Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 19-12-2012, 13:02
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default Revisie Pierburg 2EE carburateur

Voor MTyn ben ik een Pierburg 2EE carburateur (ingebouwd in een Golf 2 met PN motor) aan het reviseren. Van de voortgang zet ik hier wat foto's neer ter lering ende vermaak.

De Golf van MTyn liep stationair niet erg stabiel en schommelde tussen 800 en 1100 1/min. Tijdens het rijden viel de motor uit bij het intrappen van de koppeling bij bijvoorbeeld een stoplicht. Dit zal een aantal van jullie vast bekend voorkomen.

Ondanks alle vooroordelen over Pierburg carburateurs, zijn het erg fijne dingen mits ze goed onderhouden en afgesteld zijn.

Dit is de carburateur uitgebouwd in de oude staat:




De carburateur zit onder de olie, benzineaanslag, roet en corrosie. Dit zit zowel zichtbaar op de buitenkant als binnenin alle (gecalibreerde) kanaaltjes. Deze verontreiniging kan allerlei rare problemen veroorzaken en maakt het haast onmogelijk om hem fatsoenlijk af te stellen.

Ik heb de carburateur onderdeel voor onderdeel uit elkaar gehaald om goed schoon te kunnen maken.

Het bovenstuk met zoveel mogelijk verwijderd: de sproeiers en de chokeklep heb ik laten zitten omdat die erg kwetsbaar zijn. De ultrasoon reiniger maakt de kanaaltjes eronder wel schoon. Wanneer hij heel erg vuil is zou je ook deze kunnen demonteren.





Het onderstuk met in de kamer een laagje aangekoekte benzine: ik heb ervoor gekozen de vlinders op hun plaats te houden, zodat ik de basisafstelling van de carb niet opnieuw hoef te doen. Bij zeer ernstige vervuiling is dit wel aan te bevelen, maar ook hier komt de ultrasoon in alle hoekjes en gaatjes.





Dit onderdrukdoosje opent bij hoge belasting het tweede kanaal en is nog mooi dicht, alleen een beetje vies:



De gasregelaar regelt de stand van de gasklep in elke situatie. Deze functioneerde nog zoals het hoort:



De beugel met zowel de gasklep potentiometer als de chokeklep/smoorklep regelaar. De eerste meet de huidige stand van de gasklep (en daarmee ook de snelheid van openen) en de tweede regelt de stand van de smoorklep en zo het CO aan de hand van de situatie en de gemeten waarde door de lambda sonde.



En daarnaast heel veel losse onderdeeltjes: De twee verstuivers die midden in de twee kanalen zitten. Linksboven de CO stelschroef (deze mistte het rubbertje overigens wat de afstelling niet ten goede komt). De ontluchtingsafsluiter, het zeefje, de brandstofkamer ontluchting, de pakking tussen boven- en onderstuk, de drie lange bouten waarmee de carb aan het spruitstuk vast zit, de vier boutjes waarmee onder- en bovenstuk met elkaar verbonden zijn en twee verwarmingselementjes voor de schachten:





Als eerste heb ik zoveel mogelijk van het ergste vuil verwijderd met een beetje diesel. De ergste olie en aanslag gaat er dan al af en zorgt ervoor dat de ultrasoon beter zijn werk doet (en het water niet zo snel vuil wordt). Daarna is bijna alles (op de kwetsbare potjes na) in de ultrasoon reiniger gegaan met een mild oplosmiddel omdat het hier veelal om lichte metalen gaat. Het resultaat mag er wel wezen denk ik:



Al het vuil is uit het bovenstuk en de aansturing van de smoorklep is weer helemaal schoon en vrij van verkleuring:



Ook de kamer van het onderstuk is weer schoon en de veer van de gasklep glimt weer mooi:



De diverse boutjes zien er weer als nieuw uit! het werkt erg fijn bij het in elkaar zetten, wanneer je nog weet welke boutjes waarbij hoorden...





Dit zijn de onderdelen dit ik niet wilde hergebruiken en dus vervangen moeten worden:



De nieuwe pakkingset is inmiddels binnen en het in elkaar zetten kan beginnen:



Na wat schroefwerk en waar-hoort-dit-ook-al-weer momenten, zit de carburateur al weer vlot in elkaar. Je kan heel eenvoudig alles er op schroeven, geen afstelling nodig. Het rubbertje rond de stelschroef zit er weer netjes op met een beetje vet en die draait nu enorm soepel. Dat gaat schelen met afstellen!!







Nu de carburateur weer op zijn plaats in de auto en het afstellen kan beginnen:



Het afstellen ging nu heel eenvoudig. De auto startte nadat de kamer weer vol benzine zat en bleef meteen al netjes lopen. Warmloop ging goed en na afstellen loopt hij netjes 900 1/min +- 20. Heel stabiel. Het CO zit ook in het regelbereik en de auto rijdt als nieuw...

MTyn: Wanneer kom je kijken??

Last edited by DragonGr Dragon : 21-12-2012 at 14:24. Reason: Update over het in elkaar zetten
Reply With Quote
  #2  
Old 19-12-2012, 14:36
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Netjes!
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #3  
Old 19-12-2012, 14:52
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Audi1981: Dank! er gaat niets boven schone auto onderdelen...

De oneffenheden die je nog ziet is corrosie. Deze zou je in de ultrasoon nog weg kunnen krijgen met een licht zuur zoals citroensap. Het risico is echter dat het te hard gaat en dan wordt het metaal aangetast en krijg je juist weer meer aanslag... het viel hier mee, dus ik laat het zo.
Reply With Quote
  #4  
Old 19-12-2012, 18:12
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Nice!
Wat kost zoiets nou? (heb zelf ook n PN )
Reply With Quote
  #5  
Old 19-12-2012, 19:18
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Kosten hangen heel erg af van de wensen. De pakkingset kost zo'n 35E. Moeten er losse onderdelen vervangen worden door gereviseerde, dan wordt het wat duurder. Verder nog wat uurtjes.

Voor specifieke vragen / opdrachten graag PM
Reply With Quote
  #6  
Old 19-12-2012, 19:21
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Heb er zelf al lang niet meer zo intensief aan gesleuteld, ben nogal fan van de Weber DTML oplossing sinds m'n zus d'r Santana er met zo een uitgerust is. Maar wat je zegt; goed schoon en goed afgesteld rijdt het weer zalig
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #7  
Old 19-12-2012, 21:08
MTyn's Avatar
MTyn MTyn is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 128
Default

Een weber heb ik ook overwogen, het is immers de kortste (maar wel dure) weg tot een goed lopende MK2 met PN motor.
23 jaar lang en in totaal zo´n 150 tankbeurten heeft de Pierburg het prima gedaan dus verdient ie wel een kans toch?

De gasklep regelaar en gasklep positiesensor waren onlangs al vervangen voor gereviseerde delen, hiermee liep ie al iets beter maar zoals DragonGr Dragon zelf al gezegd heeft kan 1 verstopt kanaaltje al heel wat ellende veroorzaken. Als dan ook nog een aantal afstellingen niet goed blijken te staan dan heeft een Pierburg aandacht van een kenner nodig.

DragonGr Dragon is zo te zien niet bang van veel kleine onderdeeltjes dus heb alle vertrouwen erin dat het met mijn Pierburg 2EE helemaal goed gaat komen!
Reply With Quote
  #8  
Old 21-12-2012, 15:32
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Project afgemaakt en tekst toegevoegd in eerste post...
Reply With Quote
  #9  
Old 22-12-2012, 16:44
noisemaker noisemaker is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 28
Default

zijn idd best wel fijne carbs als je een beetje weet hoe die in elkaar zit
en hoe de regeling ervan werkt. Je kunt deze carbs ook gewoon (redelijk)
goed laten lopen zonder ook maar 1 stekker erop aan te sluiten.
het enige wat dan niet werkt is de choke. dan heb je ook niet dat
stationaire geschommel.
__________________
ben
Reply With Quote
  #10  
Old 22-12-2012, 21:12
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

noisemaker: idd, het is de regeling zelf die het opkloot als de CO buiten bereik zit. Het fijne van dit exemplaar was wel dat hij zo nieuw nog was (70k), dan heb je nog niet zoveel van die kleine probleempjes die opstapelen tot één grote en wat moeilijk te tracen is.
Reply With Quote
  #11  
Old 23-12-2012, 13:27
Pascalvd Pascalvd is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 172
Default

Heel erg tof gedaan!
Heb je een antwoord gegeven in mijn topic.
__________________
Groepsaankoop GPS tracker!
Nog 29 nodig...

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=110502
Reply With Quote
  #12  
Old 23-12-2012, 20:56
Gino89's Avatar
Gino89 Gino89 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 1,129
Default

Netjes gedaan! Dit moet vaker gebeuren i.p.v. die dingen er af slopen en vervangen voor webers
Reply With Quote
  #13  
Old 23-12-2012, 21:27
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Mee eens Gino! ik snap de keuze wel hoor, maar vergelijk geen nieuwe Weber met een 20-25 jaar oude en vuile Pierburg en zeg dat Pierburg prut is, dat is geen eerlijke vergelijking.
Reply With Quote
  #14  
Old 24-12-2012, 18:19
noisemaker noisemaker is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 28
Default

heb je trouwens dat pijpje voor de vollast verrijking ook schoongemaakt zo ja waarmee?
Heb mijn exemplaar 3x uit elkaar gehad (verschillende redenen) en iedere keer voor
ik ermee begon dacht ik: o ja ff dat pijpje bekijken/schoonmaken, maar iedere keer als
ik de auto weer voor t eerst startte dacht ik shit weer vergeten.
__________________
ben
Reply With Quote
  #15  
Old 24-12-2012, 19:30
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Alle onderdelen zijn in de ultrasoon reiniger gegaan, dus ook dat pijpje is van binnen en van buiten gereinigd. Ik heb daarvoor een licht alkalisch middel gebruikt om niet te veel het metaal aan te tasten.
Reply With Quote
  #16  
Old 25-12-2012, 20:25
noisemaker noisemaker is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 28
Default

oh ja dat is een goede oplossing, maar die heb ik niet tot mijn beschikking.
Volgens deze handleiding ( http://www.ruddies.business.t-online.de/serv2ee.htm ) komt t pijpje in de vlotterkamer uit, heb je toevallig gezien of t mogelijk is om er met iets van een klein ragertje/borsteltje doorheen te borstelen?
Zat zelf aan zon klein borsteltje te denken die je normaal tussen je tanden/kiezen duwt om te flossen.
die zijn erg klein en buigzaam dus daar kom je (denk ik) de bocht wel mee door.
__________________
ben
Reply With Quote
  #17  
Old 25-12-2012, 20:31
noisemaker noisemaker is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 28
Default

Trouwens in die handleiding staat ook een handig weetje in:
(6.4) daar waar de slangetjes op de gasklepregelaar gaan kun je met een
m3 boutje een filtertje eruit trekken. Daar vond ik bij mij ook nog aardig wat
prut in zitten. let wel op dat terugslagklepje etc. dat je de boel niet kwijt raakt.
__________________
ben

Last edited by noisemaker : 25-12-2012 at 20:35.
Reply With Quote
  #18  
Old 25-12-2012, 22:38
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Noisemaker: ik zou niet zomaar iets in dat pijpje stoppen. Buigen of beschadigen is zo gedaan... Ik wil hem best voor je schoonmaken, dan heb je meteen een schone carb. PM maar bij interesse!
Reply With Quote
  #19  
Old 28-12-2012, 21:58
MTyn's Avatar
MTyn MTyn is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 128
Default

Een wat late reactie van mijn kant maar hoe mooi kan je Kerstmis zijn? HEEL MOOI!!

De Golf loopt echt weer als nieuw!
Afslaan is over en hij pakt ook veel lekkerder/soepeler op.. in de file bokt ie niet meer en de motor is een heel stuk stiller. Ben zo blij!!

Thumbs up voor DragonGr Dragon!!! TNX!!
Reply With Quote
  #20  
Old 29-12-2012, 08:07
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

En het was nog leuk om te doen ook als ik eerlijk ben!
Wie volgt??
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum