Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #61  
Old 26-01-2020, 21:40
cybermarco's Avatar
cybermarco cybermarco is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 48
Default

Op de originele papieren staat dit kenteken: B - PA 367.

Op naam van de SFB. Rond 1980 gaat hij op naam van de cameraman die daar werkzaam was en blijkbaar de bus van zijn baas heeft overgenomen. Hij wordt dan omgebouwd tot camper en blijft tot eind 2019 in zijn bezit, waarvan de laatste 8 jaar op Zweeds kenteken.

Daarna kwam hij naar mij 🙂

de foto's staan hier (in de stasi mediatheek)
Reply With Quote
  #62  
Old 26-01-2020, 22:11
cybermarco's Avatar
cybermarco cybermarco is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 48
Default

Quote:
Originally Posted by molenari
Leuk, heb je ook foto's van zulke bussen? Ik heb ook even gezocht maar ik kan alleen een miniatuurauto vinden (ook nog eens een T1 :




Hier jouw modelautootje nog in het echt:


Reply With Quote
  #63  
Old 27-01-2020, 18:43
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Default

Quote:
Originally Posted by cybermarco
Hier wat foto's.
Die in zwartwit zijn van de oostduitse geheime dienst. Fotografeerden West-Duitse journalisten in oost-berlijn.

Het is net of mijn bus er staat. Alleen kenteken klopt niet. Rest van uitvoering wel. Geen logo, schuifdak, dakrek, mistlampen....


Ik heb de foto's nog even bekeken om te kijken of ik de T2 kan dateren. Deze is interessant:


Dit vanwege de twee uitlaten:


De linker uitlaat is waarschijnlijk van een Eberspächer BN4 benzine kachel (M119). Die is op linksgestuurde voertuigen geleverd tot en met modeljaar 1973 en is gemonteerd links in de motorruimte. Daarna kwam de Eberspächer BA6 (M60) met de uitlaat onder de motor (1974) en later met de uitlaat vlak voor het linker achterwiel (1975-1979). De BA6 zit onder de laadvloer.

De bumper is van het type dat van modeljaar 1973 t/m 1979 is gebruikt.

Kortom:
De bus op de foto lijkt van modeljaar 1973. Samen met de kentekenpapieren bij je bus is het vrij overtuigend bewijs dat deze bus in de DDR een andere bus is dan die van jou.

De SFB zal een aantal keren bussen met dezelfde specificaties hebben besteld. Om een bus met een speciale lakkleur te kunnen bestellen moesten er per keer minimaal 5 T2's per keer worden besteld.

Quote:
Originally Posted by cybermarco
de foto's staan hier (in de stasi mediatheek)

Bedankt, gave link!

En bedankt voor alle info. Mooi om te weten waar de Sonderlackierung '9308' ongeveer voor staat. Mocht je de RAL-kleuren nog ontdekken dan hoor ik het graag!

.
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'

Last edited by molenari : 27-01-2020 at 18:44. Reason: korte beschrijving inbouwpostitie standkachels toegevoegd.
Reply With Quote
  #64  
Old 27-01-2020, 18:54
cybermarco's Avatar
cybermarco cybermarco is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 48
Default

Quote:
Originally Posted by molenari
De SFB zal een aantal keren bussen met dezelfde specificaties hebben besteld. Om een bus met een speciale lakkleur te kunnen bestellen moesten er per keer minimaal 5 T2's per keer worden besteld.

Mooi om te weten waar de Sonderlackierung '9308' ongeveer voor staat. Mocht je de RAL-kleuren nog ontdekken dan hoor ik het graag!

.


Dat is helaas nog steeds niet gelukt. Ik had even hoop dat de kleur 308 toch nog dezelfde kleur 308 zou zijn uit het T1 assortiment. Dat leek wat minder raar omdat ze voorheen ook T1's hadden in dezelfde kleurstelling als mijn bus.

Die heb ik echter laten mengen en is te oranje van tint.
Ik heb de RAL kleurenwaaier er maar naast gehouden. Het dichtsbijzijnde is RAL3013. Maar niet exact.
Reply With Quote
  #65  
Old 27-01-2020, 21:09
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Default

Quote:
Originally Posted by cybermarco
(...)Die heb ik echter laten mengen en is te oranje van tint.
Ik heb de RAL kleurenwaaier er maar naast gehouden. Het dichtsbijzijnde is RAL3013. Maar niet exact.


En de dak- en bumperkleur heb je die ook bekeken?

In de serieproductie is die rond die tijd de VW-kleur 'pastellweiß L90D'. Maar op Sonderlackierung bussen is het vaak RAL9010.
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
  #66  
Old 27-01-2020, 21:58
cybermarco's Avatar
cybermarco cybermarco is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 48
Default

Het is zeker geen L90D. Het is veel helderder wit. Het zal 9010 zijn.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 07:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum