Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 18-06-2008, 13:40
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Question 2.0 16V icm. ITB's

Ik ben me momenteel informatie aan het zoeken voor een nieuwe motor voor in mijn MK2.
Daarbij zit ik met de gedachte om een 2.0 16V met throttle bodies te maken. De bedoeling is om het blok volledig te laten reviseren, kop volledig laten bewerken en wat snellere onderdelen erin te lepelen, een set 45mm Jenvey TB's en dit alles op DTA te laten lopen.
Het streven is een 200+ pk's met een flinke lading torque maar ik weet totaal niet wat ik van een dergelijke setup mag verwachten. (iemand een voorzichtige voorspelling?)

Echter zit ik nog met een boel vragen. En omdat ik eerst duidelijk wil weten wat de mogelijkheden zijn voordat ik aankopen ga doen zal ik mijn vragen hier stellen. (topic zal dus wel meer als eens geupdate worden met vragen)

1. Ik zat zelf te denken aan een ABF blok omdat deze de meeste pk's levert, maar ik heb ook gelezen dat dit blok een nogal sloom karakter heeft en dat daarom een 9A blok beter zou zijn als basis. Welk blok kan ik het beste pakken als basis?

2. Is het vereist om de kabelboom bij aankoop erbij te nemen of kan het blok lopende gemaakt worden op mijn huidige PL-kabelboom?

3. Ik ben zelf alleen nog maar de motor throttle bodies en de Jenvey TB's tegengekomen. Mijn voorkeur gaat dan meer uit naar de Jenvey 45mm TB's. Zijn deze aan te raden of zijn er nog andere merken die net zo goed of zelfs beter zijn?

4. Hoeveel pk/nm kan de standaard versnellingsbak die bij een 16V zit (020 als ik me niet vergis) aan? Indien deze niet geschikt is welke aanpassingen zouden dan gewenst zijn of welke bak kan ik hier beter voor nemen?

5. Heeft iemand verkoop-/informatiepunten waar ik eens contact mee kan opnemen?

Als iemand nog meer informatie heeft wat relevant is voor dit topic hoor ik dat natuurlijk erg graag.

Alvast bedankt voor jullie moeite,

-Erik
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
  #2  
Old 18-06-2008, 14:07
jan_gti_16v's Avatar
jan_gti_16v jan_gti_16v is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 987
Send a message via MSN to jan_gti_16v
Default

mischien een idee om vw leusden een pm te sturen???
__________________
Pffffff teveel om op de lijst te zetten....

Mk4 1.6 -> 1.8...
Mk2 1.8 -> 1.8...
Reply With Quote
  #3  
Old 18-06-2008, 14:25
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

Heb Dennis al aan de telefoon gehad. Hij is al gedeeltelijk op de hoogte van mijn plannen. En bij onduidelijkheden zal ik me ook wel tot hem keren.
Hopelijk zal hij hier zijn know-how mededelen.
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
  #4  
Old 18-06-2008, 15:02
Vains's Avatar
Vains Vains is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 5,487
Default

Hey Erik,

Bel deze mensen eens, zij hebben er wel ervaring mee heb ik zo het idee www.freddycane.com
__________________
Bmw e61 530d touring
Reply With Quote
  #5  
Old 18-06-2008, 15:15
VolkswagenRacing's Avatar
VolkswagenRacing VolkswagenRacing is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,705
Default

koen.be van het corrado-forum.nl heeft nog een blok te koop. Uit een golf kitcar.
__________________
- VW Golf II '89 ex 16v > 20vt k04
- Audi A3 8p '04 1.9 TDI
- Seat Arosa S '03 1.4
- VW Caddy 3k '10 1.9 TDI
http://www.krasendeukservice.nl
Reply With Quote
  #6  
Old 18-06-2008, 15:30
Larsv5's Avatar
Larsv5 Larsv5 is offline
Married to PC
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 4,038
Default

Quote:
Originally Posted by Erik
Heb Dennis al aan de telefoon gehad. Hij is al gedeeltelijk op de hoogte van mijn plannen. En bij onduidelijkheden zal ik me ook wel tot hem keren.
Hopelijk zal hij hier zijn know-how mededelen.


Denk niet dat dat een probleem moet zijn, aangezien we er met 4 man best lang aan gewerkt hebben....

Suc6

Lars
__________________
Dodge RAM 1500
Reply With Quote
  #7  
Old 18-06-2008, 21:45
rallyegolf driver's Avatar
rallyegolf driver rallyegolf driver is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,149
Default

Quote:
Originally Posted by Erik
1. Ik zat zelf te denken aan een ABF blok omdat deze de meeste pk's levert, maar ik heb ook gelezen dat dit blok een nogal sloom karakter heeft en dat daarom een 9A blok beter zou zijn als basis. Welk blok kan ik het beste pakken als basis?

Een ABF is een hoogblok motor en een 9A niet, er zit dan ook ver schil in de drijfstangen. Een 9A heeft 144mm drijfstangen, een ABF 159mm. Hierdoor is de 9A iets meer geschikt voor toeren , de ABF iets meer voor koppel, maar dat is eigenlijk te verwaarlozen. Voor het gemak zou ik een 9A nemen. Hiervoor vragen ze minder geld, er zijn voldoende stalen drijfstangen in 144mm te koop voor een mooi bedrag, etc.Verdere verschillen zitten in de cylinderkop, maar met een bewerkte kop valt dit verschil weer weg.

2. Is het vereist om de kabelboom bij aankoop erbij te nemen of kan het blok lopende gemaakt worden op mijn huidige PL-kabelboom?

Dit zal volledig aan je keuze van motormanagment liggen. Neem je een Digifant, dan kun je al een heel eind komen met een G60 -boom. Ga je stand-alone, kom je al een stuk meer in de buurt van zelf maken.

3. Ik ben zelf alleen nog maar de motor throttle bodies en de Jenvey TB's tegengekomen. Mijn voorkeur gaat dan meer uit naar de Jenvey 45mm TB's. Zijn deze aan te raden of zijn er nog andere merken die net zo goed of zelfs beter zijn?

Er zijn meer mogelijkheden idd. Zo heb je de Direct-to-Head TBI's van Badger5 uit de UK. Hierbij geen spruitstuk nodig. Dan is er nog VGS, een duits merk. En zo voorts. Zoek eens bij de zandcross-jongens, die hebben er een andere kijk op.

4. Hoeveel pk/nm kan de standaard versnellingsbak die bij een 16V zit (020 als ik me niet vergis) aan? Indien deze niet geschikt is welke aanpassingen zouden dan gewenst zijn of welke bak kan ik hier beter voor nemen?

In ieder geval de klinknagels van het differentieel vervangen door een boutenset, dat is zeker. Een andere koppeling is ook een aanrader. Vliegwiel afdraaien en balanceren icm krukas ook aan te raden.

5. Heeft iemand verkoop-/informatiepunten waar ik eens contact mee kan opnemen?


-Erik


Ik hoop zo een beetje te hebben geholpen..
__________________
2003 Touran trendline 1.6 16V FSI 7-persoons Zwartmetallic.

G60.....the best blowjob i've ever had!

Zu Risiken und Nebenwirkungen lesen Sie die Packungsbeilage und fragen Sie Ihren Artzt oder Apotheker.
Reply With Quote
  #8  
Old 18-06-2008, 22:18
The Green The Green is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 224
Default

Quote:
Originally Posted by VolkswagenRacing
koen.be van het corrado-forum.nl heeft nog een blok te koop. Uit een golf kitcar.


Dit blok is verkocht.

Van Kronenburg heeft ook goedkope itb sets.
Reply With Quote
  #9  
Old 18-06-2008, 22:50
De Limburger's Avatar
De Limburger De Limburger is offline
Volksforum QUATTRO donor - Mr Muscle
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 6,203
Send a message via MSN to De Limburger
Default

http://www.limpex-sport.nl misschien kun je hier iets mee hebben ook itb`s enzo.
gr ronnie
__________________
Future project: Mk2 APY 210Ps S3 02M 2Wheel Racecar look.
Reply With Quote
  #10  
Old 18-06-2008, 23:28
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Erik, dat van die kabelboom vind ik een beetje vreemde vraag. Je zegt immers op DTA te willen draaien...

De versnellingsbak, is ombouw naar 02A(G60) niet wat? Een 9A blok is ook zeker interessant omdat je die vrij goedkoop kan omkeuren, bestaat immers al typegoedkeuring voor!
Reply With Quote
  #11  
Old 19-06-2008, 09:39
Blue Rallye's Avatar
Blue Rallye Blue Rallye is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 109
Default

Ik zou de bak op 020 willen houden, hij is wat zwakker maar dat is goed op te vangen. Een 02A bak schakelt veel slechter en neemt veel teveel vermogen op. Voor een goed uitgebalanceerde setup waarbij alles klopt zou je de 200pk kunnen halen. Veel koppel zul je daar niet uit halen, alleen met de 95,5mm kruk merk je echt een koppelverschil. Maar dan kom je bij 7000 rpm al aan de kritieke zuigersnelheid. In dit stadium moet je dingen tegen mekaar wegstrepen.
De pb is onderweg btw.

Leuk voorbeeld, ik heb vroeger (dik 12 jaar geleden) gesleuteld bij een autocrosser. Hij had een dikke 2100cc motor met ABT krukas (94,6mm slag) 84,01mm zeer platte Mahle zuigers in het ABF blok met dito kop. Dit alles bij Gerard Emming opgebouwd en bewerkt op 45mm throttle bodies en Lumention ontsteking. Tikte toendertijd op de vermogensbank toch 243pk aan. Motor koste in 1995 tezamen met de uitlaat op maat toch zo'n 24.000 gulden. Niet geschikt voor op straat, maar in een mildere vorm goed te doen.
__________________
Finished:
2076cc 16VT with a 95.5mm crank and lots of T3/T04E 50trim .48/2 boost
I hope that Syncro can handle some torque...
Reply With Quote
  #12  
Old 20-06-2008, 08:20
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

Bedankt jongens voor de informatie!
Twijfel toch nog steeds qua blok keuze. Ik ga maar eens zoeken en kijken naar beschikbaarheid van het blok. Alhoewel een ABF wel meer kosten met zich mee zal gaan brengen. Daarom houd ik de optie van een 9A blok (met de nieuwere kop specificatie altijd nog open.
Quote:
Originally Posted by RubenD
Een 9A blok is ook zeker interessant omdat je die vrij goedkoop kan omkeuren, bestaat immers al typegoedkeuring voor!
In een MK2 en een ABF niet?
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant

Last edited by Erik : 20-06-2008 at 08:26.
Reply With Quote
  #13  
Old 20-06-2008, 08:38
Vains's Avatar
Vains Vains is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 5,487
Default

Hey Erik,

Wat is het verschil tussen de oude en nieuwe kop op een 9a?
__________________
Bmw e61 530d touring
Reply With Quote
  #14  
Old 20-06-2008, 08:55
Blue Rallye's Avatar
Blue Rallye Blue Rallye is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 109
Default

Latere type 9A kop is hetzelfde als van een ABF met alleen iets andere nokken. Deze cilinderkop is heeft een gewijzigde verbrandingsruimte en de uitlaatklepdiameter is 1mm kleiner. Op een hoogvermogen setup kun je met de ABF kop gewoon iets verder met vermogen omdat deze minder pingelgevoelig is.

Op het corrado-forum zijn hier wel 20 topics over.
__________________
Finished:
2076cc 16VT with a 95.5mm crank and lots of T3/T04E 50trim .48/2 boost
I hope that Syncro can handle some torque...
Reply With Quote
  #15  
Old 20-06-2008, 09:37
Vains's Avatar
Vains Vains is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 5,487
Default

Quote:
Originally Posted by Blue Rallye
Latere type 9A kop is hetzelfde als van een ABF met alleen iets andere nokken. Deze cilinderkop is heeft een gewijzigde verbrandingsruimte en de uitlaatklepdiameter is 1mm kleiner. Op een hoogvermogen setup kun je met de ABF kop gewoon iets verder met vermogen omdat deze minder pingelgevoelig is.

Op het corrado-forum zijn hier wel 20 topics over.


Dit is een hele duidelijke uitleg Ik zal eens gaan neuzen op het corrado-forum...
__________________
Bmw e61 530d touring
Reply With Quote
  #16  
Old 24-06-2008, 08:25
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

Over twee weken krijg ik mijn ABF kop binnen. Nu alleen nog de overige delen zien te krijgen.

Wat me opvalt tussen de verschillende soorten TB's is dat er nergens iets gezegd wordt over de voordelen en nadelen van de verschillende varianten. Alleen verhalen waarom je nu voor deze techniek moet gaan. Weet iemand hier iets meer over te vertellen?

Zit sterk te overwegen om de TB's uit de states te halen. Weet iemand nog shops daar die zulk spul aanbieden?
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
  #17  
Old 24-06-2008, 08:32
Vains's Avatar
Vains Vains is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 5,487
Default

Heb je de kop gekocht van Tim van het corrado forum? Daar heb ik ook nog over gedacht, maar het blok waar ik zaterdag ga kijken is uit een 94er corrado. Dus met een beetje geluk zit daar al een ABF kop op
__________________
Bmw e61 530d touring
Reply With Quote
  #18  
Old 24-06-2008, 09:28
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

Het is inderdaad de kop die Tim verkoopt. Voordeel is dat hier al de beste nokkenassen in zitten. Rest van het blok moet ik nog aan zien te komen. Of dat nu een 9A onderblok of ABF is ligt er meer aan beschikbaarheid.
Ik zal vanavond Bolku eens bellen, deze zou nog 9A en ABF blokken hebben liggen. Hopelijk ook zonder kop.
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
  #19  
Old 24-06-2008, 09:54
MipMip's Avatar
MipMip MipMip is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 663
Default

Bij TWM hebben ze ook een hele mooie set. Wel aardig aan de prijs.

http://www.twminduction.com/Throttl...6_valve_vw.html
Reply With Quote
  #20  
Old 24-06-2008, 13:17
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

De prijs is best stevig inderdaad. 1300€ voor alleen de TB's

Net nog even gelezen over de Badger5 DTH kit. Dit lijkt me ook wel wat (heb hier nog geen prijzen van gekregen).
Heb inmiddels begrepen dat hoe korter het inlaattraject is hoe beter de prestaties worden. Met het oog op de DTH sets zouden deze dan beter moeten zijn dan een normale DCOE set. (???) Iemand die hier meer van weet?
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum