Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 13-11-2014, 21:09
dwahaas321 dwahaas321 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 52
Default slecht stationair lopende 1.1 '83

Hallo iedereen, de meeste van jullie zullen mij niet kennen, maar ik ben niet helemaal nieuw hier (lang geregistreerd maar weinig gepost )
Heb me hier namelijk een aantal jaar geleden al geregistreerd nadat ik mijn
MK2 gti 16v '91 heb verkocht en een Corrado g60 heb aangeschaft..

Na een aantal jaren veel gewisseld te zijn van auto's (USA's) ben ik sinds 8-11-2014 de trotse eigenaar van een mk1 1.1 uit 1983 helemaal standaard.
Nu wil het zo zijn dat de auto sinds januari stil heeft gestaan en nu niet helemaal lekker meer loopt (volgens mijn werkgever/vorige eigenaar/vw fetisjist liep hij voor het wegzetten wel zonder problemen)
De auto heeft al die maanden binnen gestaan met een bijna lege tank.


En dan nu mijn verhaal/probleem

Nadat de auto een maand of 10/11 heeft stilgestaan was het enige probleem een plat voorbandje en een dode accu..
na het vervangen van de accu en het oppompen van de band was het gelijk starten en lopen (choke volledig open)
een beetje pruttelen en puffen na al die maanden coma is natuurlijk helemaal niet zo erg

nu loopt de auto met choke open gewoon goed en volgens mij heb ik ook voldoende vermogen, maar zodra ik de choke helemaal dicht gooi dan zakken de toeren en is het gelijk einde oefening, dus ik een aantal dagen veel kilometers gemaakt al spelend met de choke in de hoop dat het wel bij zou trekken... niet dus

bij constante snelheid/snelweg/optrekken enzo kan hij best af met de choke helemaal dicht, echter zodra ik begin te remmen voor een stoplicht (ook met koppeling helemaal in) daalt het toerental gelijk en slaat hij af (tenzij ik dus voor het remmen de choke 1/2 a 3/4 open zet)

nu heb ik natuurlijk het forum al aardig afgezocht en kwam verschillende mogelijke oorzaken tegen..
de meeste die ik tegen kom gaan over de voetpakking/vacuum/vuile carb..

wat ik al heb gedaan is

een flesje Wynn's carb reiniger(de paarse) in een volle tank gegooid

Remreiniger rond de carb voet gespoten (de motor verandert van toeren! toerental loopt op?)

En ik kom er net achter dat ik waarschijnlijk toch beter Ultimate+Loodvervanger kan tanken in plaats van pure 95.. dus ben nu van plan om het laatste beetje 95 op te rijden icm loodvervanger en daarna voor de "imitatie 98 aka bp ultimate te gaan..


nou wil het geval dat ik de technische kennis van een lachende mandarijn heb en dus niet zomaar wat wil gaan prutsen (het is mn daily)

waar kan ik nu het beste beginnen? en welke vacuum slangen moet ik controlleren? ik heb namelijk geen idee welke het allemaal zijn..

en dan nog maar gelijk een vraagje, hoe kan ik makkelijk achterhalen welke carb er op mijn blok zit? zover ik kon zien heb ik een 1.1 GG maar dit weet ik niet helemaal zeker..


alvast bedankt iedereen!
Reply With Quote
  #2  
Old 13-11-2014, 21:20
Bernhard's Avatar
Bernhard Bernhard is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 637
Default

Voetpakking!
Alle vacuümslangen vervangen kan ook geen kwaad en kost de wereld niet

Mocht het dan niet verholpen zijn, denk dan aan je ontsteking. Als de auto lang heeft stil gestaan kan het geen kwaad om een keer nieuwe bougie's, verdeelkap, rotor en contactpuntjes te vervangen.

Mocht ik iets gezegd hebben wat niet helemaal correct is, verbeter mij! Ben ook geen doorgewinterde monteur!
__________________
Caddy mk1 project
Reply With Quote
  #3  
Old 13-11-2014, 21:32
dwahaas321 dwahaas321 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 52
Default

ja denk dat ik eerst de voetpakking maar eens ga doen aangezien hij blijkbaar toch lekt..
nou hoor ik ook veel spookverhalen dat ze zeer slecht te krijgen zijn..
en waarschijnlijk zijn dus ook alle voetpakkingen voor de verschillende blokken anders?
heb wel een site gevonden die ze verkoopt voor rond de 30eur..
Reply With Quote
  #4  
Old 13-11-2014, 22:44
Bernhard's Avatar
Bernhard Bernhard is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 637
Default

tip: ga naar de plaatselijke auto-onderdelen winkel en bestel hem daar. Geef je kenteken en je krijgt 9/10 keer het goede mee
__________________
Caddy mk1 project
Reply With Quote
  #5  
Old 13-11-2014, 23:56
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,180
Default

Dit is em

Verhaal komt me een beetje te bekend voor..
Zit met het zelfde verhaaltje.
Maandje ging het goed..

Allereerst kijk je of je benzine filter niet vuil is
Even los trekken ergens bij de filter of oliepomp

Bruin/rood kleurig benzine is roest



Bij mij bleek er roest in de brandstoftank te zitten. Omdat je zegt dat je tank bijna leeg is, zou me dit niet verbazen. Voor je em vol gooit, even langs boven de tank in kijken.
-Achterbank los halen(belachelijk simpel)
-vloerkleed los halen
-3 schroeven linksom los draaien
-ronde deksel verwijderen
-vacuüm slang en benzine slang labelen en los maken(als je ze maar op de zelfde plaats terug zet)
-stekker los halen
-tank vlotter eruit halen (centerpons op een randje zetten en los tikken
-let op de (verduurde) o-ring

Soms zie je de roest zo al, bij twijfel misschien met een camera in kijken

Last edited by Van Limburg : 14-11-2014 at 00:07.
Reply With Quote
  #6  
Old 14-11-2014, 06:19
dwahaas321 dwahaas321 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 52
Question

Quote:
Originally Posted by Van Limburg
Dit is em

Verhaal komt me een beetje te bekend voor..
Zit met het zelfde verhaaltje.
Maandje ging het goed..

Allereerst kijk je of je benzine filter niet vuil is
Even los trekken ergens bij de filter of oliepomp

Bruin/rood kleurig benzine is roest



Bij mij bleek er roest in de brandstoftank te zitten. Omdat je zegt dat je tank bijna leeg is, zou me dit niet verbazen. Voor je em vol gooit, even langs boven de tank in kijken.
-Achterbank los halen(belachelijk simpel)
-vloerkleed los halen
-3 schroeven linksom los draaien
-ronde deksel verwijderen
-vacuüm slang en benzine slang labelen en los maken(als je ze maar op de zelfde plaats terug zet)
-stekker los halen
-tank vlotter eruit halen (centerpons op een randje zetten en los tikken
-let op de (verduurde) o-ring

Soms zie je de roest zo al, bij twijfel misschien met een camera in kijken



Maar zou hij dan niet constant slecht lopen? Ik bedoel na het afslaan start ik m zonder enige moeite weer opnieuw.. Ook moet ik zeggen dat ik nu 9km met 95+loodvervanger heb gereden en merk dat hij nu al soepeler loopt..

Vanavond zowiezo de flens maar bestellen.. Kan geen kwaad haha
Reply With Quote
  #7  
Old 14-11-2014, 08:10
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,180
Default

Bij mij liep die ook goed, maar dat kwam omdat alles vervangen was. Op de tank na dan.
Door de benzine laat de roest los. en komt het uiteindelijk in het brandstof systeem. Gaat alleen maar slechter lopen als dit jou probleem ook is.
Ik had al 3x de benzine slang er van af gehaald, geen roest te zien.
4de keer was het duidelijk. Toen zag ik ook pas dat de filter vuil was.
Reply With Quote
  #8  
Old 14-11-2014, 08:57
dwahaas321 dwahaas321 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 52
Default

Zal zo even het filter loshalen en Ff doorblazen kijken wat eruit komt, bedankt in ieder geval!
Reply With Quote
  #9  
Old 14-11-2014, 18:48
dwahaas321 dwahaas321 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 52
Default

Filter gewoon helemaal netjes.. Geen verkleuring of vuil te zien.. Toch maar even de flens bestellen dan
Reply With Quote
  #10  
Old 16-11-2014, 16:52
dwahaas321 dwahaas321 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 52
Default

Hier nog een vraagje, ik zie dat er een lucht voorverwarmer ofzo op de luchtinlaat van mn golf zit, waarvoor dient deze? Het aansluiten rubber was gescheurd dus die heb ik ingekort zodat ie weer dicht is, maar het "doorzichtige slangetje is ook zwart en zal dus misschien dicht zitten? Is dit mogelijk en zou het een oorzaak kunnen zijn?
Reply With Quote
  #11  
Old 16-11-2014, 17:00
Yellowbug's Avatar
Yellowbug Yellowbug is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 858
Default

Ik had pas geleden hetzelfde probleem met een 1.1 . Ook alleen lopen met choke of veel gas, maar stationair zonder choke uitvallen.
Ik heb alle sproeiers van de carburatuer eventjes gedemonteerd (een voor een) en doorgelazen met perslucht. Ik denk dat je stationair sproeier gewoon verstopt is.

Oh ja, en ik had vooraf ook een lekke voetpakking. (nieuwe gekocht op ebay duitsland)
__________________
Mijn wagenpark
Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk
Reply With Quote
  #12  
Old 16-11-2014, 17:15
dwahaas321 dwahaas321 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 52
Default

Ja ik heb die voetpakking ook even gecheckt met remreiniger, en merk inderdaad verschil in toeren (was alleen dus heb het moeten doen met de choke een heel stuk open..) doe ik het links van de carb (als je ervoor staat) dan zakt ie, doe ik het rechts dan lijkt ie te stijgen.. Ben er net achter gekomen dat ik een service boekje heb van een andere 1.1 uit 83 dus weet nu niet zeker of ik wel een GG heb.. Morgen als het licht is toch maar even goed naar het blok kijken..

Kan jij mij vertellen welke slangen precies de vacuüm zijn of mij uitleggen hoe ik kan zien welke het zijn?
Reply With Quote
  #13  
Old 16-11-2014, 19:12
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,180
Default

Voorverwarming op luchtfilter zal het niet zijn, dat kan je in princiepen weg laten. Rij er zelf ook niet mee. Je zoutachtig echt een GG moeten hebben. Volgens mij is de tegenhanger FA, maar die zijn alleen bij de oudste golfjes terug te vinden. Maar ik kan er totaal naast zitten.
Reply With Quote
  #14  
Old 16-11-2014, 19:17
dwahaas321 dwahaas321 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 52
Default

oh oke, ja wist nou niet of er meerdere motor types waren in dezelfde klasse/bouwjaar.. toch een GG dus..
kan jij me nog iets meer vertellen over de vacuüm slangen?

(welke en/of hoe te herkennen?)
Reply With Quote
  #15  
Old 17-11-2014, 21:35
dwahaas321 dwahaas321 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 52
Default

Niemand? Heb tevergeefs naar een schema gezocht maar niks kunnen vinden.. Heb helaas ook het werkplaats handboek niet meer.. Hoe kan ik in ieder geval het makkelijkst de stationair sproeier doorblazen? Heb op mijn werk wel de beschikking tot perslucht
Reply With Quote
  #16  
Old 17-11-2014, 23:53
Yellowbug's Avatar
Yellowbug Yellowbug is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 858
Default

Aan de linkerzijkant (alsje voor de auto staat) zitten twee messing schroeven. dat zijn al twee sproeiers. In de carb zitten ook sproeiers, maar dan moet je de deksel er van af schroeven en een nieuwe pakking er tussen leggen, want die gaat mogelijk kapot. Denk er aan dat je de vlotter er niet uit laat vallen als je de complete carb demonteert en uit elkaar haalt.
__________________
Mijn wagenpark
Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk
Reply With Quote
  #17  
Old 18-11-2014, 06:04
dwahaas321 dwahaas321 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 52
Default

Bedankt! Zal vanmiddag alvast die 2 even doorblazen
Reply With Quote
  #18  
Old 19-11-2014, 04:49
Veen's Avatar
Veen Veen is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2014
Posts: 2
Default

Ik zou eerst maar even de voetpakking vervangen. Hij krijgt nu valse lucht na de carburateur. Door de choke aan te trekken krijg je een rijker mengsel dat compenssert de valse lucht. Ik weet bijna 100% zeker dat dat je probleem oplost. Doe dit voordat je allerlei andere dingen lostrekt in je carburateur.

succes.
Reply With Quote
  #19  
Old 21-11-2014, 18:28
dwahaas321 dwahaas321 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 52
Default

Ja was het inderdaad ook van plan, helaas nog steeds niet binnen gekregen..

Dankzij het afslaan probleem heb ik sinds gisteren een misschien nog wel groter probleem..

Ik reed namelijk gisteren uit mijn werk op een file in en moest dus afremmen waardoor hij zoals gewoonlijk afslaat.. Nu was mijn snelheid niet al te hoog dus ik gooi m in zn 2, maar ik vermoed dat het toch wat te ruig ging of met te hoge snelheid.. Hoorde namelijk een harde knak onder de auto vandaan komen en dat blijft nu zodra ik gas los laat en de motor in toeren zakt :/ het lijkt ter hoogte van de pook te zitten.. Maarja het blijft geluid.. Ook kom ik er net achter dat je het ook hoort in zn achteruit en met een hobbel over gaan.
Volgens mij is het niet / minder met de koppeling in, waar kan ik aan gaan denken?? Vermoed zelf dat een homokineet een opdonder heeft gehad..
Het is niet constant en ook niet met optrekken..
Reply With Quote
  #20  
Old 21-11-2014, 19:06
Yellowbug's Avatar
Yellowbug Yellowbug is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 858
Default

@Veen. Als de carburateur er toch al af moet, kun je wel de twee sproeiers aan de zijkant doorblazen, dat is 5 minuutjes extra werk. Bij mij waren het de voetpakking én de verstopte sproeiers
__________________
Mijn wagenpark
Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum