Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Polo 6N, 6N2, 9N en 6R
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 12-04-2007, 07:52
Kroost Kroost is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 11
Default Inbus maat voordempers verlagen

De voordempers zitten onder de motorkap vast op de draadstang waar je bovenin een inbus in moet steken, ik dacht dat het maat 6mm van inbus was. maar die was te klein, en maat 8 was te groot

maar naar mijns inzien is er geen 7mm inbus toch ?

weet iemand welke maat ik moet hebben, engelse maat was het ook niet.

echt raar, want krijg die schroef zo niet los, want dan draait alles mee, moet echt met een inbus die tegenhouden

of hoe heeft iemand anders dat gedaan.
moet t vandaag weten, want anders moet ik vandaag nog een speciale inbussleutel halen.
Reply With Quote
  #2  
Old 12-04-2007, 10:19
BBS-roy's Avatar
BBS-roy BBS-roy is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 830
Default

7mm inbus is er wel, en die moet je ook hebben.
maar zit niet vaak bij standaard setjes.
__________________
Bla Bla, Bla
Reply With Quote
  #3  
Old 12-04-2007, 10:30
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

klopt, het is toch echt 7mm., maar een slagmoersleutel is een stuk makkelijker, hoor
Reply With Quote
  #4  
Old 12-04-2007, 11:27
Kroost Kroost is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 11
Default

Quote:
Originally Posted by Marcski
klopt, het is toch echt 7mm., maar een slagmoersleutel is een stuk makkelijker, hoor

hoezo is da makkelijker ?
en hoe moet je da pr4ecies doen en wat is slagmoersleutel haha

beetje a technisch ik dus :P

edit: google helpt :P weet al wat t is, maar die kanje dan toch nog nie los krijgen, want dan ga je die draadstang losdraaien wat niet kan, want je moet die bout losdraaien die inbus heb ik nodig om de stang tegen te houden van draaien

Last edited by Kroost : 12-04-2007 at 11:29.
Reply With Quote
  #5  
Old 12-04-2007, 11:52
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Als je in het bezit bent van een compressor en een slagmoersleutel is dat vaak het makkelijkste. De slagmoersleutel, de naam zegt het al geeft steeds slagen. Steeds een grote kracht puls. Door die puls draait de moer vaak gewoon los.

Maar even wat anders, a-technisch zeg je, heb je er wel aan gedacht om een verenklem te plaatsen? Anders zal de veer wegschieten als je het toplager los draait.

Maar met de hand is een sleutel en imbus 7 het makkelijkste!
Reply With Quote
  #6  
Old 12-04-2007, 14:05
Kroost Kroost is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 11
Default

Quote:
Originally Posted by RubenD
Als je in het bezit bent van een compressor en een slagmoersleutel is dat vaak het makkelijkste. De slagmoersleutel, de naam zegt het al geeft steeds slagen. Steeds een grote kracht puls. Door die puls draait de moer vaak gewoon los.

Maar even wat anders, a-technisch zeg je, heb je er wel aan gedacht om een verenklem te plaatsen? Anders zal de veer wegschieten als je het toplager los draait.

Maar met de hand is een sleutel en imbus 7 het makkelijkste!

ik draai hem onder al los, en staat op krik, dus dan is meeste spanning al van de veer af, anders heb ik idd een probleem ?
Reply With Quote
  #7  
Old 12-04-2007, 14:13
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Nee, de veer heeft dan nog steeds de verplichte voorspanning. Die nog steeds vrij hoog is. Maar wat jij nu eerst wilt doen is de complete veerpoot demonteren. Dat kan geen kwaad. Wel is het beter om de bout bovenaan eerst enkele slagen los te draaien met het wiel op de grond. Dan heb je nog behoorlijk wat weerstand. Als dat gelukt is (met mogelijk imbus en steek/ringsleutel). Auto op de krik en bouten onderaan loshalen.

Dan veerpoot op de werkbank, veerklem erop en toplager eraf halen. Of nieuwe toplagers halen, weet niet precies wat je van plan bent namelijk...
Reply With Quote
  #8  
Old 12-04-2007, 14:54
Kroost Kroost is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 11
Default

Quote:
Originally Posted by RubenD
Nee, de veer heeft dan nog steeds de verplichte voorspanning. Die nog steeds vrij hoog is. Maar wat jij nu eerst wilt doen is de complete veerpoot demonteren. Dat kan geen kwaad. Wel is het beter om de bout bovenaan eerst enkele slagen los te draaien met het wiel op de grond. Dan heb je nog behoorlijk wat weerstand. Als dat gelukt is (met mogelijk imbus en steek/ringsleutel). Auto op de krik en bouten onderaan loshalen.

Dan veerpoot op de werkbank, veerklem erop en toplager eraf halen. Of nieuwe toplagers halen, weet niet precies wat je van plan bent namelijk...


Ja kijk, ik ga die bout losdraaien stuk, dan zet ik hem op krik. wiel eraf. dan onderaan losdraaien, dan verder bovem los draaien, dan na bedrijf met voor en achterdempers en dan worden de originele toplagers overgezet op de verlaginsdempers

dit kan tog zonder veerklem, want diek erle van garage zet ze over met klemmen.

maar als ik die bout bovenaan losdraai, volgens mij springt dan de veer toch al los, want dat is tog de bout die de toplager tegenhoud, of heb ik dat fout ?

die ene bout bovenaan, die draai ik van veerpoot af, dan kan ik die onder auto uit halen, maar die enebout is toch enigste waar die lager mee vast zit, en dan komt de veer toch wel los of ?
of zit er aan onderkant van die bovenste bout nog een bout die de toplager tegenhoud ?

Last edited by Kroost : 12-04-2007 at 15:01.
Reply With Quote
  #9  
Old 12-04-2007, 16:01
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Nee, als het goed is niet. Je hebt een veerpoot met veer en toplager. Dat kun je op de werkbank samenstellen en loshalen. Verder heb je nog een schotel waarmeer je de veerpoot "klem" zet in het binnenscherm. De bout die je dus bovenaan losdraait is alleen voor deze schotel. En niet voor het toplager. Die bout zit daaronder.

En het toplager overzetten kan, maar niet zonder verenklem. Een collega van mij, op mijn eerste stage, heeft een deuk in zijn jukbeen, maar had net zo goed door kunnen zijn. Hij kreeg namelijk een veer tegen zijn gezicht aan.

Een veer die loskomt kan zo door het dak heen vliegen. Dus ik zou er nog maar eens heel goed over nadenken of je geen verenklem gaat gebruiken.

Bij de achterpoten zou het wel kunnen als het echt niet anders kan en gelijk moet. Maar daar staat bij de originele veren toch nog wel een vrij grote kracht op.

Kortom gebruik gewoon een verenklem als je leven je lief is.
Reply With Quote
  #10  
Old 12-04-2007, 16:26
Kroost Kroost is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 11
Default

Quote:
Originally Posted by RubenD
Nee, als het goed is niet. Je hebt een veerpoot met veer en toplager. Dat kun je op de werkbank samenstellen en loshalen. Verder heb je nog een schotel waarmeer je de veerpoot "klem" zet in het binnenscherm. De bout die je dus bovenaan losdraait is alleen voor deze schotel. En niet voor het toplager. Die bout zit daaronder.

En het toplager overzetten kan, maar niet zonder verenklem. Een collega van mij, op mijn eerste stage, heeft een deuk in zijn jukbeen, maar had net zo goed door kunnen zijn. Hij kreeg namelijk een veer tegen zijn gezicht aan.

Een veer die loskomt kan zo door het dak heen vliegen. Dus ik zou er nog maar eens heel goed over nadenken of je geen verenklem gaat gebruiken.

Bij de achterpoten zou het wel kunnen als het echt niet anders kan en gelijk moet. Maar daar staat bij de originele veren toch nog wel een vrij grote kracht op.

Kortom gebruik gewoon een verenklem als je leven je lief is.


nee nee, dan is het goed, ik hoef alleen maar bovenste bout los te draaien dan ga ik met voor en achter dempers naar bedrijf, die zet ze om met veerklemmen ja.
Reply With Quote
  #11  
Old 12-04-2007, 18:30
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Okay, mooi zo. Dan komt het wel goed. Als je een polo 2 had, dan had je achter geen rubber maar enkel 1 bout en zou de veer al gelijk losschieten. Dat is een vreemd en gevaarlijk systeem.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum