Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 05-07-2018, 16:18
joost_joost joost_joost is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2016
Posts: 95
Default Losse aandrijfas ratelen differentieel

Sinds gisteren maakt het differentieel een ratelend geluid. Als ik één voorwiel opkrik en er mee heen en weer draai, geeft het een geluid alsof de tanden van het differentieel speling hebben. Ook kan ik de linker aandrijfas een paar millimeter in en uit het differentieel schuiven. Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Het betreft een Jetta 1.6 uit 1992.
Reply With Quote
  #2  
Old 06-07-2018, 06:18
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,860
Default

beweegt de flens op de bak ook mee? want dan kan de bak wel uitmekaar.
de 020 baktypen staan er wel bekend om dat op een gegeven moment de lagers eruit lopen.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #3  
Old 06-07-2018, 17:10
joost_joost joost_joost is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2016
Posts: 95
Default

De complete as kan ik wat in en uit de bak schuiven.
Reply With Quote
  #4  
Old 06-07-2018, 21:48
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Krijg je ook dit geluid als je rechtdoor rijdt? Of komt het enkel als je draait?
Qua in de bak schuiven, als ik me niet vergis zit er een veer achter de flenzen voor de aandrijfassen, en is het dus inderdaad mogelijk de aandrijfas wat naar binnen te schuiven. Ik kan me vergissen maar meen me zo iets te herinneren van toen ik oliekeerringen verving. Ipv een tripode cv koppeling te gebruiken die ook axiale beweging toelaat gebruikt VW daar een zogenaamde Rzeppa cv koppeling, wat je normaal enkel als buitenste homokineet vindt. Daarom kan je de flensen van de bak naar binnen duwen, om die axiale beweging toe te laten. Maar meen me te herinneren dat er best wat kracht op die veren stond, lijkt me vreemd dat je de hele as zo met de hand naar binnen kan duwen.

Ik spreek hier over de handgeschakelde 5 bak zoals je die onder een GTI 16V vindt.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #5  
Old 07-07-2018, 10:11
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Er zit inderdaad een veer maar die is in principe niet zo super stug. Het is normaal dat je de aandrijfas wat naar binnen kunt duwen. Je moet even kijken of je diff zelf inderdaad speling heeft door aan de flenzen van de bak zelf te voelen.

Tijdje geleden had een vriend van mij voor zijn jetta 1.6 een 5bak gekocht maar daar waren de lagers ook al helemaal van weg gelopen in het dif. Komt helaas vaak voor alhowel die 020 bakken stukken beter zijn dan een 085.
Reply With Quote
  #6  
Old 07-07-2018, 17:38
joost_joost joost_joost is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2016
Posts: 95
Default

Het geluid is er bij recht uit rijden en in de bochten. Onder de 50 KM/u hoor je het niet.
Het klopt dat er een veer bij de naaf zit maar die is behoorlijk stug en kun je niet zomaar met de hand induwen.
Ik heb nu nog een andere auto met problemen in de garage staan maar ga volgende week eens aan de Jetta werken. Eerst de zaak bij de aandrijfas maar eens los halen en dan verder kijken.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 05:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum