stuk hout oid een stukje naar rechts duwen, dan past de G40 poelie er net doorheen.
G-lader en dynamo poelie kun je zo buiten de auto vervangen.
Dan deze weer monteren, riempje er overheen, spannen en klaar
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #10  
Old 03-10-2004, 21:37
Koen is sleeping's Avatar
Koen is sleeping Koen is sleeping is offline
Volksforum QUATTRO Donor Sleeping since 2004
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 1,225
Default

Doe-het-zelf garage geen goed idee? Ken je lekker zelf rotzooien, maar er zijn wel mensen in de buurt die eventueel kunnen helpen.
__________________
I'm trying to see things from YOUR perpective....
But I can't get my head that far up my ass!
Reply With Quote
  #11  
Old 04-10-2004, 07:56
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 832
Default

Als het halve blok los moet, dan zal ik het wel samen met mijn buurman doen. Die heeft er even wat meer kijk op dan mij. Dit had ik ook nog niet eerder gehoord.
Reply With Quote
  #12  
Old 04-10-2004, 16:37
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 832
Default

Kheb vanmiddag nog onder de auto gelegen en volgens mij moet dat of net wel, of net niet goed gaan.Khoop het eerste natuurlijk.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 16:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum