Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 1 (kever '49->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #61  
Old 15-03-2005, 19:37
Bussie komt zo's Avatar
Bussie komt zo Bussie komt zo is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,233
Send a message via MSN to Bussie komt zo
Default

het wordt tijd dat ik eens een goed boek hierover ga aanschaffen met de basisbeginselen. suggestie's iemand??
want ik heb nu al weer (teveel) vragen, en om jullie er nu iedere x mee lastig te vallen.
__________________
Airride kan dan wel net als siliconeborsten zijn.
Nep!!
But i like it!!!
Reply With Quote
  #62  
Old 15-03-2005, 20:38
PrutZer's Avatar
PrutZer PrutZer is offline
Forum regular
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 77
Wink drijfstangsels

Quote:
Originally Posted by Beetspeed
Mwahaha, dit is toch geen overhoring he?
Ik moet zeggen dat ik je drijfstanglengte juist erg kort vind.
Want?: je bovenstaande zeer gedetailleerde theoretische uitleg laat zich wat makkelijker voor verschillende motoren vergelijken door de drijfstanglengte te relateren aan de slag. De absolute drijfstanglengte op zich is namelijk hoegenaamd niet interessant, maar de rod-ratio wel.
Een voorbeeldje: standaard 2 liter type 4: drijfstanglengte 131mm, slag 71, ratio is dus ca. 1,85
Veel toegepaste langeslag getunde kevermotor met 82mm krukas en 5,5" stangen: 1,70
Standaard kevermotor: 136mm stang met 69mm slag: RR (rod ratio): 1,97

Kort samengevat wordt vaak gezegd dat een kleine RR meer koppel onderin geeft en dat een hoge RR meer pk in het hogere toerengebied geeft.
Hogere slijtage van zuigers en cylinders (levensduur) is in mijn ogen het grootste nadeel van een lage RR.

Een RR van rond de 1,75 wordt vaak als een goed compromis gezien, maar het blijft een zeer arbitrair getal (er is geen goed of fout) en meerdere combinaties werken prima. Het komt er idd op neer welke keuzes je maakt. Motorbreedte kan ook een belangrijk argument zijn. Met elke tiende inch meer drijfstang wordt je motor tenslotte 2,5mm per kant breder, tenzij je eea nog wat kan corrigeren met een hoge pistonpen. JE kan ze heel mooi hoog plaatsen. Soms zie je zelfs de olieschraafveer onder de pistonpen. Over zuigerontwerp zijn ook hele boeken geschreven, dus laten we het her maar bij.

Jouw motor: 5,7" stangen met 90 slag: Ratio van 1,60 Vandaar dat ik je drijfstanglengte nogal weinig vond, gzien de RR waar je op uit komt. Zeker met zulke koppen ga je toch meer voor het hogere toerenbereik leek me (?).
Ik vroeg het ook omdat ik nog drijfstangen moet laten maken en zit te twijfelen tussen 5,8 of 5,9" voor de 86 slag. Met 5,9 zit ik namelijk bijna op 1,75. Ik denk dus dat ik voor de 5,9 ga, ondanks de extra bredte die dat geeft. Met bovenliggende 3 kleps koppen gok ik echter nog meer op het hogere toerenbereik en mijn cylinders zijn meer dan lang genoeg daarvoor.

Greets,
Walter



Hoi Walter, natuurlijk !!!
(gniffel) ben blij te vernemen dat je mijn visie bevestigt. Je vraag over de geringere RR wordt retorisch als je weet dat mijn Scat's niet op die 90 slag komen maar thuis horen op een ander t4-project van mij. Op de 90x105 zitten gewijzigde 914's. En ja, ik heb inderdaad gekozen voor een compensatie in mijn koppelmotor. Maar, zoals je reeds eerder hebt aangegeven, kies je bij deze tractorvolumen niet voor hoogtoerige karakters. Dus het is voor jou, als het goed is duidelijk dat bij deze motor de bak een hoop te verduren krijgt en erg grote stappen moet kunnen maken. Dit is dan ook mijn grootste weakpoint in de aandrijflijn. Voor jou is zeer zeker 5.9 een goede optie met je doelstelling.
(ik zal je de mijne eens laten zien, ik heb ze namelijk ook, gniffel)
Dus, what evil lurks under the hood?!!! Who knows.
groetjes
__________________
ArtZ Unlimited
Reply With Quote
  #63  
Old 15-03-2005, 20:58
Beetspeed Beetspeed is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 444
Default

Ok...

Misschien vind je het nog leuk om de Scat split port koppen te zien die 'iemand' anders op zijn 103 x 82 type 4 met supercharger en EFI heeft zitten. Ca. 280-290 pk...
Ik heb er net even een link voor gemaakt, want deze foto's zul je niet snel ergens anders op het net vinden; Scat split ports zijn al super zeldzaam en in de type 4 uitvoering helemaal:












Ook hij heeft groeven in zijn cylinders gemaakt die hier goed te zien zijn. Het schijnt idd de enige manier te zijn om een geblazen type 4 met meer dan 100mm boring dicht te houden...:




Als je wil kan ik je zijn email over zijn ervaring met de Scat Split ports naar je doorsturen. Stuur me daarvoor ff je email adress per PB'tje of zo als je daar interesse in hebt. Het is wel in het engels.

Groeten,
Walter
Reply With Quote
  #64  
Old 15-03-2005, 21:04
Beetspeed Beetspeed is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 444
Default

Wat ik een heel groot voordeel van de Scat koppen vind, is de gelijke lengte cylinderkoptapeinden. Daarmee heb je al een groot deel van de kop-cylinder afdichtingsproblemen ondervangen Op de foto's zijn die gelijke tapeinden nog mooi te zien en als je goed kijkt, zie je nog een paar leuke details
Reply With Quote
  #65  
Old 15-03-2005, 22:43
PrutZer's Avatar
PrutZer PrutZer is offline
Forum regular
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 77
Default

Yep, ik herken het. Alleen heb ik een, in mijn beleving, prettigere oplossing doordat ik ringen met opstaande rand en overlap op de cilinderbus gebruik. Context blijft het zelfde. Heeft alleen niet het carter afgedraad tbv stoterpijpaanligvlak. Ga hier Wabo's voor gebruiken. Uitlaat van US makelij met tussengelaste bussen zodat t1 te gebruiken is. Ik herken het allemaal. Ik gebruik zelf t1 kleppen. Lichter, korter en, wat vooral prettig is, fijner om te hoeken met de stoterstang. Bij verschillende conf. zag ik dat de tuimelaar eng scherp kwamte staan.
(tjesses) Ben aan het werk (illustratiewerk) en hoor gedisciplineerd te tekenen. Moeilijk om van de site te blijven. Moeten inderdaad E-mail uitwisselen. Kan je nog een en ander laten zien dan. Leg dan ook wel wat uit waar je nu nog je vraagtekens bij hebt.
Bedankt voor deze foto's
Groetjes Marcel
__________________
ArtZ Unlimited
Reply With Quote
  #66  
Old 15-03-2005, 22:54
MauSeR35's Avatar
MauSeR35 MauSeR35 is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,657
Send a message via MSN to MauSeR35
Default

cool topic, maar k snap er geen bal van, zal toch maar eens wat theorie gaan zoeken over motoren techniek ipv die stomme gasturbines
__________________
Seat Exeo ST 2.0TDI Style 2013
Reply With Quote
  #67  
Old 15-03-2005, 23:25
Kever Kees Kever Kees is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 10
Default

Zo ik heb het hele verhaal eens even doorgenomen, j.zus er komt bijna geen end aan.
Ik wil jullie wel zien rijden dit jaar en ben benieuwd wie er het heel houd met zijn
hydraulische pers achterin. Ik denk dat er voor veel lezers het wel ereg leerzaam is(als ze uberhaupt nog kunnen volgen).

Maar als men zo'n motor wil bouwen, dan moeten ze eerst hun huis verkopen(hihihihi)

Maar ga zo door, leest erg plezierig.

Trouwens nog even op die drijfstangen in te haken, hoe zit het met jullie leibaan krachten aangezien T4 zuigers niet gedesaxeerd zijn. De hoeken moeten niet te groot
worden.

Nog effe een tip zuiger snelheden van 21 m/s is wel max aangezien pompwerkingen
van je zuigerveren, waarbij uitbreken hiervan niet is uitgesloten.


Kzal ff wat foto's van mijn ovaaltje met T4 ff neerkwakken, vinden jullie misschien wel leuk.

Kever kees.
Reply With Quote
  #68  
Old 15-03-2005, 23:37
PrutZer's Avatar
PrutZer PrutZer is offline
Forum regular
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 77
Default Okee Keesie

Quote:
Originally Posted by Kever Kees
Zo ik heb het hele verhaal eens even doorgenomen, j.zus er komt bijna geen end aan.
Ik wil jullie wel zien rijden dit jaar en ben benieuwd wie er het heel houd met zijn
hydraulische pers achterin. Ik denk dat er voor veel lezers het wel ereg leerzaam is(als ze uberhaupt nog kunnen volgen).

Maar als men zo'n motor wil bouwen, dan moeten ze eerst hun huis verkopen(hihihihi)

Maar ga zo door, leest erg plezierig.

Trouwens nog even op die drijfstangen in te haken, hoe zit het met jullie leibaan krachten aangezien T4 zuigers niet gedesaxeerd zijn. De hoeken moeten niet te groot
worden.

Nog effe een tip zuiger snelheden van 21 m/s is wel max aangezien pompwerkingen
van je zuigerveren, waarbij uitbreken hiervan niet is uitgesloten.


Kzal ff wat foto's van mijn ovaaltje met T4 ff neerkwakken, vinden jullie misschien wel leuk.

Kever kees.


Da's jou specialiteit jongen. Leuk dat je er bij bent. Ja je ovaal is natuurluk een plaatje, heb die pics bekeken maar ben nog niet in staat om ze te kunnen openen op deze site. Dat heb ik tot nu toe ook overgelaten aan andere bedrevenere deelnemers. Wordt een mooie zomer, ben ik van overtuigd.
__________________
ArtZ Unlimited
Reply With Quote
  #69  
Old 16-03-2005, 10:41
Beetlefreak's Avatar
Beetlefreak Beetlefreak is offline
6k and counting...
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 6,355
Send a message via MSN to Beetlefreak
Default

Zo bedoel je?








__________________
:: Meeting Gallery '07 / '08 / '09 ::

Flickr

Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers!
Reply With Quote
  #70  
Old 16-03-2005, 21:06
Beetspeed Beetspeed is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 444
Default

Damn, wat een gave ovaal zeg! en nog een originele nederlander ook!
Zeer subtiel; I like that.

Tnx,
Walter
Reply With Quote
  #71  
Old 31-03-2005, 10:54
Beetspeed Beetspeed is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 444
Default Scat split ports op ebay

Je komt ze niet vaak tegen, maar nu dus wel en niet eens zo duur. De benodigde aanpassingen (bewerkingen) maken het echter nog wel wat duurder (speciale stoterpijpjes, kleppen, veren, klepschotels, porting etc etc):

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll...me=STRK:MEWA:IT

Groeten,
Walter
Reply With Quote
  #72  
Old 10-05-2005, 22:35
Havingfun's Avatar
Havingfun Havingfun is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 296
Default

Prutz bouw het die motor gewoon in een spijl !!!!!!!!!!!!!!!!!
__________________
It can be lower and fasterrrrrrrrrrrrr
Reply With Quote
  #73  
Old 30-05-2005, 23:22
Racelook's Avatar
Racelook Racelook is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 504
Default

Prutzer, Nog vorderingen gebeurd de afgelope tijd aan je auto/motor?

Zo ja, keep us posted!! :biggrin:

Wiebrand
__________________
B-Extreme B-Tuning

1303 racebug is in full resto!! But it will be road-worthy!!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum