Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Technische Werkplaats > Technische verslagen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 29-11-2015, 14:18
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default How to: injector trekker maken voor mechanische Bosch injectors

Op oudere Golfjes met K of KE Jetronic systemen worden mechanische injectors gebruikt. Deze zitten in bakkelieten bussen en worden op hun plaats gehouden door een dikke en een dunnere O-ring. Deze verduren, en dan zuigt de motor valse lucht aan langs daar. De oplossing is om de ringetjes de vervangen. Normaal gezien kan je de injectors zonder veel kracht uit te oefenen uit de bussen trekken. Maar iedereen die dit al eens geprobeerd heeft weet dat dit meestal onmogelijk is. De O-ringen worden steenhard en de injector zit vast.

Met deze tool kan je de injectors er op een makkelijke manier uit trekken. De tool kost minder dan de VW tool (nr 1123/4) incl verzending en je kan het maken met spullen die je in elke doe-het-zelf zaak kan vinden. De kost voor alle materialen was 16€, zoals we in het Vlaams zeggen: daar kan je niet voor sukkelen.

Deze tool is voor het lostrekken van een Bosch 0437502045 injector (M12x1.5, VW 026 133 551), als je een andere injector hebt (M10x1.5 VW 035 133 551 F) zal je het gat dat rond de injector gaat iets minder groot moeten maken. Deze tool is bruikbaar op verschillende Golfjes 2, 3, cabrio en enkele Audi's maar ik weet niet op welke precies.

De reden dat ik dit topic schrijf is dat ik na wat zoeken op internet geen mooie oplossing vond om ze te demonteren. De enigste 'oplossingen' die ik vond was het tooltje van VW kopen wat in mijn ogen niet perfect is omdat je een schroevendraaier als hefboom moet gebruiken, of het inlaatspruitstuk demonteren.

Ik zal in dit topic eerst telkens een foto plaatsen, met daaronder wat uitleg van wat je hoort te doen om te komen tot het resultaat dat je kan zien in de foto.

Moeilijkheidsgraad: 1

Benodigd gereedschap
  • Boormachine
  • Boortjes: 3mm, 6mm en 8mm
  • Slijpschijf
  • Dunne snijschijf en een iets dikkere (2mm) afbraamschijf
  • Schuifmaat
  • 2 13mm sleutels
  • Markeerstift
  • Een stuk rechthoekig metaal profiel (2x4cm)
  • Bankschroef
  • Optioneel: pneumatische slijptol voor het fijner afwerken van snijranden enz
  • Oor- en oogbescherming. Je hebt maar 1 setje oren en 1 setje ogen, draag er zorg voor.

Benodigde materialen

  • 1 25x25x3cm hoekijzer
  • 2 50cm lange scharnieren zoals je normaal gebruikt om tuinpoortjes en deuren van een schuur op te hangen.
  • 1 M8 L35 bout
  • 4 8.4x16mm rondellen
  • 1 M8 Nyloc moer

Benodigde tijd: 1 tot 2u



Eerst snij je 1 been van het hoekijzer af zodat je ongeveer 2 tot 3cm overhoudt. Ik zou eerder voor 3cm gaan, je kan altijd (en je zal moeten) dit stukje wat bijtrimmen.



Nu boor je een gat in het midden van dat 3cm lange stukje dat overblijft. Begin met 3mm, en boor dan met een 6mm boortje. Daarna snij je met een dunne snijschijf van de rand van het stukje tot aan het gat zodat je een gleuf krijgt zoals in de foto.



Het hoekijzer is te dik. Het moet tussen de injector en aansluiting van de brandstofleiding passen. Op de onderkant zet je 14mm af met een schuifmaat, zoals op de foto. Hier gaan we met de afbraamschijf het metaal halveren in dikte. Ik heb hier ook een pneumatische slijptol gebruikt om wat fijner te kunnen werken.



Uiteindelijk moet dit het resultaat zijn. Eens je het metaal in dikte gehalveerd hebt moet je passen of deze al rond de injector past. Je zal ook met de afbraamschijf de gleuf iets breder moeten maken, en waarschijnlijk iets dieper. Dit moet je een beetje op gevoel doen. De truuk hier is van vaak genoeg te passen en niet te veel weg te slijpen. Combineer het dunner maken en breder maken van de gleuf, wissel wat af.



Nu heb je iets wat op een kleine koevoet lijkt. We gaan nu de scharnieren vastmaken aan het hoekijzer, maar om de scharnieren als hefboom te kunnen gebruiken moeten we het hoekijzer 90° verwringen. Om dit mooi te doen gaan we het op 1 plaats iets dunner maken.



Meet tussen de 5 en 10cm van de top af, en meet dan nog een stukje van 5cm af. Hier gaan we het hoekijzer langs elke kant 7.5mm minder breed maken. Dit doe je met de afbraamschijf. Het helpt om het hoekijzer horizontaal in een bankschroef te monteren waarbij je het 7.5mm laat uitsteken. Als je dan gewoon slijpt tot op de bekken van de bankschroef heb je een mooi ongeveer recht slijpvlak.







Nu gaan we het hoekijzer 90° verwringen. Ik heb een lang stuk rechthoekig profiel gebruikt, met twee andere stukjes afgeslepen hoekijzer in. Het stuk dat we willen verwringen gaat dan tussen deze twee stukjes. Het onderste stuk van het hoekijzer gaat in de bankschroef.



Dit is hoe het er nu moet uit zien. Vijl de randen van alle snijvlakken wat af, dit zal het aangenamer werken maken als je de tool gebruikt. ZEER BELANGRIJK: vijl de randen van de gleuf ook wat af, zodat deze niet meer scherp zijn.



Nu bevestigen we de twee scharnieren elk aan 1 kant van het verwrongen stukje. Gebruik het uiterste gat van het scharnier waarmee je het scharnier normaal vastschroeft op een deur of poort. Je zal waarschijnlijk dit gat wat groter moeten maken, alsook het gat in het hoekijzer. Gebruik een 8mm boor hiervoor. Om de scharnieren makkelijk te laten draaien rond het hoekijzer hoor je rondellen en een Nyloc moer te gebruiken. De juist volgorde: bout, rondel, scharnier 1, rondel, hoekijzer, rondel, scharnier 2, rondel, Nyloc moer.



Dit is hoe het er nu moet uitzien.

Hieronder zijn nog twee foto's van hoe je de tool kan gebruiken. Afhankelijk van de motor zal je het op een andere manier moeten rond de injector steken en de hefboom ergens anders op moeten steunen. Dit moet je zelf voor jou motor wat uitzoeken. Het kan zijn dat je in het motorruim moet klimmen om je gewicht wat op de hefboom te kunnen zetten.






Hou de tool bij, dan heb je nooit meer last van vastzittende injectoren! Ik hoop dat jullie er wat aan hebben!
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #2  
Old 29-11-2015, 15:13
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Mega vet
Reply With Quote
  #3  
Old 08-12-2015, 08:59
arno2000's Avatar
arno2000 arno2000 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,388
Default

Netjes. Maar is dit sterk genoeg.
Heb weleens gehad dat ze zo vast zaten dat er 1 in tweeen brak.
__________________
Golf cabrio mk1 85
Golf cabrio mk1 82
Ducati ss750 01

Last edited by arno2000 : 08-12-2015 at 09:02.
Reply With Quote
  #4  
Old 08-12-2015, 09:58
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Knap gemaakt! En bedankt voor het delen!
Reply With Quote
  #5  
Old 08-12-2015, 12:18
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Bedankt allemaal, ik hoop dat ik er wat mensen mee kan helpen

Quote:
Originally Posted by arno2000
Netjes. Maar is dit sterk genoeg.
Heb weleens gehad dat ze zo vast zaten dat er 1 in tweeen brak.

Dat de injector in twee brak? wow.. De tool is meer dan sterk genoeg, die zal niet breken
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum