Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Transporter
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 05-11-2011, 17:48
Ian_C's Avatar
Ian_C Ian_C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 508
Default T3 motor (1.7D) dood, wat nu?

Hallo,

De 1.7 platte diesel van m'n T3 heeft het daarnet begeven.. Op de snelweg viel hij opeens uit.. Toen op de pechstrook kon ik hem niet meer starten, maar na even wachten startte hij weer, moeizaam weliswaar. De hele bus beefde en trilde ook enorm, en het was te merken dat er iets grondig fout was. Maar ik heb echter 0,0 kennis hieromtrent dus ik wist niet wat ik moet doen of wat er juist fout was.

Toen heb ik de eerste afslag genomen, ik kon nog 50 per uur halen, met veel kabaal. Toen tijdens het rijden volgde er opeens een knal, en het was ermee gedaan. Ben nu aan het wachten op m'n ouders, ik zit namelijk in m'n T3. Gelukkig had ik m'n laptop mee en is niet iedereen z'n netwerk beveiligd.


Nu ben ik al wat aan het nadenken over een oplossing... Ik had de traagheid van de 1.7 al verschillende keren beklaagd omdat hij niet vooruit te branden was, dus nu lijkt het me de ideale moment om er een 1.9 in te laten bouwen.

1.9TDI lijkt me heel leuk, alleen heb ik al gelezen dat het niet gewoon een kwestie is van blokje omwisselen en dat er wel wat meer bij komt kijken..

Zie: http://www.classicpassion.nl/projecten.php?id=14


Iemand anders zei ook dat hij nog een 1.9 blok had liggen. Dit is echter een platte diesel, met 70 PK.


Wat zouden jullie me aanraden? Ik ben van plan om de bus binnen een jaar te verkopen dus wil er ook niet overdreven veel geld meer inpompen.
__________________
'94 VW Golf III Variant 1.4i (daily)
'90 BMW E30 318is (fun fun fun)
Reply With Quote
  #2  
Old 06-11-2011, 11:01
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Dan wellicht een gebruikt 1700D/1900D motor inbouwen. Als je om gaat bouwen naar 1900TD/TDI dan kost het wel meer.
D'r zijn de laatste periode genoeg mensen die een T3 om aan het bouwen zijn naar een 1900TD AAZ, (waaronder ik ). Daarover is genoeg te vinden iig
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #3  
Old 23-12-2011, 01:26
Ian_C's Avatar
Ian_C Ian_C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 508
Default

Iemand heeft evt. interesse in het blok, hoeveel zou ik hiervoor kunnen vragen?
__________________
'94 VW Golf III Variant 1.4i (daily)
'90 BMW E30 318is (fun fun fun)
Reply With Quote
  #4  
Old 27-12-2011, 17:25
Juanart's Avatar
Juanart Juanart is offline
Forum regular
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 54
Default

Ja als je hier op het forum rondneusd ontdek je dat de 1.6D niet meer zo in trek is haha, straks bestaan ze niet meer! In jou geval, als die 1.7 toch al over z'n finale streep zit, is een 1.9D leuke optie.

Ik heb een week geleden exact hetzelfde meegemaakt als jou met mijn 1.6D en ben nu dus een 1.9D aan het zoeken.

Motorcode 1Y moet je hebben. De AAZ is 1.9 met turbo en dan moet je er eigenlijk een 1.6TD als donor motor naast hebben om bepaalde specifieke onderdelen te gebruiken. De TDi is inderdaad een heel ander verhaal, duurder in aanschaf, elektronica komt erbij kijken, zelfde als bij een SDi. Sommige maken de elektrisch geregelde brandstofpomp van naar mechanisch, dus geen ECU, elektronisch gaspedaal etc. Welke brandstofpomp fijner loopt daar zijn de meningen verschillend over geloof ik.
Maar je koppel gaat met 1.9D sowieso omhoog wat met zijn gewicht en overweldigende 'aerodynamische' vorm niet zo verkeerd is natuurlijk. :-)

De overbrenging van de versnellingsbak moet waarschijnlijk ook aangepast worden, of grotere wielen achter maar daar zal iemand anders je beter over kunnen informeren hier denk ik, weet niet precies hoe dat zit met verhoudingen.

Tijdens het zoeken van de 1Y motoren valt me op dat ik ze tegen kom van 47Kw en 50Kw...
Weet iemand of dit gewoon afronding is of dat dat verschil er ook echt is..?
Reply With Quote
  #5  
Old 27-12-2011, 17:27
Juanart's Avatar
Juanart Juanart is offline
Forum regular
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 54
Default

Ik zie nu pas dat het al bijna 2 maanden geleden gebeurd is. In de tussentijd wat gevorderd??
Reply With Quote
  #6  
Old 01-01-2012, 13:27
Ian_C's Avatar
Ian_C Ian_C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 508
Default

Quote:
Originally Posted by Juanart
Ik zie nu pas dat het al bijna 2 maanden geleden gebeurd is. In de tussentijd wat gevorderd??

Nope, bus staat hier nog steeds stil voor het huis. Staat ook te koop trouwens. Maar de verkoop vlot niet echt, wellicht omdat de motor stuk is en het een panel van is. En voor de Nederlanders; omdat hij niet belastingsvrij is (je zou er wel nog een camper van kunnen maken en dan is het 25 eur wegenbelasting).

Ik heb al een paar mensen gevonden met een 1.6D of 1.7D, maar ik vind hun vraagprijs nogal hoog (meestal rond de 350 eur), voor een motor die niet vooruit te branden is.

Een 1.9 is idd de beste keuze, maar dan moet je nog vanalles gaan aanpassen en gezien mijn kennis niet veel verder rijkt dan het oppompen van banden en vullen van de brandstoftank, en ik thuis of ergens anders geen plaats heb om hem te stallen, zie ik dat niet echt zitten en verkoop ik hem liever.
__________________
'94 VW Golf III Variant 1.4i (daily)
'90 BMW E30 318is (fun fun fun)
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 16:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum