Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 26-08-2012, 23:19
VinceV VinceV is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 68
Default Opkietelen 1.8 8V

Beste,

Ik heb hier een golf 1 cabrio staan uit 92' met een 1.8 8V injectie in (origineel).

Ik zou graag wat meer pk'tjes eruit halen (niet overdreven) maar een andere motor inleggen is geen optie in het Belgenland

Enige suggesties wat wel wat kan opleveren?
Uit eigen info heb ik al:

- spaghetti (is er een verschil tssen RVS en ijzer qua vermogen)
- kat leeghalen
- scherpere nokkenas (waar hoe wie wat,...) als je dit veranderd moet er dan nog iets veranderd worden?
- Ander vliegwiel (idem vraag hierboven, hoe gaat dat in zijn werk?)
- ... andere ( en neen geen turbo's, dan krijg ik problemen met de keuring )

alvast bedankt!

greets,
Vince
__________________
Mk IV 16v --> Daily
Mk1 Cabrio 1.8 8v injectie
Kever 1303
Reply With Quote
  #2  
Old 27-08-2012, 07:20
M1974 M1974 is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 548
Default

Welk vermogen heeft hij op de papieren staan? Er zijn namelijk verschillende 1.8 8V injectie motoren geleverd in de golf cabrio.

Mijn cabrio heeft een 1.8 8V DX motor van 112 pk. Deze is technisch helemaal in orde en goed onderhouden. Het enige dat er niet meer orgineel aan is is het RVS spaghettie spruitstuk en een inlegfilter van K&N. Een kat heeft mijn golfje niet.
Voor deze motor in mijn cabrio vind ik dat een leuk vermogen. En het rijdt ook nog lekker. Je kan er prima mee rustig mee rijden. De motor is met weinig toeren al behoorlijk krachtig. Voor een cabrio vind ik dat lekker.

Wil je meer vermogen dan krijg je al sneller zo'n "zenuwachtig" gedrag. Bij een lichter vliegwiel reageert je motor wel sneller op het gaspedaal. Hij moet al die massa immers niet rondslingeren, maar bij een cabriotoertocht vind ik dat niet fijn rijden.

Op golfcabrio.com zijn er een aantal met een 1.8 8V 2H motor rondrijden die met een scherpere nokkenas en een chip van Bolku rondrijden. En daar erg tevreden over zijn.

Gebruik voor meer informatie over 8V tuning hier ook eens de zoekfunctie. De vragen die jij hebt zijn al ontzettend vaak voorbij gekomen.
Reply With Quote
  #3  
Old 27-08-2012, 09:14
Jeff's Avatar
Jeff Jeff is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,202
Default

Ik had ook de 2H van 98 pk. Een 4-2-1 spaghetti spruitstuk en een bolku chip maakte een groot verschil. Een nadeel van 4-2-1 spaghetti onder een mk1 cabrio is dat er geen ruimte meer onderblijft voor de kat. Gelukkig reinigt een 20 jaar oude kat niet meer. Weglaten kan in nederland, maar ik denk dat de belgische regeltjes daarin een beetje anders zijn.
__________________
Groeten van Jeff
Golf 1 cabriolet 2.0 8V
www.Golfcabrio.com
Alles voor de Golfcabrioot!
Reply With Quote
  #4  
Old 27-08-2012, 18:24
Scirocco_1600's Avatar
Scirocco_1600 Scirocco_1600 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,989
Default

ff een reactie uit het belgenland

als je een andere nokkenas in steekt ( en deze zal scherper zijn dan je orignele ) kan je ook wel zijn dat je problemen krijgt met de uitlaatgassen , als hij al veel co2 uitstoot zal hij er nog meer uit gaan stoten

tevens de kat leeghalen kan ook problemen geven met de keuring .(co2 terug)

vliegwiel doet niks aan de pk's , wat gebeurd er wel je komt makkelijk op toeren maar dan heb je wel weer minder koppel .

en rvs of staal uitlaat maakt niet zoveel uit enkel heb je wel de keuze uit een 4-1 of 4-2-1 ( als ik het goed voor heb is een 4-1 voor meer koppel , en een 4-2-1 meer pk's )

Last edited by Scirocco_1600 : 27-08-2012 at 18:28.
Reply With Quote
  #5  
Old 27-08-2012, 23:11
De Limburger's Avatar
De Limburger De Limburger is offline
Volksforum QUATTRO donor - Mr Muscle
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 6,203
Send a message via MSN to De Limburger
Default

272graden nokkenas van Bolku Tuning met een chip ook van Bolku Tuning een lichter vliegwiel, spaghetti spruiktstuk, en je kop laten reviseren en dan meteen laten flowen dat werkt goed en dan weet je tenminste ook dat die goed is. Als je dan een andere nokkenas zou zetten zou ik ook voor een verstelbaar tandwiel gaan, zodat je op de bank je nokkenas perfect kan timen en je vermogen echt kan afstellen.

Wat betreft je lichter vliegwiel, als je dat monteert nadat het is afgedraaid (een origineel lichter gemaakt dus) moet eigenlijk alles gebalanceerd worden want als je dat zomaar monteert dan slingert het in de rondte en zorgt het voor onbalans waardoor je voorste krukas lager veel slijtage te verwerken krijgt.

En voor onderdelen zou ik dus of Ebay even in de gaten houden en met Jeroen van Bolku even mailen goeie gast, met goed spul.
Gr Ronnie
__________________
Future project: Mk2 APY 210Ps S3 02M 2Wheel Racecar look.
Reply With Quote
  #6  
Old 29-08-2012, 22:43
VinceV VinceV is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 68
Default

Ok bedankt allemaal, hier kan ik wel even mee verder!

grts,
vince
__________________
Mk IV 16v --> Daily
Mk1 Cabrio 1.8 8v injectie
Kever 1303
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum