Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 03-11-2018, 17:37
riendert's Avatar
riendert riendert is offline
VW Guru
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 965
Default Probleem Digifant 1 16v

Beste forummers,

Ik heb het volgende probleem met mijn 16v kr op digifant 1; wanneer de motor op bedrijfstemperatuur komt begint de auto enorm rijk te lopen. Resultaat pluimen, stotteren etc.. Met name na wat hogere snelheden/toerentallen te hebben gehaald/gereden. Het vreemde is dat na de inbouw van de motor het goed heeft gefunctioneerd maar het een eklele keer voorkwam (even een paar keer gasgeven en het was weg) komt het nu nagenoeg iedere keer voor als de motor op temperatuur komt.

Tot nu toe het volgende nagezien/vervangen ;
- Blauwe sensor vervangen
- Lambda regeling is aangesloten en gecontroleerd op goede werking door na te meten.
- Computer uitgewisseld met een andere (16v chip, tijdelijk omgewisseld)

Heeft iemand tips om na te gaan?
Reply With Quote
  #2  
Old 22-11-2018, 18:29
riendert's Avatar
riendert riendert is offline
VW Guru
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 965
Default

Wellicht kan ik de vraag anders stellen. Hoe kan het dat het mengsel/afstelling veranderd? En vervolgens na even op rust laten komen van de auto het weer in orde is?
Reply With Quote
  #3  
Old 22-11-2018, 18:55
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Lamdasonde zelf werkt ook?
Vacuüm allemaal goed?
Brandstofdruk regelaar niet te hoog staan?
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #4  
Old 23-11-2018, 13:47
riendert's Avatar
riendert riendert is offline
VW Guru
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 965
Default

Bedankt voor het meedenken Johan!

De lambda is op goede werking gecontroleerd door de tuner (gezien en gemeten dat deze bijregeld)

Vacuum, lijkt allemaal in orde. Zijn er specifieke delen in het vacuum traject die hier invloed op kunnen hebben? De brandstofdruk regelaar staat op een en dezelfde waarde als altijd.(uit mijn hoofd, rond de 3-3,5bar. Maar uiteraard kleine moeite om te proberen met een lagere druk.

Vacuum zou wel een mogelijkheid kunnen zijn, aangezien het soms met een paar keer gasgeven weer even weg is.
Reply With Quote
  #5  
Old 23-11-2018, 14:02
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

1 meter vacuumleiding naar digifant 1 of is dat bij een 16v chip uitgeprogrammeerd? Verder KVS niet goed ontlucht wil ook wel is gekke problemen geven of kvs lekkage (blauwe sensor) meet dan niet goed.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #6  
Old 17-04-2019, 09:22
riendert's Avatar
riendert riendert is offline
VW Guru
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 965
Default

Beste forummers,

Weer verder aan het gaan met dit probleem, helaas nog niet opgelost.

De auto loopt prachtig met koude motor. Als deze goed op bedrijfstemperatuur is komt het probleem weer naar voren.

Wat ik van de week heb geprobeerd; als de motor op temperatuur is en het probleem doet zich voor, plug ik de stekker van de blauwe koelwater sensor op een losse blauwe sensor (welke ik eerder heb uitgewisseld om te testen) en dan is het over.

Plug ik de stekker weer terug op de sensor welke echt gemonteerd is, is het probleem direct weer terug.

Ik ben er inmiddels ook achter dat het echt in de hoek van de ontsteking moet zitten.

Iemand nog een idee, ik hoor het graag.
Reply With Quote
  #7  
Old 17-04-2019, 09:23
riendert's Avatar
riendert riendert is offline
VW Guru
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 965
Default

Quote:
Originally Posted by yuli
1 meter vacuumleiding naar digifant 1 of is dat bij een 16v chip uitgeprogrammeerd? Verder KVS niet goed ontlucht wil ook wel is gekke problemen geven of kvs lekkage (blauwe sensor) meet dan niet goed.


Klopt Yuli, deze is 1 meter. KVS is goed ontlucht naar mijn idee. Heb er ook al paar duizend KM mee gereden sinds de inbouw.
Reply With Quote
  #8  
Old 17-04-2019, 15:52
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Ok de blauwe sensor reageert de motor dus wel op.
Deze sensor heeft met het mengsel uit te staan.
Heb je het co al eens gemeten? en hoe staat je co-pot meter? deze kan je ook het mengsel mee veranderen. (weerstand in ohm kan je meten op de 2 buitenste pinnen met een multimeter)
Staat de ontsteking goed? werken de nul en vollast schakelaartjes op de gasklep goed?

Veel meer zit er niet op de digifant
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #9  
Old 18-04-2019, 05:59
Ruud 16V-G60's Avatar
Ruud 16V-G60 Ruud 16V-G60 is offline
Adverteerder - Ruud 16v-G60
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 527
Default

juiste chip laten maken op deze basis ???
Reply With Quote
  #10  
Old 28-04-2019, 20:30
riendert's Avatar
riendert riendert is offline
VW Guru
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 965
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Ok de blauwe sensor reageert de motor dus wel op.
Deze sensor heeft met het mengsel uit te staan.
Heb je het co al eens gemeten? en hoe staat je co-pot meter? deze kan je ook het mengsel mee veranderen. (weerstand in ohm kan je meten op de 2 buitenste pinnen met een multimeter)
Staat de ontsteking goed? werken de nul en vollast schakelaartjes op de gasklep goed?

Veel meer zit er niet op de digifant


Ik zal de co sensor nog eens nazien, maar die is toendertijd afgesteld/ingesteld op de juiste waarde.

Vandaag nog met de auto gereden, een tijdje ging hetgoed. Tot de motor lekker warm werd, toen ploffen en knallen. vervolgens het trucje met de blauwe sensor uitgehaald. Toen had de auto het later weer (dus ook dat trucje is niet waterdicht) later weer op de normale manier heel wat probleemloze kilometers gemaakt. Er is heel slecht de vinger op te leggen wat het nu kan zijn. Komende week ga ik er nog eens met een vw kenner naar kijken.

Helaas heeft de kenner die de gehele auto klaar heeft gemaakt, en afgesteld/chip nagezien etc. gewoon geen tijd de komende periode.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum