Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 19-08-2020, 16:58
Misk Misk is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2019
Posts: 151
Default 1.3 nz valt uit

Hi,

Mijn 1.3 nz motor heeft sinds kort kuren. Af en toe valt de auto uit tijdens het rijden (vaak op lage snelheid) of start hij niet of slecht. Ook als ik gas geef (gebeurt bijna nooit) richting de 80-100 voel je hem soms even een seconde wegvallen en dan pakt hij hem weer. Als hij uit valt hoor je ook de brandstofpomp opnieuw aanslaan zoals je doet als je je contact omdraait. Hierna start hij weer prima en rijd hij ook gewoon goed.

Wat ik al gedaan heb: (uit voorzorg)
- zekering brandstofpomp vervangen
- vacuümleidingen gechecked
- luchtfilterbak (zit zgan element in) schoongemaakt
- bedrading onder de kofferbak naar de brandstofpomp nagekeken
- flesje fuel clean bij een volle tank 98 gedaan

Wat ik nog wil doen:
- nieuwe brandstofpomp relais plaatsen
- uit voorzorg brandstofpomp vervangen (als de tank nog voor een kwart vol zit begint hij flink te janken, dit komt van de pomp onder de auto. Echter heeft hij dit al een hele tijd en rijd hij er niet minder om).

Iemand die weet wat dit eventueel zou kunnen zijn? Misschien in de relais of in het contactslot of in de brandstofpomp zelf?
Reply With Quote
  #2  
Old 19-08-2020, 17:13
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Hoe lang is het geleden dat de brandstoffilter vervangen is?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #3  
Old 19-08-2020, 17:20
Misk Misk is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2019
Posts: 151
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Hoe lang is het geleden dat de brandstoffilter vervangen is?


Ik denk lang, bedoel je dan de kleine onder de kap of de grote naast de brandstofpomp onder de auto. Beide sinds ik hem heb nog niet. Ga deze zeker op het lijstje zetten. Als ik de pomp doe neem ik het filter meteen mee.
Reply With Quote
  #4  
Old 19-08-2020, 17:36
golf mk2 90 golf mk2 90 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 358
Default

Heb je ook de carterontluchting al nagekeken? Deze zit op de inlaat slang achter je llm.
Deze worden vaak poreus en scheuren dan waardoor je ook rare dingen krijgt ( valse lucht, slecht starten enz)
__________________
Caddy mk1
Reply With Quote
  #5  
Old 19-08-2020, 17:59
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Doe eerst maar beide filters voor je de pomp vervangt. Kost niet veel, minder dan de pomp. Zo een filters moeten eigenlijk tweejaarlijks vervangen worden, of bij bepaalde km stand. Ze verstoppen namelijk na een tijd, en dan kan je pomp het niet meer trekken. Deze horen bij het groot onderhoud. Luchtfilter vervangen = brandstoffilter vervangen, en dan heb je nooit problemen.
Dus, de huilende pomp kan ook gewoon zijn dat hij enorm veel moeite heeft met de brandstof door de filter te trekken.

Kan evengoed iets anders zijn, maar klinkt alsof de filters sowieso aan vervanging toe zijn. Oude filters kunnen je pomp ook stuk maken.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #6  
Old 20-08-2020, 10:40
DeZwaan DeZwaan is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2020
Posts: 11
Default

Wat jij omschrijft heb ik ook precies zo gehad met mijn 1.3 (NZ).
Bij mij was het relais wat de Digi-jet van stroom voorziet, brak.
Ik meen dat het het derde relais van boven was (vlnr).
Dit relais klikte wel bij contact aan, maar de interne contacten waren versleten.
Op het moment dat de Digi-jet weer stroom krijgt, hoor je de brandstof pomp weer aanslaan.
Dit is goed te controleren door bij contact aan de pomp kort te horen lopen en de auto zal starten.
Hoor je de pomp niet bij contact aan en de auto start niet, dan zou ik het relais vervangen. kosten: 10 euro meen ik.

succes.

Quote:
Originally Posted by Misk
Hi,

Mijn 1.3 nz motor heeft sinds kort kuren. Af en toe valt de auto uit tijdens het rijden (vaak op lage snelheid) of start hij niet of slecht. Ook als ik gas geef (gebeurt bijna nooit) richting de 80-100 voel je hem soms even een seconde wegvallen en dan pakt hij hem weer. Als hij uit valt hoor je ook de brandstofpomp opnieuw aanslaan zoals je doet als je je contact omdraait. Hierna start hij weer prima en rijd hij ook gewoon goed.

Wat ik al gedaan heb: (uit voorzorg)
- zekering brandstofpomp vervangen
- vacuümleidingen gechecked
- luchtfilterbak (zit zgan element in) schoongemaakt
- bedrading onder de kofferbak naar de brandstofpomp nagekeken
- flesje fuel clean bij een volle tank 98 gedaan

Wat ik nog wil doen:
- nieuwe brandstofpomp relais plaatsen
- uit voorzorg brandstofpomp vervangen (als de tank nog voor een kwart vol zit begint hij flink te janken, dit komt van de pomp onder de auto. Echter heeft hij dit al een hele tijd en rijd hij er niet minder om).

Iemand die weet wat dit eventueel zou kunnen zijn? Misschien in de relais of in het contactslot of in de brandstofpomp zelf?
Reply With Quote
  #7  
Old 21-08-2020, 18:55
Misk Misk is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2019
Posts: 151
Default

Update: even alles onder de kap nagekeken. Niets raars te zien, wel had ik tijdelijk mijn sleutelbos (die nogal wat weegt) aan mijn autosleutel vastgemaakt. Niet gerealiseerd dat het probleem hiermee is begonnen). Sinds ik de zware sleutelbos eraf heb gehaald relatief veel gereden zonder problemen. Misschien toch iets in het contactslot wat hierdoor geen verbinding meer had oid. Lijkt me sterk, kan toeval zijn natuurlijk.

In ieder geval preventief een nieuw branstoffilter besteld, aangezien de oude eruit ziet alsof hij minstens half zo oud als de auto is. Bedankt voor het advies!
Reply With Quote
  #8  
Old 21-08-2020, 21:55
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
Default

Uitvallen onder het rijden doet mij direct denken aan een langzaam verslechterende Hallgever in de stroomverdeler. Zeer bekend probleem en meerdere malen meegemaakt.

Als de Digijet geen toerensignaal krijgt, sluit hij uit voorzorg het brandstofpomprelais, waardoor dit korte uitvallen kan optreden. Het kan ook aan een defect brandstofpomprelais (blauwe 67) liggen, of een defect Digijet relais (nummer 32).

Als je een toerenteller hebt, kun je dit goed zien als hij bij zo'n hapering ineens naar 0 toerental slaat.

groeten,
JohanV
Reply With Quote
  #9  
Old 24-08-2020, 07:09
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Quote:
Originally Posted by Misk
Update: even alles onder de kap nagekeken. Niets raars te zien, wel had ik tijdelijk mijn sleutelbos (die nogal wat weegt) aan mijn autosleutel vastgemaakt. Niet gerealiseerd dat het probleem hiermee is begonnen). Sinds ik de zware sleutelbos eraf heb gehaald relatief veel gereden zonder problemen. Misschien toch iets in het contactslot wat hierdoor geen verbinding meer had oid. Lijkt me sterk, kan toeval zijn natuurlijk.

In ieder geval preventief een nieuw branstoffilter besteld, aangezien de oude eruit ziet alsof hij minstens half zo oud als de auto is. Bedankt voor het advies!


Dat klinkt dan alsof het contactblokje wat achter je contactslot zit slecht is. Je zou het kunnen proberen te simuleren door de sleutel, wanneer de auto stil stationair staat te draaien, eens wat op en neer te bewegen.
__________________
Reply With Quote
  #10  
Old 28-08-2020, 11:02
Misk Misk is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2019
Posts: 151
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Dat klinkt dan alsof het contactblokje wat achter je contactslot zit slecht is. Je zou het kunnen proberen te simuleren door de sleutel, wanneer de auto stil stationair staat te draaien, eens wat op en neer te bewegen.


Heb gerommeld met de sleutel maar geen resultaat. Is dit blokje los te vervangen of moet er dan een nieuw contactslot in?

Ga zsm een nieuw branstoffilter en pomp onder de auto plaatsen, de relais van de pomp en computer vervangen. Mocht dit niets oplossen ga ik ook de pomp in de tank vervangen.
Reply With Quote
  #11  
Old 28-08-2020, 11:58
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Wat Veedubber zegt kan idd ook. Komt vaker voor dat dit blokje stuk is.
Deze is veel goedkoper om te vervangen dan gelijk een brandstofpomp/opvoerpomp.
Vaak zit er een scheurtje in, of verslijten ze van binnen gewoon door ouderdom.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum