Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #101  
Old 30-09-2018, 11:21
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

Als ik deze vervang zal/kan dan het probleem opgelost zijn?
Of heeft dat niets te maken met dat een auto al dan niet een vonk krijgt?
En kan je de kabel apart vervangen of hangt die vast aan de sensor, zodat je een heel nieuw stuk met sensor en al moet vervangen?

Zal eens kijken hoe dat ik de sensor dichter krijg al eventueel.
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #102  
Old 30-09-2018, 12:42
MelG60 MelG60 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,448
Default

Stap1: Laat de auto met rust, het proberen van stekkers ed leid tot niets behalve dat je kans maakt op sluiting.
Stap2: Zet de computer aan en bestel een communicatiekabel bv deze: https://www.ebay.co.uk/itm/DTA-Ecu-...AAOSwnlFaX0k v
Stap3: Installeer DTASwin op je computer
Stap4: Nu kan je kijken of er een krukassignaal binnenkomt, of de spanning hoog genoeg is, of de injectoren en ontsteking aangestuurd worden etc.
__________________
1991 Golf GTI 20v 4x4 677pk
1989 Golf 20v turbo 4motion
1990 Golf GTI G60
1990 Golf GTI 16vG60
1991 Golf GTI G60
1991 Golf GTI Edition one G60
1983 Golf GTI 16vG60
1983 Golf GTI G60
2000 Audi S3
Reply With Quote
  #103  
Old 30-09-2018, 13:09
EnVeeZee's Avatar
EnVeeZee EnVeeZee is offline
Quattro Donor - NvZes10vG60
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,798
Default

Quote:
Originally Posted by Mk1_ er

Dan een paar foto's van kabels die niet aangesloten zijn.





dat is de stekker die normaal naar de STK gaat die bij jou ontbreekt, zie mijn eerdere post.




lijkt me een oliedruksensor / schakelaar die meet op een aftakking, direct voor olietoevoer richting lader. Deze bewaakt een lage druk en laat een zoemer in je dash af gaan als hij beneden een vaste waarde komt om de lader van voldoende olie te voorzien.

De oliedruk (normaal bereik) wordt normaal gemeten op de warmtewisselaar waar je oliefilter in geschroefd zit. Deze stuurt volgens mij dezelfde zoemer.

bij mijn weten hebben deze beide geen effect op het wel of niet lopen van je auto.
__________________
Golf MK2 GTI 16vG60 '90 (SOLD)
Audi A4 Avant S Edition '20
Audi A3 Sportback '14
Reply With Quote
  #104  
Old 30-09-2018, 16:10
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

@Melg60
Je hebt volkomen gelijk!
De krukassensor die stond los blijkbaar, en heb ik ook moeten uitpassen zodat die recht op de poelie uitkomt en staat er nu op 0,25mm afstand er vanaf.
Kabel ga ik vandaag of morgen bestellen en de software zal ik alvast downloaden.

Jij had het eerder ook over een disbobine, heb je deze dan nog voor een g60 motor?

@EnVeeZee

Die STK was bij de vorige ook niet aangesloten, reden weet ik niet meer, ik ga hem is mailen daarover.
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #105  
Old 30-09-2018, 16:26
MelG60 MelG60 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,448
Default

Ik noemde dat op want:
De krukassensor bij jouw dta setup heeft ongeveer dezelfde functie als de hallgever in de originele setup (vandaar dat de hallgever in de ontsteking niet aangesloten zit) met een krukassignaal (= toerental en positie) kan dta de ontsteking aansturen. Bij jouw gaat dat via de originele bobine en de originele rotor/verdeelkap, beter is het om direct een disbobine aan te sturen. Voor nu moet je dit even vergeten, ga geen dingen veranderen voordat je precies weet wat er aan de hand is. Zodra je kabel hebt kan je me wel appen of bellen op 06 29077501
__________________
1991 Golf GTI 20v 4x4 677pk
1989 Golf 20v turbo 4motion
1990 Golf GTI G60
1990 Golf GTI 16vG60
1991 Golf GTI G60
1991 Golf GTI Edition one G60
1983 Golf GTI 16vG60
1983 Golf GTI G60
2000 Audi S3
Reply With Quote
  #106  
Old 30-09-2018, 17:48
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

Dat is begrepen.
Doe veel opzoekwerk nu omtrent de ontsteking en begin wel één en ander te begrijpen maar toch...

In ieder geval heb ik de persoon gemaild waar ik de motor en DTA van heb met de vraag van, dat hij eventueel die kabel nog heeft, en waarom het nu weer was dat die STK niet was aangesloten bij hem.

Als hij die niet meer heeft of antwoordt,dan bestel ik ten laatste dinsdag die kabel, bijna 2 weken voor je die kabel hebt,dus ik ga niet te lang wachten.

Je mag dan zeker een telefoontje verwachten,bedankt alvast!
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #107  
Old 30-09-2018, 21:22
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Mk1_ er
Als ik deze vervang zal/kan dan het probleem opgelost zijn?
Of heeft dat niets te maken met dat een auto al dan niet een vonk krijgt?

Mogelijk. Maar zoals MelG60 aangeeft ben je beter af eerst die computer eens uit te lezen. Dan weet je zeker of hij wel of niet signaal krijgt, enz. Anders ga je af op vermoedens. En op vermoedens afgaan en zeggen dit deel is stuk en als ik het vervang is mijn probleem opgelost, kan een kostelijke hobby worden
In geval van de krukassensor moet je waarschijnlijk de sensor mee vervangen, zal één geheel zijn gok ik, en ik weet niet hoeveel die kost maar ik weet wel dat als je met sensoren enz begint het soms erg kostelijk kan zijn.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #108  
Old 01-10-2018, 07:02
Extremy's Avatar
Extremy Extremy is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 321
Default

Allereerst ben ik het geheel met Mel eens, regel die kabel zodat je kan zien wat de ECU aan signalen binnen krijgt.
Zoals EnVeeZee al zei, hebben de STK en oliedruksensor op de kop geen effect op het wel of niet starten.
Wat betreft de krukassensor kabel, indien deze kabel met een stekker op de sensor is aangesloten, kun je deze alvast doormeten van stekker tot stekker, dan weet je in ieder geval zeker of deze nog goed is.
Heb je een stroboscoop om je timing te checken? Zo niet, schaf deze alvast aan (of wellicht van iemand lenen) wat zonder kun je niet checken of de werkelijke timing overeenkomt met wat de DTA ziet en dit is toch wel cruciaal voor je verder gaat zoeken.

Last edited by Extremy : 01-10-2018 at 07:18.
Reply With Quote
  #109  
Old 01-10-2018, 19:20
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

Quote:
Originally Posted by Extremy
Allereerst ben ik het geheel met Mel eens, regel die kabel zodat je kan zien wat de ECU aan signalen binnen krijgt.
Zoals EnVeeZee al zei, hebben de STK en oliedruksensor op de kop geen effect op het wel of niet starten.
Wat betreft de krukassensor kabel, indien deze kabel met een stekker op de sensor is aangesloten, kun je deze alvast doormeten van stekker tot stekker, dan weet je in ieder geval zeker of deze nog goed is.
Heb je een stroboscoop om je timing te checken? Zo niet, schaf deze alvast aan (of wellicht van iemand lenen) wat zonder kun je niet checken of de werkelijke timing overeenkomt met wat de DTA ziet en dit is toch wel cruciaal voor je verder gaat zoeken.


Kabel voor DTA is besteld en zal hem deze week nog moeten aankrijgen.

Kende het niet maar is deze goed?
https://www.hbm-machines.com/produc...oor-ontsteking?

Deze week ben ik niet thuis dus van 't weekend als eerste DTA uitlezen met behulp van Melg60.
Hopelijk komt daar iets uit.

Voor de rest heb ik nog wel wat te doen,
Checken dat alles zowat vast staat, ic buizen verplaatsen dat mijn batterij op de originele plaats kan staan. En de ambrayage kabel versteken want als ik deze intrap blijft deze met het haakje langs binnen aan de carroserie hangen.
En ook de gaskabel aan de pedaal zit niet vast met dat haakje, ook nog uitvogelen hoe dat bevestigt moet worden.
Schroefset verstellen staat vooraan 3 cm hoger dan achteraan. Kan men nog wel wat bezig houden.

Man man, waar heb ik dit aan verdiend

Maar dankzij dit forum ben ik wel hoopvol dat het in orde komt
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #110  
Old 01-10-2018, 21:57
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Mk1_ er
Man man, waar heb ik dit aan verdiend


Niet om haat te promoten maar schrijf een review op zijn google pagina van zijn zaak, zo hetgeen je vindt als je de naam van zn bedrijf intikt op Google. Mensen zien dat direct als ze openingsuren, adres, telefoon, etc zoeken. Zo waarschuw je anderen voor dit soort dingen.

Wat betreft die stroboscoop lamp, ik zou een ander model kiezen. Ik zie hier geen draaiknop op om de voorontsteking te regelen. Kan me vergissen maar denk niet dat je met deze veel gaat zijn. Een auto heeft altijd een bepaalde hoeveelheid voorontsteking en die moet je op de lamp kunnen instellen zodat de lamp juist timed.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #111  
Old 02-10-2018, 05:31
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Niet om haat te promoten maar schrijf een review op zijn google pagina van zijn zaak, zo hetgeen je vindt als je de naam van zn bedrijf intikt op Google. Mensen zien dat direct als ze openingsuren, adres, telefoon, etc zoeken. Zo waarschuw je anderen voor dit soort dingen.

Wat betreft die stroboscoop lamp, ik zou een ander model kiezen. Ik zie hier geen draaiknop op om de voorontsteking te regelen. Kan me vergissen maar denk niet dat je met deze veel gaat zijn. Een auto heeft altijd een bepaalde hoeveelheid voorontsteking en die moet je op de lamp kunnen instellen zodat de lamp juist timed.


Dat kan ik misschien wel doen ik ga dat wel eens bekijken.
Ik zal geen alleenstaand geval zijn lijkt me.
Een Audi Quattro 90 coupé ik denk dat die er al 2jaar staat, zonde want is mooie auto.
En golf 3 vr6 een 1,5j.
Ok stroboscoop met draaiknop,deze goed dan?
https://www.bol.com/nl/p/vidaxl-str...00000022192997/

Niet de duurste,maar voor de keren dat ik het nodig heb zal het wel voldoen zeker?
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´

Last edited by Mk1_ er : 02-10-2018 at 07:23.
Reply With Quote
  #112  
Old 02-10-2018, 09:51
Extremy's Avatar
Extremy Extremy is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 321
Default

Ik heb zelf deze: https://www.ebay.com/itm/AccuSpark-...hcAAOSwMqBaaxGu
Was wel wat duurder, maar ik heb er veel plezier van. Ik heb gemerkt dat je deze, zeker met standalone, toch vaker nodig hebt dan van te voren gedacht.
Reply With Quote
  #113  
Old 02-10-2018, 15:57
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Mk1_ er
Ok stroboscoop met draaiknop,deze goed dan?
https://www.bol.com/nl/p/vidaxl-str...00000022192997/

Niet de duurste,maar voor de keren dat ik het nodig heb zal het wel voldoen zeker?

Ja dat is het type dat ik bedoel! Is heel basic maar daar kan je al ver me komen. Het type waar Extremy naar verwijst is natuurlijk nog beter.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #114  
Old 02-10-2018, 21:37
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

Quote:
Originally Posted by Extremy
Ik heb zelf deze: https://www.ebay.com/itm/AccuSpark-...hcAAOSwMqBaaxGu
Was wel wat duurder, maar ik heb er veel plezier van. Ik heb gemerkt dat je deze, zeker met standalone, toch vaker nodig hebt dan van te voren gedacht.


Wat is de reden dat je dat zoveel moet regelen?
Bij andere auto's moet je dat toch niet doen.
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #115  
Old 03-10-2018, 08:26
Extremy's Avatar
Extremy Extremy is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 321
Default

Quote:
Originally Posted by Mk1_ er
Wat is de reden dat je dat zoveel moet regelen?
Bij andere auto's moet je dat toch niet doen.


Puur even naar mijzelf kijkend, ik ben iemand die regelmatig dingen aan de motor wijzigt/ uitprobeert/ verbetert/ verneukt.
Wanneer iets maar enigszins de timing heeft kunnen beïnvloeden, check ik dit altijd, al is het maar voor de gemoedsrust.
De meeste mensen met een standalone ecu, gaan hiervoor omdat ze van de flexibiliteit van zo'n systeem houden. Over het algemeen, even heel generaliserend, houden deze mensen er net als ik van om regelmatig dingen aan de motor te wijzigen.
Bovenstaande geldt uiteraard ook voor fanatieke hobbyisten met een 'standaard' ecu. Timing is gewoon erg belangrijk en moet je controleren, als de kans er enigszins is dat deze is veranderd.
Voor mij is deze, wat luxere, timing gun dan ook een fijne aanwinst.
Ben jij iemand die, na het laten afstellen, gewoon wilt rijden en verwacht je verder niet veel te gaan sleutelen. Dan is de luxe versie overbodig en zou ik overwegen om er even één te lenen.
Reply With Quote
  #116  
Old 03-10-2018, 18:20
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

Het is niet de bedoeling om constant aan de motor te sleutelen, maar aangezien het een g60 is zal het sleutelen er wel gaan bij horen.

Maar heb de stroboscoop besteld en zal vrijdag moeten aankomen en de kabel voor het DTA zal morgen moeten toekomen.

En hopelijk komt er nu vlug uitsluitsel wat er aan de hand is waarom de golf niet wil starten.
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #117  
Old 03-10-2018, 19:00
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

@MelG60

Heb het DTAswin alvast gedownload.
Is het normaal dat je dit niet open krijgt?
Of waarschijnlijk zal dit enkel alleen opengaan als je het DTA aansluit?
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #118  
Old 06-10-2018, 12:47
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

Aan de bekabeling is er me nog iets opgevallen, dat het blauwe kabeltje die ook van de alternator komt nergens is aangesloten, waar moet deze aan?
Lijkt me een fiche die ergens aan sensor moet dan ...



__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #119  
Old 06-10-2018, 12:55
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

blauwe kabeltje verzorgt de excitatie van de alternator als ik me niet vergis. dat hoort naar je dashboard te lopen geloof ik, gaat naar het lampje van de batterij en het contactslot en van daar naar de plus van de batterij. Hoe het precies werkt is al jaren geleden voor me, zou een schema moeten bekijken daarvoor. Maar uiteindelijk komt het erop neer dat je alternator een laadstroom nodig heeft anders gaat die geen spanning opwekken en je batterij niet laden. En die laadstroom komt via dat blauwe kabeltje. Waar hangt het andere eind nu?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #120  
Old 06-10-2018, 15:57
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
blauwe kabeltje verzorgt de excitatie van de alternator als ik me niet vergis. dat hoort naar je dashboard te lopen geloof ik, gaat naar het lampje van de batterij en het contactslot en van daar naar de plus van de batterij. Hoe het precies werkt is al jaren geleden voor me, zou een schema moeten bekijken daarvoor. Maar uiteindelijk komt het erop neer dat je alternator een laadstroom nodig heeft anders gaat die geen spanning opwekken en je batterij niet laden. En die laadstroom komt via dat blauwe kabeltje. Waar hangt het andere eind nu?


Zoals je kan zien vertrekt het kabeltje van de alternator, en einde is de fiche dat je ziet, dus nergens aangesloten.
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 16:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum