Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 05-03-2004, 13:36
Heleen's Avatar
Heleen Heleen is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 844
Send a message via MSN to Heleen
Default Tellerklok Golf 2 16V

Ik heb dus de klok van Christiaan overgenomen en die is er voor mij in gezet, maar ik heb het gevoel dat ik nu ongeveer 20 km/h langzamer rijd dan de klok aangeeft. Echt bewijs heb ik niet (nog geen tijd gehad om het ff te testen) maar waar je 80 mag, rij ik 100 (ja okee, doe ik altijd wel maar ff ervan uitgaand dat ik achter iemand rij die zich WEL aan de snelheid houd ), waar je 100 mag zit de teller bij mij al op 120 en ga zo maar door. Ook kon ik bij de vorige teller maar net 200 km/h op de klok krijgen bij zo'n 7000 toeren en nu rij ik 180 km/h bij amper 5000 toeren... lijkt me dus dat dit toch een verkeerde is, ik kan helaas niet naar de VDO code kijken want de oude klok ligt al ergens op een vuilnisbelt. Mijn vraag is eigenlijk of iemand weet of ik bijv. via de dealer nog kan achterhalen welke klok er in mijn autootje hoort? Ik begreep namelijk van vrienden dat er voor de 16V ook een stuk of wat verschillende gemaakt zijn en dat het dus aan de overbrenging ligt. Of weet iemand of ik deze klok nog zo aan kan passen dat ie wel de 'echte' snelheid aangeeft? Die andere klok klopte zeker want ik kreeg gister nog een bekeuring binnen met precies de snelheid die ik ook reed op dat moment dus daar is geen twijfel mogelijk. Wie oh wie...
Reply With Quote
  #2  
Old 05-03-2004, 14:03
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

Quote:
Originally Posted by Heleen
Ik heb dus de klok van Christiaan overgenomen en die is er voor mij in gezet, maar ik heb het gevoel dat ik nu ongeveer 20 km/h langzamer rijd dan de klok aangeeft. Echt bewijs heb ik niet (nog geen tijd gehad om het ff te testen) maar waar je 80 mag, rij ik 100 (ja okee, doe ik altijd wel maar ff ervan uitgaand dat ik achter iemand rij die zich WEL aan de snelheid houd ), waar je 100 mag zit de teller bij mij al op 120 en ga zo maar door. Ook kon ik bij de vorige teller maar net 200 km/h op de klok krijgen bij zo'n 7000 toeren en nu rij ik 180 km/h bij amper 5000 toeren... lijkt me dus dat dit toch een verkeerde is, ik kan helaas niet naar de VDO code kijken want de oude klok ligt al ergens op een vuilnisbelt. Mijn vraag is eigenlijk of iemand weet of ik bijv. via de dealer nog kan achterhalen welke klok er in mijn autootje hoort? Ik begreep namelijk van vrienden dat er voor de 16V ook een stuk of wat verschillende gemaakt zijn en dat het dus aan de overbrenging ligt. Of weet iemand of ik deze klok nog zo aan kan passen dat ie wel de 'echte' snelheid aangeeft? Die andere klok klopte zeker want ik kreeg gister nog een bekeuring binnen met precies de snelheid die ik ook reed op dat moment dus daar is geen twijfel mogelijk. Wie oh wie...



nou de snelheid op de bekeuring zal niet hetzelfde zijn geweest als wat jij zag i.v.m paar km/u meetcorrectie
Reply With Quote
  #3  
Old 05-03-2004, 14:08
FMA's Avatar
FMA FMA is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 877
Default

ik zit met juist hetzelfde probleem , 8v dan wel
Reply With Quote
  #4  
Old 05-03-2004, 14:14
Heleen's Avatar
Heleen Heleen is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 844
Send a message via MSN to Heleen
Default

Quote:
Originally Posted by Gtipowerrr
nou de snelheid op de bekeuring zal niet hetzelfde zijn geweest als wat jij zag i.v.m paar km/u meetcorrectie


Ik zat nog te twijfelen of ik dat er nou wel of niet bij zou zetten, maar ik dacht, ach, bijdehandjes genoeg hier
Reply With Quote
  #5  
Old 05-03-2004, 14:15
Heleen's Avatar
Heleen Heleen is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 844
Send a message via MSN to Heleen
Default

En de 8v heeft sowieso al vier of vijf verschillende uitvoeringen qua tellerklok meen ik gehoord te hebben... wie kan ons helpen?
Reply With Quote
  #6  
Old 05-03-2004, 14:30
Gert's Avatar
Gert Gert is offline
6k and counting...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,853
Default

Leen : je moet helemaal niet in de buurt van de 200 komen .
Ik hoorde gister het bedrag wat 36 km te hard rijden kost van iemand .. daar koop je heel wat leuke dingen voor
Laat staan wat je kwijt bent als je met bijna 100 km per uur wordt gesnapt .

* bezwerende vingertje mode off *

Zelf heb ik een 950 VDO in mijn Jetta .
Er is vast iemand hier met een 16 v die ff voor je wil kijken

Ligt het aan de bak zelf of aan het omvormertje waar de kabel ingaat ?
Reply With Quote
  #7  
Old 05-03-2004, 15:08
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

Quote:
Originally Posted by Heleen
Ik zat nog te twijfelen of ik dat er nou wel of niet bij zou zetten, maar ik dacht, ach, bijdehandjes genoeg hier


dat ik dat maar even weet
Reply With Quote
  #8  
Old 05-03-2004, 16:12
Heleen's Avatar
Heleen Heleen is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 844
Send a message via MSN to Heleen
Default

Ik heb nu ook een 950, en ik heb geen idee waar het aan zou moeten liggen.. mij werd alleen 'de overbrenging' genoemd, wie het weet mag het zeggen
Reply With Quote
  #9  
Old 05-03-2004, 16:34
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Overbrenging in de bak is vrijwel altijd gelijk (bij de Polo altans wel: 't asje wat in 1974 de 084 bak van de Audi50 in ging, is in de nieuwste 9N nog steeds niet van onderdeelnummer veranderd.. (in de 085 bak tegenwoordig).

Er zijn een aantal mogelijkheden. De overbrenging van bak naar kabel is echter (voorzover mij bekend) gelijk. Tellers zijn anders omdat

1) bandenmaat / afrol-lengte / omtrek. Sommige vw's staat om 'andere inch' velgen, of hebben 'andere wanghoogte' banden.
2) teller zelf, wisselend bij andere schaalaanduiding. De wijzer word (bij de mechische klokken that is), mee-genomen door een rondslingerend magneetje. (Dat magneetje zit dus aan de kilometerteller kabel vast). Door dat de wijzer op een veer zit, draait de wijzer dus niet rond, maar geeft ze een bepaalde waarde aan: magneet harder draaien, veertje verder 'opgewonden'. Sterker veer => Verder oplopende schaalverdeling mogelijk. Slappere veer => sneller uitslaande wijzer, 'langzamere max-snelheid'...

maar goed: ik dacht dus dat alle golfjes een 950 teller hadden, en alle polo's en 980. De Polo G40 (de enige met een schaal tot 220 (of 240?) heeft ook gewoon een 980 aanduiding: past zo in elke andere polo.
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
Reply With Quote
  #10  
Old 05-03-2004, 17:25
Heleen's Avatar
Heleen Heleen is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 844
Send a message via MSN to Heleen
Default

Bedankt voor de info Maar ja, ik weet nog steeds dus niet waar het aan ligt, of ik ben gewoon niet zo goed in begrijpend lezen... ik zal mijn licht eens opsteken bij de dealert, als ie mij nog aardig vind, wat ik niet denk, maar ja, wat kan mij het schelen :o
Reply With Quote
  #11  
Old 06-03-2004, 17:28
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

ff tjes een tipje om je snelheidsafwijking te meten: Neem een stopwatch mee (zit tegenwoordig al op de simpelste telefoon) en ga op de snelweg of autoweg (niet ergens anders, dan rij je te hard dombo) precies 100 op de teller rijden. Nu staan er van die groene bordjes langs de kant, zoals al te lezen valt precies om de 100 meter. Precies op het moment dat je langs bijvoorbeeld bordje 35.0 km rijdt start je de stopwatch en bij 36.0 (juist ja, een km later) stop je hem weer. Stel dat de snelheidsmeter precies 100 aanwijst (en dus geen afwijking heeft) heb je; 100km/uur = 27.778 m/s
afgelegde weg = 1000 meter => 1000/27.778 = 36 seconden nodig voor deze km. Stel je doet er 38 seconden over dan is je afwijking 36-38/0.36 = -5.5% Je rijdt dus maar 100-5.5 = 94.5 km/h.

(ik geloof dat ik alleen op het laatst een klein rekenfoutje maak, maar die afwijking is gering)
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
  #12  
Old 06-03-2004, 22:03
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

ijn er geen manieren om km-tellers te ijken?

Andere optie is even een digitale fiets-kmteller monteren (een die verder gaat dan 99km/u uiteraard ), instellen en je exacte snelheid aflezen.
Reply With Quote
  #13  
Old 06-03-2004, 22:45
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

Quote:
Originally Posted by Marcski
ijn er geen manieren om km-tellers te ijken?

Andere optie is even een digitale fiets-kmteller monteren (een die verder gaat dan 99km/u uiteraard ), instellen en je exacte snelheid aflezen.


Ik denk dat die ook een afwijking hebben. Echte meetapparatuur is erg duur volgens mij.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
  #14  
Old 07-03-2004, 13:28
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

In principe niet natuurlijk, omdat je zelf de wieldiameter ed inmoet stellen. Tuurlijk zal deze een kleine afwijking hebben, maar denk dat deze acurater is dan een analoge km-teller
Reply With Quote
  #15  
Old 07-03-2004, 17:07
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 961
Default

Er zijn geen verschillende overbrengingen in de klokken. Staat bijna altijd 950 op (hoor bij eeb 16v 100% zo te zijn). Er zijn echter wel 3 verschillende tandwieltjes die je onder aan de kabel kunt klikken. Bij een 16v (2y bak) hoort een rood tandwieltje.
Valt me weer tegen dat niemand deze basic dingen weet te melden.

Dus heleen, kijk of er 950 op je snelheidsmeterfrontje staat, en haal met pijpsleuteltje 11 het boutje van de km tellerkabel even los en trek de kabel eruit en kijk wat voor tandwieltje je nu hebt.
Reply With Quote
  #16  
Old 07-03-2004, 17:43
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

Niet iedereen is zo al-wetend als jij, Allart

Hoeft niet gelijk zo negatief ajb
Reply With Quote
  #17  
Old 07-03-2004, 18:09
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 961
Default

Alwetend? Nou als je van die oude hokken rijdt waarbij alles kapot gaat en zo niet dan moet het verbeund worden dan leer je dat vanzelf. Excuses.
Reply With Quote
  #18  
Old 07-03-2004, 20:46
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

das zeker waar.. En dit forum is er juist om van elkaar te leren

Geeft niet, hoor..
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum