Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf,Bora en New Beetle MK IV
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 27-08-2018, 11:55
Gino89's Avatar
Gino89 Gino89 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 1,129
Default Co2 probleem golf 4 AZD 1.6

Hallo,

Net kom ik bij de apk vandaan, na veel gedoe toch de keuring gehaald. De auto is prima in orde, alleen elk jaar weer problemen met co2... Nu na een lang stuk rijden en hoge toeren heeft hij de meting net gehaald.

Ik heb 2 jaar rond gereden met een imitatie kat, omdat het uitlaat spruitstuk gescheurd was. En de vervangende hebben een losse kat terwijl het originele spruit stuk uit een deel is. Omdat het afgelopen jaar ook ellende was heb ik met wat aanpassing en las werk. De originele kat op het nieuwe spruitstuk gezet. Toen heeft hij ook maar net de keuring gehaald.

Nu was het wel zo dat bij de imitatie kat vaker de motor lamp ging branden, dit is nu meer dan een jaar niet meer geweest sinds de originele kat er weer onder zit. Ik heb ook al een paar keer injector reiniger er in gedaan. Tevens komen er ook geen fouten voor in de computer. 3 jaar geleden zij de keurmeester van een andere garage dat er iets met het spuitbeeld van de injector niet goed zou zijn?

Hij heeft nu wel de keuring gehaald, maar ik wil gewoon dat het fatsoenlijk werkt en niet elke jaar maar weer kijken hoe of wat. Echter is de vraag hoe kan ik dit het beste uitzoeken?

Ik kan wel als een wilde alles gaan vervangen, maar een kat, injector of lambasonde zijn niet echt goedkope onderdelen die je even wisselt om te testen natuurlijk

Hebben jullie een idee?

motor is een 1.6 AZD uit 2001 met bijna 190.000 gelopen. ( Golf Variant )

Groeten, Gino.
Reply With Quote
  #2  
Old 27-08-2018, 19:42
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Injectoren kun je uitbouwen en op een kartonnetje laten sproeien (even auto "starten")
Dan zie je of er idd een probleem is met een injector of dat ze bijvoorbeeld nadruppelen.

Dit soort problemen kunnen ook komen door valse lucht. Hoeft allemaal geen foutmeldingen te geven.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #3  
Old 28-08-2018, 20:07
Gino89's Avatar
Gino89 Gino89 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 1,129
Default

Ik neem aan dat ze niet mogen nadruppelen? Ik zal ze eens uitbouwen binnenkort. Als ik met de injectors op een karton spuit moet dit dan ook een bepaalde vorm hebben ?

Aangezien de keurmeester het over het spuitbeeld had.
Reply With Quote
  #4  
Old 28-08-2018, 20:31
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Nee nadruppelen is gewoonweg dat ze lek zijn, dus teveel brandstof dus te hoge co in veel gevallen.

Spuitbeeld is idd een soort van vorm van het patroon. Je ziet vrij snel wat het doet. Een goeie injector geeft een tamelijk fijne nevel of als een tuinsproeier alle kanten uit. Een injector met problemen geeft een pis straaltje of een scheve straal (maar 1 kant op of maar voor de helft)

Om een idee te geven. plaatje van google geplukt:



Mocht je een fout sproeibeeld hebben kan het soms helpen om ze een ultrasoon badje te geven. Maar dit is bij injectoren vaak maar een tijdelijke oplossing. Vervangen is de remedie.
Normaal gezien vervang je alle injectoren tegelijk, maar als dat te prijzig wordt kun je ook alleen een kapot exemplaar vervangen.
Nooit vervangen zonder controle

enne, niet roken op moment dat je dit nakijkt

Wil je wat veiliger werken dan steek je de injectoren in de onderkant van een lege schoenendoos naar het deksel gericht..
Die doos leg je met het deksel naar de motor (injectoren wijzen naar beneden) en het deksel kun je er naderhand afhalen om de spuitpatronen te controleren.
Kijkglaasje aan de zijkant maken kan ook handig zijn, maar dan kan het zijn dat je er een lichtje op moet schijnen.

Je test het liefst ze allemaal tegelijk, omdat je dan de onderlinge verschillen goed kunt zien.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #5  
Old 11-08-2019, 12:33
Gino89's Avatar
Gino89 Gino89 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 1,129
Default

Dit topic toch nog even boven water halen. Aangezien ik afgelopen week weer naar de APK moest. Het jaar was weer voorbij helaas. Geen tijd gehad i.v.m. verbouwing om de injectors te controleren.

Van te voren had ik echter alles nagelopen.

-EGR schoongemaakt
-Gas klep schoon gemaakt
-Beide opnieuw ingeleerd
-Fles injector reiniger bij de benzine gedaan al een maand geleden

Injectors er uit gehad om bovenstaande van The_Maxx te testen, injectors hadden een mooie gelijkmatig sproeibeeld. Geen na druppelen of wat dan ook.

Auto uitgelezen, geen fout codes te vinden.

Na 15 minuten keuren mocht ik even mee lopen er waren diverse punten niet goed, waaronder dus ook weer het co......

Uit eindelijk toch besloten om de 5 polige lambdasonde te vervangen, deze was toevallig ergens in de aanbieding. Met de auto gisteren na 10 minuten rijden weer naar de garage gereden om even een meting te laten doen voordat ik ga herkeuren. En kijk daar het CO was perfect in orde.... Probleem zit hem dus waarschijnlijk al langer in de lambdasonde, de sonde die er in zat was ook een orignele sonde dus geen universele o.i.d.

Ik ben blij dat het nu eindelijke is opgelost.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum