Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf,Bora en New Beetle MK IV
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 20-08-2018, 16:59
thegreendevil thegreendevil is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 16
Default Golf vr5 op 4 cilinders

hallo,

sinds kort loopt mijn golof 4 v5(150 pk) op 4 cilinders en heb dus ook op 1 cilinder geen vonk.

nu heb ik al geprobeerd of ik met een ander ontstekingsmodule het probleem verhelp maar dit mocht niet baten.

wat zou en kan er allemaal het probleem zijn?

volgende stap is de disontsteking maar dit is nogal een duur geintje om die te kopen voor het proberen.

nu was mijn vraag of iemand in twente of omstreken /almelo er 1 heeft liggen die goed is dat ik dit iig kan proberen.

mijn dank alvast

met vriendelijke groet jeffrey smits
Reply With Quote
  #2  
Old 20-08-2018, 18:21
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Reply With Quote
  #3  
Old 21-08-2018, 00:21
thegreendevil thegreendevil is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 16
Default

nee alles wat daar staat al geprobeerd zelfs een andere module geprobeert maar mocht niet baten kabels en bougies ook vervangen dus waarschijnlijk toch bobine vandaar ook de vraag naar een test bobine.

maar bedankt voor de reactie
Reply With Quote
  #4  
Old 21-08-2018, 21:45
vagg freak vagg freak is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 667
Send a message via MSN to vagg freak
Default

Hoe heb je gecontateerd dat je geen vonk hebt
__________________
golf mk1 g40
golf1 cabrio
Golf mk7 variant
Polo 6r
Reply With Quote
  #5  
Old 22-08-2018, 01:23
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Even uitleggen hoe DIS ontsteking werkt:
Bij DIS ontsteking heb je 1 bobine per 2 bougies. Die bougies vonken telkens de bobine wordt aangestuurd, ze vonken dus altijd tegelijk. Ze vormen namelijk een kring, de stroom loop van het ene eind van de bobine naar de eerste bougie, door de cilinderkop naar de volgende bougie, en van daar weer naar het andere eind van de bobine. Telkens er een vonk nodig is in één van de twee bijbehorende cilinders, vonken beide bougies. In de ene cilinder wordt de vonk dan nuttig gebruikt voor de ontbranding, de andere cilinder is op dat punt juist aan het eind van zijn uitlaatslag en de vonk van de bougie in deze cilinder dient tot niets. Dit noemt men een loze vonk, of lost spark.
Wat betekent dit? Bij een viercilinder motor heb je in een DIS bobinepakket binnenin eigenlijk 2 bobines zitten, bij een 6 cilinder heb je er drie, etc.
Bij een vijfcilinder heb je er ook drie nodig, want met twee bobines kom je niet toe, daar kan je maar 4 bougies mee uitsturen. De derde bobine stuurt maar één bougie uit, in de plaats van de andere bougie zit er waarschijnlijk een doorverbinding met een weerstandje ofzo gok ik.

Normaal kan je bij DIS ontsteking niet op 1 cilinder geen vonk meer hebben, maar bij een vijfcilinder kan het dus wel. Nu zijn er meerdere mogelijkheden:
- bougie stuk
- bougiekabel stuk (komt wel eens voor, wordt haast altijd overgekeken)
- bobinepakket stuk (meestal enkel als een volledig pakket te vervangen, spijtig genoeg)
- Een probleem in de aansturing van het bobinepakket

Mijn raad: meten is weten! Begin niet met vervangen van onderdelen voor je weet welk onderdeel stuk is. Enkel een bougie kan je zomaar vervangen omdat dit een normaal onderhoudsdeel is en toch bijna niets kost. Bougiekabels kunt je meestal doormeten met een multimeter, maar ook niet altijd. Gemakkelijkst om die te testen is door de kabel te wisselen met een andere van een bougie die het wel doet. Verplaatst het probleem van cilinder dan is het de kabel. Bobinepakket kan je normaal wel nameten met een multimeter. Aansturing van het pakket nameten doe je met een osciloscoop, dan moet je naar een garage.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #6  
Old 22-08-2018, 22:40
thegreendevil thegreendevil is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 16
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Even uitleggen hoe DIS ontsteking werkt:
Bij DIS ontsteking heb je 1 bobine per 2 bougies. Die bougies vonken telkens de bobine wordt aangestuurd, ze vonken dus altijd tegelijk. Ze vormen namelijk een kring, de stroom loop van het ene eind van de bobine naar de eerste bougie, door de cilinderkop naar de volgende bougie, en van daar weer naar het andere eind van de bobine. Telkens er een vonk nodig is in één van de twee bijbehorende cilinders, vonken beide bougies. In de ene cilinder wordt de vonk dan nuttig gebruikt voor de ontbranding, de andere cilinder is op dat punt juist aan het eind van zijn uitlaatslag en de vonk van de bougie in deze cilinder dient tot niets. Dit noemt men een loze vonk, of lost spark.
Wat betekent dit? Bij een viercilinder motor heb je in een DIS bobinepakket binnenin eigenlijk 2 bobines zitten, bij een 6 cilinder heb je er drie, etc.
Bij een vijfcilinder heb je er ook drie nodig, want met twee bobines kom je niet toe, daar kan je maar 4 bougies mee uitsturen. De derde bobine stuurt maar één bougie uit, in de plaats van de andere bougie zit er waarschijnlijk een doorverbinding met een weerstandje ofzo gok ik.

Normaal kan je bij DIS ontsteking niet op 1 cilinder geen vonk meer hebben, maar bij een vijfcilinder kan het dus wel. Nu zijn er meerdere mogelijkheden:
- bougie stuk
- bougiekabel stuk (komt wel eens voor, wordt haast altijd overgekeken)
- bobinepakket stuk (meestal enkel als een volledig pakket te vervangen, spijtig genoeg)
- Een probleem in de aansturing van het bobinepakket

Mijn raad: meten is weten! Begin niet met vervangen van onderdelen voor je weet welk onderdeel stuk is. Enkel een bougie kan je zomaar vervangen omdat dit een normaal onderhoudsdeel is en toch bijna niets kost. Bougiekabels kunt je meestal doormeten met een multimeter, maar ook niet altijd. Gemakkelijkst om die te testen is door de kabel te wisselen met een andere van een bougie die het wel doet. Verplaatst het probleem van cilinder dan is het de kabel. Bobinepakket kan je normaal wel nameten met een multimeter. Aansturing van het pakket nameten doe je met een osciloscoop, dan moet je naar een garage.




oke even kort kabels en bougies zijn vervangen omdat ik begon met het probleem dat er 1 kabel kapot was heb dus op ebay dl een orginele kabelset voor een v5 gekocht.

daarna was het probleem niet voor bij en bleek ik op de cilinder links onder geen vonk te hebben.
(weet even niet welke letter deze cilinder heeft in het rijtje)

het gekke is dat ik na het wisselen van een module geen verschil had alleen nu had cilinder links boven geen vonk meer en links onder wel.

dus verklaar maar hoe dit kan ik denk dat de laatste optie bobine vervangen is????
Reply With Quote
  #7  
Old 25-08-2018, 20:57
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,528
Default

Wat geeft die aan als je m uit uitleest met vagcom
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 16:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum